BMW 535d Touring High Executive (2005) #2

autoreview

BMW 535d Touring High Executive (2005)

Signalement

Uitvoering535d Touring High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf227.000 km
KM-stand laatst246.800 km
Lezerswaardering: 37%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indrukken

  • 230.000 km

Na lange tijd van afwezigheid op dit forum plaats ik hierbij weer eens een review. Sómmige "oudgedienden" hier kennen mij nog wel als S8Powerrr (ik had een zilvergrijze Audi S8 van 1999) en later R8Powerrr (zwarte Audi R8 V8 van 2008).

Ik ben 37 en woon in Duitsland, vlakbij Sittard. Ik rijd ongeveer 25.000 km per jaar en heb daardoor als woon/werk auto een diesel nodig (graag wel 1 met pit). Daarbij kies ik liefst voor auto's die al ver economisch zijn afgeschreven. Zo heb ik vele Volvo's S60 en V70 D5 (gechipt) gehad met ongeveer 250.000 km op de klok. Recent was het tijd voor mijn eerste BMW ooit. Het werd een Orientblauwe 535d Touring die goed in de opties zit. Hij had bij aanschaf 227.000 km gelopen en inmiddels heb ik er bijna 3.000 km naar volle tevredenheid mee gereden. Het gemiddeld verbruik ligt op 1 op 12 en dat vind ik voor deze beul van een diesel (272 pk en 560 nm, 2 turbo's) heel netjes. Ik ben aardig wat snelle auto's gewend, maar de manier waarop de BMW vertrekt vanuit stilstand maar ook op snelheid oppakt en dooraccelereert is ronduit indrukwekkend te noemen. Ogenschijnlijk zonder enige moeite komt ruim 1.800 kilogram in beweging en de snelheidsmeter knalt onvermoeibaar richting hoogst illegale snelheden. De automaat schakelt boterzacht (ik heb vorige week overigens preventief een olieverversing bij ZF in Dortmund laten doorvoeren). Wanneer je met 130 km/h voorttuft dan staat de toerenteller nog niet eens op 2.000 rpm.

Er zijn over de 5 serie E60 in het algemeen en de 535d in het bijzonder best wat minder positieve dingen te lezen op internet, maar desondanks heb ik voor zo'n auto gekozen. Tot nu toe heb ik hier nog geen spijt van gehad! Een belangrijk koopargument was het feit dat de auto sinds 2009 in handen is geweest van dezelfde eigenaar. Alle rekeningen uit die periode zitten erbij. Het onderhoudsboekje is uitsluitend door BMW dealers afgestempeld (sinds 2009 dezelfde). De eerste jaren van zijn leven heeft de auto in de regio München rondgereden, daarna in de regio Achel (België).

De auto beschikt over leuke opties, waaronder een head-up display (ideaal), een panoramadak (dat prima functioneert), geventileerde comfortstoelen die zeer uitgebreid verstelbaar zijn, zich aan je rug aanpassen en (dus) prima zitten, een subliem Logic7 geluidssysteem en een electrisch bedienbare achterklep. Ik vergeet nog een hoop dingen waaronder een verwarmbaar stuur (nut?) en Active Steering (een optie van destijds 1.600 Euro) waardoor de auto nog strakker stuurt en directer reageert.

Tot nu toe valt het volgende op in negatieve zin:
- geen olietemperatuurmeter
- te korte zittingen, zelfs in de meest uitgebreide stand (ik ben overigens 2 meter lang)
- roestplekje op sierlijst bij dakdrager

De auto heeft onlangs de strenge Duitse TuV (2 jaar geldig) glansrijk doorstaan. Wel weet ik sinds de aankoop dat de remmen en schijven hooguit nog een paar duizend kilometer meekunnen.
Ik zal deze review regelmatig updaten.

Uit de (mijn) oude doos: Audi S8 1999
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,4175386,page=1

Audi R8 2008
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,4896315,page=1

Volvo V70 D5 2005
http://www.autoweek.nl/autoreview/26511/volvo-v70-d5-momentum

Update na 8.000 km

  • 235.500 km

Inmiddels heb ik er alweer 8.000 plezierige kilometers opzitten sinds de aanschaf. De auto bevalt uitstekend en doet wat hij moet doen. In positieve zin vallen op het comfort, de prestaties en het verbruik (gemiddeld nog steeds 1 op 12). Hij is tot nu toe ook betrouwbaar gebleken. In negatieve zin blijft het bij de puntjes die ik reeds genoemd heb.

De remmen moeten binnenkort vervangen worden want die zijn op, hoewel hij nog meer dan voldoende remt. Verder staan de bandjes op de nominatie (3mm), maar die wil ik tot en met september nog verder oprijden. Daarna begint hier in Duitsland de winterbandenplicht. Ik heb nog geen set winterbanden en denk erover na om de zomerbanden te vervangen door M&S banden, waarmee ik na de winter blijf doorrijden.

Update na 15.000 KM

  • 242.000 km

Inmiddels zijn we ruim een half jaar en 15.000 kilometers verder. De 535d rijdt nog uitstekend, lekker stil en comfortabel (geventileerde comfortstoelen die zich aanpassen aan je onderrug, serieuze audio installatie enz enz). Het gemiddeld verbruik ligt stabiel op 8.3 liter per 100km, waarbij aangetekend moet worden dat ik overwegend lange stukken rijd (minimaal 65 km enkele reis) en zo nu en dan even lekker 'doortrap'. Ik rij de auto zorgvuldig warm en doe de laatste kilometers ook altijd rustig aan, dit om de turbo's en overige techniek te ontzien.

De zomerbanden zijn inmiddels flink versleten, tot bijna aan de indicatoren. Bij vochtig wegdek doet de achterzijde graag een stapje opzij en dat is dus oppassen geblazen wanneer je bv net wat te sportief van een rotonde afrijdt. Maar goed, over twee weekjes gaat de vrijwel nieuwe winterset eronder, in Duitsland voorgeschreven per 1 november.

Bij 236.000 zijn er nieuwe remmen van Bosch onder gekomen, zowel schijven als blokken. Aanvankelijk naar volle tevredenheid doch de afgelopen weken piepten de remmen en was er een trilling bij remmen vanaf ongeveer 100 km/h. Ik heb de auto terug gebracht naar de specialist waar bleek dat de remschijf linksvoor krom was (?). Deze is onder garantie vervangen, kosten 0 Euro. Mocht het euvel zich nu nog eens voordoen (=weer kromme rem linksvoor) dan volgt nader onderzoek, wat dan wel geld gaat kosten. Afwachten maar. Hij rijdt en remt in elk geval weer super.

Samengevat, mijn wolf in schaapskleren houdt zich uitstekend en ik ben er nog steeds heel blij mee.

VERKOCHT!

  • 246.800 km

Na bijna een jaar en zo'n 20.000 kilometers in deze auto te hebben gereden vond ik het weer eens tijd worden voor iets anders;-) Het is een Audi A5 3.0 TDI Quattro van 2008 geworden. De BMW heeft zich uitstekend gehouden en zich al die kilometers als een betrouwbare auto bewezen. Reed ik de uitzondering op de regel? Geen idee, feit is dat ik zeer te spreken was over de BMW. Ik kon hem verkopen met slechts 200 Euro afschrijving en tsja de rest is geschiedenis ;-)

Is de A5 net zo'n fijne auto als de BMW? Jazeker, echter qua absolute power is de 535d de fijnere van de twee. Niet dat de A5 een trage bak is (verre van), maar van 0-200 scheelt het toch zo'n 6 seconden (29 versus 23). Binnenkort meer over de A5.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.