BMW 523i Executive (1995)

BMW 523i Executive (1995)

Uitvoering523i Executive
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2003

Bijna twee jaar is de BMW 523i in mijn bezit geweest en wat een heerlijke rijders auto was dit. Het verschil tussen rijden met een Peugeot 405 en deze BMW is nauwelijks te beschrijven, zo groot. Onlangs heb ik helaas en met pijn in mijn hart afscheid genomen van de auto omdat ik inmiddels zoveel kilometers meer ging maken voor mijn werk dat ik in aanmerking kwam voor een lease auto, overigens wederom een BMW. Met een auto van 10 jaar oud blijft het natuurlijk altijd spannend tegen welke onderhoudskosten je aanloopt als gevolg van onderdelen die stuk gaan. Zo om de 17.000 km zat er een beurt aan te komen en met mijn gereden kilometers kwam dit neer op elk jaar een olieservice en inspectiebeurt + banden en overige onderdelen. Dat tikt wel aan natuurlijk als je de prijzen van een service en inspectiebeurt bij de dealer beschouwd maar goed daar kies je dan ook voor bij aanschaf.

Een 5 serie is, buiten het feit dat het gewoon een erg mooie auto is, de ideale reisauto en met snelweg kilometers (die ik veel maakte) ook erg zuinig, 7,4 l per 100 km was makkelijk haalbaar. Op vakantie naar het Meer van Genève ging bijna op 1 tank benzine van 70 liter en dan praat je over een afstand van ca. 1000 km en natuurlijk wel wat harder dan de beknepen Hollandse 120 km per uur. Rijeigenschappen en rij comfort staan op een zeer hoog niveau en vooral de 6 cilinder (in lijn) is een heerlijke smeuïge motor zeker i.c.m met een automaat en boven de 2000 TPM.

Nu rij ik een nieuwe BMW 3 serie, een 318i, en hoewel deze uitstekend bevalt en rijdt is het anders dan een 5 serie. Best snel (er zit gewoon 10 jaar verschil in technologie in en dat merk je) maar de ervaring van een kick-down, kracht en vooral het geluid van een 6 cilinder motor ontbreken. In een andere review zal ik eerdaags de ervaringen met deze auto opschrijven.

Zeer weinig, na aanschaf van de auto bij BMW dealer Smudde zijn onder garantie een aantal kleinere mankementen aan radio en airco verholpen. Onderhoud is verder altijd bij Smudde/ Freriks, vakkundig en naar volle tevredenheid uitgevoerd.
Twee problemen zijn wel het vermelden waard. Binnen een jaar tijd moesten beide achterwiellagers worden vervangen. Van de één op de andere dag gingen deze defect en hoewel je wel gewoon kunt blijven rijden is het extra lawaai wat je hoort in een verder erg stille auto zeer opvallend en erg storend, m.a.w direct repareren.
Ook had ik wat problemen met de groene ledjes van de service interval meting, deze deden het soms niet vooral bij vochtig of koud weer.
De slechte aflezing van de km standen en boordcomputer onder de snelheidsmeter is een bekend fenomeen bij dit type auto.