BMW 740Li High Executive (2006)

autoreview

BMW 740Li High Executive (2006)

Signalement

Uitvoering740Li High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf128.331 km
KM-stand laatst128.331 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ritje naar Stuttgart Bierfesten

  • 130.600 km

Na een maand te hebben gereden moet ik zeggen dat het heerlijk is om in deze auto te rijden. Tja wat gaat mijn volgende worden want wat is er nog meer luxe dan deze en betaalbaar voor mij? Een weekend weg met vrienden naar Stuttgart was een feest. Mijn vrienden zaten royaal en vooral de achterpassagiers waande zich in een ruime omgeving. Ze vonden het wel bij mijn passen: nog groter, nog sneller, nog chiquer kortom een directeursauto. Het schuift over de weg en met het gelaagd glas en luchtvering is de auto doodstil, ook met 220 km/u. De heenreis was een dure aangelegenheid want met 580 km was de 100 liter tank leeg en dat kostte € 180. Natuurlijk wel even laten zien wat de auto allemaal kon qua accelereren en trekkracht. Maar, eigenlijk voel je die drang helemaal niet om flink gas te geven. Heerlijk cruisen is net zo leuk. Uiteindelijk op de terugweg een verbruik van 12.2 liter op 100km kunnen meten.

Week naar midden Frankrijk

  • 145.000 km

Met een week vakantie in de vooruitzicht was ik er helemaal klaar voor: met mijn directeursauto naar het midden van Frankrijk. Met een gemiddeld verbruik van 11.4 liter vond ik het verbruik niet eens zo heel slecht voor zo'n zware verlengde 7 serie. De hele rit, zo'n 1400 totaal werd op een gegeven moment een beetje saai. De auto nodigt niet uit om hard te rijden en eigenlijk is de auto zelfs te perfect. Het is een wolf in schaapskleren maar met deze auto ga je ook niet vol de bocht in want daar is deze auto de zwaar en te lomp voor. Op de terugweg was ik overigens blij dat ik in Luxemburg kon tanken want dat scheelde nogal.

Tot nu toe nog geen kosten gehad dus ik ben blij dat de vorige eigenaar het onderhoud goed heeft uitgevoerd. Wel kreeg ik even een melding te zien dat de adaptive drive was uitgevallen. Ik kreeg even de zenuwen want daar zouden dan toch de eerste kosten komen. Of toch niet?

Storing

  • 149.644 km

Tijdens mijn reis naar Frankrijk kwam de melding even naar voren "Adaptive Drive uitgevallen". Meteen gaan zoeken op Google en het kon eigenlijk vanalles zijn maar heel concreet was het niet. BMW kennende zouden het van allelei sensoren kunnen zijn of regeleenheid. Een week later krijg ik een foutmelding "Transmissie storing". Tja, dat werden slapeloze nachten want dat zou nog wel eens een paar duizend euro kunnen kosten. Eigenlijk werden beide storingen steeds erger wat ik vreemd vond omdat het alleen bij het starten was en niet onderweg. Het leek erop dat een aantal onderdelen te weinig stroom kregen omdat ik ook de binnenverlichting zag haperen. Omdat de 740Li niet al teveel kilometers had gereden kon ik eigenlijk de dynamo wel uitsluiten. Dan blijft er nog 1 onderdeel over en dat was de accu. Toch maar een bezoekje aan de dealer om de auto uit te lezen. Inderdaad, de accu was aan het einde van z'n leven en laadde bijna niet meer. Bij het starten heeft de 7 serie veel stroom nodig om alles op te starten en krijgt de accu te maken met een piek maar kon deze niet meer aan. Uiteindelijk de accu vervangen die mij ruim € 450 euro heeft gekost. Daarna was het probleem verholpen. Achteraf logisch maar de auto is dan ook complex en het een kan storing veroorzaken voor het andere. Het wordt overigens afgeraden om een universele accu te plaatsen om kosten te besparen. De originele BMW accu heeft namelijk AGM en die houdt de historie bij. Tijdens het vervangen (dat 2 uur duurde) werd er eerst een backup gemaakt van de auto software via de OBD en vervolgens kreeg de auto via een by-pass continu stroom. Het is schijnbaar niet goed wanneer de auto helemaal geen stroom krijgt. Daarna werd de accu ge-reset in de computer van de auto zodat de dynamo precies weet hoeveel stroom deze moet geven aan de accu en andersom. Complex werkje dus.

Ander werk, andere auto

  • 168.489 km

In juni 2013 ben ik van baan veranderd en dat wilde eigenlijk zeggen dat ik afscheid moest nemen van deze auto. Met pijn in mijn hart, wat een heerlijke auto. De volgende zou een diesel worden want ik ben van 70 kilometer woon-werk naar 200 woon-werk gegaan. Ik kon zo 123 geen mooie 730Ld vinden of een 745d die én goed was onderhouden door een dealer én een lage kilometerstand én een mooie uitvoering. Uiteindelijk een mooie deal kunnen maken met een BMW 535d Touring met M-pakket van 2005 met 108.00 km op de teller. Tja, een jaartje achteruit dus. Wat een verschil weer: minder comfortabel maar ook minder groot en log. Ik heb van deze auto ook een review geschreven.

Jeugdliefde wordt werkelijkheid

  • 128.331 km

Wie heeft dat nou niet; als klein jochie met je fietsje naar de BMW dealer om daar de 750iL te bekijken? Vroeg zei ik altijd: later als ik groot ben ga ik deze ooit rijden.

Bij BMW Den Haag, om de hoek, zag ik deze staan, compleet met alle facturen van de dealer. Werkelijk in nieuwstaat. Ik had altijd al een verlengde 7 serie willen hebben en die droom kon ik nu verwezenlijken. Mijn vader vond het een prachtige auto maar vond de verlengde versie toch wel erg groot. In de BMW showroom nam deze zelfs behoorlijk veel plaats in. Goh, zou ik het doen of niet want wat als er iets kapot zou gaan. Ik wilde altijd al iets speciaals en ben toch nog doorgereden die middag om in een BMW 550i touring 2006 te rijden. Toen ik deze zag staan was ik eigenlijk teleurgesteld want deze was afgeleefd. Was op de foto eigenlijk niet goed te zien. Diezelfde middag nog gebeld omdat ik toch wel voor die 740Li wilde gaan. De volgende dag het geld overgemaakt en kon de auto een week later ophalen. Nou, zo lang kon ik niet wachten dus ik kon de slee toch eerder ophalen. Als een blij kind reed ik naar huis. Natuurlijk is zo'n 7 serie niet goedkoop maar met mijn werk redelijk om de hoek (70 km per dag) zullen de kosten wel meevallen dacht ik...

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.