BMW 528i (1982)

autoreview

BMW 528i (1982)

Signalement

Uitvoering528i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1982
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf152.368 km
KM-stand laatst160.000 km
Lezerswaardering: 20%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wederom een

  • 152.368 km

Mijn BMW historie is al redelijk lang. Mijn eerste eigen auto was een 1802 Touring, kleur inka. Na 3 maanden total loss agv een aanrijding zonder schuld. Toen een 1802 sedan ook inka. We praten 1987-89.
Na wat auto's vd zaak in 91 een 318iA van 86 gekocht; airco,LM, metallic echt top. Dan in 93 een 91 318i Touring, nog mooier; een zwarte. In 94 een 316i Compact Exec. 17"M3 LM, spoiler achterop, mistlampen voor etc; helemaal top maar werdt te klein toen onze dochter kwam in 96.
Prive ruimere auto's van een ander merk dan maar. In 99 weer een oldtimer een BMW 1600-2 uit de VS, helemaal origineel. Leuke auto, starten en lopen. Ondertussen een motor een 1150RT natuurlijk. Ook als auto vd zaak een 320d Touring in 2001.
Daar we weinig met de BMW reden deze 6 weken geleden verkocht (huilhuil). Het bloed kruipt... dus op zoek naar iets anders. De keuze werd een E28, belastingvrij, ruim, redelijk modern en veilig en nog te koop als harde auto voor dagelijks gebruik.

Na wat tests met oa een 520i (mooie kar);helaas mijn vrouw miste het wow gevoel. Toen een 528i aut gevonden; mooie auto alles electrisch etc maar we misten toch wat.
In dezelfde week een 528i 5-bak in Belgie gevonden, wel met RDW en NL kenteken.
Een proefrit volgt en het is wel een errug strakke auto! Opalgrün met, schuif-kanteldak, centrale vergrendeling, 1e lak,alle boekjes en stempels! Wat wil je nog meer.
Onderhandelen was snel gebeurd en vandaag hebben we hem opgehaald.
Heerlijk weer een BMW en wel een met 184 pk. Dat 6 cylinder geluid en gevoel is veel waard.

Nu op zoek naar wat extra uitrusting zoals hoofdsteunen achter en middenarmsteunen voor en hij is klaar.
Auto is 100% origineel, Bavaria radio cass met elektische antenne. Schuifdak, centrale vergrendeling alles werkt,klopt en voelt goed aan.
Vanmiddag van binnen gepoetst en je merkt hoe goed de auto toen al in elkaar gezet was.

We gaan hier veel plezier aan beleven reken daar maar op.
het verbruik is handelbaar; met de 5-bak ca 1 op 11,5-12.

Over enige tijd de eerste ervaringen als update.
Heeft iemand onderdelen dan hoor ik dat graag.

KLeine upgrades en nog meer plezier

  • 153.500 km

Zoals ik al aangaf wilde ik nog enige zaken upgraden in de 528.
Middenarmsteunen; na veel speurwerk gevonden in een wrak met blauwe bekleding en groene armsteunen en hoofdsteunen achter.
De genoemde hoofdsteunen achter.
Zelf ingebouwd, onderdelen bj de dealer besteld; goed geholpen en kost haast niets. Inbouwen is fluitje van een cent.

Digitale radio gekocht en samen met de c-box geinstalleerd bij de garage.
Tevens een beurt gegeven, nieuwe filters en sappen; alles weer tip top.

Voor de verzekering de auto laten taxeren; goede eerlijke taxatie gehad en was meteen een gezond bedrag. Complimenten van de taxateur over het originele en de kwaliteit van de auto.

Afgelopen weekend andere stoelen gevonden; zijn jonger en zitten veel steviger. Deze had trouwens armsteuntjes en die zijn als nieuw. Ook zijn nu de afdekplaatjes etc ook Piniengrun ipv zwart.
Andere inmiddels aan iemand anders verkocht, de oude stoelen verkoop ik ook door.

Nu nog honingraat velgen 15"; komen deze week en dan plaats ik weer een nieuwe foto.

Problemen:
Nee geen noemenswaardige zaken; motor houdt nog een beetje in kan de luchtmassa meter zijn of de rotor in de injectie; gaan we checken maar auto doet niets raar.
Alle meters doen het goed, temperatuur houdt hij ook mooi.
Auto zoeft bij 130 over de weg, doortrekken doet hij met plezier.
Check control geeft regelmatig aan dat de koelvloeistof niet correct is maar klopt als een bus dus zal een valsmelding zijn.

Wensen blijven er; nieuwe rubbers in kofferbak en enkele deurrubbers nog vervangen. Kreeg nog een tip van een andere liefhebber over de slotstoppers; kosten 75cent per stuk maar gaan vaak kapot of zijn verdwenen. Wat blijkt ik mis er ook een en die deur sluit minder goed dus. Gauw besteld bij de dealer en alle 3 andere meteen vervangen; kosten 3,50 euro!!!
Het lijkt wel 1982 wat dat beteft.

De foto's komen snel.

Uiterlijke en innerlijke aanpassingen doorgevoerd

  • 156.000 km

De TRX velgen zijn verdwenen, deze zijn vervangen door 15" BBS velgen met neiuwe 205/55 banden. Een verbetering in wegligging en op langere termijn in de portemonne; TRX banden zijn aardig aan de prijs.

In het interieur andere stoelen geplaatst met de afdekkapjes in kleur van de stoelbekleding en twee nieuwe armsteunen.
Ook eindelijk het lederen stuur gevonden wat ik wilde hebben, iets kleiner en dikker.

Nu nog de hoedenplank vervangen door een met ingebouwde zonnerollo en verzonken luidsprekers (liggen al klaar.
Deze komt er na 19 juli in.

Overigens op 19 juli is er een E28 meeting in Oosterhoutnb)

Verder houdt de auto nog af en toe in, ondanks alle zaken die bekeken en gerepareerd zijn door de garage toch nog aanwezig.
Verder twee stabilisatorstangen laten vervangen. De auto begon een beetje te kraken bij het achteruitrijden, een lagerhoesje kapot, later bleek de andere kant vast te zitten dus beide vervangen.

De 6 cylinder draait zijn kilometers en het blijft leuk, ondanks de hitte van de afgelopen weken met plezier in de BMW.

We nemen hem mee op vakantie, dan kan hij ongeveer 3000 km draaien dus dan zal de motor wel lekkerder gaan lopen.

Sinds kort heb ik Ultrashine Nanoprotector gebruikt, de auto staat in een uurtje in de "was" en ik moet zeggen, meer glans en kleur. Wat verbazend is dat na twee weken een keer wassen en de vliegen etc gaan er meteen af, het oppervlak is "afgesloten"door Ultrashine en dat werkt echt. Ook remstof krijgt geen kans op je velgen.
Een aanrader moet ik zeggen meer info op (www.nano-protector.de)

Ik heb de foto's aangepast, tot na de vakantie met een rijverslag.

Vakantie en meer

  • 160.000 km

Dit jaar naar Oostenrijk geweest met de BMW. Heerlijk cruisen over de A9. 160 zonder problemen. Door alle bagage en met 4 personen was hij wel erg laag komen te ligge.
Vooraf nog bij de uitlaatspecialist geweest want de uitlaat hangt wel erg laag!
Gevolg een paar keer aan de grond.

De auto liep als een zonnetje, ook door de bergen in Oostenrijk geen problemen, agv de gebruikelijke file voor de tunnels over de 99 gereden en dit is heerlijk voor de 528i.
Schuifdak is lekker maar dan mis je een beetje de luxe van airco; de arko blijft behelpen dan.
Ruim 3000 km gedraaid, even olie gecheck en inderdaad na ca 7000 km moest er een halve liter bij!! Koelvloeistof ok; alles gaat vanzelf. Wel regelmatig 98 super of 100 zelfs getankt en dat vindt hij erg fijn.

Over de warme vakantie en de gehele zomer genomen kun je nog steeds zonder airco veel plezier hebben.
Ik heb in Oostenrijk een set originele witte katoenen stoelhoezen gekocht en dat is lekker.

Eenmaal in NL merk je dat de motor weer schoon is en hij pakt nog feller op.

Wederom een meeting van E28.nl en was weer erg top om zoveel E28'ers bij elkaar te zien. De meeting van 19 juli was al gaaf maar die van september bracht wel erg veel modellen tesamen.

Goed te zien dat e veel leifhebbers zijn en dat er aanzienlijk grote verschillen in kwaliteit rondrijdt.
We houden ons autotje in ere en willen hem mooi houden.

Storingen: geen.
Onverwachte zaken: geen
APK: fluitend

wat gaan we nog verbeteren:
De raamlijsten worden vernieuwd; alles weer mooi chroom en de ramen afkitten.
interieur; liefst leder, maar heb ook een sportinterieur gekocht; we zullen zien wat het wordt.
Boxen moeten nog van de hoedenplank en dan komen de originele inbouw boxen erin.

Medio oktober gaat hij op stal en dan komt hij in maart weer eens buiten kijken.
Dan weer een update.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.