AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW 530i xDrive Touring (2017)

autoreview

BMW 530i xDrive Touring (2017)
BMW 530i xDrive Touring (2017)
BMW 530i xDrive Touring (2017)
BMW 530i xDrive Touring (2017)
BMW 530i xDrive Touring (2017)
BMW 530i xDrive Touring (2017)

Signalement

Uitvoering530i xDrive Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf14.500 km
KM-stand laatst120.765 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste halfjaar review

  • 28.000 km

Na bijna 6 jaar dieselen in een 525D (F11) heb ik in mei 2019 mijn 1 jaar oude 530i xDrive (G31) gekregen.
Ik rijd er nu dus ongeveer een half jaar in, tijd voor een kleine review.

Ik heb de auto (uit Duitsland) met 14500km op de teller gekocht. Nu staan we op 28000km. Die zijn zorgeloos voorbij gegleden. De adaptive cruisecontrol is stukken beter en minder nerveus de de vorige versie. In combinatie met de lane-assist is bijna handsfree rijden mogelijk. In de file is de combinatie erg prettig. De G31 stuurt subtiel strakker dan de F11 comfort is ook ietsje beter. Omdat dit een xDrive is ervaar ik het weggedrag in de bochten als duidelijk stukken beter.
Mijn versie zit lekker vol met verwennerij, comfort stoelen, stoel massage, digitaal dashboard, AAC, alle safety systemen, adaptive LED, Elfenbein leder, en Cove wood op de lijsten. het lichte leer met de Cove wood is een fraaie combinatie die je bijna niet kan vinden bij een occasion. Ook met de kleur ben ik zeer content, Mediterran Blau.. weer eens wat anders dan het standaard lease zwart of donker grijs.

Verschillen
De verschillen tussen de F11 en G31 zijn subtiel te noemen. Interieur is duidelijk fraaier, schermen, iDrive en vooral de hulpsystemen zijn duidelijk allemaal beter en mooier.
Helaas zijn er ook een paar goede dingen verdwenen. Het draaischuifje om de temperatuur van de airflow te regelen gebruikte ik veelvuldig en is in de G31 helemaal verdwenen. Ook de regensensor inschakelen was in de oude beter opgelost. Los daarvan is het weer een super fijne auto.

Verlichting
De adaptive LED verlichting is een feest op zich. Bij grootlicht assistent voert de auto bijna altijd grootlicht zonder de tegenliggers te verblinden, Je ziet de lichtbundels over de weg schuiven als er een tegenligger komt, de berm blijft altijd vol in het licht, de andere weghelft soms wel, soms niet. Fascinerend schouwspel.

Benzine vs Diesel
Na jaren jaren diesel was het overschakelen naar benzine even wennen. Ten eerste de prijs per liter en ik sta toch wat vaker aan de pomp dan voorheen. De loopcultuur van de 530i is fraai, ondanks dat het 'maar' en 4 cilinder is loopt de motor mooi en stil. Onderweg hoor je er amper wat van. Het verschil in wegenbelasting is echter aanzienlijk en dat maakt weer veel goed.

Verbruik
Het verbruik valt mij alleszins mee. Met de 525d reed ik gemiddeld 1:14 en met de 530i gemiddeld 1:12.
Met mijn huidige aantal kilometers, zo'n 22000-24000 per jaar was de keuze voor benzine snel gemaakt.
Ik heb wel de indruk dat de auto iets onzuiniger is (lees minder kilometers op een tank doet) sinds ik E10 tank.

Minpunten
Tot op heden kan ik maar 1 minpunt benoemen maar misschien is dat ook wel geneuzel in de marge.
Net als in mijn vorige auto heb ik last van een krakend panorama dak. Kennelijk drogen de rubbers sneller uit dan normaal en dat geeft achterin gekraak als de auto een beetje tordeert.

Tot zover dus een blije BMW rijder.

ruim 5 jaar verder

  • 113.000 km

Ik heb de 530ix nu ruim 5,5 jaar in bezit. Nog steeds ben ik erg content met deze auto. Comfort blijft heerlijk. Al komen er wel wat piepjes en kraakjes, met name in het panorama dak en de rollo over de achterbak.
Na 5 jaar gebruik kan ik ook wat zeggen over het verbruik. Dat ligt bij mij gemiddeld op 12,6 km/liter. Dat vind ik voor een x-drive nog niet eens verkeerd. Olie bijvullen buiten het reguliere onderhoud is niet nodig geweest. Heb wel vorige week een 3/4 liter koelvloeistof moeten bijvullen, dat houd ik nog even scherp in de gaten.

Wat me opvalt is dat de Michelin Premacy3 banden die ik heb op deze auto zeer gelijkmatig afslijten en zeer lang meegaan. Ik heb bij 85000 km een nieuwe set van 4 moeten monteren.

Toch zijn er in deze tijd wel een paar zaken voorbij gekomen die ik hier wil vermelden.

2020 Juni - Ik hoorde een bonkend geluid uit de voortrein komen, omdat er nog garantie op de auto zat heb ik dit bij BMW gemeld. Zij hebben de auto vervolgens 3 weken gehouden om te onderzoeken waar dit vandaan kwam. Uiteindelijk is de hele voortrein, incl ophanging onder garantie vervangen en was het probleem inderdaad opgelost.

2020 December - Dashboard kast klepje afgebroken. Onder garantie vervangen.

2021 Juni - De noodaccu is door BMW onder garantie vervangen, had er geen idee van dat ik hem had en dat hij het niet meer deed.

2023 Juli - Na de laatste grote beurt onder garantie is in de garage het de sluiting op het oliefilterhuis te hard aangedraaid en daardoor is het huis gescheurd. Gevolg hele motorruimte onder de olie. Na veel gedoe is het dan alsnog onder garantie vervangen door BMW. inclusief schoonmaken.

De 120000 KM grens gepasseerd

  • 120.610 km

Kleine update. De 120K grens is gepasseerd. Zonder noemenswaardige problemen. Wel is de iDrive knop defect geraakt, het klikje in de draaischijf was ineens weg waardoor je niet meer op de tast door de menu's kon navigeren. Op Marktplaats nieuwe unit gekocht en 15 minuten inbouwen. Wel valt me op met koud weer dat de auto steeds meer kraakt. Wie daar een oplossing voor heeft mag zich melden. Het panoramadak (rubber) en de vergrendeling van de achterbank heb ik al gesmeerd, zonder enig resultaat. Doet wel afbreuk op de kwaliteits beleving.

Verder rijdt hij nog heerlijk. De auto krijgt keurig zijn beurtjes en heb er verder weinig omkijken naar. In Duitsland weer paar keer E5 getankt en dat rijdt toch echte beter en ik kom duidelijk verder op een tank. Helaas is E5 in Nederland bijna nergens meer te krijgen.

Op veler verzoek wat foto's

  • 120.765 km

Op veler verzoek heb ik wat foto's van mijn auto bijgevoegd

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren