BMW 5-serie (G30)

Roder

Gebruiker
Het topic van de nieuwe 5-serie!

Wouter82 zei:
lzby3dxb11to.jpg

smkyfc2bg1eb.jpg

7doym3dbbmud.jpg

0j1yo2eb0ywf.jpg

vkgy5uabcojp.jpg

5hjye4nbpzm0.jpg

tpny0y8bgwwv.jpg

amhy2o1beuja.jpg

c9iyhiobw33m.jpg

np4yov7b13hd.jpg

m89y5tjbewg3.jpg

wtgy23ybxtl8.jpg

qsfyt0xbhaq0.jpg

e4ryjyob4js4.jpg

b5ey6k3b4unw.jpg

rngyttfbcl2e.jpg

27gy9febnsnj.jpg

1nrymlrbhxa8.jpg

gczymiqblimp.jpg

[size=x-large]Officieel: BMW 5-serie[/size]

Meteen als plug-in en M550i! Het grote moment is eindelijk daar: BMW heeft het doek zélf van de nieuwe 5-serie getrokken en laat de auto van alle kanten zien. Om het feest luister bij te zetten, brengt het merk meteen twee nieuwe uitvoeringen uit. De 5-serie is de afgelopen maanden één van de meest gespotte auto's. Zowel lezers als professionele spionagefotografen overstelpen ons bijna dagelijks met beelden van de sedan, de Touring, de GT, de plug-in en zelfs de M5. Denk niet dat dat iets van de laatste tijd is: al in oktober 2014 (!) kregen we de auto voor het eerst te zien. Meer recent brak de periode aan waarin BMW zelf steeds meer informatie over z'n nieuwe paradepaardje de wereld in stuurde. Ook teaserbeelden horen daar natuurlijk bij.

Aan het lange wachten komt vandaag een eind, want hier zie je de zevende generatie van de 5-serie in vol ornaat. De auto, die in eerste instantie uitsluitend als sedan wordt gepresenteerd, is wat vormgeving betreft niet de meest revolutionaire 5-serie ooit. Waar de huidige F10-serie ten opzichte van de E60 een duidelijk andere weg in sloeg, is er nu vooral sprake van een voorzichtige evolutie. De ontwerpers van de 5-serie hebben als vanouds goed naar de 7-serie gekeken, wat vooral tot uiting komt in de optisch 'aan de grille geplakte' koplampunits. Die herbergen standaard LED-dimlicht. Halogeen en xenon behoren dus definitief tot de verleden tijd. De auto is iets groter dan voorheen, maar de verschillen zijn minimaal. Wel gaat het gewicht met tot 100 kg omlaag.

Touchscreen
Ook aan de binnenzijde is het bestaande concept opnieuw neergezet zonder op designgebied een compleet andere weg in te slaan. Toch is er meer veranderd dan op het eerste gezicht lijkt. Zo laat het nieuwe, 10,25-inch metende scherm zich niet langer uitsluitend met de iDrive-controller bedienen, maar is ook aanraking nu een optie. Uiteraard zet de 5-serie een grote stap op het gebied van (deels) autonoom rijden, zodat de auto op dat gebied meer in de pas loopt met de Mercedes E-klasse. De 'Fünfer' zou in staat moeten zijn om zichzelf tot een snelheid van 210 km/h netjes tussen de lijntjes te houden.

Motoren
In eerste instantie is de 5-serie er als 530i (252 pk), 540i (340 pk), 520d (190 pk) en 530d (265 pk). Alleen de sterkste varianten uit dat rijtje krijgen een zescilinder mee, want ook een 530i heeft tegenwoordig gewoon een viercilinder onder de kap. Hij vervangt dan ook de 245 pk sterke 528i in de huidige 5-serie. Een maand na de marktintroductie volgt de 530e, die de 252 pk sterke aandrijflijn van de 330e naadloos overneemt. Z'n verbruik bedraagt in theorie slechts 2,0 liter op 100 km, goed voor 46 gram CO2 per kilometer. Wie liever zuinig dieselt, kan rond diezelfde tijd aankloppen voor een 520d Efficient Dynamics Edition, die ondanks z'n 190 pk een theoretisch verbruik van slechts 3,9 liter op 100 km laat optekenen. Voorlopig topmodel is de M550i. Die heeft dankzij z'n V8 met 462 pk niet alleen meer vermogen dan de huidige 550i, maar draagt vanaf nu dezelfde subtop-aankleding mee als z'n dieselbroertje M550d. BMW positioneert deze auto's vanaf nu dus allebei op het niveau van de S-modellen van Audi's en de 43 AMG-varianten van Mercedes. De M550i knalt in slechts 4 seconden van 0 naar 100. Dat belooft wat voor de M5!

De nieuwe BMW 5-serie verschijnt begin februari in de Nederlandse showrooms.

Wouter82

Moderator

De Luxemburgse configurator:
https://www.bmw.lu/vc/ncc/xhtml/start/startWithConfigUrl.faces?country=LU&market=BELU&productType=1&brand=BM&locale=de_LU&name=z0b9g8w8#MODEL_ENGINE

Roder

Gebruiker
Nice! Wat is het toch een sierlijk model, zoveel eleganter én sportiever dan de F10! Ben heel benieuwd naar hoe hij er live uitziet.

R W D

Gebruiker
Goh hé, de nieuwe 5 Serie! Mooie auto geworden zeg, prachtige evolutie en waardige opvolger van de F10/11 (y)

Nico GTR

Gebruiker
Schuin van achteren vind ik hem zeer geslaagd.

Maar net als de E60 krijgt deze ook wat tijd van mij om te wennen. Ik vind hem ooit wel mooi. ;)

afentoe

Gebruiker
Die met donkerbruin interieur vind ik de mooiste. Uiterlijk zeer geslaagd, wat het interieur betreft vind ik de positionering van het scherm niet ideaal. Bij de huidige zit dat mooi in de middenconsole verwerkt, hier lijkt het meer alsof het last-minute nog even is toegevoegd.

Roder

Gebruiker
Nico GTR zei:
Schuin van achteren vind ik hem zeer geslaagd.

Maar net als de F60 krijgt deze ook wat tijd van mij om te wennen. Ik vind hem ooit wel mooi. ;)

Huh? Wat is de link met de MINI Countryman?

Vorq

Gebruiker
afentoe zei:
Die met donkerbruin interieur vind ik de mooiste. Uiterlijk zeer geslaagd, wat het interieur betreft vind ik de positionering van het scherm niet ideaal. Bij de huidige zit dat mooi in de middenconsole verwerkt, hier lijkt het meer alsof het last-minute nog even is toegevoegd.

Hoe hoger het scherm, hoe veiliger, je ogen blijven meer op de weg gericht. Dit in een koepeltje bouwen levert een flinke 'muur' op die absoluut niet bijdraagt aan een ruimtelijk gevoel in de auto. Daarom wordt het bij bijna alle merken op deze manier gedaan. Lager in het dashboard zoals vlak boven de ventilatieknoppen is de 'budgetoplossing', omdat er dan weinig verschillen zijn tussen het dashboard van de auto's met en zonder navigatie.

Idefiqs

Gebruiker
Wat mij betreft is de fünfer één van de mooiste en meest uitgebalanceerde auto's die er bestaan, deze nieuwe lijkt deze trend voort te zetten.(y)

DeeTwee

Gebruiker
V0RQ zei:
Hoe hoger het scherm, hoe veiliger, je ogen blijven meer op de weg gericht. Dit in een koepeltje bouwen levert een flinke 'muur' op die absoluut niet bijdraagt aan een ruimtelijk gevoel in de auto. Daarom wordt het bij bijna alle merken op deze manier gedaan. Lager in het dashboard zoals vlak boven de ventilatieknoppen is de 'budgetoplossing', omdat er dan weinig verschillen zijn tussen het dashboard van de auto's met en zonder navigatie.

Hoog gepositioneerd is voor de bediening en veiligheid inderdaad positief. Groot voordeel van een afdakje of koepeltje boven het scherm is echter wel je veel minder last hebt van reflecties. Al scheelt het wel dat het scherm hier goed rechtop geplaatst is en niet achterover helt zoals in veel auto's.

Bimmert

Gebruiker
[D2] zei:
V0RQ zei:

Hoog gepositioneerd is voor de bediening en veiligheid inderdaad positief. Groot voordeel van een afdakje of koepeltje boven het scherm is echter wel je veel minder last hebt van reflecties. Al scheelt het wel dat het scherm hier goed rechtop geplaatst is en niet achterover helt zoals in veel auto's.

De kwaliteit van de BMW schermen is zo goed, ik heb in mijn 3 serie ook een hooggeplaatst schermpje en totaal geen last van reflecties. Bij het navigatiescherm in mijn x type wel degelijk, en dat zit laag ingebouwd.

Vorq

Gebruiker
Het scherm in de E90 met volle zon erop (schuifdak) kon ik gewoon blijven lezen. Het lijkt wel een soort 'dual function' scherm: mooie kleurtjes zonder zon erop en met volle zon werden de kleuren iets minder maar de leesbaarheid nog steeds prima.

afentoe

Gebruiker
V0RQ zei:
afentoe zei:

Dat van die veiligheid kan ik zeker in komen, maar mooi vind ik het niet. Als ik in een huidige 5-Serie rijd zet ik van tevoren de navi al aan en hoef ik helemaal niet op dat scherm te kijken. Belangrijkste informatie komt immers ook op het dashboard te staan. De enkele keer dat ik onderweg iets aan moet passen gaat de iDrive gelukkig zowat op gevoel, heerlijk systeem vind ik dat. Maar dat is een andere discussie.

S90 Inscription

Gebruiker
afentoe zei:
V0RQ zei:
afentoe zei:

Dat van die veiligheid kan ik zeker in komen, maar mooi vind ik het niet. Als ik in een huidige 5-Serie rijd zet ik van tevoren de navi al aan en hoef ik helemaal niet op dat scherm te kijken. Belangrijkste informatie komt immers ook op het dashboard te staan. De enkele keer dat ik onderweg iets aan moet passen gaat de iDrive gelukkig zowat op gevoel, heerlijk systeem vind ik dat. Maar dat is een andere discussie.

Dat ben ik geheel met je eens. Juist doordat het is ingebouwd in mijn F11, vind ik het een prachtig geheel. Het scherm maakt deel uit van het mooie dashboard. Qua veiligheid maakt dit niets ui, aangezien het op dezelfde hoogte zit en inderdaad je kijkt er, mits je HUD hebt, weinig op, want alle benodigde info zie ik in de voorruit geprojecteerd middels het HUD. Heb je dat niet, of als ik het uit zet, zie je de aanwijzingen voor je tussen de meters.

Het is een mooie auto, echter niet het grote verschil zoals tussen de e39-e60 en e60-f10 zat, is nu niet het geval vind ik. Persoonlijk weet ik dan niet of weer zo'n ernorm bedrag uit zou geven voor deze. Dat had ik ook met mijn 750 e65 facelift en de vorige 7 serie. Kijk je heel snel, dan had ik niet het gevoel een nieuwe auto te kopen. Daarom heb ik destijds mijn huidige f11 gekocht, omdat dit een compleet nieuwe auto was. Ik rij al jaren BMW en heb veel modellen gehad, maar weet niet of dit direct mijn de opvolger is voor mijn huidige.

rw54

Gebruiker
Het zal zeker een fijne auto zijn om te rijden, maar voor mij blijft zijn voorganger het non-plus-ultra.

Vorq

Gebruiker
Mijn volgende wordt misschien een X5. Deze trekt me zeker niet over de streep om de F10 te vervangen, al zal het zeker geen straf zijn.

Cd6lop

Gebruiker
Mij trekt deze nieuwe vijf zeker over de streep maar de prijzen zijn buitengewoon stevig zeker ook voor de extra's (tenminste als ik de Luxemburgse configurator raadpleeg (weet overigens niet hoe representatief de prijzen in Luxemburg zijn voor een eerste indicatie van de prijzen in Nederland)). De 190 pk diesel met wat extra's gaat rap over de 75K heen, dan heb je wel al een (erg!) mooie wagen overigens.

Fransosowitz

Gebruiker
Heb een beetje deja-vu gevoel met dit topic! :p

Een mooie auto vind ik de G30 zeker geworden. En voor het eerst ga ik twijfelen of ik de M-versie stiekum niet mooier vind als de normale uitvoering...
Tzt maar eens in de showroom gaan kijken.

Vorq

Gebruiker
Het 'brute' van de M versies valt tegenwoordig niet meer zo op. 10 jaar geleden had heel de straat het erover en nu staan er in dezelfde straat 5 op een rij met M, RS of AMG trim. Hetzelfde geldt voor 19" wielen of dubbele uitlaten.

Fransosowitz

Gebruiker
Met de luxury lines etc is "normaal" misschien niet het juiste woord geweest. In bedoelde te vergelijken met de luxury line van de blauwe G30 in dit topic.

Rogierdegroot

Gebruiker
Ik vind dit een zeer geslaagde auto en vind ik BMW mooier, dan de Mercedes E-klasse terwijl dit naar mijn mening ook een geslaagd ontwerp is.
Ik ben wel benieuwd naar de vergelijkingstest tussen de BMW en de Mercedes. Misschien een jaar later doen, omdat dan de A6 ook vernieuwd zal zijn.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Na de quasi-perfecte lijnen van de vorige 5-serie en gezien de neerwaartse spiraal waarin BMW-design de laatste jaren wat mij betreft in verzeild is geraakt, kon het bijna alleen maar bergafwaarts gaan met de nieuwe 5-serie en dat is precies wat er is gebeurd. Jammer dat de koplampen en grille aan elkaar vast zijn gegroeid, jammer van de kitsch in de vorm van 'koelsleuven' aan de zijkant, terwijl de achterkant me doet denken aan iets als een Honda City. Per saldo staat hier natuurlijk nog steeds een mooie auto, daar niet van.

2017-Honda-City-rear-view.jpg

Honda City

Roder

Gebruiker
[D2] zei:
Roder zei:
Tsja, meeste mensen kunnen het allebei. Zware dyslectici daargelaten natuurlijk ;)

Hieruit mogen we concluderen dat jij geen van beide vaardigheden beheerst? ;)

Nope, ik maak enkel af en toe een typfoutje. Jammer dat jij wat meer bakfouten hebt dan, helaas.

Wouter82

Moderator

De eerste prijzen zijn bekend gemaakt:
520iA Executive € 55.299
520d(A?) Executive € 57.299

[size=x-large]Eerste prijzen BMW 5-serie bekend[/size]

Update: 5-serie Touring komende zomer leverbaar. Dit zijn de instapprijzen van de gloednieuwe BMW 5-serie! Instappen kan vanaf ruim 55.000 euro. BMW heeft vandaag de Nederlandse prijzen voor de instapversies van de gloednieuwe 5-serie bekendgemaakt. Wie aan de benzine gaat, kan voor 55.299 euro in de 520i Executive plaatsnemen en deze is vanaf medio 2017 leverbaar. Dieselaars stappen in eerste instantie in voor 57.299 euro. Daarvoor krijg je de 190 pk sterke 520d Executive. De 520d Efficient Dynamics verschijnt later volgend jaar en zal dankzij een lagere BPM nog iets goedkoper zijn. Overige prijzen blijven we je voorlopig nog verschuldigd. De 5-serie komt in ieder geval ook als 530i (252 pk) en 540i (340 pk) en ook een plug-in-versie in de vorm van de 530e maakt zijn opwachting. Op dieselgebied komt er naast de 520d nog de extra zuinige 520d Efficient Dynamics Edition en de 530d (265 pk). Voor de sportiefste rijder is er de M550i met een 462 pk sterke V8. De M5 laat nog op zich wachten.

UPDATE:
BMW laat verder weten dat de 5-serie Touring komende zomer in de showroom zal staan. Tot op heden was de stationversie van de nieuwe 5-serie nog in nevelen gehuld, dus we verwachten nu dat daar snel verandering in komt.
https://www.autoweek.nl/nieuws/eerste-prijzen-bmw-5-serie-bekend/

Fransosowitz

Gebruiker
Dat lijkt een stuk duurder dan de F10 bij de introductie. De 520d handbak executive was toen ca €53.000.
De uitrusting van een executive zal vast wat rijker zijn nu (oa LED koplampen), maar ik verwacht niet dat dat het hele prijsverschil compenseert.

Bimmert

Gebruiker
Fransosowitz zei:
Dat lijkt een stuk duurder dan de F10 bij de introductie. De 520d handbak executive was toen ca €53.000.
De uitrusting van een executive zal vast wat rijker zijn nu (oa LED koplampen), maar ik verwacht niet dat dat het hele prijsverschil compenseert.

En sinds 1 november zijn ook de rijklaarmaakkosten in de adviesprijs opgenomen.

adinsx

Gebruiker
Ik mocht gister (net als ongeveer alle andere automotive pers) aanwezig zijn bij de presentatie in Rijswijk. Prachtige auto hoor die 5 Serie. Een paar snelle foto's met de telefoon:

CwLptooXEAAOKKZ.jpg

CwLptnBWAAAYy9Q.jpg

CwLptnAWAAAgCtK.jpg

Buiten stond overigens ook genoeg moois:
CwLMn2KXYAAmFRS.jpg:large

En binnen ook exclusief de Touring. Wat een prachtige station hebben ze daar van gemaakt. Helaas, absoluut verboden om daar foto's van te maken, maar reken maar op het vertrouwde concept, met een naar mijn idee iets meer vlakliggende achterruit.

R W D

Gebruiker
CwLMn2KXYAAmFRS.jpg:large

Mooi stukje automobiele historie op een rij, stuk voor stuk de toppers van hun tijd met de G30 als waardige opvolger.

Flieger

Gebruiker
Pfff die grille lijkt zo wel op 2 neusgaten. Helemaal uit verhouding en veel te overheersend wat mij betreft. Het M-pakket met kleine wieltjes is ook geen porum.

P Klieder

Gebruiker
Flieger zei:
Pfff die grille lijkt zo wel op 2 neusgaten. Helemaal uit verhouding en veel te overheersend wat mij betreft. Het M-pakket met kleine wieltjes is ook geen porum.

Dat lijken mij winterwielen...... Ken je het M pakket niet dan?

P Klieder

Gebruiker
Ja daar heb je gelijk in. Maar deze wielen horen niet bij het M pakket. Dus ja je kan het lelijk vinden. Zag laatst een S klasse die total loss was. Ik vond hem echt niet mooi!

Bovenaan