BMW 525tds Executive (2000) #2

autoreview

BMW 5-serie

Signalement

Uitvoering525tds Executive
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf52.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb deze auto aangeschaft na zeer slechte ervaringen met mijn voorgaande maandagmorgen auto waar ik slechts kort in heb gereden. Ik wilde een auto waar niet veel mis mee kon gaan. Die doelstelling heb ik volledig gehaald met deze auto.

De auto is op kenteken gezet in 2001, het moet bijna de laatste 525 Tds zijn die in Nederland geleverd is. De auto heeft een sublieme wegligging. Zeer hoge bochtensnelheden zijn mogelijk, waarbij de auto altijd comfortabel blijft.

Bij de koude start is het een echte diesel. Als de motor op temperatuur is, is het geluidsniveau laag. Bij het intrappen van de kick-down, het betreft een automaat, klinkt de zes cilinder erg sportief, als een benzine motor.
De automaat schakelt snel en (weer) schokvrij. Rond de 90 km/u zit een schakelmoment dat nogal schokkerig verliep. Het duurde even voordat ik mijn dealer ervan overtuigd had, maar daarna hebben ze zonder morren onder garantie de koppelomvormer vervangen.

Ik heb de motor laten chip-tunen, waardoor hij erg snel is en goed aan het gas hangt. De beloofde top van 220 heb ik Duitsland inderdaad op de klok gekregen, na enig aandringen. Niet slecht voor een ouderwetse diesel.

Het verbruik vind ik alleszins acceptabel. Bij een zeer sportieve rijstijl verbruikt de auto nooit meer dan 1:13. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat ik veel met constante snelheid op de snelweg rijd, gemiddeld rond de 140 km/u.

Met betrekking tot de uitrusting ben ik ook erg tevreden. Alles zit erop, op leren bekleding na. Erg tevreden ben ik over de vele functies die via het stuur zijn te bedienen. De enige dissonant is de airco. Gescheiden regelbaar, maar het ding heeft in de winter moeite de gewenste temperatuur te handhaven.


Alle problemen zijn overigens netjes onder garantie verholpen(24 maanden huisselectie).


Ik zal binnenkort de auto vervangen, alleen omdat ik hem al bijna drie jaar heb. De auto is nog erg goed, maar je wilt wel eens iets anders. Het wordt trouwens zeker weer een BMW, waarschijnlijk de 530d. Tijdens een drie daagse proefrit heeft deze auto me wel overtuigd.

PROBLEMEN

Koppelomvormer automaat vervangen(garantie).
Thermostaat airco vervangen(garantie).
Regeleenheid airco vervangen(garantie).

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.