Roder
Gebruiker
Het topic van de nieuwe 5-serie!
Wouter82 zei:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
[size=x-large]Officieel: BMW 5-serie[/size]
Meteen als plug-in en M550i! Het grote moment is eindelijk daar: BMW heeft het doek zélf van de nieuwe 5-serie getrokken en laat de auto van alle kanten zien. Om het feest luister bij te zetten, brengt het merk meteen twee nieuwe uitvoeringen uit. De 5-serie is de afgelopen maanden één van de meest gespotte auto's. Zowel lezers als professionele spionagefotografen overstelpen ons bijna dagelijks met beelden van de sedan, de Touring, de GT, de plug-in en zelfs de M5. Denk niet dat dat iets van de laatste tijd is: al in oktober 2014 (!) kregen we de auto voor het eerst te zien. Meer recent brak de periode aan waarin BMW zelf steeds meer informatie over z'n nieuwe paradepaardje de wereld in stuurde. Ook teaserbeelden horen daar natuurlijk bij.
Aan het lange wachten komt vandaag een eind, want hier zie je de zevende generatie van de 5-serie in vol ornaat. De auto, die in eerste instantie uitsluitend als sedan wordt gepresenteerd, is wat vormgeving betreft niet de meest revolutionaire 5-serie ooit. Waar de huidige F10-serie ten opzichte van de E60 een duidelijk andere weg in sloeg, is er nu vooral sprake van een voorzichtige evolutie. De ontwerpers van de 5-serie hebben als vanouds goed naar de 7-serie gekeken, wat vooral tot uiting komt in de optisch 'aan de grille geplakte' koplampunits. Die herbergen standaard LED-dimlicht. Halogeen en xenon behoren dus definitief tot de verleden tijd. De auto is iets groter dan voorheen, maar de verschillen zijn minimaal. Wel gaat het gewicht met tot 100 kg omlaag.
Touchscreen
Ook aan de binnenzijde is het bestaande concept opnieuw neergezet zonder op designgebied een compleet andere weg in te slaan. Toch is er meer veranderd dan op het eerste gezicht lijkt. Zo laat het nieuwe, 10,25-inch metende scherm zich niet langer uitsluitend met de iDrive-controller bedienen, maar is ook aanraking nu een optie. Uiteraard zet de 5-serie een grote stap op het gebied van (deels) autonoom rijden, zodat de auto op dat gebied meer in de pas loopt met de Mercedes E-klasse. De 'Fünfer' zou in staat moeten zijn om zichzelf tot een snelheid van 210 km/h netjes tussen de lijntjes te houden.
Motoren
In eerste instantie is de 5-serie er als 530i (252 pk), 540i (340 pk), 520d (190 pk) en 530d (265 pk). Alleen de sterkste varianten uit dat rijtje krijgen een zescilinder mee, want ook een 530i heeft tegenwoordig gewoon een viercilinder onder de kap. Hij vervangt dan ook de 245 pk sterke 528i in de huidige 5-serie. Een maand na de marktintroductie volgt de 530e, die de 252 pk sterke aandrijflijn van de 330e naadloos overneemt. Z'n verbruik bedraagt in theorie slechts 2,0 liter op 100 km, goed voor 46 gram CO2 per kilometer. Wie liever zuinig dieselt, kan rond diezelfde tijd aankloppen voor een 520d Efficient Dynamics Edition, die ondanks z'n 190 pk een theoretisch verbruik van slechts 3,9 liter op 100 km laat optekenen. Voorlopig topmodel is de M550i. Die heeft dankzij z'n V8 met 462 pk niet alleen meer vermogen dan de huidige 550i, maar draagt vanaf nu dezelfde subtop-aankleding mee als z'n dieselbroertje M550d. BMW positioneert deze auto's vanaf nu dus allebei op het niveau van de S-modellen van Audi's en de 43 AMG-varianten van Mercedes. De M550i knalt in slechts 4 seconden van 0 naar 100. Dat belooft wat voor de M5!
De nieuwe BMW 5-serie verschijnt begin februari in de Nederlandse showrooms.