BMW 523i touring Executive (1998) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 523i touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 182.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik ben de derde eigenaar van deze Touring. Gekocht (zonder garantie) bij een Bovag bedrijf met NAP. Ik weet de namen van de 1e en 2de bezitter, auto was officieel dealer gekocht en onderhouden, zowel door eerste als tweede eigenaar. Schadevrij, alle boekjes etc.
Wel bijzonder vond ik dat er bij aflevering nog maar 3,5 liter benzine in de tank zat. Dat ze hem voor deze prijs (9.950 euro) niet voltanken oke, maar nog 38 kilometer rijbereik volgens de (nauwkeurige) b.c. vond ik wel wat weinig. 10 liter was wat makkelijker geweest. Ik heb het gelukkig gehaald tot de eerste Tinq!
Ik heb de verkoper twee keer gevraagd of de (automatische) airco goed werkte. (Het was 2 graden celsius boven nul, dus kon de werking zelf niet testen). Jawel meneer blablabla etc. Na aankoop direct afspraak met garage gemaakt om de airco laten controleren en bijvullen/schoonmaken etc. Bleken 2 kleine lekjes in te zitten, en dus te weinig koelmiddel. Inclusief reparatie kostte dat 200 Euro (= incl. arbeidsloon en BTW, idem voor alle hierna genoemde bedragen), met certificaat van een STEK gecertificeerde meneer. (Als er geen certificaat bij de auto zit, ga er dan maar vanuit dat die airco niet is onderhouden).
Tevens nieuwe (preventief) automaat-olie en een nieuwe zwaardere accu (85 Ah) er in laten zetten, plus grote beurt en 2 nieuwe banden. Was in totaal dus 1400 Euro.
Discreet sportieve vormgeving, goede materialen en ergonomie. Veilig, ruim genoeg, hij loopt 1 op 9,5 gemiddeld, goed rijbereik (70 liter tank), weinig zijwindgevoelig, aangename besturing/rechtuit-stabiliteit. De carrosserie beweegt weinig: duikt niet, en erg weinig overhellen in bochten. Komt ook door de 235/45ZR17 banden denk ik. Ze maken overigens weinig lawaai. Ook de motor is stil en het windgeruis valt mee. Draaicirkel is vrij klein. ’M-stuurwiel’ is zeer fijn. Kapotte lampjes makkelijk te vervangen, alles goed ontworpen en doordacht. Goed beschermd tegen roest.
Echt nadelig is het gebrekkige veercomfort bij putdeksels en dwarsriggels: forse dreunen, begint me toch te irriteren. (Komt vooral door de sportieve banden). Ook de A-stijl zit zodanig dat je schuinvoor-uit een grote dode hoek hebt. Complete auto s en fietsers verdwijnen erin: goed je hoofd naar voor en opzij bewegen om alles te kunnen zien. Verder zijn de hoofdsteunen te laag voor iedereen boven de 180 cm (standaard stoelen), de zonnekleppen werken slecht opzij (steken in het interieur tegen je hoofd aan): oplossing: wrap-around zonnebril tegen zon van opzij. Wat meer opbergvakken in het interieur zou prettig zijn.
Sommige pixels vallen af en toe uit, maar is geen probleem. Schijnt reparabel te zijn, ik hoorde dat je niet een hele nieuwe display hoeft te bestellen, maar ik laat het zo.
PROBLEMEN
Sinds de aankoop 35.000 km gereden.
Reparaties:
airco (incl. opnieuw vullen etc.) 200 Euro;
hitteschild bij uitlaat los: 55 Euro;
Weerstand airco-aanjager en nieuwe ventilator: 400 Euro;
stukje electronica achter contactslot vernieuwd: 130 Euro:
(claxon buiten dienst, evenals de achterruitenwisser, plus richtingaanwijzers deden het niet meer etc. kwam allemaal door dat electronica ding bij het contactslot)
"kleppen vast in de kop" (auto op autoambulance, klonk alsof ie op 3 cilinders liep, plus blauwe rook uit uitlaat en olielekkage bij motor): (gereinigd met Tunap ventielreiniger): 420 Euro;
(Alle bovenstaande reparaties zijn uitgevoerd door een officieel BMW dealer, m.u.v. de airco, dat is uitgevoerd door een STEK gecertificeerde meneer via een onafhankelijk BMW specialist).
Sinds de aankoop heeft de auto 2 grote en 1 kleine onderhoudsbeurt gehad. Het service-interval systeem komt met mijn rijstijl (ik ben niet de langzaamste op de weg:) neer op een onderhoudsbeurt iedere 15.000 kilometer.
(Blijkbaar zit er verontreiniging in de motor, op de kleppen/injectoren: ik doe nu 1 keer per maand een flesje Bar Fuel System Cleaner (200 ml, a 7 euro per flesje) reiniger in de benzinetank als er nog ongeveer 10 liter in zit, en dan de motor 15 minuten laten lopen. Zat ook lichtbruine vaste smurrie aan de binnenkant van het oliedeksel (schoongemaakt, ik houd nu in de gaten of het weer verschijnt), gek genoeg hebben de garages er nooit wat van gezegd. Er werd mij ook geadviseerd om af en toe V-power te tanken om te voorkomen dat de kleppen weer vast zouden gaan zitten).
(Ik tank altijd bij een onbemande Shell-express pomp, of bij een ander bemand station van Shell o.i.d.)
Banden zijn trouwens niet zo gek duur: Voor zit er Fulda carat exelero op: 125 euro per stuk bij Euromaster.
Tot slot nog mijn ervaring met 2 autobedrijven:
Ik ging meestal naar een officieel BMW dealer (De Hertogh in Oostvoorne, was ruim 1,5 jaar geleden), maar die zijn toch vrij kostbaar. Wat volgt is een beetje ingewikkeld, hopelijk leg ik het duidelijk uit: na een APK kreeg ik van de officieel dealer mondeling te horen dat de fuseekogels voor vervangen moesten worden, zou 600 Euro kosten.
Vond ik wat veel dus ging ik voor een offerte naar een onafhankelijk BMW specialist: volgens de monteur aldaar waren de fuseekogels oke. Ik vroeg nog: kan er dan iets mis zijn met de rubbers of wieldraagarmen of iets dergelijks?
Nee meneer, die zijn in orde. Foutje of vergissing van de officieel dealer? (had ik tot dan toe goede ervaringen mee, waren zeer vriendelijk).
Twee weken later breng ik mijn auto naar diezelfde onafhankelijk BMW specialist in Oude Tonge (Goeree-Overflakkee, Zuid-Holland)(Bovag-Autobedrijf Admiraal dus) voor een grote onderhoudsbeurt: kostte 500 Euro, en toen ik de auto kwam ophalen werd mij gezegd (door dezelfde monteur die 14 dagen eerder naar de fuseekogels en rubbers had gekeken) dat de draagarmrubbers voor plus 2 rubbers achter binnenkort vervangen moesten worden. Zou 480 Euro gaan kosten, omdat er veel arbeidsloon in zat. (Ik heb een notitie-bloc naast de telefoon liggen, ik heb alle bedragen die ze mij telefonisch hebben verteld dus genoteerd staan). Gek, aangezien ze 2 weken eerder nog oke waren. Ik hoorde of voelde ook niets ongewoons aan de auto.
Weer twee weken later heb ik een afspraak gemaakt bij een Bosch Car Service punt, om nu eens uit te vissen of die rubbers echt aan vervanging toe zijn (ik vertrouwde het niet zo). Volgens de meneer van die Bosch garage was alles in orde (hij heeft ook een proefrit gemaakt, en ik ben erbij geweest bij de controle). Ook de fuseekogel-speling was binnen de tolerantie zeg maar, er hoefde dus niets vervangen te worden.
Ik had dus voor bijna 1100 Euro aan onnodige reparaties gehad als ik die 2 bedrijven had mogen geloven.
Jullie mogen de conclusie trekken. Ik ben technisch maar een leek, maar vertrouwen is goed, controle is beter, dat blijkt maar weer.
Ik ga dus voortaan voor onderhoud naar die Bosch garage, en niet meer naar de officieel BMW dealer of die onafhankelijk BMW specialist.
_______________________________________________________________________________
Update 1 februari 2008: (de auto is van januari 1998), dus nu 10 jaar oud:
Kilometerstand nu 227.000
Een paar dingen was ik nog vergeten te melden:
- het olieverbruik is ongeveer 1 liter per 10.000 kilometer;
- nergens lekt olie;
- De remblokken en schijven gaan lang mee: achter zitten ze er al zo n 60.000 km op, en ze hoefden volgens de monteur nog lang niet vervangen te worden;
- De achterbanden zijn vervangen na 42.000 km: zaten Dunlops onder, nu Goodyear Excellence. Wel opletten: blijkbaar heeft BMW het zo ontworpen dat de achterbanden ietsje uit het lood staan zeg maar: ze hellen wat naar binnen. Er stond bij het vervangen nog 2,5 mm profiel op, maar wat voor mij niet goed zichtbaar was: ze slijten het meest aan de binnenkant. Een band had daar al forse slijtage, had eigenlijk al eerder vervangen moeten worden;
- De nieuwe Goodyears kosten 114 euro per stuk, incl. BTW en verzendkosten. Ik koop alle banden bij autobandenmarkt punt nl, ze worden thuis afgeleverd binnen 5 werkdagen; Hele duidelijke website, met keurig en overzichtelijk alle prijzen op een rij. Montage en balanceren en uitlijnen kost 25 euro voor 2 banden;
- Al 3 of 4 keer heb ik een steentje of een stukje gravel gehad dat vastzat tussen de ankerplaat en de remschijf (stond zo op de rekening van de dealer een poos geleden). Ik hoor dan een piepend geluid, soms helpt een paar keer remmen, dan hoor ik een soort plok geluid, blijkbaar is het steentje dan gebroken en valt er uit.
De eerste keer dat ik het had is er lichte schade ontstaan aan een remschijf, als ik het geluid nu hoor, dan is het of weg na wat remmen, of stoppen en even achteruit-vooruit rijden en remmen. Dan is het weg.
- Gek: het onderhoudsboekje is vol! Dus de eerstkomende (kleine) beurt maar ergens in dat boekje op een wit stukje een stempel laten zetten. Of ik vraag een nieuw boekje aan, geen idee wat dat kost. Wel raar dat zo n boekje zo weinig bladzijden bevat.
Ik heb nog een foto van de km stand/pixels toegevoegd: om te laten zien dat die pixels niet stuk zijn, maar gewoon soms het perfect doen, en een andere keer doen ze het maar half. Stoort mij niet trouwens.
De pixels van de audio en climate control in het midden van het dashboard branden altijd 100%.
****************************************************************************
Update Maart 2008:
Bij km stand 227.300 merkte ik dat de auto maar op halve kracht versnelde:
bij het starten rammelde er ook iets vlak achter de motor. Ik dacht dat er iets aan de automaat scheelde, alsof de motor de kracht niet goed kwijt kon, maar de katalysator bleek stuk, en onderdelen van de kat blokkeerden de uitlaat. Gelukkig niet lang mee rondgereden, de motor kan te heet worden, met verbrande kleppen tot gevolg, omdat de uitlaatgassen niet goed weg kunnen zeg maar.
Nieuwe kat kostte incl. arbeidsloon en btw 500 euro.
Ik ben dus ook gestopt met het bijvoegen van dat Bar schoonmaakspul aan de benzine: geen idee of daardoor de kat stuk is gegaan, het kan ook de km stand of de leeftijd zijn geweest.
Ik tank sinds 1 januari 2008 euro 98 (Super Plus dus bij de Tinq) in plaats van euro 95. Ergens online las ik dat zo n hoger octaangehalte beter zou zijn bij oudere auto s om vervuiling in de motor tegen te gaan. Lijkt te kloppen, alles loopt goed.
Brandstofverbruik is nu zo n 10,4 a 10,5 liter per 100 km. 1 op 9,5 zeg maar. Beter krijg ik hem niet. AutoBild heeft een 100.000 km test gedaan met een 523i Touring Automaat met 15 inch 225 mm brede banden. Ze kwamen tot 11,3 liter per 100 km = 1 op 8,7 gemiddeld over 100.000 kilometer.
Misschien kun je met een handgeschakelde 523i sedan met smallere banden en de airco uit 1 op 11 halen, mij lukt het ondanks 90% provinciale- en autoweg niet.
Helaas weer een extreem slechte ervaring met een Bovag autobedrijf:
Bij 229.000 km in februari 2008 de auto naar Bovag bedrijf Axxiauto in Dirksland (ZH) gebracht voor een kleine onderhoudsbeurt, APK en verversen van de (ATF) automaatolie;
1 maand van tevoren een afspraak gemaakt;
3 dagen van tevoren bevestigd per mail;
op de dag van de afspraak een A4-tje in de auto gelegd met daarop beleefd geschreven alle (3 dus) te verrichten werkzaamheden.
Zeer vriendelijke mensen, ik was daar voor het eerst (ook voor het laatst, lees maar verder svp), keurige leenauto mee etc etc.
Toen ik de auto (gebracht om 08.00 uur) s-middags om 17.20 kwam ophalen was deze nog niet klaar;
Wel werd mij uitgelegd dat hij niet door de APK was gekomen wegens teveel speling in de fuseekogels (heb ik nog expliciet naar gevraagd: Is de speling binnen de tolerantie? Antwoord: Nee.
Ook moesten de 4 (ophangings?) rubbers aan de achterkant worden vervangen.
De jongen achter de balie heeft het nog keurig voor mij opgeschreven/uitgerekend, ze moesten de onderdelen bestellen.
In totaal zou het alles inclusief bijna 1000 euro gaan kosten, er zat veel arbeidsloon in werd mij verteld.
Ik heb gezegd dat ik hen nog zou bellen voor een afspraak.
Wegens eerdere slechte ervaringen met nota bene precies dezelfde onderdelen die zogenaamd aan vervanging toe zouden zijn, ben ik redelijk voorzichtig geworden, en heb een afspraak gemaakt met mijn Bosch Car Service bedrijf (Hesselink). Ik had de kleine onderhoudsbeurt helaas niet bij hen gepland wegens het resetten van de service-interval meter (die gele en rode blokjes op het dashboard), vandaar dat ik helaas naar Axxiauto ben gegaan, op hun website staat dat zij o.a. BMW SPECIALIST zijn.
Er was nog een ander probleem: na de kleine beurt en apk en ATF olie vervangen door Axxiauto schakelde de automaat slecht: hij ging in D niet meer naar zijn 5; En in de Sportstand schakelde hij zelf niet meer op: ik moest hem dan een tikje naar voren geven. Terugschakelen deed hij wel zelf oke. Ook vertrok hij bij stilstand vanuit de 2de versnelling en ik hoorde soms een klap bij wegrijden, als hij ineens pakte zeg maar. Voor die bewuste kleine beurt en het ATF olie en filter vervangen schakelde de automaat normaal.
Bij het Bosch Car Service garage bleek dat de zogenaamde BMW specialist Axxiauto er te weinig ATF olie in had gedaan (5,2 eenheden stond er op de rekening).
Nu is dus nog een keer nieuwe ATF olie in de automaat gegaan, ditmaal wel de juiste hoeveelheid, en de automatische bak schakelt weer als vanouds.
Ik vond het zeer kwalijk, want een reparatie aan de automaat had mij 2 a 3 duizend euro kunnen kosten, puur wegens knoeiwerk van Axxiauto.
De speling van de fuseekogels bedroeg na meting door de Bosch Car Service garage 0,1 millimeter, terwijl 1 millimeter de grens is = er zit dus helemaal niet teveel speling in (1,5 jaar geleden dacht BMW dealer De Hertogh al eens mij een onnodige fuseekogel vervanging aan te praten, en nu flikt Axxiauto het nog eens. Blijkbaar een erg gangbare manier om klanten geld afhandig te maken in de autobranche?)
De 4 rubbers achter zien er niet nieuw meer uit, maar kunnen nog een hele tijd mee.
Wel lekte 1 schokbreker aan de voorkant licht, maar die kan bij de eerstvolgende grote beurt vervangen worden, iets wat Axxiauto niet had opgemerkt.
De auto is nu dus prima door de APK, en ik heb mezelf de bijna 1000 euro volstrekt onnodige reparaties door Bovag-bedrijf Axxiauto (in navolging van BMW dealer De Hertogh en onafhankelijk BMW specialist Bovag bedrijf Admiraal eerder) bespaard.
Eerder omschreef ik de autobedrijven die, hoe zal ik het netjes zeggen, wat slordig blijken te werken, bewust vaag. Maar met deze update heb ik besloten om maar eens namen en rugnummers duidelijk te vermelden.
Na deze 3de poging tot oplichting ben ik het strontzat.
Eerlijkheid duurt het langst. Dat spreekwoord is blijkbaar bij veel autobedrijven geheel onbekend.
Dus wanneer jouw garage iets zegt over fuseekogels vernieuwen of wat met van die draagarm/ophangings-rubbers.........iets wat je zelf niet makkelijk kunt zien of kunt controleren....................U bent gewaarschuwd :(
______________________________________________________
Misschien laat ik de auto volgende maand ombouwen op LPG, als dat doorgaat laat ik het via een update weten!
-----------------------------------------------------------
Update 2 januari 2009:
Geen LPG: zou 2800 euro gaan kosten, 70 liter ringtank.
Benzineprijzen zijn inmiddels acceptabeler. Geen reservewiel meer dan, ik vreesde ook verminderde betrouwbaarheid, en zoveel geld investeren in een relatief oude auto. Ook was niet geheel duidelijk welke lpg installatie bij de motor zou passen.
Onderhoud:
244.000 km:
Verwarming werd niet meer goed warm:
Thermostaat vervangen: 93 euro incl. btw en arbeidsloon;
245.000 km:
Kleine scheurtjes/poreuze V-snaren (multiriemen):
Vervangen voor 112 euro incl. btw en arbeidsloon.
Mei 2009: km-stand nu ruim 253.000:
Ik laat onderhoudsbeurten nu om de 20.000 km uitvoeren ipv voorheen om de 15.000 km (Nav tips/adviezen hier op myreview, en de kosten uiteraard, misschien was ik ook wat te voorzichtig wat die onderhoudsinterval betreft).
252.000 km:
Grote onderhoudsbeurt incl. APK: ongeveer 480 euro incl. btw en arbeidsloon.
Nieuwe remschijven en blokken achter: blokken waren 85 euro incl btw maar ex montage;
Schijven waren 180 euro incl btw maar ex montage
Sinds de aankoop ongeveer 70.000 km geleden waren zowel de blokken als schijven achter nog niet vervangen.
Auto trilde bij rustig remmen: rechter draagarm vernieuwd:
158 euro incl btw maar ex montage.
Totale rekening was iets meer dan 1000 euro incl. btw en arbeidsloon, omdat alles samen op de rekening stond kan ik niet helemaal exact zeggen wat dingen/werkzaamheden per onderdeel hebben gekost.
Ik ben recent naar Zeeland verhuisd. Nieuw en ook betrouwbaar garagebedrijf gevonden: Autobedrijf Noordhoek, ex officieel Volvo verdeler in Burgh-Haamstede. Hun diagnose wat betreft die rechter draagarm was correct (zat teveel speling op de fusee, en die zit in die draagarm). Afgelopen winter ook voor 50 euro een BMW wintercheck laten doen bij Zwartepoorte, officieel BMW verdeler in Goes. Zij vertelden toen ook al over die speling op die rechter fusee, maar de auto was volgens hen nog wel door de APK gekomen. (Je krijgt zo'n soort papieren hanger mee met daarop geschreven alle op-en aanmerkingen). Daarna nam uiteraard de speling langzaam toe, idd ook te merken aan die trilling. Na vervanging trilling volkomen weg.
Auto draait verder probleemloos. Alleen is de rechtervoorband (passagierskant dus) aan de buitenkant wat afgesleten. Overig profiel voor (Fulda banden) is na 44.000 km nog ongeveer 3,5 millimeter). Die specifieke slijtage komt vermoedelijk door de vele rotonde's bij mij in de buurt. Laat ze binnenkort vervangen.
BIJWERKING 11 januari 2010, km stand: 275.850:
Ruitenwisserbladen (Bosch, via Halfords) zitten er al tig duizend km op: sommige garage bedrijven beweren steeds dat ze vervangen moeten worden omdat ze strepen zouden trekken: onzin. Gewoon regelmatig even schoonmaken voorkomt dergelijke onnodige vervanging.
(Echt slechte bedrijven vervangen ze zelfs zonder te vragen of te overleggen, heel irritant).
Voorbanden na 50.000 km vervangen bij km stand 263.000: Vredesteins gemonteerd voor 36 euro incl btw, gekocht voor 106 euro per stuk incl btw en verzend wederom bij autobandenmarkt.nl
Achterbanden ook na 50.000 km vervangen, ook Vredesteins nu, zelfde prijs, bij km stand 275.700
(Voor en achter nu hetzelfde merk banden, ben benieuwd of ze een verschillend aantal kilometers meegaan).
Winterbanden wil ik niet: een week per jaar heb je er profijt van, de andere 51 weken is je remweg langer dan bij zomerbanden, en in de regen presteren ze minder goed volgens AutoBild tests.
km stand 256.000:
Lekje in radiateur, rechtsboven (als je er voor staat).
Steenslag? Autobedrijf Noordhoek adviseerde een nieuwe radiateur, op mijn verzoek eerst geprobeerd het kleine lek met Bar's Leaks Original te dichten. (Ik vond het zonde om voor zo'n klein lek meteen de hele radiateur te laten vervangen).
Kosten: enige tientallen euro's, controle en vloeistof bijvullen etc.
Helaas vertelden de monteurs mij niet dat je na een paar dagen het hele koelvloeistofsysteem moet leeghalen, en weer opnieuw vullen (las ik later pas online).
Weet iemand of dit klopt?
Is er een alternatief voor het dichten van een klein lek na bijvoorbeeld steenslag?
Dus na een week met dat spul rondgereden te hebben zat het koelsysteem verstopt, een ontluchtingsklepje er uit geknald, ik hield alles al goed in de gaten, dus op een industrieterrein gestopt, de watertemperatuurmeter nog niet in het rode gelukkig.
Route Mobiel binnen 30 minuten ter plaatse, en ze hebben de auto bij de garage, en mij thuis afgezet.
Nieuwe radiateur er in: 409 euro incl. alles.
Auto nu in ouderhoud bij officieel Hyundai verdeler Landegent.
Laatst weer nieuwe voorruit er in, en bij 275.750 km een kleine onderhoudsbeurt: 272 euro, incl banden verwisselen en vervangend vervoer (nieuwe demo Hyundai, reed goed).
Prima bedrijf. Doen geen onnodige dingen, ruim parkeren, carwash en tankstation. En ze hanteren scherpe tarieven.
Onderhoudsbeurten doe ik nu elke 25.000 km.
Benzineverbruik nu 1 op 10,2
Deze zomer 1 op 11,7 gehaald, druk op de weg, en met blote voeten heel voorzichtig met het gaspedaal geweest, en niet ingehaald.
Olieverbruik is nu 0,3 liter per 1000 kilometer. Gezien de leeftijd en km-stand lijkt me dat normaal: het Duitse maandblad
AutoBild Allrad schrijft in het januari 2010 nummer over hun duurtest van de nieuwe Toyota LandCruiser V8 4.5 D-4D die na 80.000 km afgelegd te hebben nu 0,2 liter olie per 1000 km verbruikt.
Dus als een nieuwe Toyota 0,2 liter verbruikt, zal die 0,3 liter olie per 1000 km voor mijn oude stationcar wel in orde zijn toch?
Ik kijk wel eens naar een zuiniger auto, misschien zelfs een nieuwe....maar de onzekerheid omtrent de km heffing, en alle (veel) hogere kosten die dat waarschijnlijk met zich mee gaat brengen maakt dat ik voorlopig met de bmw door rijd.
Bijwerking 16 augustus 2010:
283.600 km:
1400 euro om hem door de APK te krijgen:
nieuwe remblokken en remschijven voor: de oude hadden het 83.000 km volgehouden; Nieuwe draagarmrubbers voor;
Nieuwe remleidingen en nieuwe handremkabel, benzinetank moet los om dat te kunnen vervangen, auto dus ingeleverd met nog 10 liter er in;
Bougies vervangen, om de 25.000 km een onderhoudsbeurt was toch wat te optimitisch bij zo'n oude auto. Nu elke 20.000 km voor onderhoud.
285.000 km:
Ongemerkt drukverlies in linker voorband: eens per maand de druk controleren is blijkbaar te weinig. Band beschadigd, uitstulpingen aan zowel binnen als buitenkant na oppompen met compressortje (ligt altijd achterin): nieuwe band a 115 euro via autobandenmarkt.nl;
286.000 km:
Motor sloeg soms af bij stationair draaien, regelmatig veel aandrijfkracht die wegviel tijdens het rijden: alsof je nog maar 70 pk hebt, ipv 170: herstarten (kan ook voorzichtig tijdens rijden) en hij deed het weer normaal. Tot ik weer zo'n klein schokje voelde, en hij weer in die soort van noodloop ging (de auto versnelde dan nauwelijks).
Tijdens uitlezen door Hyundai dealer bleek de krukas-sensor defect:
nieuwe er in gezet voor 185 euro.
296.000 km:
Grote onderhoudsbeurt, inclusief een nieuwe fusee aan de bestuurderskant: 471 euro.
Volgende bijwerking volgt over een paar maanden als de km stand boven de 3 ton is uitgekomen.
BIJWERKING oktober 2010, 304.200 km:
Lakstiftenset bij BMW dealer gekocht: 16 euro (moesten ze bestellen)
298.000 km:
Brandstoftank lek: benzinegeur en plas benzine onder de auto: waarschijnlijk 's-nachts tijdens een rit met storm een takje onder de auto geraakt, en tegen de tank gekomen: klein lek plus scheurtje van 3 cm lang. (Ik heb niets gehoord, gezien of gevoeld, en ik rijd zoveel mogelijk met grootlicht aan).
(Lek van buiten of van binnen af dichten bleek niet mogelijk).
Probleem: een nieuwe tank kost 700 euro ex btw en ex inbouw....
Tweede hands tank is goed te vinden, maar dan voor de sedan. Hyundai dealer kon er voor de stationcar ook niet zo snel eentje localiseren. Ik had er in Duitsland via de Duitse eBay twee gevonden voor de Touring, maar: betalen via PayPal, en er stond niet genoeg saldo op mijn PayPal rekening. Overboeken vanaf mijn gewone bankreking kost iets van drie werkdagen. Wanneer het geld dan bij die Duitse verkoper binnen is, gaat de tank op de post. Zoiets duurt dus gerust een week, en een huurauto is niet gratis (30 euro per dag).
Gelukkig vond mijn garage in NL een tweede hands tank, duurder dan in Duitsland, maar ivm de huurautokosten maakte het qua prijs voor mij niet uit.
Was in totaal 500 euro inclusief uit- en inbouw en btw.
De brandstofpomp zit in de tank, maar is los te vervangen (na omhoogklappen van de achterbankzitting). Mocht die pomp stuk gaan hoef je dus niet de tank te vernieuwen, en, zoals in mijn geval: in de tank lek, dan hoeft die brandstofpomp niet automatisch mee vervangen te worden. (Dit schijnt niet bij alle automerken zo te zijn?)
Bij 310.000 km de volgende onderhoudsbeurt.
Ben zeer tevreden over de auto, met uitzondering van de kosten.....:)
************************************************************
Laatste vernieuwing van deze review:
Poosje terug was de achterruitenwisser (en een paar dagen daarna ook de achterruitensproeier) ermee opgehouden; Heb het niet meer laten repareren, maar achterruit steeds met een handwisser schoongemaakt voor het wegrijden;
Roestplekje (twee bij twee cm) op de achterklep (schuin boven nummerplaat), kwam van binnenuit;
Gasdrukveren van de achterklep raakten wat vermoeid;
Draadbreukje achteruitrijlamp, verholpen door garage, maar de melding dat de linker achteruitrijlamp het niet meer zou doen bleef op het dashboard verschijnen, evenals een steeds terugkomende melding dat ik de koelvloeistofstand moest controleren (alsmaar vals alarm, stand was stabiel).
Zulke meldingen waren steeds moeilijker af te lezen wegens voortgaande pixeluitval.
Auto eind december 2010 (km stand 309.700) ingeruild op een compleet uitgeruste Honda Civic Hybrid uit augustus 2007. Die verbruikt met rustige rijstijl 1 op 19,2 (gemeten met airco uit) en geen wegenbelasting, en waarschijnlijk een lager reparatie-risico wegens slechts 3,5 jaar oud en de goede reputatie van Honda op dat gebied. (Ben tot nu toe erg tevreden met de Honda en ervaar die auto als een vooruitgang, veel lagere kosten en ik rijd rustiger en meer ontspannen).
Review van de Honda volgt binnenkort, als ik er wat kilometers mee heb gemaakt :)
(Iedereen dank voor het lezen/volgen en reageren!)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.