BMW 523i (1996) #3

autoreview

BMW 523i (1996)

Signalement

Uitvoering523i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf206.000 km
KM-stand laatst270.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hoe rijd dat nou?

  • 270.500 km

Via onderstaande link kom je bij een eerdere review van deze wagen.
http://www.autoweek.nl/autoreview/20461/bmw-523i-executive

Ik heb deze auto nu 4 jaar. De teller stond bij aanschaf op 206.000.

Tot zover de vervelende dingen.

De 5-serie, als belangrijkste model (voor de verkoop) uit het BMW gamma, is een heerlijk rijdende auto. Zeker gezien de huidige lage aanschafprijzen van gebruikte e39 wagens, is het een interessante auto.

Deze auto's rijden zo fijn, omdat ergens een herr doktor en zijn freunden hebben gezorgd voor een goed onderstel. Bij de e39 is dit onderstel daardoor best gevoelig voor slijtage. Vooral de voorkant meld zich na 15 jaar geregeld voor wat (prijzig) onderhoud. Op zo'n moment wil ik hem verkopen, maar een kapotte auto verkopen is lastig en niet netjes. Als de wagen dan weer goed rijd wil ik hem vervolgens niet meer verkopen.

Wat ging er mis in de afgelopen 4 jaar:
krukaspositiesensor 80,75
nieuwe voorruit verzekering
koppelstang stab.LV 40,00
catalysator 341,00
draagarm linksvoor 130,32
stuurstofhoes rechts 8,50
tweeter linksvoor verv. 34,95
gereviseerde dynamo 186,59
herstelwerkz.dorpel linksvoor (slechte reparatie vorige eigenaar) 350,00
gasdrukveren achterklep vervangen 58,52
remblokken+schijven (Brembo) 361,00
abs sensor RA 75,00
koppelstang stab.RV 29,74
klepdekselpakkingset 25,76
voorveren+schokdempers+montage 715,00
voorste stuurkogel rv

Bij het bovenstaande heb ik het reguliere onderhoud en normale slijtage vervangingen zoals banden, apk etc. niet genoemd.

Aangezien ik veel zelf vervangen heb, zijn de onderhoudskosten wat lager. Als je alles uitbesteed aan een garage dan gaan de kosten ongeveer x2.

Ik heb de wagen sinds de aankoop voorzien van extra's zoals: leeslampjes achterin, bekerhouders voorin, originele led binnenverlichting, grijs/zwart bmw individual leren bekleding met stoelverwarming, originele 6-cd wisselaar.

Ook deze kosten had ik kunnen besparen door gewoon een andere e39 uit te zoeken die dat al had. Er zijn echter zoveel uitvoeringen en zoveel rotte appeltjes, dat het in mijn geval betekende dat ik voortborduurde op een in basis solide auto.

update maart 2012
Tja, eigenlijk niets opmerkelijks de laatste tijd. Hij rijd nog steeds heerlijk al zit er ondanks het vervangen van praktisch elk stukje ophanging toch een trilling in het stuur zo rond de 125km/h. Een veelvoorkomend euvel waar helaas teveel en dus niet een juiste oplossing voor is. Misschien van de zomer een op de brug om motorsteunen, cardan en tussenaslager uit te sluiten. Verder heb ik deze winter genoten van de leren bekleding + stoelverwarming. Wel jammer dat alleen het zitvlak verwarmd is. Stiekem wel op zoek naar een mooie touring met lichtlederen interieur en comfortstoelen, zonneschermen, schuifdak en trekhaak.

update december 2014
Ja, ik heb hem nog. vandaag weer een abs sensor vervangen (anders geen asc, abs,volledige ruitenwisser, snelheids en verbruiksmeting) en de winterbanden er op gelegd.
In de tussentijd inderdaad de versnellingsbak rubbers, motorsteunen en een keerring en schakelgewrichtje vervangen. Ook het middencardanaslager vervangen. De trilling is zo goed als weg. Door pech in Frankrijk heb ik het thermostaathuis moeten vervangen. Eerder al eens de deurrubbers voor vervangen omdat het heurt zeg maar (waren gescheurd).

Gemiddeld geef ik zo`n 1100,- per jaar uit aan al het onderhoud. (luxe onderhoud, slijtage delen, banden, schades) Dat is gemeten over ruim 7 jaar, dus dat is aardig correct, maar....! Het meeste werk doe ik zelf, dus veel werkplaatsloon zit niet in die kosten verwerkt.

Maar goed, kopen? Dat kan! Ik wil nu toch eindelijk een zuiniger, lichter, jonger stuk vierwielig gemotoriseerd vervoer. Dat wordt dit keer geen BMW, simpelweg omdat die niets bieden dat voldoet aan het budget en de wens.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.