BMW 530i xDrive Touring (2018) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530i xDrive Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 32.000 km |
KM-stand laatst | 35.500 km |
Fan-tas-tisch
- 32.000 km
Ok, Fan-tas-tisch is wellicht vergezocht, maar een BMW 5 is echt een andere level.
Even kort mijn voorgangers, ooit begonnen met een Alfa Romeo 155, 156 en een 159. Aansluitend een Audi A4 1.8TFSI avant en daarna -het bijtellingsmonster zat zijnde- een VW golf GTE.
De GTE was en is echt een heerlijke rijders auto en in het begin vond ik deze zelfs beter rijden dan de A4 (waarschijnlijk door het vermogens verschil.)
Tja en dan...het werd tijd voor een nieuwe auto. Dit keer wilde ik (nog) niet aan de volledige EV, zoals bijvoorbeeld een tesla model X of S. Ik was er redelijk snel uit, het zou een gezinsauto worden met traditioneel luchtgeblazen of turbo vermogen, sportief en comfortabel.
De keuze was dus snel gemaakt.. BMW 530i.
De keuze voor een Xdrive kwam pas later, maar uiteraard is dat in de verste verte niet vervelend.
De eerste 1000 km heb ik er inmiddels opzitten en kan niet anders zeggen dan "volgens mij zijn er geen betere auto's" :).
De BMW is echt comfortabel en sportief in 1.
Heb ik al een nadeel ondekt? Nou ja niet echt, behoudens dan dat er heel veel bedienings-electronica en software in zit. Zal wel een kwestie van wennen zijn.
Foto en een update volgt binnekort.
Even heel kort nog de specificaties:
- BMW 530i Xdrive Touring
- M sportpakket
- bouwjaar 2018
- kleur Sophistograu
- opties o.a. panorama dak en dakota leer, komlampsproeiers, steptronic porttransmissie en flippers aan et stuurwiel, Driving assistant plus, comfortstoelen (echt een hele goede optie!) verwarmde voorstoelen, HUD,
velgen: Zomer M velg 664 19inch, winter M velg ferric. grey 662 18inch
wordt vervolgd!
Review update 1
- 35.500 km
Ok. 3500 km later heb ik een redelijke indruk van de 5.
Om te beginnen: de auto is groot, dat is, zeker na de golf weer even wennen.
Vanwege de grootte voelt de bmw minder sportief. Maar hier kom ik later nog even op terug. Want eenmaal gewend aan de afmetingen blijkt die prima sportief te rijden.
Comfort en uitrusting:
De comfortstoelen:
Oei wat was dat even wennen en schrikken na de golf gte. De gte beschikt standaard over heerlijke kuipstoelen, met uitsluitend een verstelling in de rug, lende, hoogte en lengte. Maar wel met enorm goede zijdelingse steun.
Het heeft zeker 3000 km geduurd voordat ik een goede zitpositie had gevonden in de bmw. De comfortstoelen zijn zo comfortabel met zoveel instel mogelijkheden dat het bij mij even de tijd nodig had alvorens ik een lekkerste positie gevonden had.
Het idrive systeem.
Heerlijk. Heel erg intuïtief en daardoor zeer gemakkelijk in het gebruik.
Verschil met MMI (2012) is wel groot. Het verschil met het systeem in de golf, is ook fors, maar zeker niet meer of minder gebruiksvriendelijk. Beide zijn zeer goed.
Mis ik iets? Ja hoor, het is wel erg ver gezocht, maar met name de geluidsniveau draaiknop in de Audi was erg fijn. Naast de MMI knop (zie het maar als de Idrive) zat een klein knopje waar je het geluid van de radio kon bedienen. Dat was heerlijk, je arm al liggend met een kleine beweging eea kunnen bedienen. Zoals gezegd, het is ver zoeken naar iets, maar toch ?
Is er nog iets wennen? Eh ja. Het verbruik. We tanken inmiddels E 10 en ik heb echt het idee dat een auto daar door minder zuinig is. ( Kan natuurlijk ook aan de korte afstanden liggen welke ik regelmatig rijd en de winter - tijd.)
Maar 1:9,8 geeft het systeem nu aan, terwijl dit op langere afstanden naar 1:12 gaat.
De golf gte reed gemiddeld (vanwege korte afstanden) 1:20 tot 1:27. Dat is wel een verschil.
En dan:
Algemeen ben ik erg te spreken over de bediening en het interieur van de bmw.
Wat ook echt opvalt is de rust in de wagen.
De golf was erg stil, met name vanwege de elektrische aandrijving, maar op hogere snelheden en langere ritten was de golf toch wel rumoerig. de bmw blijft te pas en te onpas rustig. Onpas: met name als je sportief wilt rijden blijft het geluid van de motor/uitlaat net iets te rustig.
Het is mijn eerste auto met uitgebreidere extra hulpsystemen zoals een head up display, adaptieve cruisecontrol en lanecontrol. Dat is wel even wennen, maar eenmaal gewend, blijkt dit ook wel erg prettig in gebruik. Ik snap de tesla auto pilot wel ?
rijeigenschappen:
Zoals al eerder aangeven zocht ik niet specifiek naar een x drive.
De auto staat momenteel in wintermodus op 18’ velgen en op winterbanden.
Het is mij nog niet gelukt, ondanks glad en nat weer om de auto te laten uitbreken of iets te merken van overstuur, laat staan onderstuur.
Je merkt gewoon dat Xdrive zijn werk doet en altijd zoekt naar de beste grip.
Uiteraard heb ik even het gaspedaal gevloerd bij een stoplicht en ik moet zeggen een en al grip.
Ik was voordat ik overging tot een besluit van aanschaf, ook gaan proefrijden met een 520i, maar ondanks dat die auto prima is voor het normale Nederlandse verkeer, ben ik erg blij dat ik uiteindelijk toch voor een 530i gekozen heb en daardoor net over dat beetje extra vermogen beschik op met name de echte B rijders wegen. En dan beleef je het echt: ‘Freude am fahren’
afgelopen week ben ik pas in de gelegenheid geweest om in de Ardennen heerlijk te kunnen gaan toeren. Stoelverwarming aan, panoramadak open en lekkere stevige haarspeldbochten, afgewisseld met glooiende B wegen. Gewoonweg fantastisch. Je merkt dat ondanks de grootte van de auto (En je eigenlijk normaliter alleen maar comfortabel rijdt) je er heel sportief mee kan rijden.
Onderstel:
Eigenlijk zijn er in de basis 3 keuze instelingen:
Comfort, sportief en economic.
Nou de laatste is daadwerkelijk de zuinigste, maar niks voor mij. Daarom koop je denk ik deze auto ook niet.
Comfort en sport worden door mij met enige regelmaat afgewisseld. Daar waar ik met de golf gte regelmatig een zware rechtervoet had, merk ik bij deze auto, en dan met name in de comfort stand dat mijn voet een stuk lichter is.
De motor draait minder toeren dan de sport stand en hierdoor rijd ik daadwerkelijk rustiger. Ook de vering( achteras lucht) is in deze stand heerlijk soepel. (Niet te).
In de sport stand daarentegen wordt de auto stugger en draait de motor hogere toeren om direct te beschikken over het beschikbare koppel.
Uiteraard is ook de automatische 8 bak een heel stuk sportiever afgesteld in sport stand tov comfort.
Je beschikt eigenlijk over 2 auto’s qua rijcomfort.
Kortom, tot nu toe erg blij met mijn keuze!
Wordt vervolgd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.