BMW 523i Executive (1995) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 523i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 259.000 km |
KM-stand laatst | 283.000 km |
Maiden voyage
- 259.000 km
De aankoop:
Bij de keuze van mijn eerste auto heb ik veel aan de auto reviews op autoweek gehad, vandaar dat het mij ook niet meer dan logisch leek mijn steentje bij te dragen. Met een budget van ongeveer 5000 euro had ik aardig veel keuze aan auto's en het was daarom ook moeilijk een beslissing te nemen. Uiteindelijk viel mijn oog op de 5 serie van BMW. In eerste instantie dacht ik dat deze buiten mijn budget zou liggen, maar toch is er aardig veel keuze. Bij de eerste bezichtiging van de auto bleek dat er enkele roestplekken waren, namelijk op de kofferbak en de zijkant van de deuren. Ook was de bestuurdersstoel uitgescheurd. De auto verdiende dus eerst niet de schoonheidsprijs. Onder voorbehoud dat deze plekjes zouden worden bijgewerkt ben ik uiteindelijk over gegaan tot de koop van deze 523i voor 4200 euro.
De eerste kilometers:
Uiteraard heb ik de eerste paar weken goed wat kilometers gereden. Voor mijn studie is het sneller om met de trein te gaan en daarom waren dit ook pure doelloze blokjes om. Zeker geen straf om te doen, want wat een luxe voor dat geld! Cruisecontrol, cd-wisselaar, climate control, schuifdak, telefoon, uitgebreide boordcomputer etc. Weinig auto's die een dergelijke uitrusting hebben voor dat geld. Ook het rijden zelf is puur genot, comfortabel genoeg op klinkers en strak op het asfalt. Ook zit er goed pit in de motor, wel moet hij hiervoor aardig in de toeren lopen. Gemiddeld verbruik ligt volgens de boordcomputer op 1/11 bij een gemiddelde snelheid van 50 km/h. Niet slecht voor een 6 cilinder van alweer 14 jaar oud. Bij een constante snelheid van 80 is de 1/14 goed te halen.
Zelf 1 kopen?:
In de paar maanden dat ik de auto heb ben ik toch al aardig wat punten tegen gekomen wat ik bij de koop niet snel zag, als ik nog een 5er zou kopen zou ik in ieder geval hier op letten:
- Roest op kofferbak
- Roest op randen van deuren
- Dode pixels
- Hangende hemel (komt bij mij wellicht door aftermarket schuifdak)
- Gereedschapset in kofferbak compleet?
- Slijtage van bestuurdersstoel (vooral bij hogere KM standen)
- Bekerhouder achter/voor (gaan zeer snel kapot)
- CD wisselaar aanwezig? (bij mij waren alle kabels en houders er, maar de wisselaar zelf niet, voor 130 euro op marktplaats kunnen kopen)
Daarnaast is het zeer eenvoudig om de kilometerstand te wijzigen, voor 50 euro op ebay heb je een complete diagnose set die dus ook kilometerstanden kan terug draaien.
De eerste problemen...
- 261.000 km
Na 2000 kilometer kwamen er wat problemen naar voren bij de 5er reihe. Gelukkig kreeg ik bij aanschaf bovag garantie waardoor de reparaties voor mij kosteloos waren. De problemen opgesomt:
Airbag sensor
Na enkele kilometers begon het airbag lampje te branden. Na enkele gerbruikers reviews te lezen zag ik vaak de stoelmat sensor naar voren komen. Dit was bij mij ook het probleem en deze is dus ook vervangen.
Airco pomp
Tweede probleem zat in de aircopomp, er zat een luide tik in de pomp wat nogal lullig klinkt als je voor een stoplicht staat. De airco werkte desondanks nog goed maar toch leek het mij het begin van het einde. Volgens de garage "zat het in de pomp" en er zat volgens hen niks anders op als de pomp simpelweg te vervangen.
Handrem
De handrem was dusdanig afgesteld dat de auto gewoon niet bleef stilstaan met de handrem aangetrokken, na wat research op internet kwam ik dit probleem weer vaak tegen op verschillende fora. Garage heeft de handrem afgesteld waardoor de auto nu weer goed blijft staan.
Pixels...
Zoals volgensmij alle E39's heeft ook die van mij last van pixeluitval. Bij die van mij was het op een gegeven moment dermate ernstig dat de kilometerstand niet meer te lezen was. Garage heeft het "klokkenhuis" daarom opgestuurd naar een beunhaas die de pixels kon herstellen.
Kan dat kapot?!
- 264.000 km
Kapot:
2 kleine dingen moeten vervangen, alleereest de knipperlicht schakelaar. De schakelaar sloeg niet meer terug bij het linksaf slaan. 2e onderdeel was de motor die het benzinevulklepje (hoe noem je het anders?;-) op slot zet, deze maakte namelijk allemaal rare geluiden wat me niet heel gezond leek. Uiteindelijk voor beide onderdelen 50 euro betaald bij iemand met een sloopauto.
Update 30/11/09:
Benzineklep slotmotor begon weer geluid te maken, dit keer niet opgelost door een nieuwe motor, maar door de motor open te maken (wat nog niet makkelijk is) en er een lading wd40 en siliconen in te spuiten, werkt al een paar maanden goed.
Vervangen:
De koplampglazen waren volgensmij in de beemer zijn 14 jaar nog nooit vervangen, ze waren helemaal vervaagd en toen ik ze eraf haalde waren de lensen ook nog eens zwaar vergeeld. Voor 80 euro bij HL-Automotive een setje nieuwe koplampglazen besteld. Kwaliteit is uiteraard iets minder dan originele Hella glazen maar het voldoet prima. Lichtopbrengst is ineens veel hoger, zo kan je ook maar zien dat het veilig is de koplampglazen "vers" te houden. Bij de aanschaf van de koplampglazen heb ik ook maar direct de hele auto "gefacelift". Dat wil dus zeggen witte knippers rondom. Het staat in mijn beleving veel beter dan de oranje knippers, ookal is het natuurlijk voor een '95er niet origineel.
9 maanden verder...
- 268.000 km
Achterlichten:
Na een paar maanden te hebben gereden met de Depo Celis look achterlichten heb ik toch maar besloten om origineel hella erin te zetten, geen celis maar wel met witte knippers (2000 model). Dit omdat de depo's kwalitatief mij niet aanstonden, er zat geen reflector in, ze 'lekten' licht bij de knipperlichten plus dat het glas deels was losgekomen van het zwarte kunstof (geen lekkage erdoor). Bij het monteren van de hella's bleek dat de depo's het frame nogal krom hadden getrokken, flinke lekkage dus. Opgelost door hamertje tik werk en nieuwe, dikkere rubbers
voor tussen de achterlichten en het frame.
Stuurpomp:
Helaas ook nog een ander probleem, dit keer met de stuurpomp. Bij het wegrijden werkt deze voor ca. 10 seconden helemaal niet. Even boven de 2000 toeren en hij werkt weer optimaal. Genoeg olie aanwezig, niet smerig en eenmaal aan de gang werkt de pomp 100%. Iemand enig idee wat het kan zijn?
De eerste beurt
- 270.574 km
Inmiddels is de auto alweer een jaar in mijn bezit en dus was het tijd voor de eerste beurt + APK. Ik trof het helaas niet want het is direct tijd voor Inspectie 2, oftewel de meest uitgebreide beurt die BMW voorschrijft. Omdat de auto in zijn historie altijd bij BMW dealers cq specialisten in onderhoud is geweest leek het mij niet meer dan logisch om dit zo te houden. Ik heb gekozen om het onderhoud te laten uitvoeren door de BMW specialist Heeres in Parrega. Naast de APK en het onderhoud heb ik ook gevraagd om naar de stuurbekrachtiging te kijken. De bekrachtiging functioneerde namelijk vrijwel niet bij een koude start. Uiteindelijk moest het volgende worden vervangen:
Grote beurt:
Oliefilter, luchtfilter, 6 bougies, brandstoffilter, olie (5W40) koelvloeistof, ruitensproeiervloeistof.
Bijkomende onderdelen:
Stuurhuishoes (niet een duur onderdeel maar tijdrovend om te vervangen), Carterstopring (lekte olie) incl olie, Stuurpomp incl 2 slangen en olie.
Overige klusjes:
Remleidingen opschuren en tectyleren
Uren: 6 á 48,50 per uur.
Totaal: 1022,-
Alhoewel het veel geld lijkt moet ik zeggen dat er toch ook aardig wat voor is gebeurd. Garage Heeres in Parrega zou ik zeker aanraden, vriendelijke garage waar mensen met verstand van zaken werken. Bijkomend voordeel: Auto krijg je gewassen terug!
Helaas geen HPX2 hars...
- 282.000 km
Vandaag het voorruit laten vervangen. Een paar maanden geleden een steentje op het voorruit gekregen die binnen 10 minuten doorscheurde tot een barst van zo'n 30/40 centimeter. Heb het laten doen door autotaalglas, prima service voor een lage prijs en bovendien geen last van extra windgeruis of iets dergelijks. Voor diegenen die ook een E39 ruit moeten vervangen, hieronder de prijzen die ik heb gekregen:
Kwikfit: 408
Glasgarage: 375
Carglass 557
Autotaalglas: 300
Zoals te zien is autotaalglas toch verreweg het goedkoopste. Helaas alleen WA verzekerd dus logischerwijs ook voor autotaalglas gekozen.
Verkocht!
- 283.000 km
Auto is via marktplaats verkocht voor 2750, heb ondertussen een nieuwe 530i gekocht waar ik bij voldoende ervaringen een review van zal maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.