BMW 530d Executive (2000) #3

autoreview

BMW 5-serie

Signalement

Uitvoering530d Executive
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf184.000 km
KM-stand laatst186.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toch weer BMW

  • 186.000 km

Na een eerdere 525 tds en een 330 CD, heb ik een tijdje wat andere auto's gereden. Hieronder een Honda Civic, een Mercedes 250C (1972), Renault Clio, Peugeot 406 Coupe (V6) en Rover 420 SDI. Buiten de 406 Coupe dus vooral "tussendoor" auto's. De Rover werd ik echter al zo snel zat door allerlei kleine technische gebreken, dat ik toch weer een BMW wilde. 3 of 5 maakte me niet zoveel uit, alleen bij een 3 zou ik wel liefst een touring hebben ivm ruimte.

Het werd dus een donkerblauwe 530DA sedan, na wat omzwervingen (er is een hoop bagger te koop, en vooral een lage km-stand is zeer lastig)

De proefrit maakte mij weer hebberig. Ook deze 530DA(184Pk uitvoering) heeft voldoende pit in huis voor dat lekkere onderbuikgevoel, als hij door de versnellingen heen gaat. Overigens viel me dit bij een 525DA die ik heb proefgereden ook niet tegen, in tegenstelling tot een handgeschakelde waarin ik eerder een proefrit reed.

Nee met zo'n 3 liter kom je niets tekort, en het geluid is veel beter dan een viercilinder.

Qua opties zit de auto niet zo ruim in zijn jasje, het is een executive met telefoon, PDC en schuifdak. Maar dat maakt me niet zoveel uit. Voor de standaard navigatie beginnen de jaren echt te tellen, dus dat is geen must have optie, en leer is alleen mooi als het nog nieuw is, vooral zwart. Als het wat ouder wordt, gaat het bovendien meestal kraken.

Voor:
- kracht bij accelereren
- Wegligging (stabiel, maar toch lichtvoetig)
- Bouwkwaliteit interieur (geen piepjes en kraakjes)
- Tijdloze schoonheid
- Geluid
- Werking automaat


Tegen:
- Zwaar, dus prijzig in WB
- Voor de FL, koplampen ogen wat bedaagd
- Minder gangbare bandenmaat, dus prijzig
- Verbruik is niet echt laag

Problemen/punten bij aanschaf:
-Pixeluitval in cockpit en MID display (nog goed leesbaar, maar ik wil dit nog wel laten verhelpen)
-Embleem motorkap lelijk geworden (direct vervangen)
- Wang van bestuurdersstoel iets ingezakt ondanks lage KM stand
- Voorzien van de swirl flaps in de inlaat (deze ga ik verwijderen voor er een afbreekt, zie diverse fora)

Ik hem hem nog te kort om een volledige review te geven, dus ik zal de review updaten wanneer nodig

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.