BMW 523i Executive (2000)

autoreview

BMW 523i Executive (2000)

Signalement

Uitvoering523i Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf127.300 km
KM-stand laatst210.000 km
Lezerswaardering: 8%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vijf jaar E39

  • 210.000 km

In 2006 zocht ik een opvolger voor m'n 525i. De E39 bood duidelijk het meeste waar voor z'n geld. Een gebruikte 3-serie, Audi A4 of C-klasse kost evenveel of meer; en dan met een viercilinder. Het moest een 523i worden vanwege de verhouding tussen verbruik en prestaties. En dan graag blauw….. Na een jaar nu en dan rondkijken stond mijn ideale auto gewoon bij mijn eigen dealer te koop. Zowel motor, kleur als interieur helemaal naar mijn voorkeur. Maar hij was verkocht….. Totdat de verkoper belde dat de verkoop was geannuleerd. De prijs was niet bespreekbaar; maar €13.000,- was heel redelijk. Voor de verkoper was het de eerste auto die hij verkocht in zijn nieuwe baan. Hij groet nog altijd joviaal met "is het al tijd voor nieuwe?" Nee dus; dit blijft de mooiste vijf en hij mag nog een paar jaar blijven.

Bij de proefrit viel op dat dit model comfortabeler is dan zijn voorganger. Vooral de demping en het geluid gaf ten opzichte van de vorige de indruk van een veel grotere auto. Inmiddels heb ik de banden wat harder staan waardoor je wel ieder ribbeltje voelt en hoort. Hij stuurt strak door de bochten en is totaal ongevoelig voor zijwind. Hij is fluisterstil bij constante snelheid tot 110 km/u; maar bij optrekken hoor je motor goed. Het is geen stoplichtsprinter; gewone auto's die hun best doen zijn net zo snel weg. De tussenacceleratie is wel prima. Maar ik rijd steeds rustiger en altijd op de cruise-control. Het verbruik drukken is ook een "sport". Eén op elf is in ieder geval goed vol te houden.

De kilometerkosten zijn €0,38 (na vijf jaar en 80.000 km.). Bij de vorige vijf was dat €0,35 (na zeven jaar en 128.000 km.). Deze zou dus wel eens goedkoper kunnen worden. Verder is het een degelijke auto; maar toch niet zonder belevenissen:

Meteen na aankoop bleek er een putje in de voorruit te zitten dat doorscheurde. De voorruit is op de verzekering vervangen

Vervolgens bleef het electrische rolgordijn van de achterruit hangen. Geen belangrijk ding; maar nou juist zo'n leuk luxe gadget. Gelukkig nog onder garantie; want t is een duur ding.

Na een jaar was ik aan twee nieuwe banden (Pirelli) toe. Die gaven trillingen vanaf de 100 km.. Na meerdere keren balanceren (met daardoor krassen op m'n velgen) en richten van één velg was het nog niet over. Een jaar later zijn ze gratis vervangen door twee Continentals.

Ik had ter controle ook eens laten balanceren bij een algemene garage (Speedy). En sindsdien laat ik daar ook de beurten en het meeste onderhoud doen. Scheelt toch een hoop geld en ben net zo tevreden. Door overstap naar een andere verzekering bespaar ik ook €100,- per jaar.

Twee jaar terug reed er een Volvo achterop bij een stoplicht. Er zitten wat krasjes op bumper (de Volvo had meer schade). Je ziet het niet echt; dus het geld van de verzekering heb ik maar in het potje gedaan.

In zijn negende levensjaar begon er vocht in de koplampen te komen; totdat er echt water in bleef staan. Een bekend euvel. Afkitten en droogblazen helpt niet. Dus vervangen door imitatie-units; scheelt meer dan de helft in prijs met origineel BMW. Maar de passing is iets minder en er staan allerlei nummers in het glas. Op het eerste gezicht valt het niet op en na een jaar zijn ze nog goed.

Vervolgens kreeg ik een merkwaardige pech. De auto wilde niet harder dan zo'n dertig kilometer; hij reed op het noodprogramma. De garage vond niks, maar later op de dag deed ie t weer gewoon. In de storingsregistratie is ook geen oorzaak gevonden ("een vuiltje?").

Bij de laatste beurt (juni 2011) zijn er rondom nieuwe banden en remmen opgegaan. De banden moest ik iedere maand bijvullen, dus nu heb ik ze met stikstof laten vullen en op een wat hogere spanning. Ze blijven nu hard. De nieuwe remmen voelen beter aan.

Verder zat er al een paar jaar een rupsje roest onder de lak rond het slot van de kofferdeksel. Dat is nu keurig opgevuld en bijgespoten door een spuiterij. En krassen op een voorspatbord zijn redelijk weggepolijst.

Een klein euvel dat blijft is dat sloten of ramen soms "vanzelf" open gaan. Een keer had t 's nachts gesneeuwd; dus ook in mijn auto. De kofferbak staat zelfs heel vaak open. Maar het gebeurt alleen thuis; alleen geen idee waardoor. Maar dat laat ik dus maar zo.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.