BMW 528i Executive (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 528i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 200.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik ben al heel mijn leven een BMW fanaat. Echter ze hebben een groot nadeel, ze zijn duur in aanschaf. Vorig jaar, na lang sparen, kon ik eindelijk mijn langverwachte droom waarmaken. Al heel erg lang ben ik bezig geweest om een BMW te selecteren. Ik heb verscheidene fora geraadpleegt, boeken gelezen, my reviews van anderen gelezen en mijn keuze is gevallen op een BMW van de 5 serie. Hij moest van na 1998 zijn, dat zijn de beste modellen waar de kinderziektes van onder handen genomen zijn. Van motorisatie wou ik een 6 cillinder, de 8 cillinders gaan significant meer verbruiken. Het verbruik van al de 6 cillinders ligt in dezelfde lijn dus ben ik voor de zwaarst mogelijke motorisatie gegaan, namelijk de 2.8 liter 6 cillinder. Na lang zoeken op internet heb ik er eentje gevonden bij een particulier die er nog heel mooi uitzag. Een 528i automaat uit 1999 met 200.000 kilometer op de teller. Na een keuring bij de ANWB bleek dat de auto technisch in goede staat was en toen was de koop snel beklonken.
Het betreft een executive uitvoering, dus de lijst met allerlei opties en snufjes is lang, erg lang. De bijzonderste: Xenon verlichting, navigatiesysteem, electrisch verstelbare en verwamde leren zetels met memory functie, electrische stuurinstelling (het stuur gaat trouwens automatisch naar boven als je het contact afzet, dat vergemakkelijkt het in- en uitstappen), PDC, telefoon, gescheiden klimaatcontrole, tiptronic automaat, electrisch zonnegordijn achter, uitgebreide boordcomputer, audiosysteem met versterker tot zelfs de mogelijkheid om tv te kijken (enkel als je stilstaat).
Hoe rijdt zo een BMW 528i. In een woord: Subliem. Hij heeft standaard 193 pk en 280 nm koppel wat resulteert in uiterst snelle acceleratietijden en een topsnelheid die heel ver boven het toegestane maximum ligt. Als je de kickdown functie gebruikt en de automaat in sportstand zet katapulteert de auto als het ware. Mijn vriendin vind dit zelfs niet fijn meer, haar maag is niet bestand tegen zulke krachten.
De gewichtsverdeling van de auto is ideaal, er rust evenveel gewicht op de vooras als op de achteras. Samen met de achterwielaandrijving zorgt dit voor een ongekende wegligging. Hij zuigt zich als het ware vast aan het wegdek. Daar zullen de 19 inch banden ook wel mee aan toe dragen maar je mag niet vergeten dat je met een auto onderweg bent die meer dan 1500 kilo weegt. Als je het echt te gortig maakt dan grijpt het ESP heel zachtjes in maar dat is bij mij nog nooit gebeurt.
De auto is nu 8 jaar oud en heeft bijna 220.000 kilometer gelopen maar daar merk je niets van. Ik ben als de dood voor kraakjes, rammeltjes en piepjes en ik kan er niet tegen dat een auto naar links of rechts afwijkt als je het stuur los laat. Hier is de BMW compleet van gespeend, het is fluisterstil en er kraakt of piept nergens iets. En de rechtuitstabiliteit is werkelijk fenomenaal. Zoals ik het wil dus.
In de winter is het heerlijk vertoeven in de verwarmde zetels, ook laat ik de auto zich zelf reeds voorverwarmen (standkachel) zodat ik nooit in een koude auto moet instappen. Alleen moet je wel heel voorzichtig het gas beroeren als het glad is. Ik heb de dealer er ook winterbanden onder laten zetten en dat houdt de auto toch voldoende in controle tijdens gladde winterdagen. Ook de xenonverlichting blijkt heel afdoende te werken tijdens de donkere avonden, de lichtopbrengst is vele malen beter dan met de standaard koplampen die ik in mijn vorige auto had.
Nu het warme weer zich aandient merk ik hoe koud de airco kan zijn, is ook niet te vergelijken met de airco in mijn vorige auto. Ook de luchtverdeling vindt comfortabeler plaats, in de Passat blies hij de lucht in mijn gezicht en kreeg ik droge ogen. Daar heeft BMW duidelijk beter over nagedacht.
Om al die power in toom te houden heb je ook een stel goede vertragers nodig. En vertragen doet ie! Net of je ankers uit hebt gegooid. Ik durf te stellen dat de BMW ingenieurs de beste remmen hebben ontworpen die er zijn. Topremmen van andere makelij gaan veel minder lang mee dan de originele van BMW. Toch belangrijk, zeker omdat het een automaat is en je veel op de rem staat bij lichten.
Het verbruik vind ik alleszinds redelijk, met een vlotte rijstijl doet ie 1 op 10, als je echt fors het gaspedaal indrukt zit je op 1 op 7. Rij je rustig dan is hij lief voor je portmonnee en trakteert ie je op waarden als 1 op 13. Toch niet slecht voor zo een dikke 6 cillinder.
Het standaard navigatiesysteem heb ik upgedate met de kaarten van 2007. Het is een wat verouderd systeem echter hij wijst me altijd prima de weg en ik kom altijd op de plaats van bestemming aan. Groot voordeel is dat je niet met je tomtom loopt te sukkelen aan de voorruit. En die vanwege het dievengilde er weer af moet halen als je gearriveerd bent. Die zuignap lost ook zo moeilijk ;).
De 5 serie wordt niet voor niets ’The ultimate sportsaloon’ genoemd. Ik kan het beamen!
PROBLEMEN
Als je een BMW koopt, weet je dat het onderhoud duur is. Ik doe mijn BMW binnen bij de dealer en dan lopen de facturen gauw richting de 1000 euro.
De motor: Is al lang in de running bij BMW en steeds meer geperfectioniseerd. De 2800 motor in mijn BMW is daardoor onverwoestbaar geworden. Hou wel in ere dat je rustig warm rijdt anders gaat de koppakking eraan. Maar ja met welke auto is dat niet?
200.000 tot 216.000 kilometer:
Er zijn enkele punten aan de auto die vroegtijdig de geest kunnen geven, de zogenaamde zwakke punten. En ja die hebben het bij mij dus ook begeven.
- Airbagstoring: Ligt meestal aan de sensor die registreert of er iemand op een stoel zit of niet.
- Radio van Becker: Zit in de kofferbak en geven vaak de geest, bekend probleem bij BMW 5 serie. Nieuwe radio module is duur: 700 euro exclusief inbouwen zei de dealer zonder knipperen. Ik ben op zoek naar een eentje van de sloop. Probleem is dat er verschillende types radio in gebruik zijn. Met of zonder navi, met of zonder DSP, met of zonder TMC. Daar kun je veel combinaties uit krijgen dus je moet echt jouw combinatie tegenkomen en dat is niet makkelijk te vinden.
- Pixelverlies in het dashboard: daar ben ik gelukkig nog van gespeend gebleven en tegenwoordig kun je het weer laten herstellen bij gespecialiseerde bedrijven. Montage van een nieuw dashboard is duur.
- APK keuring in februari was probleemloos.
- Nieuwe schijven en remblokken rondom, kostprijs dikke 700 euro maar dit valt onder regulier onderhoud.
Dat zijn de punten waar ik tegenaan ben gelopen, voor de rest doet alles het altijd voorbeeldig. De onderhoudsintervallen zijn ruim, ongeveer 30.000 kilometer tussen de beurten. Er zit een intelligent systeem in dat zelf aangeeft wanneer hij binnen moet, hij meet zelf de kwaliteit van de olie etc etc.
Straks moet hij binnen voor inspectie 2 oftewel groot onderhoud. Ik ben benieuwd wat het kostenpotje zal zijn. Ook moeten de zomerbanden vernieuwd worden en dat tikt aan met 19 inch velgen.
Ik hou jullie op de hoogte.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.