BMW 630i (2010)

autoreview

BMW 630i (2010)

Signalement

Uitvoering630i
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf41.000 km
KM-stand laatst91.400 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een beperkte tijd met een tijdloze GT

  • 68.000 km

Na de tegenvallende ervaring met een Alfa Romeo Giulietta, moest er in 2014 terug een Duitser komen, mét een benzinemotor. Het dieselverhaal was een tijdelijke vlaag van zinsverbijstering, maar heeft voor mij nooit het nodige rijplezier gebracht.

De E63 heb ik van bij de lancering in 2003 altijd een mooie automobiel gevonden, hoewel de meningen uiteraard verdeeld waren (en dit nog steeds zijn) omwille van de controversiële styling. De Bangle- (of eigenlijk Van Hooydonk-) butt kon maar weinigen bekoren, maar ikzelf heb het bij de E63 altijd wel vinden passen.

Goed, op zoek dus maar naar een 630i van na de (2007) facelift. De 650i met de V8 was qua belastingen en verbruik wat hoog gegrepen, en de heerlijke 3.0 zes-in-lijn van BMW is toch een begrip in de autowereld. De zoektocht leidde naar Duitsland, waar er nu eenmaal veel meer keuze is in de benzine-coupé sector dan in België. In September 2014 trof ik dan een donkerblauw ("carbonzwart") exemplaar in perfecte staat aan bij een Duitse BMW dealer. Bouwjaar 2010, net geen 41.000 km op de teller. De voor mij essentiële opties waren aanwezig (sportzetels, alu-dashboardinleg, navigatie, PDC, bluetooth en 19" velgen), en de koop was dus snel beklonken.

In de daaropvolgende periode van anderhalf jaar heb ik met veel plezier in deze indrukwekkende coupé gereden, zonder noemenswaardige problemen. Enkel de brandstofpomp werd onder garantie vervangen; de vermoedelijke oorzaak waren de korte afstanden die de vorige eigenaar telkens aflegde. Voor de rest enkel puur rijgenot in een auto met niet overdreven veel maar zeker voldoende vermogen (272pk), een zijdezachte zescilinder en een comfortabele omgeving voor de bestuurder. Ook de head-up display bleek een gimmick waarnaar ik eigenlijk niet specifiek op zoek was, maar die je naderhand wel mist in auto's zonder dergelijke feature.

Verdere pluspunten waren het benzineverbruik (1/10 was makkelijk haalbaar), en de zeer ruime kofferruimte.

Waren er ook minpunten? Jazeker, maar niets onoverkomelijk/onverwacht:

- De ruimte voor passagiers achterin is zeer beperkt, of zeg maar quasi-onbestaande. Enkel kleine kinderen kunnen er min of meer comfortabel plaatsnemen.
- De standaard gemonteerde runflat banden zijn een domper op het voor de rest zeer hoge comfortniveau. Bedoeling was dan ook om deze te vervangen door "traditionele" banden bij de volgende bandenwissel (maar zover ben ik niet geraakt ;)).

Begin 2016 heb ik dan afstand moeten nemen van de 630, omdat ik als loonslaaf terug recht had op een bedrijfswagen. Met toch de nodige pijn in het hart...
De nieuwe leaseauto werd dan de CLS Shooting Brake, maar dat is voer voor een volgende review!








Terug op de oprit!

  • 91.400 km

Ik heb voor een tweetal weken terug het genoegen om met de E63 te kunnen rijden.

Op 3 jaar tijd (weet ik uit betrouwbare bron ;)) is er qua betrouwbaarheid niks aan te merken geweest, enkel zijn vorige maand de 6 brandstofinjectoren vervangen. Deze waren verstopt geraakt door het tanken van minderwaardige benzine... Eerst geprobeerd met additieven e.d., maar uiteindelijk bleek het vervangen van de injectoren toch de enige oplossing.
Een duur grapje, maar de zescilinder spint nu weer zoals vanouds.

Het blijft een heerlijke auto om in te rijden, met een subtiel maar sportief geluid, meer dan voldoende comfort, en een in (in mijn ogen) schitterend uiterlijk. Een echte GT!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.