BMW 530d touring Executive (2001) #12
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530d touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 231.000 km |
KM-stand laatst | 450.500 km |
Samenvatting
- 443.500 km
Mijn review begon een soort roman te worden, en dat zal niet voor iedereen even aantrekkelijk zijn. Aanpassen kon niet goed. Daarom heb ik de boel herschreven.
1. De auto
2. Rij-impressie
3. Overzicht reparaties en kosten per garagebezoek
4. Alle eerdere belevenissen waaronder een relatiecrisis en pech.
De auto
- 435.500 km
Deze 530d touring is de gefacelifte versie met 192pk blok en een karrevracht opties. Nieuwprijs zal zo de tweehonderdduizend gulden genaderd zijn. Gekkenwerk, inmiddels grotendeels afgeschreven, maar het betreft:
- M Pakket (bumpers, sideskirts, instaplijsten enz.)
- Aerodynamika pakket (gladde onderzijde)
- M sportonderstel af fabriek,
- 17inch originele BMW M wielen,
- Xenon verlichting,
- Parkeersensoren (PDC) voor en achter,
- Airconditioning met gescheiden regeling,
- Alcantara sport interieur,
- Hemelbekleding antrazit,
- Kinderzitjes geïntegreerd
- Alarm systeem SCM klasse 3 met certificaat,
- Multifunctioneel lederen M sportstuur,
- Cruise control,
- BMW 16:9 breedbeeld navigatiesysteem,
- Televisie (geen ontvangst; alles is digitaal tegenwoordig)
- CD-wisselaar, inmiddels omgezet naar digitale lezer (GROM),
- Elektrisch bedienbare ramen voor en achter,
- Rolgordijnen bij de achterramen,
- Afneembare trekhaak af-fabriek,
- Servotronic,
- Telefoon (inmiddels niet meer bruikbaar, ik denk wegens afschaffen 900mhz netwerkondersteuning)
Rij-impressie
- 435.500 km
PRESTATIES: Ik was al het een en ander gewend van mijn 330d en deze motor is in basis gelijk, maar dan in de opgefriste 193pk versie. Gewoon beresterk en buitengewoon soepel. Past goed bij de (zware) auto. Iets minder vlot dan de 330d, maar ook een tik zwaarder.
MOTORKARAKTER EN GELUID: het..30d blok hoor je beslist bij accelereren. Deze auto heeft een automaat waardoor het een gelijkmatig en indrukwekkend gebrul is tot je op snelheid bent. Daarna rust in de tent. Het blok pakt vroeg op en trekt lang door, zoals gebruikelijk bij BMW-diesels. Geluid bij 180km/u is ongeveer gelijk aan dat bij 100km/u.
WEGGEDRAG EN COMFORT: Het M-onderstel maakt dat deze auto extreem stabiel door bochten wil, als op rails, maar zonder oncomfortabel te worden. Een bijzondere combi. Toch verbaast het me soms hoe hard mensen bochten nemen met C-segment voorwielaandrijvers. Uiteindelijk verliest elke auto een keer grip tussen band en wegdek. Angst komt met de jaren, misschien word ik een bangebroek. De werkelijke grens ligt echter heel ver weg. Ga je er mee gooien en smijten, dan zeurt ie niet en toont ie z’n kunnen.
VERBRUIK: Spritmonitor.de geeft 8.5l/100km op. Ik zit op 8.1. Terwijl ik bepaald niet langzaam rij. Als ik m’n best doe, me overal aan de snelheid hou, is 1 op 14 haalbaar. Als ik een tank leeg rag, is het 1 op 12. Met name in de stad gaat het hard met de diesel, terwijl lange stukken 150 of 160 gewoon 1 op 13 oplevert. Bij 180 nader je de 1 op 10. Deze auto is gemaakt voor de Autobahn Langstrekken, om forse Duitse mannen snel van Hamburg naar München te brengen.
KWALITEIT: Een dikke twee ton verder sinds de aanschaf. De kosten voor onderhoud blijven binnen de perken. Minder dan 5 centt per kilometer voor alles.
Tuurlijk, bij een kilometerstand als deze gaan er dingen stuk. Maar het meeste zit ‘m in slijtageonderhoud zoals remmen en banden. Bij de APK km-stand 342.000 kreeg ik te horen dat het technisch nog een erg strakke auto is. Dat biedt perspectief voor de volgende ton aan kilometers. En die heb ik er inmiddels bijna weer op zitten.
Ook het interieur ziet er na elke schoonmaakbeurt weer strak uit, terwijl ik er zo ongeveer in woon en terwijl er ook twee peuters doorheen sjouwen bij tijd en wijle. Hoewel na 369.000km het alcantara bij de instap wel dun begint te worden en bij 435.000 zitten er kleine gaatjes in. Aan de buitenkant zijn de kunststof lampglazen voor en in de achterklep inmiddels erg verweerd. Heb ik zelf met diverse schuurpapier varianten gefixt en is weer goed.
Inmiddels begint hij ook wat te roesten, langs diverse randjes. De auto is zwart en het valt nog niet op. Je ziet het als je 'm wast en overal bijlange gaat.
Onderhoud en kosten
- 443.500 km
231.000km (kort na aanschaf, maart 2011):
- Accu, zelf gemonteerd. 120 euro.
- Stabilisatorstang, remklauwrevisie, PDC-sensor, kleine dingetjes, uurloon: 300 euro
247.000km (juni 2011)
- 4 nieuwe banden (Pirelli Cinturato P7). Inclusief montage 635 euro.
256.000km (oktober 2011)
- Set 17" styling 32 velgen gekocht. 2x Michelin Pilot Alpin >8mm profiel en 2x Vredestein Snowtrac >5mm profiel. Velgen zijn door een spuiter gespoten, niet 100% mooi, had iets beter stofvrij gekund, wel voldoende voor een winterset. Kosten: 500 euro.
267.000km (maart 2012)
- APK, olie, filters, remvloeistof
- Wervelkleppen van de inlaat verwijderen. Belangrijk bij dit type; als ze afbreken, ben je klaar met je auto.
- Deurslot herstel, lekkage opgelost, balanceren en bandenwissel naar zomerset, achteruitrijlichten kabelbreuk opgelost. Pomp sproeier, stabilisatorstang II, 6 gloeispiralen, wervelkleppen inlaat verwijderd, aandrijfstang ruitenwisser.
- Balansas Xenonlampen stuk. Lampen kunnen niet open, APK afkeur, zou me 1.000 euro kosten. Tiewraps blijken het ook op te lossen. Materiaalkosten 12 cent.
Totaal 650 euro.
279.000km (mei 2012)
- Aircospanner vastgelopen
- Viscokoppeling stuk
- Ik dácht uitbalanceren, maar het blijkt lichte hoogteslag in een velg (zo gelaten)
300 euro helaas.
293.000km (oktober 2012)
- Plastic kappen in voorste wielkasten stukgereden op drempels.
- Set van twee winterbanden
- Twee velgen laten richten
725 euro (waarvan ruim 200 voor die plastic kappen!)
301.000km (maart 2013)
- APK + roetmeting + afmelden: bijna 40
- Oliefilters, interieurfilters: 75
- Olie Castrol 5w40, 6,5l: 70
- Automaatolie bijvullen: 15
- Diverse vloeistoffen: 15
- Uitlezen en resetten: 20
- Overig spul: 10
- Werkloon 1,5u: 70 (w.o. check remleiding, koplampen)
- + de BTW
Totaal 375 euro.
308.000km (mei 2013)
- Set gebruikte Pirelli's voor de zomer (80 euro totaal)
- Set ruitenwissers (35 euro)
Samen 115 euro.
314.000km (juni 2013)
- 2 velgen richten (moest al heel lang een keer), 4 wielen balanceren
- Voordrukpomp
- Brandstoffilter
611 euro totaal.
331.000km (oktober 2013)
- Dynamo revisie 217 euro
337.000 (december 2013)
- Nieuwe accu 217 euro
342.000 (februari 2014)
- APK
- Remblokken en schijven, diverse aansluitende onderdelen voor en achter
- Enkele lampjes, waaronder angel-eye
- Olie en filters
- Rubber achterophanging
- Nieuw mistlicht
- Spiegelglas stuk
- Bandenwissel, voorwielen balanceren
- kleine dingen zoals ontroesten remleiding
Kosten bijna 1.600 euro
349.000 km (mei 2014)
- Automaat spoelen. Ruim 300 euro
354.000km (juni 2014)
- Motormanagementkabel stuk. Bijna 250 euro
364.000km (oktober 2014)
- PDC sensor opgehaald voor 25 euro. Zelf vervangen door bumper te demonteren.
368.000km (november 2014)
- Stabilisatorstang vervangen voor 65 euro.
- Winterset eronder
379.000km (februari 2015)
- Koplampafstelling: tiewraps vervangen
- Gaatje in de uitlaat vlak bij de turbo: opgevuld
- Remleidingen achter ontroest en getectyleerd.
- En natuurlijk een plas olie en enkele filters.
- En de APK en roetmeting.
Totaal 405 euro
382.000km (maart 2015)
- Zomerbanden achter van Fulda, 250 euro.
394.000km (september 2015)
- Accu stuk. Komt doordat een bluetooth apparaatje die ik monteerde steeds de auto activeert. Zo trok ie steeds de accu leeg. En accu's die vaak leeg getrokken zijn, gaan stuk. 125 euro.
- Ruitenwisser achter, 15 euro.
398.000km (oktober 2015)
- Verstuiver kaduuk. Revisie verstuiver er in
- Relais regensensor
- Algehele check
Totaal 540 euro
412.000km (februari 2016)
- APK
- Vervangend stuur 60 euro
Totaal: Ca 650
423.000 (juni 2016)
- ankerplaatsen los
Kosten ca 100
433.000 (november 2016)
- palletje ruitenwisser achter
Kosten 25 euro
443.500 (maart 2017)
- APK
- remblokken, draagarm en fusee, stabilisatorstangen, ontroesten remleidingen, ruitenwissers, handrem opspannen, stuur recht en uitlijnen, olie en filters
Kosten 1.050 euro
De totale onderhoudskosten zijn ca. 11.250 euro over 213.000. Komt neer op 5 cent per kilometer. Daarbinnen banden, bandenwissels: ca. 1,5 cent per km.
Verder lezen - Zojuist gekocht...
- 231.000 km
Zojuist heb ik mijn trouwe 330d touring uit 2000 na dik 3,5 jaar en 165.000km dienst ingeruild voor deze 530d touring. Echte uitgebreide rij-ervaringen, laat staan onderhoudservaringen, kan ik nog niet melden, maar alvast een eerste schets, de foto's en jullie kunnen er op rekenen dat de teksten wel komen (zie andere reviews). Even geduld, ik rij 30.000km per jaar, dus lang zal het niet duren...
DE KEUZE: Mijn 330d had dikke schade, >350.000km en enig achterstallig onderhoud. Dankzij een nette verzekeraar was dit een uitgelezen moment om (eerder dan gepland) de stap naar iets anders te maken. Ik twijfelde tussen twee nogal verschillende auto's. Een Accord Tourer 2.2cdti uit 2004 of 2005, of deze 530d touring. Eigenlijk had ik al besloten om verstandig te zijn, de lagere verbruikscijfers van de Accord te laten prevaleren en géén BMW meer te kopen. Maar als je alle zaken als afschrijving, onderhoud, de beschikbaarheid van imitatie-onderdelen en 'mannetjes', verbruik en wegenbelasting afzet tegen de overweldigende indruk die deze 530d op mij achterliet, dan neem ik 75 tot 100 euro extra in de maand voor lief. Een keuze. Dan maar in oude kleren lopen en oud brood zonder beleg eten...
Deze auto kwam - via een broer van een vriend die in BMW's handelt - op mijn pad. Op de plaatjes leek het goed en in het echt ook. Alsof je een snoeppot voor je neus gedrukt krijgt. Kies dan maar eens voor de gezonde bruine boterham! Al met al denk ik op langere termijn gelukkiger te zijn met deze 530 dan met een Accord.
Touring toont zijn kunnen op ritje Harzgebergte
- 242.000 km
Voor een weekendje mountainbiken met een groepje bronstige fietsvrienden reden we afgelopen Pinksterweekend naar de Harz. Voor mij betekende dat ook: 700km Autobahn en 200km Duitse binnenwegen. Een mooie 'duurtest'; zo lang had ik er nog niet in gezeten.
Het was net even te druk om de topsnelheid te testen. Ik haal niet graag in met extreme snelheden. Bij 220 (echte kilometers) moest het gas er af. De beloofde top haalt ie wel. Indrukwekkender is het gemak waarmee dat gaat. Ik heb hele stukken 180km/u op de cruisecontrol kunnen rijden. Geluidsniveau is dan ongeveer gelijk aan 100km/u, en moet je remmen, dan gaat dat met volle controle. Vergeleken met mijn vorige 3-serie echt een klasse stabieler.
Op de bergweggetjes vond ik het iets minder gaan. De auto is groot en zwaar, en ondanks het M-onderstel heb ik minder Fingerspitzengefühl in bochten dan bij de 330d. De automaat speelt hier ook een rol in; je hebt toch minder controle over de schakelmomenten. Wel heel positief is de meedenkende automaat: hij schakelt bij steile afdalingen vanzelf op, zoals je ook met een handbak zou doen. Grandioos!
Een tank lang zuinig rijden
- 245.000 km
Ik heb een tank lang heel rustig gereden. Nergens te hard, 120-130 op de cruisecontrol, flink uitrollen voor de afrit, geen sprintjes. Lastig rijden, als je met 5km snelheidsverschil wilt inhalen op de snelweg. 140 rijden is veel relaxter, omdat je snel iemand voorbij bent, zonder tot last te zijn voor anderen. Maar goed, rustig rijden. Wat doet dat met het verbruik? Welnu, bijna niks! In plaats van 1 op 12,5 is het nu ... 1 op 13! Daar ga ik me niet voor inhouden. Dus zodra de nieuwe bandjes er op zitten, rij ik weer zoals ik normaal doe. Toch opvallend, waar nieuwe downsize auto's zo zijn afgesteld dat ze tot 120 zuinig zijn en daarna gaan zuipen, is dit ding gewoon altijd even (on)zuinig.
Zomerbanden (247.000 km)
- 247.000 km
Set nieuwe zomerbanden via internet besteld, lokaal laten monteren. We mogen niet adverteren, maar ik ken een autobandenmarkt (.nl) waar het goed en goedkoop werkt. Pirelli Cinturato P7, 235/17/45, komt bijzonder goed uit tests, zowel qua grip nat en droog, slijtage, geluid. Het was op 23 juli nogal regenachtig in Nederland en Duitsland. Op die dag gingen wij op vakantie. Van Groningen tot aan Basel plenzende regen, maar zonder enig gripverlies met constant 150 kunnen rijden. Daar koop je het voor. Zeer content. Kosten 585 voor de banden, 50 montage. Ervaring achteraf bij deze band: redelijk snel versleten, verder top.
Een jaar en 35.000km verder, APK
- 267.000 km
We zijn een jaar bij elkaar, de 530 en ik. Tijd voor een APK dus en een beurt (we hebben een fijne relatie maar die beurt is maar één keer per jaar gelukkig, en die laat ik ook nog aan een ander over... daar kom ik thuis niet mee weg).
Dan hebben we nog de xenonlampen: bij de faceliftmodellen bestaat houder en glas uit één geheel. Door de tand des tijds is een kunsstof dingetje waarmee de hoogte te verstellen is (blakers) kapot gegaan. APK afkeur. Een set nieuwe lampen: origineel voor 1.000 euro. Tiewraps lossen het voorlopig op. Een inventieve garageur! Hopen dat het lang stand houdt.
En bij -20 kreeg ik kort na de start steeds de melding 'Niveauregeling inactief'. Wat blijkt, dit komt veel voor, de niveauregeleing werkt op lucht en in lucht zit vocht. Bij extreme kou kan dat bevriezen. Geen mankement dus. Als de auto 2km opgewarmd is, is het probleem vanzelf verholpen.
Garagebezoek tussendoor
- 279.000 km
Ik hou niet zo van garagebezoek tussendoor. Kost altijd geld omdat er iets stuk is dat ook heel had mogen blijven. Aircospanner vastgelopen, ik dácht uitbalanceren, maar het blijkt lichte hoogteslag in een velg (zo gelaten). De visco koeling bleef hangen. Meestal treedt 'ie niet in werking maar toen ik er een auto-ambulance + auto (1.600 kg samen) achter had bij warm weer, werd het toch even zweten. Sindsdien loeide hij bij alle snelheden en temperaturen mee. Overigens indrukwekkend hoe de 530 zonder merkbare inspanning zo'n dikke trailer wegtrekt. Een aai op het pedaal, en daar gaat 'ie.
Kleine relatiecrisis
- 282.000 km
Met het nieuwe Kunduz-akkoord sloeg de schrik mij om het lijf toen het plan voor zwaardere belasting voor reiskostenvergoeding werd gepresenteerd. Dat zou mij tientallen tot mogelijk honderd euro per maand gaan kosten. Dat samen met de constante dreiging van een forse reparatie bij zo'n oud monster, bracht mij er toe om me weer eens in leaseauto's te verdiepen.
Ik ben een handige excelknutselaar en weet derhalve precies wat mijn BMW mij maandelijks kost aan vaste lasten, afschrijving en rentederving en gemiddeld onderhoud. Met de huidige brandstofprijs en 35.000km per jaar zo'n 750 euro per maand. Lijkt veel, maar tel de afschrijving van een jongere auto maar eens bij je vaste lasten op en schrik je rot!
Het leek in eerste instantie aardig: een 20% Mazda CX-5 of een 20% Mercedes B-klasse zijn binnen de leasemarkt relatieve koopjes. En met een goede uitrusting een acceptabel alternatief. Maar bij 35.000km en rekenend met werkelijke verbruikscijfers (spritmonitor.de) kom je al gauw op maandbedragen uit van pakweg 1.200 euro! Hoe zou het ook ander kunnen: veel afschrijving, hogere verzekeringskosten, nauwelijks lagere brandstofkosten (die ECE-waarden zijn bullshit) en een leasemaatschappij die er aan moet verdienen.
Conclusie: de 530d en ik blijven bij elkaar. En zoals dat hoort na een relatiecrisis verwen je elkaar lekker. Goed poetsen en stofzuigen, en daarna genieten van een stevige rit. In deze BMW is autorijden toch echt meer dan rijden van A naar B. Het liefst ga ik via C, D en E; het blijft genieten.
Winterbanden en wat andere dingen
- 293.000 km
Tijd voor de winterbanden. Twee nieuwe sloffen laten monteren. Meteen twee velgen laten richten. Eindelijk weer een helemaal trillingsvrije auto. Dat is toch wel een genot zeg! Verder waren de kappen onder de voorbumper volledig aan flarden. Die lopen door in de wielkasten, en zijn bij een M-pakket 3x duurder dan normaal. Bijna 200 euro aan plastic! Gekkenwerk, maar niks meer aan te doen. Totaal toch tegenvallend duur: 723 euro. Volgende keer weer beter opletten, komende maanden een paar bijna nieuwe zomerbanden scoren...
Een jaar verder, APK
- 301.000 km
Zo, we hebben er weer een jaar op zitten. De touring voor de APK en kleine beurt. En het valt erg mee. Het komt - met mijn kilometers - zelden voor dat er zo goed als niks is, maar dit keer wel. Dat het dan toch zomaar weer 375 euro is, is even schrikken, maar logisch herleidbaar. Dit drukt mijn kosten per kilometer evengoed wél. Ik kocht deze auto mede om de belofte dat de e39 facelift serie zo ongeveer de meest degelijke wagens zijn van hun tijd. Dat begint zich toch wel wat uit te betalen. Waar mijn vorige e46 330d uit 2000 gedonder had met motormanagement, verstuivers etc., is dat hier niet aan de orde. Erg prettig. Op naar de volgende APK, bij 335.000km. En dan door naar de 5 ton?
Antiklitspray, knikkers en Hello Kitty haarclips
- 308.000 km
De 530 houdt zich gedeisd. Setje Pirelli’s (tweedehands, nog te monteren) en ruitenwissers. Verder had ik een ellendig geluid bij bochten. Alsof er een knikker heen en weer rolt over een harde plaat. Dat was ook zo, ongeveer. Achterbank losgeschroefd. Heel veel koekkruimels, rozijnen, haarclips met Hello Kitty, een steentje en een dopje van een bus anti-klitspray. Geluid is nu weg!
Voordrukpomp aan zijn eind
- 314.000 km
Het liefst rij ik van APK naar APK met tussentijds een bandenwissel. Die bandenwissel kwam er, maar had iets meer om het lijf.
- 2 velgen richten (moest al heel lang een keer);
- 4 wielen balanceren;
Samen goed voor bijna 150 euro.
Verder bleek de voordrukpomp voor de brandstof aan zijn eind. Ik merkte het al met volgas inhalen. Was een kwestie van wachten tot ik ergens zou stranden. Gelukkig is het een veelvoorkomend euvel bij oude e39's en had mijn specialist 'm op voorraad. Snel gepiept, maar duur onderdeel. Meteen ook brandstoffilter vervangen, was al twee jaar geleden. Kosten: ca. 350 voor de onderdelen, in totaal 100 euro werkloon.
De rekening was dus in totaal 611 euro. Altijd jammer. Maar zoals al vaker genoemd: weeg hogere onderhoudskosten van zo'n auto maar eens af tegen afschrijving bij een nieuwere auto (die ook onderhoud nodig heeft). Zo, en nu gaan we de BMW er eens 5.000km van langs geven. Het is vakantie!
Pech!
- 331.000 km
Zojuist met de touring op en neer naar Midden-Duitsland geweest. Geen centje pijn. Het gemak waarmee je het apparaat heen en weer stuurt in een dag is nog steeds ongelooflijk. Constant 180 over de Duitse racebaan vanaf het Ruhgebied naar Noord-Nederland is werkelijk prima vol te houden.
Maar anderhalve dag later gaat me tussen Rotterdam en Den Haag het acculampje branden. Bestemming was Groningen. Vermoedelijk de dynamo en dat bleek zo te zijn. Het lukte me nog exact om de touring bij een vriend in Amsterdam op een schaars parkeerplekje te dirigeren. Twee straten daarvoor vielen achtereenvolgens navigatie, stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, xenon, en gelukkig nog nét niet de brandstofpomp uit. Op het nippertje dus.
Na een heel gedoe met pechservice, leenauto's en auto-ambulances heb ik de wagen in Twijzelerheide bij mij expert laten maken. Een voordelige keuze: de dynamo kon gerepareerd (niet: gereviseerd). Koolbortstel en een asje. Kosten voor de reparatie 100 euro, in plaats van 500 of nog meer voor een revisiedynamo. Inclusief bijkomende zaken en uurloon 217 euro. Da's dus weer een mooie tip: check of reparatie mogelijk is!
Na een week in een nieuwe Citroën C3 en een 318tds compact (oude bekende voor mij) was ik wel weer heel erg blij om in de touring de sturen. Alsof je een week lang in de jas van een ander moet rondlopen. Gaat best maar je voelt je toch een beetje ontheemd.
Weer pech!
- 337.000 km
De accu was weer stuk. Die is sinds 2011 drie keer geheel leeggetrokken en daar kunnen ze stuk van gaan. 217 euro.
APK, remmen, rubbers en lampjes
- 342.000 km
..
Slik!
- 342.000 km
Al in februari schreef ik over een reeks reparaties voor APK, waaronder compleet nieuwe remmerij. De rekening liet errug lang op zich wachten. Het ging om nog wel wat meer dan wat ik opsomde:
- APK met roetmeting
- Schijven en blokken voor en achter
- Remvloeistof
- Rembloktasters voor en achter, handremvoering
- Fuseekogel LA
- Hulpstabilisator LA
- Ringverlichting, lampjes divers
- Hitteschild vastzetten
- Buitentemperatuurmeter vastgelijmd
- Remleidingen ontroest en getectyleerd
- Spiegel stuk gereden (kleine botsing)
- Mistlicht stukgereden (steenslag)
- Olie 6,5l en filter
- 7,25 uur werkloon
Kortom, een zéér grote beurt. Met een zeer grote prijs: €1.593,20. Dat wordt geen zuid-Frankrijk maar Zuid-Drenthe!
Automaat spoelen
- 349.000 km
Bij mijn kilometerstand van bijna 350.000 en het plan nog zeker twee jaar door te rijden, leek een automaatspoelbeurt me een goed plan.
Mijn BMW-specialist in De Heide had het spul net zelf in huis gehaald en het bij zijn eigen 530d e39 laten uitvoeren. Tegen een redelijke prijs heb ik het ook laten doen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik héél weinig verschil merk. Er zijn diverse verhalen van zeer slecht schakelende automaatbakken die weer als nieuw werken na een spoeling.
Ik merkte af en toe wel wat bonkjes bij hard optrekken en dan ineens gas los. Dat is nog steeds zo. Ik denk dat het mijn gedrag is en niet de staat van de automaatbak.
Al met al ben ik er toch blij mee. Het is een preventieve actie.
Kosten: 311,60 inclusief BTW.
Gestotter
- 354.000 km
Lekker toerend over de A28 merkte ik opeens een lichte hapering in de motor. Ojee. Een bekend gevoel: mijn 330d had het meerdere malen.
Binnen enkele uren schudde de e39 als een verkleumd schoothondje. Auto weggebracht, en het was wat ik hoopte: géén verstuiver, maar de motormanagementkabel. Dat is de goedkoopste van de twee potentiële kwalen.
Desondanks weer €241,72 aftikken.
Onderhoudskosten sinds aanschaf stijgen naar 6 cent per kilometer.
Das Gerät houdt zich koest
- 369.000 km
We zijn ongemerkt een heel bosje kilometers verder. En waar ik na de keuring in februari wel behoorlijk begon te mopperen, heeft das Gerät zich de afgelopen tijd koest gehouden. Ja, het gestotter (vorige bericht) was vervelend. Ook is de inbouwtelefoon definitief overleden en werk ik nu via een mooi bluetoothkastje van GROM, die ook reageert op de knoppen op het stuur.
Verder alleen een PDC-sensor (25 euro) en een rammelende stabiliatorstang (65 euro). Laatste had niet persé gehoeven maar het klinkt zo sjofel en rijdt ook niet top. De winterset er weer onder en hopelijk gaan we zonder problemen naar de keuring in februari 2015, wanneer we de 4 ton naderen.
Verse APK
- 377.500 km
Vorig jaar was schrikken. De APK viel samen met nieuwe remmen voor en achter, automaat spoelen en een heleboel kleinere dingen, samen goed voor een kapitaal bedrag aan reparaties.
Het afgelopen jaar was de 530 niet geheel vrij van mankementen, maar met mijn kilometrage en de km-stand van de auto mag dat niet verwonderlijk zijn. Ongemerkt schoof het jaar voorbij en al met al heb ik een rustig jaar achter de rug, qua reparaties tenminste.
Vandaag was de APK. Op voorhand wist ik niet wat er mis zou kunnen zijn. De 530 rijdt als altijd en er is niks merkbaar stuk. De afgelopen week twee keer Duitsland aangedaan met bijpassende (top)snelheid en geen krimp. En gelukkig kon ook de APK-meester niks wezenlijks vinden. Wat er mis was:
- Koplampafstelling: tiewraps vervangen
- Gaatje in de uitlaat vlak bij de turbo: opgevuld
- Remleidingen achter ontroest en getectyleerd.
- En natuurlijk een plas olie en enkele filters.
- En de APK en roetmeting.
Het laat ook zien dat deze machine gebouwd is voor de lange termijn. Het mooie is er wel een beetje af door verbouwingen en kleine kinderen maar we denderen dit jaar vrolijk door de 4 ton barrière heen. En dan op naar de 5 ton?
400.000
- 400.018 km
Het is al maanden geleden dat ik iets op deze site schreef. Niet zo raar, want er was niet zo veel bijzonders te melden. De 530d lijkt onderhoudsvriendelijke te worden naarmate we verder van de 3 ton verwijderd raken. Wellicht gaat de garantie ook vanzelf weer in als we de 5 ton naderen?
Ondertussen waren er wel wat dingetjes. Achterbanden, ruitenwisser. En de zoveelste accu, maar ik heb eindelijk de ooraak. Ik kocht een GROM mp3-speler als vervanger van mij CD-wisselaar. En toen mijn ingebouwde autotelefoon (de Derrick-foon) het begaf, kocht ik bij die GROM een bijpassende barkit met bluetooth. Een prima apparaatje, maar hij blijkt de E39 steeds uit zijn slaap te houden als ik het niet door heb. Daardoor gaat de accu langzaam steeds leeg. Een dag of twee niet rijden, en dan was het raak. Nu rij ik bijna elke dag, dus het kwam een paar keer voor dat het mis ging, en ik met starthulp weer verder kon. Maar accu's gaan snel in rendement achteruit als ze een paar keer goed leeggedronken zijn en in september, bij +4 in de nacht, ging het al weer bijna mis. Dus: een nieuwe accu, en dat apparaat losgekoppeld. Iemand die 'm voor een vriendenprijsje wil overkopen?
Vlak voor we de 4 ton naderden bleek een verstuiver aan zijn eind. De eerste. Is toch een prima prestatie. De andere 5 vallen nog prima binnen de marges, dus we zullen zien hoe lang die het blijven doen.
En het relais van de regensensor was kaduuk. Erg vervelend: bij intervalstand hield ie er na een minuut of vijf steeds mee op. Ook alle andere standen werkten niet meer. Best link in een flinke bui. Maar de oplossing was snel gevonden. Is een bekend fenomeen bij de e39.
Precies vandaag was het feest! De 4 ton aangetikt. Het jeukt wel eens, een andere auto. Maar eigenlijk kan het alleen maar minder worden. Een nieuwere (e61) is wel óf even onzuinig, minder betrouwbaar en schrijft veel meer af, óf is wel zuiniger (520d) maar een viercilinder en schrijft eveneens veel af. Terwijl de e39 technisch gewoon nog hartstikke goed is, vrijwel alle denkbare opties heeft (waaronder de opklapbare kinderzitjes die echt fantastisch en zeer zeldzaam zijn), en nog altijd heerlijk stuurt.
Kortom: morgen mag ze gewassen en gezogen. Dat heeft ze verdiend.
Nieuwe lampen
- 403.500 km
Tijdens mijn voorlaatste garagebezoek heb ik de auto preventief laten bekijken, om nare APK-verrassingen voor te zijn. Duidelijk werd dat mijn koplampen geen APK meer meekunnen. De kunststof beglazing is van binnen en buiten aangetast. Alleen de ' backofenmethode' (zoek maar eens op youtube bij de e39 facelift versies) biedt nog soelaas. Of een set vervangende lampen natuurlijk.
Ik had al een tijdje een zoekactie uitstaan op Marktplaats. Nieuwe Hella's voor de facelift kosten ruim 500 per stuk. Een set imitatie is de helft goedkoper maar de kappen staan vol met letters. Heel lelijk. Tweedehands is schaars en roofgoed. Om die reden reageerde ik bliksemsnel op een set originele lampen voor 175. Een hele nette prijs van een hele nette heer, die ze op zijn youngtimer 540i wilde zetten maar wegens aansluitingsgedoe ze weer op zolder heeft gelegd. Nu de 540i weg ging, mocht de zolder ook leeg... en zo stond er enkele dagen later een doos met twee vrijwel nieuwe originele lampen in mijn garage.
Verder nog twee kleine dingen: na een stormachtige nacht heb ik een kap van mijn aerodynamicapakket er vakkundig afgereden op een landweg waar een dikke tak lag. En de slang van de ruitensproeier was stuk. Geen reden voor paniek dus!
We kachelen vrolijk verder.
Weer een verse APK
- 412.000 km
De touring en ik, we zijn nu al vijf jaar gelukkig bij elkaar.
De e39 begint langzaam maar zeker zeldzamer te worden, en ouderwetser om te zien. De afgelopen tien jaar hebben alle nieuwe automodellen hoge flanken en lage ramen gekregen, en de e39 steekt daar met z'n grote glasoppervlak toch echt wel gedateerd tegen af.
Het neemt niet weg dat het een indrukwekkend rij-ijzer blijft. Die elk jaar weer een APK behoeft. En dat was nu weer zover.
De schade moet nog berekend worden, maar het komt neer op:
- Kentekenverlichting lampje
- Remleiding ontroesten
- Stabilisatorstang
- Flexibel deel van de uitlaat repareren (tijdrovend)
- Twee verse xenonpitten en afstelling
- Olie en filters
Over de xenon: ik was erg gelukkig met mijn gebruikte set vervangende lampunits (zie eerdere update) maar het liep uit op een hoop gedoe, met uiteindelijk een goede afloop:
Set die ik kocht bleek H7 - Angel eyes te zijn. Ik wist niet dat die bestonden. Met adapters, de Backofenmethode, of wat dan ook, was dat niet passend te krijgen.
Uiteindelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken, vellen nat schuurpapier gekocht, de lampen gedemonteerd en de vlakschuurmachine aan het werk gezet. Via korrel 500, 800, 1200 en 2000, een pot Commandant 4, en een pakketje van Turtle Wax die ik al eens kocht, heb ik de lampen werkelijk als nieuw gekregen! Het zag er hopeloos uit vooraf, maar met de werkwijze zoals op internet te vinden krijg je de meest verweerde lampen zelf echt als nieuw! Kosten: €3,55.
Verder is mijn M-stuur volledig doorgesleten. Het is of ik er een hap uit heb genomen, wat niet zo is. Ik heb inmiddels een vervangend exact gelijk stuur gevonden, minder versleten, niet duur. Die zal ik eerdaags monteren.
Tot zover de beslommeringen. Volgens jaar rond deze tijd tikken we de 450.000 aan!
Ankerplaat
- 425.000 km
Een ankerplaat. Weer wat geleerd. De ankerplaatsen van mijn e39 waren los. Een aluminium kap die de riemschijf beschermt tegen troep. Na alle jaren waren de boutjes uitgelubberd en lag de kap tegen de remschijf aan. Een takkeherrie. Met onder meer een opvulring en een nieuwe bout bleek dit aan beide zijden op te lossen. Evengoed wel een klusje van twee uur maar het had erger gekund. Net geen honderd euro lichter.
Onderhoudskosten blijven keurig, ook boven de vier ton. De auto rijdt ook niet wezenlijk anders dan twee ton geleden. Want: nog 6000km en ik heb er twee ton bijgezet!
Twee ton in dezelfde auto
- 431.000 km
Een korte update. Omdat het een mijlpaaltje is. Ik heb inmiddels twee ton aan kilometers in de BMW doorgebracht. Dat zijn 120 dagen non stop, bijna 3000 uren, bijna 5x de aarde rond, ruim halverwege de maan.
Sinds de vorige kleine update is alleen mijn achterruitenwisser er mee opgehouden. Een palletje dat 'm aandrijft is er uit gesprongen. Tweedehands gekocht en vervangen voor een geeltje.
En wederom een verse APK
- 443.500 km
De APK zit er weer op. Er waren wel mankementen, maar bijna allemaal slijtage:
- remblokken voor en achter
- aanspannen handrem
- stabilisatorstangen voor l+r
- draagarm en fusee lv
- ruitenwissers
Daarnaast wat andere dingen
- ontroesten remmerij
- stuur recht zetten en uitlijnen
En de beurt
- olie
- filters
En tot slot de APK zelf.
Een heel lijstje. Een heel bedrag: €1.050
Dit lijstje had ik wel zien aankomen, en gezien de leeftijd en de kilometerstand was dat wel reden voor twijfel vooraf. Gaat ' ie nog een jaar door of zoeken we een waardige opvolger?
Eenmaal weer in de e39 gezeten ben ik weer erg gelukkig. De auto rijdt weer een stuk strakker, loopt mooier en ik kan weer door de ruiten kijken bij regen... we gaan door!
Das ende einer Ära
- 450.500 km
Het einde van iets wat in mijn autoleven gerust een tijdperk mag heten. De E39 is verkocht.
Hoewel de APK nog vrij vers was, enkele banden opgefrist, nieuwe accu er in, plus alle punten van de APK, werd het toch tijd om afscheid te nemen. De groeiende optelsom van kleine mankementjes, steeds groter worden roestrandjes en een lange vakantierit met caravan naar Zuid-Frankrijk in het verschiet werd met net even te gek.
Lang heb ik getwijfeld: wel of niet door naar de 5 ton. Het kan altijd, kwestie van onderhoud en investeren. En dan kijken of de F11 al bereikbaar is geworden. Maar ik heb gekozen voor de tussenweg: een nette en goed uitgeruste E61 530d van eind 2006, eveneens in M-trim.
Bewust die: de kinderziektes er uit, het geüpdatete blok, relatief betaalbaar vergeleken met de LCI, en zónder het vermaledijde panoramadak, bovendien met diverse preventieve maatregelen tegen veelvoorkomende kwalen reeds uitgevoerd. Ik zal van die wagen de eerste review schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.