BMW 525tds Executive (1998)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 525tds Executive |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 125.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De automatische transmissie schakelt wanneer de auto warm is uitstekend, het schakelen bij koude motor geeft de indruk dat de auto nauwelijks trekt.
Het warmlopen van de auto neemt nogal wat tijd in beslag, na zo´n 20 à 30 km snort de motor pas echt lekker, en kun je meer gas geven. De 525 tds motor geeft niet het gevoel snel te zijn, en moet stevig toeren draaien om goed mee te komen. Het verbruik val mij vergeleken met de Mercedes tegen, 9 liter per 100 km, tegen de Mercedes 6 à 7 liter en bij een rit naar Brussel 5 liter per 100 km, toegegeven de BMW is een paar honderd kilo zwaarder.
De Executive uitvoering zit vol met elektronica. De bediening van de radio, boordcomputer en telefoon is niet erg ergonomisch, dito voor het multifunctionele stuur, het cruise control pookje van Mercedes is toch handiger om te bedienen, er zit veel handbediening vast aan het bedienen van de radio, geen automatisch zendervolgsysteem; je blijft op die knoppen drukken.
Bevalt wel:
Stoelen zitten uitstekend en zijn goed te verstellen. Wegligging is goed. Automaat werkt uitstekend. Kleur van de instrumenten is goed afleesbaar. Auto rijdt lekker, nog geen enkel probleem gehad.
Bevalt niet:
Motor is wat sloom, lang warmdraaien en heeft veel toeren nodig om goed mee te komen met het verkeer, je blijft goed horen dat er een diesel onder de motorkap zit. Ergonomie van radio, boordcomputer en vooral de telefoon vind ik niet erg praktisch, het ziet er wel erg gelikt uit. (Net een kerstboom wanneer je ’s avonds de verlichting aanzet.)
Acceptatie van andere weggebruikers:
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is de acceptatie van andere weggebruikers wanneer je Mercedes rijdt toch groter dan wanneer je BMW rijdt... De mensen laten je er gemakkelijker langs. En reageren wat easier. Dit terwijl de BMW van mij toch een echte ´ouwe lulle´ kleur heeft: Aspen Zilver Metallic.
Heb de auto nu verkocht, moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik aan het begin met heimwee terugdacht aan mijn diverse Mercedessen, edoch nu de BMW ben gaan waarderen, heb er ongeveer 30.000 km mee gereden, geen enkel groot probleem gehad.
Beurten gegeven en klaar is kees. Ik rij ook regelmatig in Duitsland, de rust met hogere snelheden is heerlijk. Zou ik een BMW fan beginnen te worden... hmmmm... ik heb nu een 535 i gekocht van `99, deze bevalt tot nu toe ook uitstekend, en het gebrek bij de vorige aan vermogen is hier ook niet meer aanwezig. Ik kwam er onlangs achter dat ik mijn gaspedaal gebruik moet gaan wijzigen van een binaire, oftewel een stationair en volgas actie naar, actie naar het uitproberen van de tussenstanden... reden hiervoor is dat ook een beetje minder vermogen dan volgas al voldoenden is.
PROBLEMEN
Bij het schoonmaken van het interieur is er wat water op het display van de thermostaat gekomen, dit viel eerst helemaal uit, en werkt nu weer voor 90 %, dit mag niet voorkomen vind ik. Dit is een indicator voor de slechte engineering van de electronica.
En om de een of andere vage reden gaat het alarm soms midden in de nacht af Weer de electronica (Mercedes CLK die we hebben gehad, had dit ook, na 3 reparaties verholpen grrr..)
Na het schoonspuiten van het motorblok staakte de motor na ongeveer 2 km, om na starten weer schokkend verder te rijden (rijdt nu weer perfect).
Problemen: Electronica
Hmm, en dan ben ik nog een gezegend mens denk ik want ik heb nog niets hoeven te vervangen, het zijn alleen van die kleine dingen die je aan het denken zetten.
Wanneer BMW wat aan de kwaliteit van de electronica zou doen zitten ze voor mij gelijk met Mercedes. 5-serie voelt erg degelijk aan, goede kwaliteit van carosserie en het interieur, degelijker dan de C, hetzelfde als de CLK, de SLK is een andere auto en niet te vergelijken. Heb een C200 CDI gehad, 80.000 km geen enkel probleem. CLK 200 deze had meer problemen dan de BMW tot nu toe, en was net zo traag, SLK 230 Kompressor is topkwaliteit, hier rijden we nog steeds in (en deze gaat voorlopig ook niet meer weg, nul problemen, nul onderhoud afgezien van standaardbeurten, veel lol).
Kreeg kort geleden een mail van de man die de auto van mij gekocht heeft, auto liep nog steeds perfect, geen problemen, en was ook nog erg tevreden over de auto.
Leuk om te horen !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren