BMW 528i Executive (1999) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 528i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 231.400 km |
KM-stand laatst | 243.970 km |
De aankoop
- 231.455 km
Na verkoop van de E36 320i heb ik een Golf Cabrio op LPG aangeschaft. Deze heb ik maar heel kort gehad(4 sep - 20 okt). Ik heb nog nooit zo voordelig gereden, maar.. hij was toch wel ontzettend langzaam. Als het mooi weer is, is het een fijne auto; dat is eigenlijk zijn enige pluspunt. Zoals ik al zei heb ik deze auto 20 okt weer weggedaan. Datzelfde weekend heb ik mijn huidige auto gekocht.
Toen ik de E36 nog had heb ik diverse proefritten in E46's gemaakt, echt een zeer mooie auto, maar een 328i was in goede staat moeilijk te vinden en een 320i weet, ondanks dat het een 6 cylinder is, nou niet bepaald te overtuigen, waarschijnlijk door het hogere gewicht van de E46 t.o.v. de E36. Uiteindelijk heb ik, inmiddels al in het bezit van de Golf, een E39 gevonden op MP. Géén (naar mijn mening) slome 520 of redelijke 523, maar een 528i. Gelukkig de Golf snel kunnen verkopen tegen ong. hetzelfde bedrag als ik ervoor betaald had. 3 dagen later heb ik de 528 opgehaald.
Dit is hem geworden
- 232.000 km
Een donkerblauwe E39 528i Executive sedan van okt. 1999. Nieuwprijs volgens de boekjes 117.678 gulden:) En dan te bedenken dat je ze tegenwoordig koopt voor appel en ei. Bovenop de standaarduitrusting is de mijne o.a. voorzien van: xenon verlichting, stoelverwarming, multifunctioneel stuur, chroomomlijsting en zonnerollo. Klein minpuntje is het ontbreken van een schuifdak, maar je kan niet alles hebben.
De auto is nieuw geleverd door Breeman Rotterdam, en van 1999 tot 2009 in bezit geweest van de 1e eigenaar. De 2e eigenaar heeft hem tot 2011 gehad waarna ik hem heb overgenomen. Volgens de boekjes is de auto onder de 1e eigenaar altijd perfect onderhouden. De 2e eigenaar nam het iets minder nauw met onderhoud(lees alleen olie verversen).
Ik heb de auto voor een lage prijs gekocht, maar wel met de kanttekening dat ik al het achterstallig onderhoud heb laten uitvoeren wat resulteerde in een rekening van ong. 1300 euro. (radiateur, katalysator, uitlaat, bougies)
Rijden maar
- 232.600 km
De kilometers gingen even niet zo hard, maar al het onderhoud is uitgevoerd en nu kunnen we weer. Het moet opgemerkt dat deze auto onvoorstelbaar comfortabel is op de lange afstand door zijn geweldige stoelen. Daarnaast gaat hij zeer soepel over drempels.
Van BMW's wordt altijd beweerd dat ze ontzettend zuipen, maar mij ervaring met de E36 was dat dit enorm meeviel. Deze 528 weegt bijna 1500 kilo is voorzien van een 2,8 liter 6 cilinder motor. Desondanks mag ik een praktijkverbruik van 9,1 l/100 km noteren, waarbij ik weinig snelwegkilometers maak, maar veel 80km wegen en bebouwde kom.
Goed rondkijken op MP loont zicht. 16'' LM velgen, origineel BMW met nwe Pirelli winterbanden. Direct gebeld en opgehaald, volgens mij hebben ze amper een halfuur op MP gestaan:)Kosten slechts 300 euro!!
Still going strong
- 236.400 km
En hij loopt uitstekend. Afgezien van de reparaties aan het begin, valt er niks te melden wat betreft onderhoud. De olie en filters zijn in januari ververst.
Verder blijft deze auto gewoon lekker doorgaan en reëel gezien kom je in deze auto niks te kort t.o.v. een nieuwe Passat of Insignia! De rijeigenschappen zijn in mijn ogen zelfs beter. Ondanks dat het ontwerp van de auto uit 1995 stamt, oogt hij nog steeds niet gedateerd. De E39 is misschien wel een van de beste auto's die BMW ooit gebouwd heeft.
De winterset mag er weer af, en eigenlijk hebben we ze afgelopen winter niet echt nodig gehad. De M5 velgen waren toch iets minder mooi en daarom heb ik een nieuwe zomerset besteld.
De E39 is nu voorzien van 18'' Alpina's (B10) met Vredesteijn Ultrac Sessanta's.
weinig bijzonders te melden
- 243.970 km
Inmiddels weer een paar maanden verder. Bijzonderheden? Hmm, weinig eigenlijk. In september APK gekeurd, moeiteloos + geen aandachtspunten. De alpina's staan er mooi onder alleen de Vredestein banden slijten ongelooflijk snel. Na 10.000 km slechts 6.0 mm over. Dan doen de Pirelli winterbanden het toch aanzienlijk beter. Daarnaast vind ik het weggedrag met de winterset beter, dus de volgende keer ook maar de duurdere Pirelli's voor de zomer.
- Klein probleempje in de vorm van een gebroken verbindingsstang v.d. ruitenwissers kostte een paar tientjes.
- Koplampglazen vol met vocht + buitenkant verweerd: nwe rubbers + glazen gehaald. Direct ook zij- en achterlichten voorzien van witte knipperlichten.
- Computer gaf aan dat hij aan Inspectie II toe is: in Januari gaat hij naar de specialist voor nwe filters, olie, bougies, noem het maar op.
- Nieuwe foto's zijn toegevoegd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.