BMW 530e (2017) #2

autoreview

BMW 530e (2017)
BMW 530e (2017)BMW 530e (2017)BMW 530e (2017)BMW 530e (2017)BMW 530e (2017)BMW 530e (2017)

Signalement

Uitvoering530e
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf75.901 km
KM-stand laatst97.240 km
Lezerswaardering: 37%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van VW naar BMW

  • 75.901 km

Levertijden van auto's anno 2022, nogsteeds dramatisch op zijn minst. Hoewel er dus ook goede dingen uit voort kunnen komen!

Na een tijdje rond gereden te hebben met een VW golf 7 moest er vanwege de zaak een bestelbusje komen. Dit werd een Caddy GP3 uit 2012. Echter werd het met 35.000km per jaar het toch tijd voor wat meer comfort. Veel positiefs gelezen over de Caddy 5 en deze begin 2020 besteld bij de dealer. Voor ik de nieuwe Caddy had heeft dit door alle vertragingen in productie uiteindelijk ruim anderhalf (!!!) jaar geduurd.

In september 2022 de Caddy afgenomen bij de dealer en naar huis gereden. Vervolgens gedaan wat elke nieuwe autobezitter doet: hem te koop zetten met slechts 17 km op de teller sinds nieuw. De reden hiervoor was dat er na anderhalf jaar wachten op de Caddy de noodzaak van een bestelbusje wegviel. Vanwege de lange levertijden van de bestelwagens was het gunstig om hem af te nemen en direct door te verkopen, dus we gingen op zoek naar wat anders!

Het moest wel wat duits worden en met voorkeur voor hybride. Dit omdat ik dan de overtollige stroom van de zonnepanelen kwijt kan en het wat andere voordelen meebrengt. Salderen van stroom is immers geen beste business...

Eerst gekeken naar een VW golf 8 GTE maar die viel al snel af gezien je rap 50K betaald voor een nieuw model (en de levertijden wederom dramatisch waren). Ook is 50K voor een golf in mijn optiek wat teveel van het goede.

Vervolgens gekeken of er niet wat recents te vinden was als occasion; hierbij viel de golf 7 GTE op. Echter de verhalen over de welbekende bijtellingsknaller met gare accu’s door het gebruik was ook niet de juiste keuze. Toen bleven er nog 3 merken over met de volgende types:

- Audi A3
- Mercedes C/E 350
- BMW F30/F10

Audi was vrij beperkt in modelkeuze en PHEV tenzij je iets nieuws koopt. Ook is de A3 nagenoeg een kopie van de 7 GTE dus die viel af. De C350e en E350e vielen af vanwege vormgeving en het totaalplaatje wat mij niet aansprak.

Toen kwamen we uit bij het merk waar de review over moet gaan, BMW! De F30 330e was een goede kanshebber. Met M-sport pakket een mooie verschijning en scheen goed te rijden. Na wat reviews gelezen te hebben bleek echter dat de kofferbak bij een F30 sedan serieus tegenvalt door de vormgeving en accu’s die er onder liggen. Ook was de accu range nog slechter dan een GTE en ook met een kleinere brandstoftank, deze viel dus ook af.

Hierna kwam het grotere broertje de F10 maar deze was in ActiveHybrid uitvoering nog niet veel beschikbaar. Ook zag het er al wat gedateerder uit voor het geld, dit werd hem dus ook niet. Tot er opeens een G30 530e voorbij kwam tussen de F10 advertenties.

De G30 zag er een stuk moderner uit met mooie lijnen en een vernieuwd interieur. Ook is de hybridetechniek al een stuk verfijnder en werd dit een serieuze kanshebber. Na wat zoekwerk kwam ik een vers geïmporteerde 530e tegen uit België, met de juiste opties én van de 1e eigenaar. De kleur mediterranean blue in combinatie met het M-sport pakket maakte het geheel echt af. 15-okt een proefrit wezen maken bij de dealer in het zuiden van Nederland en eigenlijk was ik al direct verkocht.

De M-sport remmerij stond er ook perfect onder met de grote blauwe 4-pot remklauwen en grotere schijven dan origineel. Het Alcantara interieur met sportstoelen zit erg goed en had mijn voorkeur boven leer. Ook de adaptieve led koplampen van BMW geven een onwijs lichtbeeld en staan de auto erg goed.

Ik was verbaasd over het verschil qua comfort en degelijkheid ten opzichte van een VW terwijl ze beide voor duitse kwaliteit staan. Na de proefrit was de deal gesloten en kon de BMW 22-okt opgehaald worden!

22-okt de wagen in ontvangst genomen met een glimlach en de eerste rit van 100km naar huis voor de boeg. Tot nu onwijs tevreden over de kwaliteit en algehele looks, meer ervaring volgt!

De eerste week

  • 76.300 km

Na de eerste week was het nog wat wennen aan de auto. Het formaat in vergelijking met mijn vorige auto's was nog een dinggetje maar dat wende aardig (dan had mijn Nissan Micra K11 wel een pluspunt). Echter kreeg ik na een paar honderd kilometer al een storingsmelding op de BMW toen ik in de ochtend weg wilde rijden vanuit huis!

Dan ga je toch denken of er serieuze problemen zijn gezien het een storing gaf op de aandrijving en de stuurbekrachtiging 0,0 werkte. Nog geprobeerd met de auto te rijden; 1830KG zonder stuurberkrachtiging is leuk als je aan het rijden bent. Niet als je stilstaat en een bocht probeert te maken.

Contact gezocht met het bedrijf waar de auto vandaan kwam en ze gaven aan alles gecontroleerd te hebben en hier ook rapporten van hadden. Gelukkig een erg goede garantieregeling van een jaar bij aanschaf dus dat zat goed. Ook mag ik de auto hierdoor naar elke dealer brengen voor reparatie. Maandag de auto naar de lokale BMW dealer gereden. Alles wat ook maar iets met assistentiesystemen te maken had werkte ondertussen niet meer. Geen CC, stuurbekrachtiging of elektro ondersteuning.

Uiteindelijk bleek het te gaan om een kabelbreukje in de kabelboom waardoor er legio foutcodes op kwamen zetten. Dit was zo opgelost en ik kon hem dezelfde dag nog ophalen! Ik denk dat ik wat heb met kabelbreuken, bij de uitgaande Caddy GP3 had ik dit nog geen 4 maanden geleden waarbij er ook vreemde storingsmeldingen kwamen.

Weer vlot onderweg en benieuwd naar de rest van de tijd, hopelijk hebben we alle pech gehad.

3000km verder

  • 80.000 km

Ondertussen al 3000 km verder in iets meer dan een maand, de ervaring bouwt zich al op. De 530e rijdt geweldig, de combinatie van het direct aanwezige koppel van de elektromotor maakt hem zelfs vlot als hij alleen elektrisch optrekt in comfort mode.

In sport modus voelt hij met 252pk en 420Nm erg rap aan en lijkt het bijna op een diesel qua koppel. De geclaimde 6,2 seconden van 0-100 wordt dikwijls gehaald met een 6,1 gemeten op dragy. Ook de tussenacceleratie op de snelweg is erg goed waarbij hij moeiteloos doorjaagt naar de 200 als je wilt.

De elektrisch verstelbare sportstoelen geven erg veel ondersteuning en het dikke M-sport stuur in combinatie met het strakkere M-sport onderstel geeft veel feedback. Sturen gaat op lage en hoge snelheden vrijwel moeiteloos en je krijgt fijne feedback van de stuurbewegingen.

Ook de M-sport remmen doen zijn werk en waar nodig staat hij ondanks zijn 1845kg binnen no-time stil!

Gemiddeld rij ik nu 3,3 L/100km terwijl ik aardig doorrij op woon-werk verkeer. Hierbij is de afstand met 29km wel ideaal gezien ik thuis en op werk kan laden. Laatste tijd laad ik alleen thuis dus benieuwd wat dat voor resultaat zal hebben.

Ook ben ik vrijwel direct naar Bimmercodes gegaan voor een Apple Carplay activatie. In de BMW app kost dit al gauw 300 euro en dan heb je een 2/3 schermvulling met apple carplay. Bij Bimmercodes ben je voor €150,- klaar als je een wifi antenne hebt en €200,- met wifi antenne. Hierbij krijg je meteen fullscreen en de laatste iDrive kaartupdate. Zeker een aanrader! Zie de laatste foto voor fullscreen carplay.

De nieren waren nog van chrome dus deze direct vervangen voor een zwarte set. Dit schijnt ook een aparte optie te zijn geweest en maakt hem net wat mooier met de overige zwarte delen. Imitatie M5 spiegelkappen met finnen gemonteerd welke ook erg bruut staan en deze geven hem net wat meer. Vervolgens nog de ongelofelijk lelijke E-Drive emblemen van de C-stijl af gehaald en het 530e embleem rechtsachter om de symmetrie terug te brengen. Oogt ook van achter net wat strakker met de opnieuw gepolijste uitlaatstukken.

De BMW staat nu op een setje 18” antraciete 662M velgen welke mooi staan maar voor het goede net wat te klein zijn in zomeruitvoering. Dit was wel een knappe voor de winter dus gezocht naar een gebruikt wintersetje 662M. Uiteindelijk deze niet gevonden en heb een gebruikt setje 18” zwarte 684 velgen met winterbanden op de kop getikt.

Vervolgens kwam een paar dagen daarna toch een knappe set 662M met winterbanden beschikbaar dus mijn 2e set 662M op winterbanden gekocht en de 684 velgen nog weer van de hand gedaan.

Qua zomervelgen aan het kijken voor een knappe set 19” diamond cut 664M. Eigenlijk is de 669M in 20” van de G30 LCI nog mooier maar zie je deze niet veel en zijn ze al snel 4K gebruikt. Mocht iemand een knappe set 669M hebben liggen met zomerbanden kunnen we een deal maken!

Tot slot erg tevreden over de G30 tot nu, alles klopt en is gewoon goed op elkaar afgestemd. Ook het voor klimatiseren via de MyBMW app is perfect voor de koudere dagen en maakt het rijden direct een stuk aangenamer.

Enige puntje is dat de 2017 530e net voor de mini facelift valt wat betreft de volledig digitale cockpit waardoor er geen toerenteller in sport aanwezig is, deze is ook helemaal niet beschikbaar.

Dit maakt het rijden en zelf schakelen in M als je tot het naadje wilt gaan wat gevoeliger maar daar wen je al snel aan met de beschikbare power teller die je wel ziet.

10.000km ervaring rijker

  • 86.096 km

De eerste 10.000km met de 5-serie zit er op na bijna 5 maanden. Nog elke dag ben ik verbaasd over de geweldige rij-eigenschappen en het balans in de auto.

Op lange afstanden is het ondertussen heerlijk rijden met de verstelbare sportzetels, je kan je heerlijk nestelen als je de wangen goed instelt en met het stuur wat dichterbij en de stoelen een tikkeltje lager is het geen probleem om 3-4 uur door te kachelen.

Ook de combinatie tussen brandstofmotor en elektrisch went prima. Nagenoeg al het woon werk verkeer kan elektrisch, welke in een indrukwekkende 3l/100km resulteert over de afgelopen 10.000km, met flink doorrijden! Regelmatig merk ik dat ik 1300-1400km kan doorrijden (met stekkeren thuis en op werk) voor ik pas hoef te tanken. Welk uiteraard 98 tanken voor het langere behoud van de motor bij minder brandstof gebruik in langere tijd.

Tussendoor een kleine reparatie laten uitvoeren onder garantie bij de dealer i.v.m. een haperende ambiance verlichting in de deur aan de bestuurderskant.

Toen aan het voorbereiden op de wintersport, pakweg 2000-3000km gepland met de 5-serie begin maart! Alle voorbereidingen waren echter voorbarig, de ochtend voor vertrek kwam er een storing opzetten met de melding aandrijfvermogen….

Direct met verschillende dealers gebeld om zo snel mogelijk een diagnose te laten stellen, konden we in de avond nu gaan of niet?? Uiteindelijk bleek helaas de wastegate actuator kapot te zijn waardoor deze open kon blijven staan. Hierdoor was er kans op turbodruk verlies, welke niet ideaal is met 3 man op de autobahn…

Helaas de BMW achtergelaten voor reparatie bij de dealer, balen dat we geen lange trip konden maken. Schijnt een bekend euvel te zijn waar ook al terugroepacties voor waren in de UK en VS maar niet in Nederland.

Na terugkomst de auto weer opgehaald en hij rijdt weer perfect, de snelle service bij BMW is dan wel weer een pluspunt. Omdat de wintertrip niet doorging en het langzaam warmer wordt toch besloten een nette set zwarte 664m 19” aan te schaffen voor de zomer. De 19” staat hem een stuk beter, nu merk je pas dat 18” eigenlijk een maatje te klein is. Foto’s bijgevoegd bovenaan.

Hopelijk zijn de komende 10.000km probleem vrij, qua prestaties en rijgenot zijn het de kleine reparaties wel waard. Ook als ze niet onder garantie vielen weet je dat dit soort dingen voorbij kunnen komen. Zolang het niks ergs wordt blijft het toch een prachtige wagen, een waar je toch elke keer naar om kijkt na het parkeren?

B in BMW staat voor Banden

  • 87.092 km

Zoals eerder te lezen een kleine maand geleden de 18" velgen voor het 19" setje gewisseld. Nu waren deze voorzien van erg fijne Pirelli P-zero banden (275 35 19) achter en (245 40 19) voor. Het rijdt ondanks het grotere wielformaat al een stuk fijner dan 18" met Michelin Primacy runflats!

Nu hebben we het wel over een Primacy die eerder met een Cinturado te vergelijken is van Pirelli, maar het scheelt toch enorm of je een Runflat band hebt of niet, het verschil is zeker merkbaar en hij is toch net even wat fijner als je door een kuil gaat of over een drempel rijdt.

Nu plakken de p-zero's onwijs goed aan de weg, je merkt zelfs dat er kleine grindsteentjes blijven plakken en tijdens het rijden weer loskomen tegen de wielkast, je zou haast denken dat er tape op zit... Ze beginnen wel aardig te slijten aan de achterkant, toen ik ze kocht hadden ze 4,5mm maar gaat toch rap naar de 2,5mm. Ben benieuwd of er meer ervaringen zijn met de levensduur van ditto banden op een 5 serie, zeker de hybrides die al gauw naar de 1700KG gaan.

Nu ben ik nog aan het twijfelen over welk soort band, ik hoor goede verhalen over de nieuwe Hankook Ventus S3 en denk dat dit ook een mooie optie is gezien BMW vrijwel het halve assortiment nieuw op Hankook aflevert. Pirelli kan natuurlijk ook weer maar wat meer standtijd van de banden zou lekker zijn. Michelin Pilot Sports was ik voorheen erg tevreden over maar ben benieuwd of dit echt een noemenswaardig verschil maakt met p-zero's of hankook's, qua prijs in ieder geval zeker, Pilot Sport 5 tikt al €277,- per band aan....

Mochten er aanbevelingen zijn voor andere merken hou ik mij aanbevolen! Ook ben ik benieuwd of iemand weet wat het verschil is tussen Pirelli P-zero's en P-zero Nero's, ik heb nu voor de nero's maar los van het wat grovere profiel merk ik er niks aan, kan er niet veel informatie over vinden op internet en zijn niet echt te vinden op de bandensites.

Freude am Fahren, tja!

  • 89.410 km

De afgelopen maanden niet erg veel kilometers kunnen maken. Mede door het reizen (voor werk) niet vaak met de BMW op pad gegaan. Echter begin ik de smaak wel te pakken te krijgen van de BMW. Stiekem kijk ik er toch vaak naar om als hij in het zonnetje geparkeerd staat, wat een prachtige auto!

Naar gelang je meer kilometers rijdt in de 530e begrijp je hoe hij werkt, of hoe hij het liefst wil werken. In de comfort modus begrijpt hij precies wanneer je dient te schakelen tussen elektro en benzine, de balans daarin is perfect. Ook het individualiseren van de sport modus maakt het fijn om te rijden als je niet wilt dat hij overschakelt naar elektro modus. In de volledige sportmodus geeft hij net dat zetje meer, met de bak in S schakelt hij rap door en haal je ondanks de 1745KG binnen no-time rijbewijs onveilige snelheden.

Ook de rij-ervaring komt hierbij steeds meer dagen in de BMW. Ik zeg altijd: "wij van wc-eend bevelen wc-eend aan...." Maar nu ik voor het eerst langer in een BMW rij merk ik het toch; het is net dat dynamische wat voor mij de BMW zo bijzonder maakt. Ik heb ook wat kilomterers mogen maken in een audi A6 maar toch is dit gevoel anders. Als je eenmaal gewend bent aan de achterwielaandrijving rijdt het juist erg fijn. Bij acceleratie merk je dat de auto zich meer "vastbijt" en er dan als een pijl vandoor gaat.

De auto voelt ook door de goede stoelen en het fijne stuur met veel respons eerder als een maatpak, in tegenstelling tot het weeïge gevoel wat ik hiervoor had in mijn andere auto's (totaal niet te vergelijken maar een wereld van verschil). Het is de combinatie van alles, nouja bijna alles wat het voor mij een hele fijne reisauto maakt die ook het sportieve randje heeft. Iets wat ik net wat minder ervaarde bij de A6. Oké, het infotainment en interieur bij een A6 is wel net weer een stapje strakker maar het iDrive systeem van BMW blijft geweldig.

Geen problemen meer gehad met de auto, blij dat het nu probleemloos gaat (op de korte afstand weliswaar). Toch begin ik langzaam na te denken wat het vervolg kan zijn. Ik ben nog erg tevreden met de fünfer maar met het oog op de veranderende regelingen (wegenbelasting 2025 verdubbelen) en het gewicht van de auto (wat nog iets afdoet aan het dynamische) toch voorzichtig aan het kijken naar een alternatief voor eind dit jaar of begin volgend jaar.

Wat meer ruimte zal fijn zijn, de kofferbak is erg beperkt bij de 530e maar komt nu prima uit. Een 5 of 3 serie touring, of zelfs een 2 of 1 serie?? Voor vriendinlief willen we de mini cooper voor een X1 vervangen. Gezien er aardig wat te verzeulen valt met de X1 moet voor mij een 2 of 1 serie dan wel uitkomen. Een 1 serie met 3 cilinder motor zou ook fijn rijden, huidige mini cooper van vriendin rijdt namelijk ook geweldig met de 1.5 B38 3 cilinder motor.

Ik ga dan denk ik wel het vermogen aanzienlijk missen maargoed, het scheelt wel iets in de kosten en zou wat rationeler zijn. Vooral met het oog op het snoepje welke ik er ooit naast wil gaan zetten in de garage..... Ach dat is denkstof voor later. Momenteel genieten we nog even verder van de 5!

Probleemloos doorgaan

  • 90.970 km

En we zijn al weer een paar maanden verder sinds de laatste update. Niet erg veel gereden en toch maar eens op de markt gekeken naar alternatieven voor de 5. Echter kwam ik er al gauw uit dat het of een 3-serie touring moest worden of een 5-serie touring. Bij de 3-serie vanaf 2020 met wat leuke opties gaan we ook snel richting de 45-50K. Hierbij met mindere ruimte ten opzichte van de 5-serie touring was de keuze toch nog niet gemaakt, de 5-serie ging daar zelfs nog bovenop zitten qua prijs.

Echter is in de tussentijd de Mini cooper verkocht en een nagenoeg nieuwe Mini Countryman ervoor teruggekomen, hiermee werd mijn argument qua noodzaak voor ruimte en een trekhaak om zeep geholpen. Ook viel het mij tegen dat er niet gek veel mensen afkomen op een particuliere 5-serie die te koop staat, zal toch vaak bij de dealer gekocht worden door geïnteresseerden.

Dit liet mij nadenken, eigenlijk voldoet de 530e nog prima aan mijn overige wensen, qua rijervaring is hij toch erg verfijnd en het samenspel van het hybridesysteem is volledig ingebakken. We gaan dus toch voorlopig door met de 530e, gelukkig ook geen problemen ondervonden sinds de laatste storing in maart.

De 19 inch set was wel echt op, hier is nu een setje Goodyear Eagle F1 op gegaan. Deze gaan we in het voorjaar testen, benieuwd of ze de p-zero kunnen evenaren. Voor nu zit de 18 inch winterset er weer op. Hoewel hier de achterbanden ook hard van slijten kunnen we het vast uitzingen tot de lente.

Enige minpuntje is dat het basis audio systeem toch net te karig is in mijn optiek. Hierbij zijn ook de tweeters in de deuren niet aanwezig en klinkt het systeem wat flets als het volume echt omhoog gaat. Het basis audio + systeem of zelfs een H&K of B&W systeem had wel veel meer diepgang geboden. Aftermarket inbouw gaat helaas al snel richting de €2000,- wat ik het niet helemaal waard vind momenteel. Gaat zeker mee genomen worden in de besluitvorming voor de toekomst.

De Fünfer blijft er nog even

  • 93.665 km

Tja, hij is er nog! APK is hij na 2 jaar met vlag en wimpel doorheen gekomen. Alvorens de APK gepland was zijn er een aantal werkzaamheden uitgevoerd:

- Olie verversen 6x 1 literfles + filter €97,5 (Helix 0W30 OEM aanbevolen)
- Luchtfilter €16,9
- Interieurfilter (met actieve kool) €15,10
- Remvloeistof verversen €72,6
- APK & voertuig check €60,50

Totaal: €262,50

Olie en filters zelf gedaan, was een makkelijk klusje (met eigen brug). Alle onderdelen zijn OEM merken zonder BMW logo erop via AutoDoc. Remvloeistof uiteraard wel laten verversen door de specialist samen met de APK.

Eigenlijk gelukkig geen problemen meer gehad! Een enkele keer een storingsmelding “aandrijving” gehad maar dat loste zichzelf op. Denk een foutje in het systeem. Tot dusver haal ik ook de +- 30km actieradius op de batterij nog. De BMW blijkt dus nog in goede staat, mede doordat ik er nog zo weinig in rij denk ik ook.

Het zwalkende beleid van de overheid en tegemoetkoming van de werkgever maakt het nog wel lastig om de keus te maken voor het vervolg van de 5 serie. Toch een volledig elektrisch model of weer een plug in hybride? Als ik mijn volgende auto aanschaf zal ik wel aanzienlijk meer kilometers maken, dan zal ik minder vaak de huurauto’s voor werk gebruiken.

Nu moet ik nog wel een aantal keer op pad met sixt, die zijn gelukkig wel erg BMW gericht. Toch maar eens met de G31 LCI 530e touring en de G21 330e touring op pad!

Afscheid!

  • 97.240 km

De 530e is verkocht! Uiteindelijk toch besloten afstand te doen van de 530e sedan. Hij is tot het laatst toch erg betrouwbaar geweest en een fijne metgezel.

Ik merkte wel dat de accu qua range nu echt achteruit ging en haalde maar +- 20km in gunstige omstandigheden. Door de wens naar meer ruimte en nog meer opties was ik ook al een tijdje opzoek naar een waardige vervanger.

Volledig elektrisch ging hem nog niet worden en weer terug naar benzine had ook geen voorkeur. Tot er een prachtige G21 330e xDrive op mijn pad kwam, en ook nog in de buurt! Volgende week wordt de 530e ingeruild, nog een weekje plezier van de 5-serie.

Over de G21 start ik binnenkort ook een review, hopelijk bevalt deze nog beter dan de 530e. Maar ach, het is gelukkig weer een BMW😉

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.