BMW 525d Touring Executive (2004) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525d Touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 184.000 km |
KM-stand laatst | 251.000 km |
ERVARINGEN
- 190.000 km
Eindelijk rijd ik nu in een auto van mijn favoriete merk: BMW. Niet alleen een schitterende auto om te zien (zie foto's), het is ook een fantastische wagen om mee te rijden. Ik was op zoek naar een mooie Touring van de huidige E61-serie, maar dat was niet eenvoudig om die voor een enigszins aanvaardbaar bedrag te vinden, helemaal niet als je een full options exemplaar zoekt, in een niet-standaard kleur.
De auto is zeer compleet uitgerust. Leren bekleding, elektrisch verstelbaar incl. geheugen-standen en verwarmbare zetels. Een subliem schakelende 6v-automaat, de I-drive met business navigatie, xenon-verlichting, prachtige lichtmetalen wielen, standkachel, afneembare trekhaak, halogeen instapverlichting in de spiegels. Ik vergeet ongetwijfeld vele opties, want met een nieuwwaarde van EUR 78.700 is 'ie destijds aardig vol gehangen met accessoires.
Wat maakt deze auto zo'n genot om mee te rijden? In de eerste plaats om z'n heerlijke rijgedrag: rotsvaste wegligging, strak bochtengedrag, een zeer gevoelige en exacte besturing, het comfortabel/sportieve onderstel, die heerlijk klinkende en krachtige 6 cylinder diesel motor, de weldadige rust in het interieur. Maar wat deze auto bovenal zo geweldig maakt is z'n fraaie uiterlijk en enorme uitstraling. En na dik 180.000 km voelt zo'n auto als deze gewoon nog echt als nieuw! Alle bedieningsorganen voelen nog zo strak en nieuw, alles werkt nog feilloos.
Ik heb relatief nog maar weinig met de auto gereden. Kort geleden heb ik er echter wel een vakantierit naar Italië mee afgelegd, waarbij ik van de ritten heb genoten. Dat genot komt voornamelijk op conto van de het comfortabele onderstel, de uitstekende stoelen (stevig, maar comfortabel genoeg om het erg lang op uit te houden), de stille maar krachtige motor. De auto is met 177 pk en 400 Nm krachtig, maar niet uitgesproken snel: ik vind 'm adequaat gemotoriseerd. Je kunt er vlot mee inhalen, comfortabel hoge kruissnelheden mee rijden, maar het is niet echt een stoplichtsprinter. Daarvoor is de auto misschien ook niet bedoeld, ik vind de auto snel genoeg, maar als je op zoek bent naar een echt snelle 5-serie, moet je voor de 530d gaan.
PROBLEMEN
- 190.000 km
Geen problemen.
Pas geleden heb ik de auto voor 't eerst naar de BMW-dealer gebracht voor een service-beurt. Vloeistoffen vervangen (olie, remvloeistof, e.d.) en wat onderhoud aan de airco uitgevoerd. Geen onaangename verrassingen, wel een rekening van EUR 750.
Super comfort en prestaties, fors onderhoud
- 216.000 km
De ervaringen na ruim anderhalf jaar in de BMW blijven onverminderd positief: Ik ben zeer te spreken over het comfort (super stoelen, wegligging en vering, comfort opties als de stoelverwarming en de automatische versnellingsbak) en de prestaties (accelereren vooral op snelheid blijft een 'beschaafd genoegen').
Het verbruik is in deze (winter)periode fors toegenomen onder invloed van relatief veel korte ritten en de kou, ik rijd de laatste tijd niet zuiniger dan 1:10. Het beste verbruik scoor ik in perioden met beter weer en langere ritten, op z'n best kom ik dan op ca. 1:13. Ik vind het verbruik voor een auto van dit kaliber acceptabel.
Onlangs heb ik groot onderhoud moeten laten uitvoeren. Omdat de auto nog in zeer goede conditie verkeert (technisch en optisch) en omdat ik 'm graag 'goed wil houden', breng ik 'm naar de BMW dealer voor onderhoud. Dat de dealer daarvoor forse kosten in rekening kan brengen, dat weet ik helaas inmiddels. Een onderhoudsbeurt draaide uit om wat meerwerk (nieuwe remblokken en-schijven rondom, defect uitlaatspruitstuk en wat olie lekkage aan blok en bak), leidden tot een rekening van EUR 3.969... Hopelijk blijven dit soort kostenposten me enige tijd bespaard.
Foutloze auto
- 234.000 km
Een update van mijn kilometers in 2010.
Sinds kort rijd ik door een nieuwe baan meer kilometers. Waar ik eerder zo 20.000-25.000 km per jaar haalde, is dat nu 40.000+. Dat is natuurlijk allerminst een straf, dagelijks zo'n 150 km in deze auto sturen. Op de lange baan komt het comfortabele karakter van de auto nog beter tot zijn recht. Prettige bijkomstigheid is dat door de langere afstanden het verbruik van 1:11 naar zo'n 1:13,5 is gewijzigd.
Een week geleden heeft hij de garage bezocht voor onderhoud en APK. De BMW-specialist hanteert normalere tarieven dan de dealer, wat resulteerde in een rekening van EUR 427, heel netjes voor onderhoud, wat filters en nieuwe olie. Tevens winterbanden laten opleggen. De Michelin Alpins A4 voelen op beregende wegen veilig en ze zorgen voor heel weinig afrolgeluid en voelen stevig maar comfortabel.
Afscheid
- 251.000 km
Na bijna 3 jaar en ca. 70.000 km afscheid genomen van de fijnst denkbare auto. Vanwege meer woon-werkverkeer, liepen de kosten aardig op. Jammer om die mooie auto snel 'op te rijden' op die dagelijkse afstand. Dus de auto verkocht om (tijdelijk) plaats te maken voor een eenvoudiger 'vervoermiddel' dat me dagelijks van A naar B en weer terug brengt.
In de gebruiksperiode nog preventief het inlaatspruitstuk laten vervangen (ivm de swirl flaps), bij het demonteren bleken deze swirl flaps echter nog in prima staat na ca. 245.000km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.