BMW 530d Executive (2000) #2

autoreview

BMW 5-serie

Signalement

Uitvoering530d Executive
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf250.000 km
KM-stand laatst381.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

aanschaf bmw 530 d

  • 250.000 km

Ben nu zo'n 3 jaar in het bezit van een zilvergrijze bmw 530 d aut(5 versn.en niet 4) exe en deze bevalt mij uitstekend.
Na de alfa waar alles aan rammelde en piepte en kraakte was ik toe aan iets degelijks.
Heb de auto van een zwager gekocht voor een redelijke prijs en de onderhoudshistorie was mij dus volledig bekend.
Om te beginnen is het wat mij betreft een mooie en tijdloze sedan met in dit geval alle opties aan boord behalve leder.
Heb er inmiddels zo'n 100000 km mee gereden en natuurlijk vergt dat het nodige onderoud maar eerst de rijervaring in het algemeen.

Bij het starten s'morgens (slaat altijd direkt aan) hoor ik de duidelijke dieseldreun goed weerkaatsen tegen de schutting waar ik em naast heb geparkeerd en rij achteruit de straat op.
Nog steeds geniet ik van elke kilometer vooral vanwege die kwaliteit en vanwege het comfort en de schokloze overgang van versnelling naar versnelling,en zoef dan zoveel mogelijk met de c.c. richting werk.
Het verbruik is sterk afhankelijk van de rechter voet maar 1 op 11 is eigenlijk altijd haalbaar. Op de lange weg met de c.c. op 120 is ook 1 op 15 makkelijk te doen.
En als ik het dan toch over kosten heb , ja , een grote auto is nu eenmaal duurder dan een kleintje en daar zeuren we dan ook niet over.






update

  • 368.000 km

Problemen;

De eerste 30000 km zijn er behalve banden en reguliere beurt volgens onderhouds interval(automatische indicatie dashboard) geen bijzonderheden maar bij 280x km ging de turbo stuk.
Zo'n schoeprad in de turbo is een relatief kwetsbaar onderdeel en er was ook niet meer dan een vierkante milimeter van een van de bladen afgeknapt. Zoveel is dus nodig om de werking teniet te doen.
Heb eerst een gebruikte turbo laten monteren maar dat bood geen uitkomst.diverse sensoren vervangen(krukas sensor)maar dat bleek ook niet het probleem.
Een nieuwe turbo gemonteerd, nog niet ok
Uiteindelijk wbleek het inlaatspruitsruk de boosdoener.
Bij 300x zijn de spanrollen en multi riem vervangen
Bij 320x de steun voor de airco (een of ander lager) was me niet helemaal duidelijk en ook verder niet naar gevraagd maar het piepende geluid was voorbij en het oude onderdeel zag er inderdaad versleten uit.
Over de 100xxx km van de laatste 3 jaar heb ik naast het reguliere preventief onderhoud zo'n 3000 euro aan extra onderhoud gehad en de audio installatie heeft de nodige euro's gekost maar zoiets is niet echt nodig maar wel heel leuk.

Op naar de 4 ton.. moet lukken.


op naar de 4 ton ... ben al aardig in die richting . ben nu al weer zo'n 22000 km verder en heb geen problemen ondervonden wel zitten de winterbanden er weer onder want dat is met zo'n achterwiel aandrijver wel een must,ondanks de tractie controle.
Heb eigenlijk nog nooit zo weinig problemen gehad met een auto en ik vind dat, helemaal gezien de hoge km stand in combinatie met het toch wel forse vermogen heel bijzonder.

kosten over de laatste 22000 km ;
hij moet binnenkort weer voor een beurt en ik heb onlangs de c-stijl en de achterbumber laten spuiten ivm een kleine parkeer schade met een duitser(keurig afgewikkeld) de volgende update volgt bij 400000 en ik ben benieuw hoe lang ik qua km stand bovenaan blijf staan in deze lijst.
m vr gr
rvds

update

  • 381.000 km

Inmiddels staat de teller op 381xxx en de kwaliteitsindruk is nog steeds heel goed.
Wel zijn er een aantal zaken wat mij betreft even het noemen waard. De auto telefoon is afgekoppelt omdat deze stroom deed lekken, ook in de stand by stand(ongeveer 10 min. nadat de auto is vergrendelt).
De park tronic is totaal van slag maar ik ben na 4 jaar in deze auto te hebben gereden volkomen bekend met de afmetingen.
Ook is de vdo dayton na 10 jaar niet meer te vertrouwen.
De update van vdo dayton/siemens bood ook geen uitkomst meer.
Ondanks deze gebreken is de auto in de basis goed. De ondedelen die er mee gestopt zijn te functioneren zijn ook 10 jaar oud dus ik er ook daarom niet echt mee zitten dat ze defect zijn. Wel opvallend was dat de ruitenwisserinstallatie er pas tijdens een hevige regenbui plotseling mee ophield . Het ruitenwisserrelais is vervangen en het probleem is weer opgelost . Bij 384400 km maak ik een foto van het display( de enkele gemiddelde afstand aarde-maan

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.