BMW 525tds Executive (2000) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525tds Executive |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 52.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb deze auto aangeschaft na zeer slechte ervaringen met mijn voorgaande maandagmorgen auto waar ik slechts kort in heb gereden. Ik wilde een auto waar niet veel mis mee kon gaan. Die doelstelling heb ik volledig gehaald met deze auto.
De auto is op kenteken gezet in 2001, het moet bijna de laatste 525 Tds zijn die in Nederland geleverd is. De auto heeft een sublieme wegligging. Zeer hoge bochtensnelheden zijn mogelijk, waarbij de auto altijd comfortabel blijft.
Bij de koude start is het een echte diesel. Als de motor op temperatuur is, is het geluidsniveau laag. Bij het intrappen van de kick-down, het betreft een automaat, klinkt de zes cilinder erg sportief, als een benzine motor.
De automaat schakelt snel en (weer) schokvrij. Rond de 90 km/u zit een schakelmoment dat nogal schokkerig verliep. Het duurde even voordat ik mijn dealer ervan overtuigd had, maar daarna hebben ze zonder morren onder garantie de koppelomvormer vervangen.
Ik heb de motor laten chip-tunen, waardoor hij erg snel is en goed aan het gas hangt. De beloofde top van 220 heb ik Duitsland inderdaad op de klok gekregen, na enig aandringen. Niet slecht voor een ouderwetse diesel.
Het verbruik vind ik alleszins acceptabel. Bij een zeer sportieve rijstijl verbruikt de auto nooit meer dan 1:13. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat ik veel met constante snelheid op de snelweg rijd, gemiddeld rond de 140 km/u.
Met betrekking tot de uitrusting ben ik ook erg tevreden. Alles zit erop, op leren bekleding na. Erg tevreden ben ik over de vele functies die via het stuur zijn te bedienen. De enige dissonant is de airco. Gescheiden regelbaar, maar het ding heeft in de winter moeite de gewenste temperatuur te handhaven.
Alle problemen zijn overigens netjes onder garantie verholpen(24 maanden huisselectie).
Ik zal binnenkort de auto vervangen, alleen omdat ik hem al bijna drie jaar heb. De auto is nog erg goed, maar je wilt wel eens iets anders. Het wordt trouwens zeker weer een BMW, waarschijnlijk de 530d. Tijdens een drie daagse proefrit heeft deze auto me wel overtuigd.
PROBLEMEN
Koppelomvormer automaat vervangen(garantie).
Thermostaat airco vervangen(garantie).
Regeleenheid airco vervangen(garantie).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.