BMW 525tds (1996) #2

autoreview

BMW 5-serie

Signalement

Uitvoering525tds
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf291.000 km
KM-stand laatst296.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste BMW-diesel

  • 296.000 km

Voordat ik eindelijk is tot "bezinnen" kwam en doorkreeg dat Italianen fantastisch mooie auto's maakten (en nog steeds doen) maar kwalitatief achterblijven op de Duitsers, is het "Alfavirus" op een 2e plek beland. BMW werd de nieuwe nr. 1 en heb dat hoofdstuk in mijn "autocarriere" ook weer grondig aangepakt. Velen volgden namelijk.
Het begon allemaal met een 320/6 uit 1983, wat op het plaatwerk na eigenlijk een fantastisch strak sturende en heerlijk klinkende auto was! Hierna volgde er snel meer, waaronder deze 525TDS....

Mijn carrière had een "boost" nodig, ik solliciteerde en overwon.
Daar ik vanaf toen 100km per dag woon/werk moest rijden en er nog wel is op uittrek richting Duitsland om te mountainbiken begon het woord "diesel" steeds vaker te vallen.
Daarbij komt ook dat BMW's Fünfer mij erg goed past en wilde dan ook een waardige opvolger voor mijn E34 (die op zijn beurt mijn E28 verving).

Ik heb de E39 gekocht bij een handelaar in Zwaag, iets wat ik niet weer zal doen. De auto stond al heel lang te koop en ik dacht te weten waarom. Geen airco, blauw stoffen interieur en dashboard, kortom niet de uitvoering waar een 5-rijder zich snel in laat drukken, maar mijn e34 (wel Executive) had ook geen airco, noch cruise, dus wat zou ik missen?
Na de eerste grote rit kom ik erachter dat de schokdempers voor versleten zijn. De auto start slecht bij koude motor dus gloeibougies vervangen. Dat helpt bij koude motor absloluut, echter bij een warme slaat deze nog wel is minder snel aan. Lekkende verstuivers? Wiellager achter was hoorbaar dus vervangen (gelijk beide kanten natuurlijk) en toen ook maar schijven + blokken achter gedaan. Ja hij er stond er immers toch mooi "nakend" bij...sindsdien storing in ABS/ASC, geeft zelf gas tot de beide gele lampjes gaan branden. Dan doet hij weer normaal. Moet dit nog oplossen.

Het volgende gebeurde met 145km/h op de linkerbaan op de A44 ri Den Haag. Brandstofmeter wees 30ltr maar de pomp in de tank (een bekende kwaal van dit model) weigerde dienst een deed mij stoppen op de vluchtstrook. En ja dit hoor ik nóg van mijn collegae die zeggen; "Vergeet je niet te tanken"? Aargh...Zelf vervangen en das ook een dure geweest. Pompje uit de "slede" krijgen is haast ondoenlijk en de nieuwe erin nog frustrerender! Deze heeft het dan ook niet overleefd een kleine vliegreis gehad door de garage, wat was ik kwaad. De 1e koste me al €139,- en die van BMW zelf met slede nog is €190,-. Zo'n weekend vergeet je niet snel weer.

Waar ik het meest benieuwd naar was voor de aanschaf?? Het verbruik! Expres geen automaat gekocht, terwijl dat toch hoort bij een dikke diesel? Vond het te riskant met storingen en ook het verbruik neemt fors toe als ik de tabellen moet geloven.
Voor de grote beurt "verorberde" de dikke Duitser +/- 1:12
Daarna werd dat zelfs 1:13,1. Heel niet verkeerd voor een "ouderwetse" diesel.

Wat nu speelt is minder leuk. Rond de 2000 RPM heeft de motor een beste dip gekregen wat resulteert in een bruusk verbruik een geërgerde bestuurder. Zodra ik tijd heb wil ik de EGR-klep reinigen en de buizen van en naar de turbo/intercooler reinigen. Dit moet toch zeker helpen?

Alles bij elkaar ben ik toch een zeer tevreden bestuurder en zal hem dan ook goed blijven verzorgen. Ik heb de mazzel dat ik veel op m'n werk kan (laten) doen. Of hij dit jaar nog bij me blijft is de vraag...Mijn 518 was eigenlijk bijna net zo zuinig en aanzienlijk gunstiger in de wegenbelasting. Misschien ruil ik hem alsnog in voor een 520i Exec. Uiteraard weer E39!

Groeten,

Alex

PS: Als ik dingen vergeten ben of er nog dingen komen doe ik uiteraard een update!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.