en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 530i xDrive Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 14.500 km |
KM-stand laatst | 28.000 km |
Na bijna 6 jaar dieselen in een 525D (F11) heb ik in mei 2019 mijn 1 jaar oude 530i xDrive (G31) gekregen.
Ik rijd er nu dus ongeveer een half jaar in, tijd voor een kleine review.
Ik heb de auto (uit Duitsland) met 14500km op de teller gekocht. Nu staan we op 28000km. Die zijn zorgeloos voorbij gegleden. De adaptive cruisecontrol is stukken beter en minder nerveus de de vorige versie. In combinatie met de lane-assist is bijna handsfree rijden mogelijk. In de file is de combinatie erg prettig. De G31 stuurt subtiel strakker dan de F11 comfort is ook ietsje beter. Omdat dit een xDrive is ervaar ik het weggedrag in de bochten als duidelijk stukken beter.
Mijn versie zit lekker vol met verwennerij, comfort stoelen, stoel massage, digitaal dashboard, AAC, alle safety systemen, adaptive LED, Elfenbein leder, en Cove wood op de lijsten. het lichte leer met de Cove wood is een fraaie combinatie die je bijna niet kan vinden bij een occasion. Ook met de kleur ben ik zeer content, Mediterran Blau.. weer eens wat anders dan het standaard lease zwart of donker grijs.
Verschillen
De verschillen tussen de F11 en G31 zijn subtiel te noemen. Interieur is duidelijk fraaier, schermen, iDrive en vooral de hulpsystemen zijn duidelijk allemaal beter en mooier.
Helaas zijn er ook een paar goede dingen verdwenen. Het draaischuifje om de temperatuur van de airflow te regelen gebruikte ik veelvuldig en is in de G31 helemaal verdwenen. Ook de regensensor inschakelen was in de oude beter opgelost. Los daarvan is het weer een super fijne auto.
Verlichting
De adaptive LED verlichting is een feest op zich. Bij grootlicht assistent voert de auto bijna altijd grootlicht zonder de tegenliggers te verblinden, Je ziet de lichtbundels over de weg schuiven als er een tegenligger komt, de berm blijft altijd vol in het licht, de andere weghelft soms wel, soms niet. Fascinerend schouwspel.
Benzine vs Diesel
Na jaren jaren diesel was het overschakelen naar benzine even wennen. Ten eerste de prijs per liter en ik sta toch wat vaker aan de pomp dan voorheen. De loopcultuur van de 530i is fraai, ondanks dat het 'maar' en 4 cilinder is loopt de motor mooi en stil. Onderweg hoor je er amper wat van. Het verschil in wegenbelasting is echter aanzienlijk en dat maakt weer veel goed.
Verbruik
Het verbruik valt mij alleszins mee. Met de 525d reed ik gemiddeld 1:14 en met de 530i gemiddeld 1:12.
Met mijn huidige aantal kilometers, zo'n 22000-24000 per jaar was de keuze voor benzine snel gemaakt.
Ik heb wel de indruk dat de auto iets onzuiniger is (lees minder kilometers op een tank doet) sinds ik E10 tank.
Minpunten
Tot op heden kan ik maar 1 minpunt benoemen maar misschien is dat ook wel geneuzel in de marge.
Net als in mijn vorige auto heb ik last van een krakend panorama dak. Kennelijk drogen de rubbers sneller uit dan normaal en dat geeft achterin gekraak als de auto een beetje tordeert.
Tot zover dus een blije BMW rijder.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.