BMW 535d Touring High Executive (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 535d Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 12.000 km |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Tevreden automobilist
- 35.000 km
Vanaf April rijden we deze 535d Touring. Al sinds 2010 rijden we al zeer tevreden in de nieuwe 5 serie, echter hiervoor was het een F10 530d sedan High Executive. Ook een geweldige auto, die tot aan de verkoop bij ca. 130.000 km geen enkel probleem heeft opgeleverd en een langdurig gemiddeld verbruik had van 6.5l/100 km. Daarmee zet je toch heel wat hybride rijders te kijk.
De 535d Touring High Execitive is heel compleet uitgerust:
- M-pakket met 19 inch wielen
- Adaptive drive
- Active steering
- Panoramadak
- Head up display
- Achteruitrij- en zijcamera's met inparkeerhulp
- Professional navi en radio + internet
- Keyless access en comfort sluiting
- Achterklep automatisch open en dicht
- Automatische trekhaak
- Comfortstoelen met ventilatie
- 4 zones airco
De auto rijdt zeer comfortabel. Normaal gesproken gebruik ik de comfort stand, maar moet je wat opschieten dan is de sportstand net wat handiger om de auto wat strakker aan het wegdek kleeft.
De motor is vreselijk sterk en je moet vooral komend uit een bocht in de sportstand niet teveel gas geven op glad wegdek, want de achterkant wil direct een andere richting kiezen.
Onderhoud kent grote intervals (40000-60000km is heel normaal), dus de kosten voor onderhoud vallen enorm mee. Dit was ook met de sedan al het geval; die heb ik 3 jaar gehad en heeft 2 keer een garage van de binnenkant bekeken.
Twee hele kleine opmerkingen heb ik, hoewel het nergens over gaat.
Met het dak open krijg je al snel een buldergeluid (rijders met open dak weten ongetwijfeld wat ik bedoel). Dat was niet met de sedan het geval en ook onze X5 heeft dat niet. Misschien moet ik de juiste stand nog vinden. Ook gaat overigens alleen het eerste deel van het panorama dak maar open in plaats van vrijwel geheel. Dit ook in tegenstelling tot de E61, F10 en X5.
Tweede puntje is nog onzinniger, maar toch even gemeld: als de trekhaak electrisch wegklapt, dan verdwijnt deze niet geheel achter de bumper. Misschien heeft u een andere ervaring, dan verneem ik dat graag. In mijn geval is het zo dat wanneer je op beperkte afstand achter de auto staat met weggeklapte trekhaak, dan is er een stuk ijzer zichtbaar en dat zou misschien niet moeten (overigens dank aan diegenen die reageren, want blijkbaar is het wel normaal en heeft het ook een (Duitse) achtergrond).
Uiteraard zou ik bijna zeggen verder niets dan lof.
Altijd voldoende vermogen beschikbaar
Prachtig breedbeeld navigatie- en entertainment scherm.
Heerlijke stoelen met verwarming en ook ventilatie.
Er is weinig te wensen over; ofwel ik ben een tevreden bestuurder.
Qua verbruik is er wel een duidelijk verschil met de 530d sedan. Zoals genoemd haalde ik daar een langetijdsgemiddelde mee van 6,5l/100km, nu met de 535d is dat 7,6 l/100km geworden. Een significant en onverwacht verschil met de sedan. Of dat het extra gewicht is of de aerodynamica; ik zou het (nog) niet weten.
Als je deze auto rijdt moet je daar natuurlijk niet over zeuren, maar ik vond het wel het melden waard; vandaar.
De lak heeft een behandeling gehad bij mobielpoetsbedrijf.nl en dat is te merken in het schoonmaken en schoonhouden van de auto. Ik ben nu in een kwartier klaar, omdat het reinigen veel gemakkelijker gaat. Best een aanrader.
Helaas was er nog geen tuning mogelijk op dit motormanagement, dus dat wacht ik rustig af.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.