BMW 540i xDrive Touring (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 540i xDrive Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 28.880 km |
KM-stand laatst | 3 km |
De eerste kilometers
- 28.880 km
Na bijna 280.000 probleemloze kilometers (naast regulier onderhoud 1x een reparatie aan de airco en 2x balg van de luchtvering vervangen) in mijn F11 520d te hebben gereden werd het tijd voor wat nieuws. Ik rijd inmiddels niet meer zoveel kilometers (ooit was dit nog 50.000 km per jaar maar inmiddels 10.000 tot maximaal 15.000 per jaar, beetje afhankelijk van vakantie).
Een benzine auto kwam hierdoor in beeld en wilde graag weer een 5 serie, en weer een touring ivm hond en wintersport.
Ik heb gekeken naar een 520i of een 540i, waarom dan geen 530i zul je misschien denken? Omdat 520i en 530i tegenwoordig allebei 4 cylinders zijn (en hetzelfde blok) had ik dan voor mijn gevoel net zo goed een 520i kunnen chippen. Voor beide waren de prijzen in Nederland niet interessant dus ik ben gaan kijken in Duitsland.
Uiteindelijk heeft het gevoel het verstand overwonnen en was ik eruit: er moest nog een keer die mooie 6 in lijn komen, een 540i dus!
Een RWD 540i is er maar heel kort geweest van het huidige model (G31) dus het aanbod bestond eigenlijk alleen uit xDrive modellen.
Proefit gemaakt en moet zeggen: heb xDrive niet als nadeel ervaren (ben toch niet gum/drift type) en de grip is super, ook voor de jaarlijkse wintersport is het natuurlijk wel een voordeel.
Aanbod een tijdje gevolgd en toen zag ik een mooie touring in de kleur Sophisto Grau met M Sport pakket en M Performance & Sound Pack. Dit laatste omvat aangepast motormanagement en een andere uitlaat. Door BMW ontwikkeld en met behoud van garantie door de dealer geplaatst.
Natuurlijk wel even geluisterd om te kijken of het geluid (met name de koude start) nog wel een beetje acceptabel is voor buren en buurt. En moet zeggen: koude start geeft een vol geluid, je hoort wel dat er geen 1.0 start maar het is naar mijn mening niet te overdreven. Na enige tellen wordt het snel stiller.
Tijdens het rijden is er in eco pro of comfort mode een mooi geluid maar in sport mode is er een spectaculair geluid en mag de radio uit!
De auto is verder zeer compleet met ondermeer driving assistant plus, parking assistant plus, standkachel, stuurwielverwarming en natuurlijk de superfijne centrale iDrive bediening (met nu ook touch screen).
Import ging zeer voorspoeding: de auto zelf naar Nederland gereden op export platen, dag erna naar het RDW voor keuring en dag later al kenteken toegewezen gekregen. Hopelijk morgen al het kentekenbewijs bij de post zodat ik de NL platen kan laten maken.
Naar mate ik meer kilometers maak zal ik deze review verder gaan updaten en ik zal later ook wat meer foto's bijplaatsen.
Update
- 48.000 km
Al een paar keer bedacht om weer eens een update te doen maar ja druk druk druk en voldoende andere reden voor uitstel gedrag ?
Inmiddels is de auto voorzien van een elektrisch inklapbare trekhaak, precies dezelfde die BMW af fabriek monteert. Ideaal omdat je geen los slingerende trekhaak in de kofferbak hebt en deze met een paar tellen bruikbaar is zonder vieze handen. Ik heb regelmatig een fietsendrager erop (zie ook foto) en soms een aanhanger (paardentrailer of caravan) erachter.
Verder is de auto voorzien van wat extra paarden onder de kap met behulp van de bootmod3 software. Dat werkt echt ideaal en geeft veel mogelijkheden om de configuratie naar wens op maat te maken, de auto rijd in Comfort (plus) mode erg comfortabel en schakelt zijdezacht. In Sport (plus) mode gaat het schakelen sneller en agressiever en is er ook meer uitlaat geluid te horen. De auto is op de rollenbank geweest bij Beek Autoracing, wat een leuke club met enthousiaste mensen is dat!
Qua performance doet de auto op de rollenbank 480pk, topsnelheid heb ik nog niet vast kunnen stellen (wellicht gaat deze richting 300 km/h?), 0-100 gemeten via OBD gekoppelde app op 3,9s.
Inmiddels ook verschillende keren met caravan gereden en kan niet anders zeggen dan dat je bijna niet merkt dat "ie erachter hangt". Door de luchtvering hangt de caravan perfect achter de auto en qua prestaties valt er niets te klagen. De auto rijdt op de cruise control (bij een snelheid van ~115 km/h) in de hoogste (8e) versnelling en schakelt alleen bergop wel eens terug. Range is tussen de 500 en 600 km dan . Bij inhalen soms wat harder (eenmaal 140 gereden, dat was eigenlijk niet de bedoeling maar gelukkig bleef de combinatie gewoon stabiel).
Qua onderhoud en reparaties valt alleen te melden dat de standkachel defect is gegaan. Nét buiten de fabrieksgarantie maar gelukkig had ik van de Duitse dealer een aanvullende garantie via cargarantie gekregen. Helaas wilde de BMW dealer (Bert Story) hier niet aan meewerken, ik moest het maar voorschieten en zelf gaan claimen. Ook een voorstel van mijn kant het gewoon te proberen en dat ik het over zou nemen indien het niet goed zou gaan stonden zij niet voor open. Enorm arrogant en Bert Story gaat mij dan ook niet meer terug zien. Ik ben naar vertrouwd adres gegaan: Gerrit Jonkers in Waardenburg en die heeft het perfect opgelost en cargarantie heeft zonder problemen de kosten op zich genomen.
Onderhoud gaat via het service inclusive plus contract dat op mijn auto zit, ik heb dus geen kosten voor onderhoud gehad.
Ik ben nog steeds erg tevreden met de auto, iedere keer dat ik erin rij heb ik een grote glimlach op mijn gezicht. En als ik het gaspedaal eens stevig intrap dan heb ik echt kleine jongetjes pret aan de hele beleving: het geluid, het (terug) schakelen en de enorme duw in je rug. Lang hard rijden doe ik niet vaak, het is juist een keer acceleren wat zo leuk is.
Heb ook wat nieuwe foto's toegevoegd, auto na de vakantie netjes gepoetst dus de lak ziet er weer erg mooi uit!
Gewassen
- 1 km
Auto na het Sahara zand weer gewassen en hij blinkt me weer mooi tegemoet op de oprit. Zie laatste foto ✨
Verder niet zoveel te melden, rijd nog steeds als een zonnetje en geen problemen gehad!
FSD update
- 2 km
Weer eens wat gecodeerd aan de auto en er is nu FSD ?
Dat wil zeggen, de auto kon al zelf rijden maar je moest iedere x seconden het stuur even aanraken (zit touch sensor in). Dat probleem heb ik opgelost en heb meteen de lane change assist zo ingesteld dat deze het in alle landen doet.
Weet niet of ik het echt veel ga gebruiken maar in druk verkeer is het soms wel prettig. Opletten moet je natuurlijk nog steeds maar normaal was de verplichting van stuur vasthouden er alleen in de file niet.
Wintersport
- 3 km
Een korte update: een lang weekend op wintersport geweest, heerlijk al moest ik er weer even inkomen na 3 jaar niet te zijn geweest. Gelukkig hoefde mijn BMW er niet in te komen want wat een heerlijke autobahn machine is het toch!
Eenmaal de drukte en sneeuw op de heenweg voorbij konden we heerlijk doorrijden en meteen de maximum snelheid maar eens vast gesteld: 293 km/h. Wellicht dat er nog een paar km meer in zou zitten want we gingen wat omhoog maar hard zat en een "mooi" resultaat wat mij betreft.
De standkachel functie en het verwarmde stuur waren in Oostenrijk toch wel fijn en vooral veel nuttiger dan in Nederland. Wegen werden goed begaanbaar gehouden maar 4WD en winterbanden blijft fijn. Sneeuwkettingen gelukkig niet nodig gehad, al had ik ze voor de zekerheid thuis nog wel even gemonteerd om weer even te kijken hoe dat moest.
Op de terugweg was het een stuk rustiger op de weg en hebben we niet meer op topsnelheid gereden maar een veel relaxtere 200-220 km/h.
Met volle tank weg en in Duitsland 1x getankt onderweg (bij de Aral mooi 102 kunnen tanken al is dat niet meer goedkoop in Duitsland).
In 8 uurtjes thuis met wat korte stops, vlot maar niet gejakkerd (wat ik eigenlijk op de heenweg laatste stuk wel had gedaan) en dat is uiteindelijk een stuk relaxter!
Is er dan alleen maar goed nieuws? Helaas niet, de ATM module (verantwoordelijk voor alle online diensten) is een tijdje terug stuk gegaan. Aardig prijzig ding maar gelukkig gedekt door mijn aanvullende garantie.
Qua betrouwbaarheid mag er dus een * af maar het rijplezier is er gelukkig niets minder om ?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.