BMW 530d Touring High Executive (2005) #6
autoreview

Signalement
Uitvoering | 530d Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 148.000 km |
KM-stand laatst | 196.000 km |
BMW 530D 2005
- 196.000 km
Mijn vorige BMW (330d uit 2006) was een zeer fijne auto, maar had af en toe kleine dingetjes (zie review van 330d). Toen werd mijn vrouw zwanger van de 2de en hadden we echt meer ruimte nodig dan de 330d. Toch maar weer terug naar de 530D.
Heerlijke auto. Zoals bijna alle BMW's die ik heb gehad, ook hier weer een M-pakket. het is natuurlijk zeer persoonlijk, maar ik vind het er echt een stuk sportiever ogen en rijden. Het is zeer zeker nogal stevig geveerd, maar ik ben qua comfort snel tevreden (ook een Honda S2000 gehad).
Ten opzichte van de 330D is de auto echt wel een beetje zwaarder en dat voel je vooral in de bochten. afgezien van de lichtvoetigheid die hij mist, is het echt in elk opzicht een fijnere auto. een zee van ruimte, comfortabeler, luxer. In deze uitvoering zitten tevens de Comfort-stoelen. Zaten ook in mijn vorige 330D, en ik vind ze heerlijk. Verder eigenlijk alles behalve HUD en Stoelventilatie.
Verbruik na 50.000km: 1 op 12.5
Behalve het standaard onderhoud heb ik absoluut geen klachten gehad in deze auto. Zelf wel na aanschaf het panorama-dak eruit gelicht en schoongemaakt en opnieuw ingevet, omdat ik wist dat daar vaak wat fout kan gaan.
Inmiddels heb ik zo'n 50.000km met de 530 gereden en ik kan oprecht zeggen dat dit mijn fijnste auto tot nu toe is.
UPDATE:
Inmiddels zijn we een jaar verder en heeft de BMW 238.000km achter de kiezen. Het verbruik is nog steeds 1 op 12.5
Behalve de reguliere beurten is de waterpomp overleden vervangen en heb ik de telescoperen van de achterklep moeten vervangen. Verder heb ik geen onvoorziene kosten gehad in de kleine 90.000km gehad die ik erin gereden heb.
Helaas heb ik de BMW verkocht. De geboorte van de derde is inmiddels een feit en hoewel we het echt geprobeerd hebben, is de 5-serie toch niet echt een handige auto als het gaat om ruimte voor drie mensen op de achterbank. Na van alles geprobeerd te hebben (Porsche Cayenne, BMW X5 en zelfs een V70), komt het er toch op neer dat drie afzonderlijke stoelen het prettigst zijn. Vandaar nu uitgekomen op een Ford S-Max 2.0 Ecoboost 203pk. Praktisch een zeer fijne auto en hij rijd over het algemeen prima... maarja... geen BMW.
Als het bij twee kids gebleven was, had ik graag nog lang in de 530 gereden, want hij was nog lang niet op.
Als u erover denkt om een 5-serie diesel aan te schaffen kan ik u deze tips meegeven voor tijdens een proefrit:
-Check de versnellingsbak (koppelomvormer) door op cruisecontrol te rijden en kijken of de toerenteller niet heen en weer schuift
-Check het panoramadak goed (de gootjes zeg maar als die open staat)
-Rond de 200.000km moet de roetfilter vervangen worden... Dat is een duur geintje (ongeveer €1500,-) dus misschien beter een 5-serie kopen die iets meer dan 200k gelopen heeft met nieuwe roetfilter, dan iets minder gelopen zonder nieuwe roetfilter.
Ik hoop dat u er iets aan heeft gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.