BMW 523i Executive (1996) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | 523i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Goed gebouwde auto. Over alles dat echt belangrijk is is goed nagedacht en zit met de grundlichkeit van een tiger tank in elkaar. Alle details zoals afwerking van het interieur ziet er mooi uit, na 12 jaar straalt de auto nog steeds een (tijdloze) luxe uit.
Hij rijdt heerlijk. De 170 pk 6-cylinder klinkt beschaafd en trekt beschaafd op om zonder het door te hebben zeer onbeschaafde snelheid te ontwikkelen. Ik denk dat dit (met de huidige benzine prijzen) de meest geschikte motor voor Nederland is. de 520 schijnt wat tekort te komen en de rest verbruikt gewoon meer.
De wegligging is zeer solide, weinig zijwindgevoelig, comfortabel(origeneel 16’lichtmetaal 205/65), in bochten soms wat te slap (originele dempers, waarschijnlijk 12 jaar oud, maar heel), maar dat kan aan mijn rijstijl liggen. de 523 heeft alleen ASc (autom.stabiliteits controle) wat de auto goed onder controle houdt als je te hard wil optrekken. Zorg voor goede banden, je staat op nat wegdek snel achterstevoren.
Zelf nog een set wintervelgen gehaald (zelfde als zomervelgen 16’225/65)
Standaard gebreken zijn; de ’dode’pixels in het dashboard. Is te repareren, kost ongeveer 150,- (niet bij bmw natuurlijk) of een (paar) uur handigheid. bekerhouders schijnen zwak te zijn en de draagarmen voor schijnen snel te slijten. Ook de achterklep is roestgevoelig onder het randje. Controleer de raamrubbers voor. Die worden bij alle e39 5-series na een tijdje droog/poreus/gescheurd/afbrokkelend. Oplossing; nieuwe voorruit. Ook de kunststof rand rond de voorstoelen is bij 99% gebroken bij de hendels voor het verstellen. Dit komt omdat de zitting naarbuiten komt als je erop zit en het kunststof niet bestand is tegen die druk.
Bij aanschaf zaten de update hella koplampen met ’angel eyes’ Celis verlichting er al in. Zelf heb ik toen de achterlichten en grille ook geupdate en een cd-wisselaar laten plaatsen.
Gemiddeld ben ik per maand zo’n 300,- kwijt aan verzekering/belasting/benzine (+/- 1300km per maand)/onderhoud. Let wel dat die kosten erg snel kunnen stijgen als iets vervelends als de airco of catalysator kapot gaan.
PROBLEMEN
-twee weken na aankoop werkte de krukaspositiesensor niet meer.(80,-) De auto liep nog netjes, maar de helft van het vermogen is dan weg.
-beetje roest op de achterklep en achter tankdeksel bijgewerkt.
-olieverbruik is soms wat hoog. bij mijn weten zweet de carterpakking wat, niets om mij druk om te maken. Volgens garage voortaan 10w40 gebruiken ivm slijtage en dus meer speling in de motor.
-de radio kraakt soms een beetje
-de instelling voor bas en fader blijven niet in het geheugen opgeslagen
-de cd-wisselaar (geen mp3) is schokgevoelig
-10-07-08 de catalysator moest vervangen worden (218.000km)
-koppelstang linksvoor vervangen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.