BMW 535i Executive (1997) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 535i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 236.176 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Maart 2009 - Auto pas aangeschaft
Eind maart 2009 deze auto ontdekt bij een handelaar in omgeving Rotterdam. Aantal proefritten gemaakt en 'bmw-kenners' meegenomen om mede te oordelen over de staat van deze auto.
Gezien de leeftijd van deze auto verwachte ik de gebruikelijke gebruikersschade (krasje, deukje) aan te treffen; dit was ook zo..... geen probleem, bij mijn budget had ik hier rekening mee gehouden.
De handelaar durfde 'blindelings' een garantie te geven op de motor en de versnellingsbak en na enkele proefritten waren mijn mede-keurders het hier mee eens; motorisch was deze auto in zeer goede staat, ook het aanzien van de motor zag er goed uit, geen overdreven schoon blok (dus niet schoongespoten voor de verkoop), gewoon wat gebruikelijke 'olie-zweetplekken' op het blok en andere onregelmatigheden op het gebied van het onderhoud.
Bij de proefrit kon je horen en voelen wat voor vermogen je onder je kont had rollen; schakelen in de D mode, Tiptronic (M mode) en de Sportstand (S mode) werkten allen prima; alleen bij 80 km/u ging het rechtervoorwiel stuiteren (bekende kwaal bij E39 modellen).
Geen rookpluimen na van een hoog toerental terug laten vallen naar stationair toerental, geen schokken bij het opschakelen en terugschakelen van de automaat.
Geen senseo-kleur (creme) achtige olie in het blok.
Onderhoudsboekje was wel aanwezig, alleen waren er een aantal jaren geen Dealerstempels toegevoegd (kan natuurlijk van alles betekenen maar ga vooralsnog uit van onderhoud bij niet-dealers). Ook de NAP garantie was aanwezig.
Het interieur zag er prima uit en alle essentiele 'extra's' deden het.
Zogezegd, zogedaan… kopen die handel!
Zo trots als een pauw op weg naar huis om daar de puntjes op de i te zetten vwb de te vervangen onderdelen.
Bij het onderzoeken zijn de volgende punten naar boven gekomen:
• Bovenste Waterleiding (radiator naar motorblok) stond op klappen; een dikke bobbel in de slang. Direct een nieuwe besteld bij de dealer.
• Voorste remschijven en blokken waren versleten, de achterschijven nog dik in orde. Direct nieuwe remschijven en voor- en achter-remblokken besteld.
• Pollen- en luchtfilters waren bijna een eigen leven gaan leiden; ook deze nieuw besteld.
• Nieuw Oliefilter en nieuwe bougies besteld.
• Voorbanden zo goed als op; achterbanden nog ruim in het profiel.
• Twijfel over Fusee-kogel rechtsvoor; dit moet nader onderzocht worden.
• Oh ja, nog een raar puntje, bij toeval ontdekt dat een losse schroef met een watchertje in een rubber slang was geplaatst, blijkbaar om vacuum te zuigen, want bij het verwijderen van deze schroef liep de motor in stationair zeer slecht. Ik heb geen idee wat er op deze slang hoort te zitten of waar deze op aangesloten moet worden…. Ik wacht even mijn via internet bestelde "vraagbaak-alike" boek af om dit raadsel op te kunnen lossen. Ik heb voor de zekerheid de schroef met watcher verwijderd en deze slang voorlopig dicht getaped.
Kortom, een hoop zaken moeten in eerste instantie gebeuren…. Dat wordt dus voorlopig heel relaxed en rustig aan rijden, want de afspraak bij de garage staat pas voor eind volgende week.
Als een van de eerste zaken de koelwater leiding vervangen, dit gaf een geruststellend gevoel (je zal maar even flink gassen en door die lekke leiding langs de weg komen te staan).
Vervolgens naar een bandenspecialist gereden en de "stuiter" situatie uitgelegd. Zijn slimme advies als volgt: Voorlopig je achterwielen incl. goede banden (225-ers) naar voor en je voorwielen met nieuwe banden achter plaatsen; gelijk achter 245 bandjes laten zetten en laten uitbalanceren. Als nu de fusee kogel/draag-arm niet vervangen hoeft te worden, zet ik ook 2 nieuwe bandjes (zelfde merk als achterbanden) voor.
Bij het rijden was duidelijk dat het "stuiteren" aanzienlijk minder was geworden bij 80 km/h, ik wacht de keuring in de garage af.
Tot nu toe een heel trotse bezitter van een 535i; wat een wagen, wat een geluid, wat een wegligging…
één bonk kracht. Nu de bevindingen van de garage eind vd week afwachten.
Keep you posted.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.