BMW 525i (1989) #2

autoreview

BMW 525i (1989)

Signalement

Uitvoering525i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf208.000 km
KM-stand laatst214.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De laatste echte BMW..........

  • 214.000 km

Ja, een oud beestje, dat was ie toen ik m kocht. Een 19 jaar oude BMW 525i voor 1.000 euro bij een vakgarage vorig jaar. Met nieuewe voorbanden (plus 300 euro).
Wel 18 jaar van 1 eigenaar geweest en netjes onderhouden (technisch dan, uiterlijk niet). Omdat ik 'plannen' had met de auto, ben ik de uitdaging aangegaan. Welke plannen dan:
- interieur vervangen door een M5 interieur (half stof/half leer, vind ik persoonlijk de mooiste combinatie) -> al met al 650 euro
- aanpakken onderstel. Bij aankoop in 2008 wel APK gekeurd, maar de voorschokbrekers waren gewoon op -> meteen vervangen (400 euro),
- verder ruimte op stuurhuis (E34 euvel) en stabilisatorstang voor maakte geluid -> dus ook beide vervangen (320 euro)
- setje 'old skool' BBS 15 inch originele BMW velgen: 250 euro.

En toen kreeg de BMW een tik van achteren en kon de verzekeringspremie dienen om de BMW geheel op te knappen. Zo gezegd zo gedaan, dan ben je zo duizenden euries verder.
Maar goed, geen spijt van gehad en nu staat de auto zoals hij moet zijn: netjes egaal Diamantzwart metallic (kleur zie je vaker!) met een fraai M interieur. Ja dan wil je niets anders meer.

Hoe zit het met de rij eigenschappen: fantastisch. Zoals anderen hier ook noemen, heeft de BMW E34 een heel goede gewichtsverdeling waardoor de weglegging lang neutraal blijft. Dat kom je niet vaak tegen bij auto's (behalve dan bij mijn Porsche 928 die ik enkele jaren daarvoor had). De remmen moeten wel eens worden vernieuwd, maar functioneren nog wel naar behoren. Weet wel dat de BMW 1.450 kg weegt!
Nu is dit een type met een M20 2.5 motor, 170 pk. Tsja, dat is precies een goede motor voor deze BMW. Vlot, redelijk zuinig en een fantastisch geluid, maar dat kan ook aan de (standaard)uitlaat liggen...:) Ik heb ik twee 520's gehad, maar die komen vermogen tekort om anderen goed het nakijken te geven. Dat lukt hier dus wel. Nu mag de 24 klepper wel meer vermogen hebben (192 pk), maar ik vind deze meer charme hebben. Vraagt ook meer onderhoud: heeft een distributiesnaar bijvoorbeeld die vervangen moet worden. Lekt wat olie, maar dramatisch is dat overigens niet. Ik denk dat ik zo rond de 1 liter op 2.000 km bijvul. Ja, bij hedendaagse auto ligt dat wel wat beter..... Benzineverbruik valt mee: zo rond de 1 op 11 (snelweggebruik, ca. 140 kmh).

Voor het overige geen noemenswaardige problemen, wel eens een tellerunit die een eigen leven heeft, maar sinds ik de aansluitingen achter de unit opnieuw heb aangesloten, gaat het een stuk beter. Kosten:
- zie de opsomming aan het begin van deze review.
- APK april 2009: 38 euro
- september 2009: vervangen voorasrubbers: 260 euro.
- APK oktober 2009: 38 euro.
Afgezien van de interieur en wielen 'upgrade' kom je dan dus alleen de standaardzaken tegen bij deze E34: rubbers, stuurhuis, schokbrekers en banden.
Wat er wel aan zit te komen is de vervanging van een krukaskeerring. Maar zolang de koppeling het goed blijft doen en het olieverlies binnen de perken, dan rij ik gewoon door.

En verder: ruime koffer, daar verdwijnt zo een kinderwagen in.... De achterbank is daarentegen niet zo ruim als je verwacht. Maar dat heb ik nu ook niet nodig. Voorin zit je op de sportstoelen natuurlijk fantastisch en alles is (handmatig) verstelbaar.

En waarom is dit dan de laatste echte BMW:
- een voorfront met dubbele lampen aan beide zijden, maar dan zonder afdekking (zoals bij de E36, E39 en E38 bijv.)
- een dashboard, waarbij de middenconsole enigszins naar de bestuurder is gedraaid (komt tegenwoordig niet meer voor)
- een echte sportssedan, verkrijgbaar is vele varianten, ook in Touring trouwens. De 3 serie is toch een maatje kleiner (zeker de E30 die nog naast dit model is verkocht) en meer het massaproduct van de Beierse fabrikant.

Kortom: goed opletten wanneer je een E34 koopt. Ze zijn duurzaam, maar kennen hun specifieke aandachtspunten. Wanneer die OK zijn, heb je er een prima 'rijdersauto' aan! Weet in dat geval ook dat onderdelen (gebruikt) volop aanwezig zijn en betaalbaar. Ook niet onbelangrijk.

Ik heb de E34 een half jaar geleden verkocht. Twee jaar geleden nog behoorlijk technisch aangepakt (na een stalling van 3 jaar) en er daarna probleemloos mee gereden. Ik mis m, want de E39 die ik nu heb mist karakter.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.