AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW 530i Touring (2020)

autoreview

BMW 530i Touring (2020)

Signalement

Uitvoering530i Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf76.700 km
KM-stand laatst93.000 km
Lezerswaardering: 88%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Relatief strak en comfortabel, gevoelig voor trill

  • 93.000 km

In maart 2024 hebben wij een BMW 530i touring (G31 LCI) aangeschaft, na jarenlang een BMW 320d EDE touring (F31) te hebben gereden. In de review over de 3-serie had ik beloofd een review te schrijven over deze 5-serie en daarbij ook met name in te gaan op te verschillen in rijeigenschappen tussen de 5 en 3. Dat was namelijk waarom wij twijfelden om een 5 te kopen. De rijeigenschappen van de 3 bevielen ons zo goed, dat we bang waren om spijt te krijgen. Na inmiddels een kleine 17.000km te hebben gereden met wat opstartproblemen, kan ik het nodige beschrijven.

Uitvoering en opties:
Het betreft dus een 530i touring G31 LCI high executive met M-sportpakket in de kleur Phytonic Blue. Ik vind het nog steeds een zeer fraaie kleur die afhankelijk van de hoeveelheid zonlicht licht- of donkerblauw overkomt. Het staat hem goed, al zeg ik het zelf. Voor de looks heb ik bewust gekozen voor een exemplaar met het M-pakket. Ik vind dat veel beter smoelen bij een 5-serie touring dan de andere versies. We hebben bewust gekozen voor de 530i in plaats van de 530e. Redenen: de 530e heeft een fors kleinere bagageruimte, is veel zwaarder (dus meer wegenbelasting), is (nog) complexer (dus meer onderhoud en kans op storingen), rijbereik op de accu is gering en tankinhoud is klein.

Het interieur is voorzien van de comfortstoelen (waarover later meer) en zwart nappaleer. Het geheel ziet er erg fraai en luxe uit, al had ik liever een andere interieurkleur gehad (zwart vind ik zo zwart). De afwerking van binnen vind ik super, zeker in vergelijking met de 3-serie. Alles wat je ziet en aanraakt, ziet en voelt hoogwaardig aan. Het lijkt wel twee klasses hoger dan de F31. Het is echt een groot verschil wat mij betreft. Qua interieurruimte is het voorin heel goed toeven, achterin is het ruim voldoende wat mij betreft. Met mijn 1,97m ben ik niet gemiddeld, maar toch kan ik redelijk goed achter mezelf zitten. Wel valt op dat de "zit" achterin wat minder diep is dan bij de 3-serie. In de 3-serie zat ik voor mijn gevoel dieper in de bank. in deze 5-serie voelt het meer als op de bank zitten. Kortom: prima ruimteaanbod, maar met mijn lengte zit je liever voorin. De bagageruimte is simpelweg groot (tenzij je hem vergelijkt met een Skoda Kodiac bijvoorbeeld) en een stuk beter bruikbaar dan de 3-serie. Meer dan voldoende voor ons. En het apart te openen achterraam bevalt wederom (het zat ook op de 3-serie) heel erg goed. Helaas heeft de nieuwe 5-serie dit niet meer.

De auto is niet voorzien van panoramadak en daar ben ik blij mee. Met mijn lengte heb ik zo voldoende vrijheid om de stoel goed in te stellen. Bij een panoramadak moet ik altijd op de laagste stand zitten zonder het dak te raken. Houd daar dus rekening mee als je als lange Hollander in de markt bent voor een 5-serie. Het betreft een Nederlandse versie (dus geen import) en hij heeft niet enorm veel opties. Wel comfortstoelen, laserlicht, metallic lak en nappaleer, verwarmd stuurwiel en parking assistant professional (met 360-camera), maar bijvoorbeeld geen headup display, driving assistant (dus ook geen adaptive cruise control of lane departure warning) en de standaard stereo...

Had ik de auto nieuw gekocht, dan had ik andere keuzes gemaakt. De standaard stereo voldoet en klinkt met de juiste instellingen (treble heel hoog en bas iets boven gemiddeld) wel oké, maar als je de keuze hebt, neem dan de upgrade naar het hifi-pakket, Harman/Kardon of B&W. Het grootste verschil zit in het feit dat de standaard-versie geen tweeters heeft ter hoogte van de buitenspiegels. Dat zorgt ervoor dat het geluid niet zo helder overkomt. Immers, bas komt overal, maar hoge tonen niet. Ik heb overwogen om achteraf Harman/Kardon te laten inbouwen, maar dat kost een behoorlijk flinke lieve duit. Dat ga ik niet doen. Omdat ik hem origineel wil houden, ga ik ook geen aftermarket oplossingen inbouwen. Mijn 3-serie had dat wel. Het klinkt goed, maar de "gong', telefoongeluid en parkeersensoren en dergelijke worden er negatief door beïnvloed, althans dat was mijn ervaring. Dus, ik neem genoegen met de standaard stereo. Het klinkt nu best redelijk.

Verder had ik denk ik het nappaleer achterwege gelaten. Het zit erg comfortabel, maar het is kwetsbaarder en gladder dan het dacotaleer. In plaats daarvan had ik liever de driving assistant professional gehad met de adaptive cruise control.

Waarom heb je dan voor deze auto gekozen, hoor ik mensen vragen: omdat de prijs relatief gunstig was, de auto er netjes uitzag (ook van binnen) en andere beter uitgeruste 5-series vaak een panoramadak hebben en geïmporteerd zijn. Bovendien vonden we de kleur erg mooi. De auto stond niet bij een BMW-dealer, maar wel bij een net ander groot concern. Al met al een nette deal weten te maken met nieuwe banden rondom en een set wintervelgen/-banden. Bij aflevering zag hij er picobello uit. Mooi gepoetst, nieuwe banden, perfect bijgewerkt velgen. Een droomauto voor mij, dus ik was zo blij als een kind...

(Opstart)probleempjes:
Tijdens de proefrit heb ik het niet opgemerkt, maar al vrij snel voelde ik de auto op de snelweg trillen (vanaf 120 en sneller). Ook begon de auto met remmen te trillen. Dus terug naar de verkopende garage (voor mij anderhalf uur sturen). Wielen werden (opnieuw) gebalanceerd en remschrijven en blokken voor werden onder garantie vervangen wegens een gemeten slingering. Het was niet opgelost. Dus na enkele weken weer terug. Wederom wielen gebalanceerd en nu werden de remschijven en -blokken achter onder garantie vervangen wegens (wederom) een gemeten slingering. Ook deze ingreep loste de problemen niet op. Een vakantierit naar de Bourgogne en weer terug, was een vibrerende ervaring...

Ik besloot te wachten met actie tot de winterwielen gemonteerd waren. Wie weet zat het wel in de wielen of banden. De winterwielen maakten geen verschil, het werd zelfs slechter. Bij 140 km/u en hoger (dit rijd ik vanzelfsprekend in Nederland nooit, maar de auto moet dit natuurlijk feilloos en comfortabel kunnen) was het ronduit slecht. Des te harder je reed, des te sneller werd de trilling. Ook begonnen de parkeersensoren steeds vaker storingen te vertonen.

Het begon steeds meer aan mij te knagen. Heb ik een kat in de zak gekocht? Een auto die onderhuids schade heeft (gehad)? Weer een afspraak gemaakt bij de garage, nu zou de auto daar twee dagen blijven. Vlak voor die afspraak heb ik een BMW-specialist naar de auto laten kijken. Zij constateerden dat weliswaar nieuwe Brembo-schijven en -blokken waren geïnstalleerd, maar dat deze niet-BMW-origineel waren en alle vier een kleine slingering hadden. Ook constateerden ze een hoogteslag in de banden en hebben ze een kleine speling op de naaf opgelost. Hun advies: schijven en blokken vervangen voor BMW-exemplaren en banden aanpakken. Brembo is geen troep zou je zeggen, maar kennelijk luistert dit zo nauw. Dit had ik namelijk ook al op een forum gelezen als oplossing van een andere 5-serie met trillingen. Want ja, de G31 (en dus ook de G31 LCI) is complex, stijf en gevoelig voor trillingen. Je komt op internet heel veel verhalen tegen over trillingen (ook in andere reviews op Autoweek).

Teruggekomen bij de verkopende garage heb ik de bevindingen van de specialist aan hen voorgelegd en voorgesteld om de schijven en blokken te laten vervangen door exemplaren uit de schappen van BMW zelf. De parkeersensoren (er waren er twee kapot) werden netjes vervangen en na hun eigen metingen zijn uiteindelijk de voorste schijven en blokken vervangen door BMW-origineel en de banden aangepakt. Resultaat: niet of nauwelijks nog trillingen op de snelweg (ook niet op in NL illegale snelheden) en ook bij het remmen geen trillingen. Eindelijk (na 11 maanden) opgelost! Zeer nette service van de garage.

Hoe bevalt en rijdt de auto nu?:
Afgezien van de bovengenoemde opstartproblemen, bevalt de auto (nu) zeer goed. Het is een heerlijke en over het algemeen zeer comfortabele en stille auto om in te rijden. Het interieur geeft nog altijd geen krimp, geen piepje of kraakje en alles voelt en ziet eruit alsof het nog decennialang mee zal gaan. Het infotainmentsysteem werkt voortreffelijk en zeer intuïtief. De combinatie tussen i-Drive en touchscreen werkt zeer fijn en trefzeker. Daarnaast zijn in deze 5-serie nog veel fysieke knoppen aanwezig voor zaken als verwarming en dergelijke. In de nieuwere generaties BMW's is dat - naar de mening van vele autojournalisten en ook naar mijn mening - veel slechter geworden. Het werkt dus allemaal heel fijn en naar behoren.

De comfortstoelen zitten voortreffelijk. Echter, het heeft mij echt een behoorlijk lange tijd gekost om hem optimaal te krijgen. in de 3 serie had ik sportstoelen zonder lendesteun. Weinig aan te verstellen (horizontaal en verticaal en wangen opblazen), dus je zit hoe je zit en het zat voor mij goed. Ik kon urenlang in die stoel vertoeven zonder pijntjes. In de comfortstoel van deze 5-serie had ik in het begin na enige tijd wel wat zeurende beenspieren en de onderrug vond het niet fijn. Het nadeel van de comfortstoel is dat je zoveel zo fijn kunt afstellen, dan het ook lastiger is om het 100% te krijgen. Maar goed, inmiddels heb ik mijn zit gevonden en zit ik als een vorst.

De laserverlichting bevalt me zeer goed. In normale stand is de lichtopbrengst meer dan voldoende. In adaptieve stand is het bizar goed. Het schijnt zeer ver, het licht verkeersborden uit en andere weggebruikers hebben er (meestal...) geen last van. Het is erg comfortabel. Wel moet ik zeggen dat bij drukke wegsituaties de verlichting soms wel erg veel schakelt/wegdraait. Dat maakt het wat zenuwachtig. En in die situaties is het weleens voorgekomen dat een tegenligger toch seint omdat hij blijkbaar even verblind werd. Dus helemaal perfect is het niet, maar in veel situaties werkt het geweldig en is het erg comfortabel.

Dan het rijden zelf. Vooral de stilte en afwezigheid van windgeruis is opvallend in vergelijking met de 3-serie. Het afrolgeluid van de runflatbanden valt met name bij nat weer wel nog enigszins tegen, maar het is veel beter geïsoleerd/gedempt dan de F31 3-serie. Wederom voelt dit misschien wel twee klasses hoger. Het veer- en dempcomfort is goed, ik kan niet anders zeggen. Op de snelweg is het simpelweg fantastisch, dan is de auto echt in zijn element. Hij ligt dan zeer stevig en comfortabel op de weg en stuurt strak en zeker, met genoeg gevoel wat er onder de voorwielen gebeurt. Bij rechtuit rijden hoef je bij wijze van spreke je stuur niet eens vast te houden, zo koersvast is hij. Het rijdt echt heerlijk op te snelweg. In mijn optiek een stuk fijner dan de 3-serie. Doordat de 3-serie lichter is en een stuk directer stuurt, is die auto minder dan de 5-serie in zijn element op de snelweg. De 3 is meer in zijn element in korte bochten. Een bergpas oprijden is in een 3-serie echt een cadeautje. Begrijp me niet verkeerd, een 5-serie doet dat uiteraard ook bovengemiddeld goed, maar de 3-serie daagt je veel meer uit, brengt zeg maar meer de hooligan in je naar boven dan een 5-serie. De 5 stuurt simpelweg minder direct en met flink minder gevoel dan de 3. En dat terwijl mijn 3-serie niet eens een M-onderstel had. De 5 is vooral ingesteld op comfort (ook met M-pakket), de 3 op sportiviteit en dan voel je duidelijk. Dat komt uiteraard ook door het gewicht. Rijd je een aantal bochten snel en stevig in de 5, dan voel je dat gewicht. Je bereikt de grens veel sneller dan met de 3. Met de 3 kun je - als je dat wilt - heerlijk gooien en smijten in bochten. Je moet het behoorlijk bont maken wil je op de openbare weg de grens bereiken. Bij de 5 echter, voel je sneller dat de banden het lastig krijgen en je voelt de gewichtsverplaatsing veel duidelijker. Je torst nu eenmaal een paar honderd kilo meer mee.

Wat valt er verder nog op?
Het verbruik is voor zo'n zware en grote auto best oké. Wij zijn allebei redelijk rustige rijders. In de bebouwde kom haal ik in de zomer 1:13/14, in de winter 1:12 ongeveer. Op de snelweg kan het heel zuinig. Naar Kaatsheuvel een keer bijna 1:20 gehaald. Dan moet je wel netjes 100/110 rijden, niet veel inhalen enzovoort. Rijd je harder, haal je wat meer in, dan ga je naar 1:16. In het buitenland heb ik nog niet heel veel vergelijkingsmateriaal. Tijdens de vakantierit naar Frankrijk (volle bepakking en twee fietsen achterop) was het verbruik denk ik zo'n 1:14/15, waarbij ik ook lange stukken 140/150 reed.

De motor is soepel, stil en wat mij betreft snel genoeg. Ik heb ook de G31 520i touring gereden als vergelijking. Die voldoet ook, maar het voelt nooit snel. Deze 530i geeft net dat beetje meer en dat voelt fijn. Een zescilinder is fijner, maar dit voldoet meer dan voldoende en is iets zuiniger.

Het remmen voelt niet altijd even consistent. Ik vermoed dat dit met het opladen van de mildhybrid-accu te maken heeft. De ene keer moet ik relatief doordrukken om goed te remmen, de andere keer is dat weer niet nodig en ligt het rempunt hoger. Dat vind ik wel een minder aspect, moet ik eerlijk zeggen.

Bij koud wegrijden bij temperaturen onder en nabij het vriespunt lijkt de motor een beetje in te houden of een beetje "bokkig". Ook de bak schakelt dan niet heel goed over naar zijn twee. Natuurlijk is dat logisch omdat de (motor)olie nog koud is, maar ik heb het in deze mate nog nooit eerder meegemaakt. Het is echt heel erg duidelijk waarneembaar. Ik doe er vooralsnog niets mee omdat de auto na een paar honderd meter weer beter oppakt en schakelt, maar het valt wel op. Misschien dat er t.z.t. bij de dealer iets bij het uitlezen naar voren komt (bougies ofzo).

Maar dan nu de hamvraag: hebben we spijt van de aankoop van de 5 waar het gaat om de rijeigenschappen in vergelijk met de 3?:
Nee, absoluut niet! Natuurlijk is het een minder sportieve auto, maar hij is nog altijd redelijk sportief. En wat hij op dat gebied minder biedt dan de 3, maakt hij op andere gebieden meer dan goed. Het is zo'n superfijne auto en staat echt op een flink hoger plan dan de 3. De stilte, ruimte, comfort, afwerking... het is allemaal stukken beter en comfortabeler dan de F31. Kortom: we zijn tot nu toe heel tevreden. De opstartproblemen vergeten we voor het gemak dan maar even, al zet ik daardoor de betrouwbaarheid en kosten wel op drie sterren i.p.v. vier. Ik meld me weer zodra de kilometers verder zijn opgelopen en/of er nieuws is.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren