BMW 740i Executive (1998)

autoreview

BMW 740i Executive (1998)

Signalement

Uitvoering740i Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf162.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 2 jaar tevreden met de 528i gereden te hebben toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een 7 serie met V8 aangeschaft.
Ik vind het heerlijke snelle en comfortabele auto, bijvoorbeeld als je bij de stoplichten naast een GTI, van welk merk ook, komt te staan en ze het nakijken geeft,maar ook op de snelweg zijn er maar weinig die het bij kunnen houden.
Ik doe het eenvoudige onderhoud altijd zelf, zoals remmen b.v. maar voor een Inspectie II gaat hij naar de dealer. Ik heb er een uitgebreide Alpine geluidsinstallatie met DVD-navigatie ingezet, daardoor kan ik dus beweren dat de 7 serie nog weer beter in elkaar is gezet dan de 5 serie, er is werkelijk overal rekening mee gehouden.
Wat wegligging betreft vond ik de auto wel erg zweverig met mijn sportieve rijstijl en heb er dus een verlagingsset opgezet van H&R en 20 inch Alpina’s, nu is de auto dus ook heel goed sportief te berijden en het comfort is nog steeds volop aanwezig.
De auto lust natuurlijk wel een slokje benzine maar ja dat weet je als je een V8 aanschaft.
Onderdelen koop ik meestal gewoon bij de dealer en zijn natuurlijk niet goedkoop maar omdat ik het kleine onderhoud toch zelf doe zijn die kosten nog wel te overzien.
Verder heb ik de auto voorzien van een originele Alpina onderspoiler op de voorbumper, zijskirts van het facelift model (na 9e maand 98), rood-witte achterlichten en 2 sierstukken op de uitlaten laten lassen.

En zoals meerdere mensen hier al vermeld hebben zoek er wel 1 die redelijk wat opties heeft want wil je er ooit weer vanaf dan is dat alleen maar in het voordeel.

PROBLEMEN

Echt problemen heb ik tot nu toe niet gehad, waar je wel op moet letten bij aanschaf van een 7 serie is dat de katalysators niet rammelen want dan wordt het wel een duur geintje (kosten ongeveer €2200,-).
In mijn geval rammelden ze ook en ik heb door een kameraad van mij, die in Polen op vakantie was, 2 universele katalysators mee laten nemen (kosten daar €300,-).
De kats zijn er door een andere kameraad onder gelast.
De radiateur is ook een zwak punt want die is daar waar de slangen bevestigd zitten van plastic en dat kan waarschijnlijk niet tegen de hoge temperaturen die onder de motorkap heersen. Bij mijn auto is dit dus ook gebeurd. Ik heb er op diverse forums al meerdere mensen over horen klagen bij wie het zelfde gebeurd is (radiateur kost namelijk €500,-).
Eveneens een bekend probleem zijn de pixels van het display in je dashboard maar dat is een kleinigheidje naar mijn mening.

************************************************************************************
16-01-2007, een kleine update:

Ik heb afgelopen zomer andere uitlaatdempers onder de auto laten zetten. Dit is gedaan door de firma EPS in Hoogezand. In eerste instantie wilde ik geen lawaai-auto er van maken maar na het zien van diverse filmpjes op internet van andere 7 series met een V8 ben ik toch overstag gegaan. Ik heb inmiddels zelf ook een filmpje geplaatst op Youtube (ff zoeken onder E38 en je vindt hem wel).
De monteur bij EPS waarschuwde mij nog wel dat het ook te veel lawaai kon gaan maken, heeft te maken met de karakteristiek van de motor vertelde hij, maar achteraf valt dit reuze mee. Bij accelereren hoor je de V8 nu goed maar op cruisesnelheid is het nagenoeg stil in de auto. Dit zal ongetwijfeld komen doordat de auto zeer goed geïsoleerd is. Op de 2e foto is te zien hoe de uitlaten er nu uitzien.

Vervolgens heb ik ook de remmen aangepast omdat ik bij kort achter elkaar stevig remmen regelmatig het gevoel kreeg dat de rem het dan af liet weten.
Ik heb nu rondom de remklauwen en schijven van een 750i gemonteerd. Schijven zijn iets groter aan de voorkant en achter zijn ze nu ook geventileerd. De remklauwen zijn uiteraard ook groter. Remmen doet de auto nu een stuk beter.

************************************************************************************

update 29 mei 2007

De auto is onlangs compleet overgespoten in de nieuwste kleur van Alpina.
Dit alles is gekomen doordat ik voor een relatief laag bedrag een complete ombouwset naar de facelift heb kunnen kopen via Ebay.de.
De facelift heeft andere koplampen en knippers, omdat de voorspatborden dus ook vervangen werden moest er dus al gespoten gaan worden. Nou was het de bedoeling dan ook al om gelijk de gehele auto maar over te spuiten omdat ik ook al roest aan 2 deuren had en dat gelijk weg wilde hebben. De roest was al in een vergevorderd stadium dus heb ik gekozen om dan maar de deuren te vervangen voor goede 2e hands exemplaren.
Een kameraad van mij, die autospuiter is, zou de auto dus gaan spuiten voor me en vroeg me of ik niet gelijk een andere kleur zou willen. De auto moest toch al grotendeels uit elkaar dus die paar delen wat er dan nog extra bij zouden komen was de moeite ook niet voor hem.
Ik ben daar is over na gaan denken en dacht; ach, nu na 3 jaar in een zilvergrijze te hebben gereden is het natuurlijk wel leuk om eens een andere kleur te hebben. En daarbij, i.c.m. de facelift lijkt het nu dus net of ik een andere auto heb.
Ik had er al wel is over nagedacht om een jongere 7 serie (facelift dus) te kopen, maar omdat ik aan deze auto al zo veel geld had uitgegeven en nu weet dat ie perfect onderhouden is en de kilometerstand ook niet overdreven hoog is, heb ik dus voor deze optie gekozen.
De auto is nu een kleine 2 maanden klaar en ik verbaas me nog steeds over de kleur. De ene keer is hij heel donkerblauw, met de zon erop lijkt hij wel paars en soms lichtblauw.
Van het hele project heb ik een filmpje gemaakt dat op Youtube staat, zoek maar op ’E38’ of onder mijn naam ’KawaBmw7’ dan is het wel te vinden. Ik weet namelijk niet of de link hier mag plaatsen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.