BMW 530d xDrive High Executive (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 530d xDrive High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 40 km |
KM-stand laatst | 100.969 km |
eindelijk zoeven
- 1.200 km
Sinds 2 weken in het bezit van een nieuwe BMW530D. Wat een verschil met mijn vorige auto, Mercedes 200D van 2010. Deze BMW is veel stiller en comfortabeler. Ik heb dan wel gekozen voor het adaptief onderstel.En wat reageert deze wagen goed op het gaspedaal.De automaat heeft niet de bedenktijd nodig van de E.
Dit is een 6 cylinder en is eigenlijk niet vergelijkbaar met de 4 cylinder E. (Een 6 cylinder E zou veel duurder zijn geweest dan deze BMW. Dus we nemen een gok op de degelijkheid van BMW.)
Over het verbruik kan ik nu nog niets zeggen. De auto heeft een start-stopsysteem. Er is een ecomodus waarbij de wagen veel langer blijft uitrollen als je het gas loslaat.
De stoelen zitten heerlijk.
Ook achterin is het goed toeven, voor zover ik van de passagiers heb vernomen.
Op dit moment zou ik nog kiezen voor de navigatie en media van de Mercedes. Moet ik dus nog behoorlijk aan wennen. Ik ben nog niet zo snel met dit systeem.
De binnenspiegel neemt wel wat zicht weg,die zou wat hoger moeten zitten.Er zit een achteruitcamera op en die heb je eigenlijk hard nodig. De parkeersensoren geven in de display een mooi overzicht.
Ik heb ook gekozen voor de head-up display. Dat is echt geweldig, je ziet o.a. de snelheid geprojecteerd in de voorruit. Ik hoop zo de bekeuringen wat meer te voorkomen omdat de snelheid nu beter in beeld staat. Ik denk dat head-up display binnenkort bij veel nieuwe modellen verkrijgbaar zal zijn.
De kofferruimte is misschien wat kleiner als bij de E, maar heeft wel een vlakke vloer.
Over een paar maanden kom ik terug met meer ervaring.
Begin te wennen.
- 5.000 km
Wij zijn nu zo'n 5000km ver.
Verbruik rond de 7 l/100km.
Op de autoweg kom ik toe met 6 liter. In Duitsland lust hij gal gauw 7 liter. Stadsverkeer komt op 8 liter.
Rijcomfort is geweldig en de wagen bevalt nog steeds heel goed. Vooral de rust en de souplesse.
Maar, ik heb wel wat opmerkingen:
Ik weet nog niet of ik opnieuw runflats zal laten monteren, als deze versleten zijn. Ze geven toch wat rolgeluiden en komen wat hard bonkerig over. Nu zitten er Bridgestone Turanza 245/45/R18 onder.
De groot licht automaat is in ons land niet erg praktisch. De borden langs de autoweg reflecteren nl. zeer sterk je eigen licht.Bij die groot licht automaat wordt nl de rechterkant van de weg zeer fel belicht.
Hinderlijk vind ik dat je de parkeersensor aan de voorzijde handmatig moet aanzetten. ( Als je de achteruit hebt gebruikt, gaat hij wel automatisch aan). Kom je ergens aan om te parkeren of als het erg nauw is in een parkeergarage moet je telkens de sensor activeren. Bij Mercedes gingen de voorsensoren automatisch aan als de snelheid onder de 5 km/u kwam. Dat was best handig.
De navigatie van Mercedes vond ik fijner. Met de pijlcursor kon je scrollen over het scherm en zo de route even nalopen. Bij BMW kan dat ook maar dan moet je eerst overschakelen naar een ander scherm en weer terug. De files vind ik ook niet zo duidelijk weergegeven. En dan iets vreemds: Ik reed in de omgeving van Luik en daar sprak de stem van de navigatie het nummer van de wegen in het Frans uit. Dus "volg nu vingt-cinq" .
Het geluidsniveau van de verkeersmelding komt keihard binnen en is niet dimbaar. Als je tijdens de melding het geluid dempt, zou deze instelling blijvend moeten zijn. De dealer weet er ook geen oplossing voor. Dit is echt hinderlijk.
Nog een kleinigheid: Vanaf de boordcopmuter kun je de ipod niet op shuffle zetten. Ging bij Mercedes wel.
Zo heeft elk merk zij eigenaardigheden.
update na ruim 1 jaar
- 25.000 km
Wat er zo allemaal in een jaar gebeurd: 2 maal opgesleept: accu leeg. Na 12 maanden bleek dat er "stroomlekkage" was bij een portierslot. Vandaag accu weer bijna leeg.
Dan nog tussendoor met garantie vervangen rechterkoplampunit wegens barsten in het glas. Schuif/kanteldak opnieuw geactiveerd.
Na Update boordcomputer bleek dat er veel meer informatie was dan voorheen.Was dus niet goed ingesteld op de fabriek. Zo ben ik toch al heel wat keren in de garage geweest en dat zou je niet verwachten van de Duitse degelijkheid. Probleem met hinderlijk geluid van de verkeersinformatie blijkt ook niet op te lossen. Denk dat het geen BMW meer zal worden.
remschijven krom
- 75.000 km
Bij het remmen trilde de auto nogal. Het bleek dat de remschijven krom waren: reparatie van € 930,
Wat eigenlijk nog erger is dat de leder-bekleding van de armsteun in het portier van de bestuurder aan het afbladeren is.
Precies waar mijn elleboog rust.
Op de middenconsole is er niets aan de hand.
Volgens de dealer komt dat door transpiratie,
Herstel zou € 1400 kosten, nl een nieuw deurpaneel.
Kwaliteit van BMW krijgt bij mij toch een ??
terugroep actie koeling
- 85.000 km
de auto heeft 5 weken bij de dealer gestaan in afwachting van een onderdeel dat vervangen moest worden bij de automaat. Artikel was niet in voorraad omdat er ergens in Azië BMW's niet meer mochten rijden zolang de zaak niet aangepast was.
weer die remschiven
- 89.950 km
weer trillingen bij het remmen, remschijven zijn onder coulance vervangen
voorwiellagers
- 100.969 km
bij deze beurt werd van alles geconstateerd.
Nieuwe wiellagers voorwielen, motorkap-telescopen en stofhoezen bij veerelementen. Alles totaal voor € 1730.
En dat bij 100.000 km.
Mijn vriend rijdt Toyota en heeft bij 160.000 km nog geen enkel probleem gehad.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.