BMW 528i High Executive (2016)

autoreview

BMW 528i High Executive (2016)
BMW 528i High Executive (2016)BMW 528i High Executive (2016)BMW 528i High Executive (2016)BMW 528i High Executive (2016)BMW 528i High Executive (2016)BMW 528i High Executive (2016)BMW 528i High Executive (2016)BMW 528i High Executive (2016)BMW 528i High Executive (2016)

Signalement

Uitvoering528i High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst125.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe tweedehands

  • 82.000 km

Eigenlijk had ik willen wachten tot het nieuwe jaar, maar dit leek een aanbod dat ik niet kon laten lopen. Na lang beraad - toch een SUV, toch meer vermogen ..., gekozen voor het milieu en voor de portemonnee; de zespitters laat ik in het land der illusies en geheime genoegens.

'Sophistograu brillant metallic', dealer onderhouden en van eerste eigenaar.
Naar goed gebruik, de optielijst:
High Executive, Luxury Line, Innovation-pakket en Driver assistance Pack; met daarnaast als extra's -- cruise control adaptief, Stop&Go, grootlicht-assistent, LED koplampen adaptief, lendensteunen (verstelbaar), stoelventilatie voor - met massage, dakhemel antraciet, neerklapbare achterbank en afneembare trekhaak. Kortom, een adembenemende hoeveelheid verwennerij, die nog eens bleek te zijn uitgebreid met al geboekte (en door de eerste eigenaar betaalde) diensten uit de winkel van de BMW ConnectedDrive apps. Een actie was dus even het navigatiesysteem actualiseren met de laatste (2019-1) update.
Het rijden is, ondanks wat ik al gelezen had, een verrassing. Meer luxe, meer comfort en meer acceleratie dan in mijn ingeruilde 530i (2009). Twee cilinders minder, maar zeven jaar doorontwikkeling en een (TwinPower) turbo erbij lijken dat meer dan te compenseren. De 18 inch wielen met ROF banden zijn wat mij betreft de ideale combinatie om superstrak door bochten te koersen. Als ik meer kilometers heb gemaakt, hoort u meer!
Voor de liefhebbers van details en nog meer opties achter de komma, zie https://www.autowereld.nl/info/bmw/5-serie/528i-high-executive-139017/details.html

Remmen en rijden

  • 90.000 km

De eerste grote beurt (januari) leverde maar één zeer prijzige verrassing op, namelijk vervanging van de remblokken en -schijven aan de voorkant: € 1.000. Gezien de elektronische geregistreerde onderhoudsgeschiedenis zou dat 25.000 km te vroeg zijn. Maar ja, schijven een paar tienden van een millimeter (..) onder de vereiste dikte, je wilt niet iets uitstellen wat toch eens moet gebeuren. Nota bene, tweeduizend kilometer en ruim een maand verder, begint de auto - zelfs bij licht aanremmen met geringe rijsnelheid - te trillen. Remedie om de slingering te verhelpen, alle vier (!) schijven en een voor-wielnaaf, plus lager vervangen; totale kosten een kleine € 2.000 - , gelukkig onder volledige garantie.
Een eerste lange reis (4.500 km) over autobanen, strada en op vaak slechte binnenwegen door de bergen en je weet hoe de bolide zich gedraagt onder verschillende condities. Voorbeeldig, kan ik wel zeggen - rustig bij hoge snelheid rechtuit (niet > 180 km/u, omdat de weers- en/of verkeersomstandigheden dat niet toelieten) en - vastberaden in kronkelige bochten met altijd ruim voldoende pk's onder de voet. In de sportstand gaat de automaat direct happen en sleuren, zodra je het gas aanraakt. Met name de adaptief cruisecontrol is een zegen; bij voorbeeld, stevig rijden in een regen- of sneeuwgordijn en het systeem (d.i. radar en camera) zien en reageren eerder op wat er aan de hand is, dan jezelf. De fileassistent is waanzinnig comfortabel. De ACC is prettig, maar bij veel verkeer dat van rijstrook (naar de linkerbaan) wisselt, onrustig. De ACC anticipeert niet zoals de mens, maar detecteert als een machine en dat betekent in de praktijk, meer remmen en optrekken. Ik schakel daarom vaak het adaptief uit, zodat ik zelf het gas kan doseren en minder de remmen moet aanspreken. De LED koplampen zijn een aanzienlijke verbetering ten opzichte van xenon.
Het brandstofverbruik kwam op gemiddeld 12, 3 km/l. Dat is niet slecht, maar ook nauwelijks beter dan dat van mijn oude trouwe zescilinder E60 (272 PK/320 Nm). Vooral bij stevig accelereren, brult - en consumeert de turbomotor van de F10-LCI naar mijn waarneming veel meer.
Off-car: De BMW Connected App oogt modern, maar werkt middeleeuws.
Voorbeeld, wil je weten of er een nieuwe update beschikbaar is voor de navigatie - de app zwijgt in alle talen. Verbindingsproblemen en crashes aan de orde van de dag. De RTTI werkt perfect - omdat die realtime functioneert; maar daar mag je dan ook € 69,- (echt waar) per jaar extra voor betalen aan BMW.

Olieservice

  • 108.000 km

Olie, oliefilter, luchtfilter, microfilter en bougies vervangen. Inclusief voertuig check € 665,- . Geen druppel olie verbruikt de afgelopen kilometers.

Aprilgrap …

  • 118.000 km

Remschijven en remblokken vóór, weer (binnen 30.000 km.) naar de knoppen. Oorzaak, versleten remnaaf en lager, die dus ook moesten worden vervangen. Kosten € 1.500,=.

Zomercheck

  • 125.000 km

Geen bijzonderheden. Krap een halve liter olie bijgevuld.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.