BMW 525i Executive (1994) #5

autoreview

BMW 525i Executive (1994)
BMW 525i Executive (1994)BMW 525i Executive (1994)BMW 525i Executive (1994)BMW 525i Executive (1994)BMW 525i Executive (1994)BMW 525i Executive (1994)BMW 525i Executive (1994)BMW 525i Executive (1994)BMW 525i Executive (1994)

Signalement

Uitvoering525i Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf305.000 km
KM-stand laatst366.749 km
Lezerswaardering: 92%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het rode paard van München

  • 342.000 km

"Mooi rood is niet lelijk " zeggen ze dan. Dat dacht ik stiekem ook toen ik deze mooie E34 525i uit 1994 online te koop zag staan. Het is soms gek hoe je jezelf opeens online ziet kijken naar auto's. Terwijl je zelf een auto hebt ben je toch altijd benieuwd naar welke andere wagens voor welke prijzen online staan aangeboden. Ik zelf vond mijzelf ook zo in 2020. Specifiek zocht ik naar de wat 'boxy' look van wat oudere wagens, omdat mij deze echt wel wat leken en wat is aerodynamica nou. Ik zelf reed destijds nog een 'boxy' 2001 Polo, met een even ''leuke'' solid lichtblauwe kleur en een grote 60pk.

De koop

Toen ik de E34 op marktplaats zag staan was ik toch wel gelijk overtuigt. Ik verkoop mijn huidige auto en koop deze. Hij had namelijk onderandere de uitmuntende M50B25 motor met een 192pk, een upgrade van de 60pk. Een unieke kleur, origineel Nederlands geleverd, handbak (5), airco en nog elektrisch ramen voor en boven (dakraam)! Ook had hij geen roest. Ik heb geen moment gewacht, een leuk berichtje gestuurd en voordat ik het wist had ik hem de volgende dag opgehaald.

Als ik heel eerlijk moet zijn was de koop minder spontaan dan ik laat blijken. Ik had het jaar ervoor al stevig mijn research gedaan naar welke motoren en opties ik nou zou willen en zocht. Dit was ook nadat ik gekeken had naar andere auto's. De BMW E30, Volvo 240, Mazda RX8 (Ja ja ik weet het), Golf 1/2 en Audi 80 zaten allemaal op de lijst, maar uiteindelijk was de E34 koning. Ik was eigenlijk wel een beetje verliefd op de motor selectie in combinatie met achterwiel aandrijving. De motor selectie die, praktisch, begon bij de in lijn zes en tot de V8 ging was geweldig en robuust en na een handvol voorwiel aandrijving auto's gereden te hebben wou ik het wel proberen met achterwiel aandrijving. Oh, en ja de looks. Het blijft een geweldig uitziende auto, van het lijnenspel tot de koplampen en met deze kleur is het zoals de beste kerel waarvan ik hem gekocht had al zei "het is een koppendraaier". Wat tevens gecombineerd kwam met deze motor selectie is de eenvoud van de techniek. Ik wou mezelf eigenlijk wel meer verdiepen in de techniek en wou deze wagen ook gebruiken hiervoor. Het schijnt dat het een relatief makkelijke auto was om in te sleutelen en helaas lang hoefde ik niet te wachten om dat uit te proberen.

Onderhoud

Nog op de terugweg van de koper hield het feestje al op. De motor bleef maar oververhitten. Nu kan ik hier een lang verhaal gaan neerzetten, maar hier is dat verhaal relatief kort verwoord.

- De kop was gescheurd dus een nieuwe kop, maar het onderblok was ook niet meer best dus gelijk maar een motorwissel gedaan met een andere M50B25 en dan gelijk ook mijn eerste motor revisie uitgevoerd.

-Alle suspensie/kogels (incl transmissie rubbers, de grote subframe rubbers achter) onderdelen vooraan vervangen
- Alle bobines, sensoren die bekend stonden om kapot te gaan en dyanamo voltage regelaar
- Injectoren laten reinigen
- Remmen/handrem rondom
- Een grote beurt kwa vloeistof/filters
- Natuurlijk de waterpomp en thermostaat

maar dan rijdt hij ook al een tank! Hij heeft totaal 2/3 maand uitgeschreven gestaan zodat ik dit een beetje in me eigen tijd kon doen en er wat van kon leren. Heb ik zeker gedaan en zou het zo nog een keer doen. Binnenkort de achterkant suspensie maar een keer aanpakken. Na dit heb ik de auto tot op heden zonder problemen kunnen rijden, met een aantal kleine dingetjes hier en daar dan.

Nog wel een interessant aspect van dit alles was dat de auto al een ander motorblok erin had liggen. Dat wil niet perse zeggen dat de auto helemaal afgetakeld was, er was zoals eerder genoemd nog geen roest, maar er is duidelijk aan gesleuteld. Zeker ook niet door de BMW dealer want de reden dat ik weet dat er aan gesleuteld was is omdat het niet de M50B25TU er in lag maar de M50B25 non vanos die alleen in 1991 en 1992 uitgegeven was en de auto van 1994 is. Echter heb ik ook zelf weer een M50B25 er in gezet omdat ik dan de motor management hetzelfde kon houden en de non vanos motor ook minder onderdelen heeft die kapot kunnen gaan.

Upgrades

Terwijl de auto leuk uitgerust was bleef na alle onderhoud me handen wel een beetje jeuken om iets er aan te doen. Zo doende dat er nog een aantal upgrades aan zijn gedaan. Persoonlijk hou ik me strikt aan de OEM+ look dus zo dichtbij mogelijk BMW zijn intentie maar wel beter. Zodoende heb ik het volgende gedaan:

- De style 90 vervangen met 18" style 32 breedband set voor de zomer en voor de winter een set originele 15" style 5 velgen gekocht.
- Het stof interieur vervangen met een zwart leren interieur van een 7 Serie E32. De stoelen hebben stoelverwarming, wat echt luxe is, en de stoelen zijn iets groter voorin. Normaal past de E32 achterbank niet maar met een beetje modificatie past dit.
- De OBC met temperatuur/tijd vervangen met een die ook de tankinhoud, autosnelheid en andere leuke features kan laten zien.
- Bilstein schokdempers met eibach veren. Zat er al onder aan de voorkant door de vorige eigenaar, achterkant ook maar zelf gedaan. Binnenkort ga ik wel overstappen naar koni/eibach rondom.

upgrades voor de toekomst:
- Ander stuur, heb nu de vier spaak stuur wil eigenlijk naar een 3 spaak maar wel met airbag.
- Differentieel met sper
- stevigere stabilisatorstangen voor en achter
- In een heel ver droom land misschien ooit, een 6 versnelling handbak, ik rij 80% snelweg namelijk.

De auto

Wauw, het blijft een mooie auto, maar rijdt hij dan ook beetje? Ja dat doet hij. Het geluid van de zes inlijn en het minimale hoeveelheid geluidisolatie dat hij heeft maakt het echt een meeslepende auto om in te rijden. Het blijft maar door trekken op de snelweg. Een aantal dingetjes wat gelijk weer de E34 uniek maakt:

De versnellingen zijn über lang waardoor hij snel aanvoelt. Als je een passagier hebt en je begint bij 1500 toeren op te trekken op de invoegstrook dan blijft hij maar door gaan. Ik krijg altijd verbaasde gezichten van me vrienden die hun nieuwere golfjes rijden met "hoelang gaat deze bak wel niet door joh?!", maar omdat het ook nog eens een non-turbo auto is wordt je dermate de toeren oplopen steeds verder je stoel ingedrukt. Echt een geweldig en unieke ervaring. Al helemaal om dagelijks te mogen rijden.

Zijwind, dit is iets wat ook andere autoweek reviews over spreken, maar als er veel wind staat is deze auto wel lichtelijk gevaarlijk. In mijn ervaringen is het soms lastig om in een baan te blijven omdat het zoveel beïnvloed wordt door de wind. Je moet het maar weten voor de eerste keer.

Ruimte is geweldig. Letterlijk, de ruimte waarin je zit is ruim. Als je kijkt naar een VW Golf 7 die exact dezelfde dimensies heeft in de breedte dan heb je in de E34 het gevoel dat je nog een extra meter hebt. Dit is natuurlijk door de veiligheidsaspecten van hedendaags, maar een voordeel hiervan is dat als je over je schouder heen kijkt je praktisch nul dode hoek hebt in de E34. Het geeft je meer het gevoel dat je op de weg bent en minder dat je in de isolatiekamer zit op wielen.

De wegligging valt over de dubben. In de bochten is hij zeer scherp en bodyroll bestaat niet. Echter is er wel voor gekozen vanuit BMW om deze auto met een stuurhuis te voorzien in plaats van een rack en pinion. Dit zorgt er wel voor dat als je rechtuit rijdt het allemaal weer net iets vaag voelt. Voor sommige fijn, andere voelen het als iets versleten. Het veroorzaakt vooral veel het spelling gevoel in het sturen, maar als je eenmaal in de bocht zit kom je er niet uit, tenzij je dat wil natuurlijk :) .

Kosten

Het angstige van een oude 2.5 Liter zes cilinder kopen is vaak de kosten gepaard met het onderhoud. Nu ging ik zelf op deze auto af met de mindset dat ik alles zelf wil doen, hoe klote het ook gaat worden. Nu bespaard dat echt duizenden euro's zeker als ik nu terug kijk. Aan onderdelen ben je relatief niet veel kwijt. Zeker niet als geen motorblok er uit hoeft te halen ;) .

Hier een kleine opsomming van alle bestellingen die ik geplaatst heb. Het is soms nog niet geïnstalleerd, maar hiermee heb je in ieder geval een idee van hoeveel het gekost heeft in onderdelen. Van duur naar goedkoper.

Gedaan:
1250 - M50B25 met 200000km, wel met alles er op dus inlaat, maf, injectoren, starter etc dus wel waard om voor later iets te testen.
400 - kop in orde laten maken (dit wou ik toch wel laten doen, kleppen enzovoort is toch iets te precies waarbij lagers je nog wel zelf kan meten)
400 - olie ringen, lagers, koppakking etc
200 - aandrijfstang bouten
251,04 - lemborder draagarmen x4, versnellingspook rubber kit (moet ik nog een keer doen) en stuurhefboom
220,99 - alle pakkingen + extras, thermostaat, pulleys/spanner, sachs koppeling en brandstof filter.
218,86 - Brembo schijven, remblokken, remindicators en stabilisatorstang houdertjes
204,76 - bobines meyle x6
87,92 - motor steunen en versnellingsbak steunen + ruitenwisser.
69,70 - vloeistof voor diff en trans, multiriem en Bougie FR7LDC+(+7) bougies + 5 oliefilters voor de komende tijd.
65,22 - gasveren voor motorkap en achterbak (ik heb werkelijk waar niet overdreven bijna een keer hiermee onthoofd want die dingen vallen heel hard dicht zonder een gasveer. De persoon had blauwe plekken op zijn nek, gelijk maar deze gehaald) en 'dogbones' voor subframe
57,19 - krukas sensor, remlichtschakelaar en binnenkomende lucht temp sensor
45,32 - nokkenas sensor
40,00 - voltage regelaar
15,00 - temp sensor
0,00 - Motorolie krijg ik vanuit mijn werk :)

Totaal gedaan - 3525,96

Al gekocht maar niet gedaan:
420,05 - Koni sport aanpasbaar hardheid x2 achter
152,98 - Hardyschijf, aandrijfhoezen, differentieel ophanging rubber en nog paar centreerbussen en dingetjes voor de cardan.
94,75 - stuurbekrachtigingsreservoir, veerpoot top lager, nog meer bussen voor achter ophanging van wiel en stofhoezen voor schokdempers.
68,61 - subframe bussen en cardanaslager en nieuwe bougies deze keer van NGK.

Totaal nog niet gedaan - 736,39

Totaal alles - 4262,35

Het was het waard wil ik erbij zeggen. Er zijn weinig auto's waarbij je het voorheen genoemde gevoel krijgt. Ik denk dat ik nu ook het BMW virus te pakken heb. Het doel is om er nog lang mee te rijden. In de zomer gaat er nog een lange reis gebeuren. Ik hoop na deze reis verdere verhalen te kunnen vertellen over de E34!

In de tussentijd heb ik een aantal foto's die ik gemaakt heb toegevoegd aan deze review om te aanschouwen!

Het vervolg van de BMW

  • 366.749 km

Het is weer 8 maand later en een interessante zomervakantie verder. In de tussentijd is er weer aardig wat gebeurt aan de BMW en zodoende ook weer tijd voor een update. Ook nog bedankt voor alle leuke reacties onder mijn eerste post! Maar, laten we maar gelijk met de deur in huis vallen.

In de vorige update had ik het over een aantal dingen die moesten gebeuren nog. Hieronder vielen de schokdempers, alle rubbers van de aandrijflijn en nog wat hier en daar. Dit is nu allemaal gedaan! Koni achter, Bilstein B6 voor, differentieel rubbers achter en differentieel houder, stuurbekrachtiging reservoir. Dit was allemaal gepland, maar er was ook nog wat ongepland..

Er was ten eerste het aspect dat ik op vakantie ging rijden met de auto door heel europa, met als eindbestemming Athene (GR), dus moest het koelsysteem maar goed werken. Van te voren heb ik alle pulley's en v snaren vervangen. Ook wou ik de grotere radiateur van de M5 in de auto tegen de 40 Celsius zomers van Griekenland. Ook begon de starter te tanden met het vliegwiel dus die ook vervangen (De originele starter zat er nog in!). Er is meer veranderd (best wat) maar dat heb ik voor de compactheid van deze tekst onderaan in het tabel gezet.

Dan het tweede, bij de E34 hebben de kachelventilators na een tijdje last van dat de motor versleten is en dat er daardoor meer amperage nodig is, echter is de zekering te hoog vergeleken met de bedrading waardoor je, je raadt het al, brandt krijgt in je dashboard. Ik heb de ventilator vervangen voordat je ergens in de balkan eindigt. Naast dat was ook de ruitenwisser mechaniek versleten waardoor de ruitenwisser tegen de motorkap aanslaat en zo inslijt. Een man uit duitsland (Airstrike op bimmerforum, mocht je het nodig hebben) verkocht nieuwe busjes, anders kost het je het van de dealer 480€ incl btw.

Dan nu waar het allemaal begon, dit jaar ging ik met de BMW naar Syndicate asphaltfieber nabij Leipzig en onderweg kwam ik er al snel achter dat mijn cardanas zichzelf van kant gemaakt had. De homokineet hoes was van de achterkant kapot gegaan (tip: boven de 180 voel je een hele prominente vibratie) en die zat droog te lopen. Op locatie bij Syndicate met behulp van de E30 club Nederland nog de hoes erop gekregen maar dat mocht niet meer baten. Eenmaal weer terug in Nederland bij Van der Werf de as laten reviseren (alles bleek op te zijn)

Dan de vakantie, de BMW heeft het helemaal doorstaan! Het enige was in Servië bij douane begaf de visco het, maar snel doorgereden op de snelweg naar Belgrado en daar een locale BMW garage opgezocht. Je merkt al dat de auto daar wat populairder is, onderdelen liggen gewoon nog op de plank en de politie rijdt zelfs nog met E34's rond! Heb helaas geen foto kunnen maken (snelweg). Na een uur sta je weer met een nieuwe visco in de auto klaar voor de reis. Wil zeker Auto service Radic bedanken, hij heeft het op een zaterdag 5 uur s middags voor een klein bedrag weten te maken.

Nu ik terug ben in Nederland begint de drang naar PK wel iets meer te spelen. Ik heb technisch gezien nog een extra m50 blok liggen en een M54b30 krukas. Er is een mogelijkheid dat ik het pad van een 3 liter m50 ga aflopen aankomend jaar. Afhankelijk wat er gebeurt met de motor op dit moment. Er is nog steeds een trilling bij stationair waar ik niet af weet te komen.

Voor die tijd ben ik nog wel van plan op in ieder geval een klokje rond aanvraag in te dienen.

Echter wil ik wel nog mijn achterbank repareren aangezien die in de vakantie een klein probleem heeft ontwikkeld. Ook begint mijn katalysator te begeven dus dat zit nog in het verschiet.

Ik heb nog een foto vanuit Griekenland en toen ik er achterkwam in Servië dat de visco kapot was bij de douane toegevoegd aan het album.

Kosten Opmaak:

600 - Cardanas revisie
155 - Starter
140 - M5 radiateur (520mm ipv 440mm breedt)
132 - airco ventilator (was kapot, is voor stilstaan airco koud houden)
110 - rim spanners (airco en hoofd)
61 - Lambasonda
60 - Interieur kachel ventilator
60 - Multiriemen (paar extra voor onderweg)
50 - timing set
50 - hulpcilinder koppeling
42 - Stabilisatorstangen
32 - Waterpomp metaal
30 - pulley's
24 - bougies NGK
22 - Luchtfilter
22 - Kleppendeksel pakking (timing controleren)
20 - Brandstof drukregelaar
10 - Sensor koelvloeistof stand
10 - Oliefilterhuis pakking

Totaal deze update : 1630 Euro
Totaal hele periode van eigendom : 5892,35 Euro

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.