BMW 523i Executive (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 523i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 159.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ondanks dat de auto al weer een tijdje in bezit is, toch alsnog maar een ’MyReview’ geschreven: ik vind het zelf ook erg leuk om die van anderen te lezen!
In verband met de exorbitante bijtelling heb ik besloten mijn auto van de zaak ( BMW 520d ) alleen nog maar zakelijk te rijden. Voor privé gebruik diverse auto’s overwogen, maar besloten toch maar wéér te gaan voor een BMW. Aangezien het budget niet per sé bepaald was, stonden verschillende mogelijkheden open:
* BMW Z3 ( uiteraard wel één met een 6-cylinder ): Werd ’m toch niet ivm de e30 325i Cabrio die ik , voor uitsluitend zomergebruik, in de garage heb staan.
* BMW 535i e34: Mooie auto met handbak, uit Duitsland geïmporteerd door een handelaar in Youngtimers. Was ik zelf erg enthousiast over, volgens mijn vriendin geen klassieker maar ’gewoon een oude bak’. Werd ’m dus ook niet.
* BMW 520i Exe: Bij een BOVAG-garage in onze regio stond een mooie donkerblauwe 520i Executive van 2001 (dus facelift model met die heerlijke 2,2 liter). Maar gezien het doel toch wel een beetje duur. Mijn meisje was echter op slag verliefd...
Goed, een e39 dus. Bij een Mazda garage onder Den Haag heb ik de auto van mijn keuze gevonden: Een ’97 523i Executive in Fjord-grau, aangevuld met een paar begerenswaardige opties: Shadowline, M-onderstel, CD-wisselaar en, voorwaarde: een handbak. De auto proef gereden, en reed werkelijk ongelovelijk strak en rammelvrij.
Na enig onderhandelen met de verkoper de deal rond gemaakt voor een acceptabele prijs. Voorwaarde was dat de storing in het airbag-circuit verholpen zou worden ( lampje brande ) en de auto proffesioneel gepoetst zou worden.
Weekje later de auto opgehaal, bleek de verkoper er voor de zekerheid nog maar even een nieuwe accu in gezet te hebben. Omdat hij ’begrepen had dat het een 2e auto zou zijn, dus dat hij waarschijnlijk vaak wat langer stil zou staan’ Als dat geen service is!
En daar bleef het niet bij: na 2 dagen ging het controlelampje van de airbag toch weer branden. Volgens mijn dealer moest de sensormat in de stoel vervangen worden. Kosten: weer een paar honderd euro. Verkoper gebeld, en die nam ook deze kosten voor zijn rekening, ondanks dat ik de auto zonder garantie gekocht had. Garage Huisman in Maasdijk: helemaal top dus.
Inmiddels hebben we al weer heel wat kilometertjes met de auto gemaakt, en die zijn gelukkig verder volledig probleemloos gebleven. Echt een super fijne reisauto, met werkelijk alles wat je kunt verzinnen er gewoon op.
Klima, cruise control, stuurbediening voor audio en natuurlijk de zoemende 6-pitter: bijna niet te geloven dat je zoveel luxe en kwaliteit kunt kopen voor relatief zo weinig geld. Wie wil er nou nog een gebruikte Astra van een paar jaar oud kopen, voor 2x zoveel?
Inhoudelijk een paar puntjes voor potentiele kopers:
Het gewicht en de nieuwprijs zorgen uiteraard voor iets hogere vaste kosten als bij een compactere auto.
Het verbruik valt echter enorm mee: aangezien ik niet uitsluitend in de stad rijdt, en met gevoel voor de techniek de schakelmomenten kies haal ik bijna 1 op 11 ( 9.2l / 100km ) met de auto.
PROBLEMEN
Problemen zijn beperkt gebleven tot een hardnekkige storing in het airbagcircuit. Na vervanging van het gordel-slot ( zit een sensor in ) en de sensormat in de stoel, opgelost.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.