BMW 520i Touring High Executive (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520i Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 119.000 km |
Ervaring en onderhoud
- 119.000 km
Zoals gezegd nog wat aanvullende informatie voor de liefhebber.
Na terugkomst in NLD heb ik jaarlijks ongeveer 10-15K km gereden. Ik had ook nog een MINI Clubman staan en dat rijdt in de stad beter dan een 5-serie. Lange riiten met de BMW en stadswerk met de MINI. Onderhoudsinterval was conform voorschriften (2jr) maar jaarlijks olie en oliefilter wisselen leek mij wel verstandig. Bij 60K zijn de remblokken en -schijven vervangen. De afdekking achter de bekleding van de achterportieren is vervangen ivm lekkage wat mij wel tegenviel. Duitse degelijkheid is dat niet echt nmm en ik begreep dat het een bekend euvel is bij de F10 en F11. Verder heb ik naast het normale onderhoud niet echt rare of dure grappen gehad. Hoewel… lekke koplamp en lekke mistlamp. De balgen en compressor tbv de luchtvering heb ik nog voor ik hem inruilde preventief laten vervangen. Was geloof iets van €1500,- €2000,- en heeft de huidige eigenaar dus de komende 120K km geen omkijken naar. Achterremmen zaten er denk ik wel aan te komen maar om ook die nog preventief te vervangen ging mij wat ver. Ik heb hem rondom laten spuiten om wat krassen en parkeerschades weg te werken. Als nieuw stond hij erbij en eigenlijk technisch gesproken te goed om in te ruilen.
Overall een fijne reisauto met heerlijk weggedrag die mij nooit in de steek heeft gelaten. Het plan was om hem te houden als herinnering aan de geboortedag van mijn oudste zoon en hem de auto op te laten rijden als eerste auto, maar ik raakte er ietwat op uitgekeken en het merk begon mij ook wat tegen te staan.
Een vriendje had een Volvo XC90 en die trok mijn aandacht. Daarom ook naar een X5 gekeken maar nmm een wat schreeuwerige bedoeling; not my cup of tea. Uiteindelijk toch voor de Volvo XC90 gevallen en een jong gebruikte gevonden naar mijn smaak. De BMW ingeruild tegen een eerlijke prijs en qua afschrijving geen klagen eigenlijk. Nooit op bezuinigd, preventief onderhoud en met veel liefde en verstand bereden. De BMW inruilen was wel een emotioneel dingetje thuis maar de nieuwe XC90 werd snel gewaardeerd.
Wat mij goed is bevallen:
- rijgedrag overall fantastisch!
- luchtvering, ideaal! Zwaar beladen met 4 personen op vakantie geen enkel probleem.
- nooit gedoe of storingen of rammeltjes of onverklaarbare haperingen.
Wat mij minder goed is bevallen:
- sportstoelen cq zitpositie niet echt top.
- lag voor mij wat te laag op de weg.
- motor was lekker maar (184pk) was krap aan.
- lekkage achterportieren, lekkage in koplamp en lekkage in mistlamp bij 100K km eigenlijk gewoon slecht.
- niet echt een ruime auto op de achterbank. Voor gezin met kleinere kinderen prima maar met 2x tieners eigenlijk te krap.
- oh ja, zomer- wintertijd met de hand verstellen…. Kom op zeg, mijn oude Audi kon dat ‘al zelf’.
- af-fabriek navigatie software was al achterhaald bij aflevering.
Algemeen
- 119.000 km
Na een lange periode van Audi (begonnen in een A3 en geëindigd in een A4 Avant 1.8T) wilde ik eigenlijk wel eens een A6 Avant. Als vervangend vervoer al een keer lekker mee gestuurd en met een baby op komst was daar een mooie reden voor een nieuwe en ruimere auto. Na 2 bezoeken aan Audi dealer Wittebrug waar ik de eerste keer niet werd geholpen ondanks een afspraak en de tweede keer eveneens niet werd geholpen was de keuze voor een ander merk al snel gemaakt. Na een heel prettig bezoek aan BMW Den Haag was de interesse voor een BMW 5-serie snel gewekt. Nog even naar een 3-serie gekeken maar die vond ik te klein voor een gezinsauto. Een afspraak voor een dagje proefrijden was snel gemaakt en na de eerste kilometers was ik verkocht. Wat een rijgedrag; inderdaad freude am fahren!
Een meer volledige review volgt.
De levering
De datum is niet correct. De auto is op 26/8/2013 geleverd.
Na diverse bezoekjes aan BMW Den Haag de keuze gemaakt voor een BMW 520i Touring High Executive met een paar opties zoals het brede navigatiescherm, sportstoelen electronisch verstelbaar, stoelverwarming, hifi pakket, transportpakket (weet naam niet meer precies), 328 styling velgen, zimtbraun leder, zwart pianolak, niet rokers uitvoering, zwarte hemelbekleding. Volgens mij was dat het wel. Oh ja en een zonneklep bestuurderszijde in Engeland besteld (waar geen stickers voor airbag en kinderzitje opzitten) en die in mijn auto geplaatst aan de bijrijderszijde waar zo’n zonneklep met die lelijke stickers standaard zit.
Na de eerste offerte van BMW Den Haag heb ik in London, UK een offerte opgevraagd en een in Madrid, ES. BMW Den Haag had ik de scherpere offertes voorgelegd waar na ze na veel soebatten in meegingen. Zo had ik toch een officieel in NLD geleverde BMW voor een zeer scherpe prijs en zonder BTW en BPM (diplomatieke status).
De auto is geleverd precies de dag na de geboorte van mijn zoon (ondertussen de oudste van 2 jongens). Dat was dus precies op tijd. Omdat woonde en werkte in Spanje is de auto op BN kenteken geleverd. Ik heb de auto geëxporteerd naar Spanje en is daar op CD kenteken gezet.
De eerste onderhoudsbeurt was rond 23000 km. Uitgevoerd door BMW Sport in Murcia, Spanje. Regulier onderhoud met als bijzonderheid een terugroep actie op iets in de kofferbak (weet niet meer wat dat was). Nog een onderhoudscontract afgesloten (tegen Spaanse prijs ;-). In de periode 2013-2015 afgezien van een schade geen problemen gehad. Schade rechtsvoor kwam door een dichtgaande garagedeur terwijl ik naar buiten reed…typisch Spaans systeem dat de ene keer wel werkte en de andere keer niet. In 2014 in Nederland bij BMW Den Haag een offerte opgevraagd voor schadeherstel en die kwam op €2300,- In Spanje was ik voor €700,- klaar… Na 25K km begonnen de voorbanden te cuppen. Ik was toevallig in NLD en ben naar BMW Den Haag gereden. Zij begonnen eerst over verkeerde bandenspanning, race gedrag van mij en andere redenen waarom de banden al zo snel gingen cuppen. Na overleg is de auto beoordeeld en opnieuw uitgelijnd; er bleek een afwijking in te zitten. De voorbanden werden vervangen en de rekening werd 50-50 gedeeld. In Spanje werd ik door collega’s nog verbaasd aangekeken dat ik daar mee akkoord ging maar ja….landen en prijzen verschillen zoals ik al schreef. Service kennen ze niet in Nederland…. In 2015 heb ik de auto mee naar Nederland genomen als verhuisgoed. Na aftikken rest BMP stond hij weer op NLD kenteken. In die tijd meer km gemaakt dan verwacht: 50.000. Spanje is een groot land en met wat reizen naar oa Italië en naar Nederland op en neer ging het vlot. Een zeer, zeer fijne en ruime reisauto!! Met mijn status ook nooit aangehouden oid bij snelheidsovertredingen en bekeuringen ach ja. Laat ik zeggen maximaal genoten. Enige is dat ik mijn draai nooit helemaal kon vinden in de stoel. Achteraf toch beter voor de comfortzetels kunnen gaan. Voor de rest eigenlijk geen optie gemist; overal blij mee en niet de hoofdprijs betaald voor opties die je na 3 maanden niet meer gebruikt. Misschien een dakraam maar ach.
De volgende review weer wat meer informatie.
Verbruik
- 119.000 km
Qua benzineverbruik heb ik 1 op 12 kunnen halen. Gecombineerd stad-snelweg. max. 4 personen zonder bagage en max 120 km/h.
In mijn eentje heb ik 1 op 14 kunnen halen. Geen bagage en een rustige rijstijl en niet harder dan 100 km/h.
Maar autovakantie, volgeladen 2x volwassenen, 2x kinderen en snelheden tot max 160 km/h werd het niet beter dan 1 op 8/9.
Qua olieverbruik geen druppel! Ik heb verhalen gelezen over veel olieverbruik met dit type motor maar ik heb die ervaring niet. Ik heb de auto ingeruild met de fles olie die er bij de aflevering in de kofferbak lag. Bij de aflevering werd zelfs gezegd dat dit type motor wel wat kon verbruiken… Niks dus.
Heb de auto als een paard bereden; uit de stal rustig warm rijden en richting de stal het tempo verlagen en niet overjaagd wegzetten.
In de 11 jaar geen enkel motorisch probleem gehad. De ZF automaat is heerlijk en heeft ook nooit kuren vertoond. Misschien dat het preventief spoelen bij 120-150
km dat genot kan verlengen maar dat os aan de huidige eigenaar. Lijkt mij geen geldverspilling.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.