BMW 520i touring Edition (2003)

autoreview

BMW 520i touring Edition (2003)
BMW 520i touring Edition (2003)BMW 520i touring Edition (2003)BMW 520i touring Edition (2003)BMW 520i touring Edition (2003)BMW 520i touring Edition (2003)BMW 520i touring Edition (2003)BMW 520i touring Edition (2003)

Signalement

Uitvoering520i touring Edition
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf134.117 km
KM-stand laatst174.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Liefde op het tweede gezicht

  • 134.117 km

Nadat ik mijn leaseauto had ingeleverd is mijn zoektocht begonnen naar een auto waar ik elke dag blij van zou worden. De ouderdom was voor mij van ondergeschikt belang, tijdloosheid des te meer. Na een intensieve zoektocht via diverse merken (Volvo, Alfa Romeo, Saab, BMW) in binnen- en buitenland (België, Duitsland), langs mooie en helaas ook trieste gevallen was ik eruit: het moest en zou een BMW E39 Touring worden. Omdat de Duitse 525D niet beschikte over een onderhoudsboekje en dat ook nooit komen zou, zocht ik nog een laatste maal in Nederland. Die bewuste zondag stuitte ik op een 520i Automaat Touring Individual bij D van E BMW specialist. Direct de volgende dag ben ik de auto gaan bekijken. Bij de eerste aanblik - de auto is carbon zwart met terracottabruine bekleding - was ik nog niet volledig overtuigd, na een proefrit echter wel. Met slechts 134 duizend kilometer op de teller en één vorige eigenaar reed deze Bimmer zo ontzettend soepel en gemakkelijk dat ik niet langer aarzelde: dit werd mijn E39.

De koop werd vervolgens snel gesloten en met de afspraak dat her en der wat lakwerk zou worden hersteld (de vorige eigenaar had iets te lang rondgereden met een defecte parkeersensor) kon ik de auto een paar dagen later ophalen. Yeah! Vanaf dat moment geniet ik elke keer weer van mijn toch wel unieke – want een individual – BMW. Na een Z3, een E61 en een Mini Cooper de vierde BMW met tussendoor teveel VAG merken, drie Alfa's, een Saab en een Koreaan.

De auto is van eind 2003 en is daarmee een van de latere E39´s. Met al zijn opties en accessoires was het destijds al een behoorlijk kostbare auto. Zeker in combinatie met de bescheiden motorisering, de 2.2i heeft 170pk en slechts 210nm, is het geen alledaagse verschijning. ´Kaal´ kostte de 520i Touring destijds zo´n 55 duizend euro. Met de waslijst aan opties (o.a. individual lederen bekleding en lak, antraciet hemelbekleding, navigatiesysteem, cd-wisselaar, schuifdak, 16” velgen, armsteun met telefoon, afneembare trekhaak, dakreling, regensensor, raamjaloezieën achter, alarmsysteem, witte knipperlichten) komt de auto boven de 70 duizend euro uit. Voor dat geld had de koper destijds ook een 525i of meer kunnen nemen.

Direct na aanschaf is onder garantie de parkeersensor provisorisch hersteld (draadbreuk) en heb ik 16” winterbanden op velgen aangeschaft (online-velgencentrum, 385euro).

Diagnose

  • 145.718 km

In de eerste weken na de aanschaf ruik ik heel af en toe iets van een brandlucht. Daarom besluit ik de auto eens goed te laten bekijken en beoordelen (soort van nulmeting) en ga naar Autobedrijf Gijsbertsen in Odijk. Wat mij betreft dé BWM specialist in de regio Utrecht! Aan de hand van een grondige inspectie – zo wordt het blok middels een rookmachine gecontroleerd op lekkage, worden elke afdichting en elke leiding minutieus geïnspecteerd en worden ophanging en reminstallatie strak nagelopen – komt het advies om enkele onderdelen te vervangen. Naast de diagnose wordt een lampje vervangen: 106€.

Degelijk onderhoud

  • 146.795 km

Ik combineer de uitkomst van de diagnose met één nieuwe band, het laten verhelpen van een lekkende linker achterdeur (bij veel E39´s komt er na verloop van tijd via de achterdeuren wat water naar binnen tijdens een bezoek aan de wasstraat. De folie aan de binnenzijde is dan vergaan) en de rubber kantbeschermer aan de bestuurderszijde (rubberrand naast de stoel).

Op basis van de inspectie worden de afdichtring om de differentieel as, de klepdekselpakking en de multiriem vervangen. Daarnaast krijgt de auto nieuwe remvloeistof, nieuwe motorolie en middels Tunap Premium inwendige motorreiniger 157 een inwendige reiniging. Sindsdien heb ik nooit meer een brandluchtje geroken. De E39 loopt (net zoals voorheen) als een zonnetje. Kosten: 659€.

Nieuw achterwerk

  • 156.053 km

De auto moet gekeurd worden. Ik besluit dat te combineren met het laten vervangen van de achterklep. Deze is niet meer te handhaven (roest van binnenuit, aan de zijkant staat het staal ´open´) en dus ben ik op zoek gegaan naar een andere klep (plus ruit). Omdat alleen de achterklep nieuw al 544€ ex BTW kost en het glasgedeelte ook slecht is plaats ik een zoekadvertentie op marktplaats. Uiteindelijk reageert een werknemer van de Belgische ANWB met de mededeling: ik heb mogelijk een goede klep voor u.

Ik besluit de gok te wagen en rijd naar een plaatsje vlakbij Antwerpen. De verkoper en ik hebben afgesproken dat we de klep samen zullen demonteren (vanwege het gewicht). De klep blijkt in prima vrijwel roestvrije conditie te zijn en na een half uurtje sleutelen ligt de klep in mijn achterbak. Ik lever de klep af bij de BMW specialist en een paar dagen later breng ik mijn auto. En passant wordt de achterbumper ook gedemonteerd (ook hier zat schade aan van de vorige eigenaar), worden de gasveren / scharnieren van de klep vervangen zodat die weer uit zichzelf blijft openstaan, en laat ik de binnenbekleding van het rechterachterportier vervangen. Al met al een kostbare aangelegenheid maar de auto is met de strakke bumper én klep absoluut weer een plaatje. De totale kosten vallen mee. Aan mijn dealer ben ik zo´n 450€ kwijt. Het laten spuiten van het geheel was qua geld goed te doen.

Op de A2 van Maastricht naar Utrecht test ik uit nieuwsgierigheid (met een volle tank) de actieradius. Ik laat de auto constant zo´n 100 à 110 kilometer per uur rijden. Nadat ik zo 157 kilometer op de rechterbaan heb gereden, geeft de boordcomputer aan dat er nog 999 kilometer gereden kan worden (het ding geeft max 3 cijfers weer ;-): dat is een theoretische actieradius van 1156 kilometer! Het zou een gemiddeld verbruik geven van 1:16,5. Wauw. De echte praktijk met een verbruik van 9.5l per 100km is iets minder zonnig: 1:10,5. Daar zitten dan ook wat meer korte stukken bij.

Olie (5W30) verbruikt de auto nauwelijks. Ik heb nu twee keer een kleine liter bijgevuld. Liever had ik dat de auto helemaal geen olie verbruikte maar sinds de diagnose weet ik dat het blok potdicht is en nergens zweet. Ik neem het verbruik dan ook voor lief.

Haperende PDC

  • 161.813 km

De parkeersensoren hebben helaas kuren. Waar ikzelf weer een draadbreuk vermoedde - daarmee werd de auto destijds immers ook afgeleverd - bleek het probleem (van de niet af-fabriek gemonteerde sensoren) dusdanig complex dat de voorbumper er uiteindelijk af moest. Na het repareren van 1 stekker (7,47€) en plaatsen van twee nieuwe PDC sensoren (111€) mocht ik totaal 461€ aftikken. Een boel geld voor zoiets kleins maar een paaltje, andere auto of bloembak tegen m´n spatscherm of bumper zou me beslist een veelvoud hebben gekost. Bovendien is de BMW specialist – omdat het probleem erg moeilijk traceerbaar was – veel langer met de auto bezig geweest dan de uren die ik heb moeten betalen.

Ipod in plaats van cd-wisselaar

  • 161.813 km

De cd-wisselaar die ik veel gebruik begint op leeftijd te komen en slaat wat vaker over. Bovendien vervang ik de cd´s niet of nauwelijks meer en dat begint mijn vrouw en kinderen ook op te vallen. Ik ga op zoek naar een alternatief en kom uit bij de Grom Ipd4 interface. Ik schaf deze aan inclusief bluetooth set en sluit hem aan middels de kabel van de wisselaar. Met enig gefriemel lukt het me om zowel de ipod aansluiting als de luidsprekerkabel netjes weg te werken. Na wat testen met het geluid heb ik besloten om het microfoontje aan de buitenkant van de binnenverlichting unit te monteren. Zo is het geluid veel beter (en ook veel beter dan in menig moderne bolide). Bovendien valt een zwart microfoontje op de donkere hemelbekleding helemaal niet op.

Heb ik nog wensen? Ja, een zomerset 17” zou de auto beslist goed staan. Ik vind de velgen waar de auto op kwam wat schraal. En iets meer vermogen en koppel zou de auto evenmin misstaan. Dat is helaas niet te regelen, een vraag naar chip tuning werd met nee beantwoord. Los daarvan ben ik na anderhalf jaar en 30k kilometer sturen nog steeds dik tevreden met mijn BMW. Voorlopig blijft ze de oprit sieren, zeker als de benzineprijs zo laag blijft!

De pluspunten van de BMW E39:
- Algehele bouwkwaliteit. Zowel van binnen als van buiten
- Motor: degelijkheid en geluid
- Tijdloos ontwerp. Eigenlijk wordt de auto steeds mooier (mijn mening)
- Binnenruimte: voor een gezin een ruime auto
- Wegligging: lekker zwaar sturen, heerlijke weggedrag
Minpunten:
- Achterklep is zwakke plek (roestvorming). Doordat het raam separaat open kan blijft er snel vocht in de sponning staan
- Binnenbekleding achterdeuren (foile) vergaat in de jaren

ANWB...

  • 162.450 km

Het is zondagochtend. M´n kinderen gaan zo dadelijk sporten. Als ik de auto start lijkt ie aan te slaan maar slaat vrijwel meteen weer af. Het geluid dat de motor bij de volgende pogingen produceert klinkt weinig hoopvol, alsof de helft van de cilinders niet mee doet.

Snel met de auto van mijn vrouw (Volvo C30, ook leuk maar nog net geen BMW) op pad om bij thuiskomst de ANWB te bellen. De gele wagen arriveert binnen het kwartier, hulde. De monteur geeft zichtbaar goedkeurende blikken richting de auto en vraagt me nogmaals een startpoging te wagen. Helaas, hetzelfde resultaat.

De goede man neemt plaats, mompelt iets van ´ik denk dat ik het weet´, trapt het gaspedaal tot op de bodem en start net zolang tot de motor met een vrolijk pluimpje uit de uitlaat weer start. Of ik de auto de avond ervoor misschien een meter of twee verplaatst had? Jazeker. Dan heeft u onbedoeld de motor verzopen meneer (en vandaar het pluimpje). De laatste keer dat me dat overkwam was bij een Fordje Escort uit 1974!

Ik bedank de man hartelijk voor zijn bezoek van 5 minuten, en rijd een uitgebreid rondje met de BWM om de accu wat op te laden. Als een kind zo blij kom ik weer thuis. Opgelucht dat er volstrekt niets met de auto aan de hand is. Sterker, de ANWB man stelde vast dat de accu nog zeer krachtig is.

Houden of toch afscheid nemen?

  • 169.200 km

Toen ik de BMW kocht wist ik dat het moment een keer zou komen: de overpeinzing. Niet over de auto zelf, de betrouwbaarheid, het comfort, de looks of het rijplezier. Maar over wat nu wijsheid is. Ik rijd stiekem toch wel effe wat meer dan ik in eerste instantie had begroot. En dat betekent regelmatig een tankbeurt die iedere keer toch een beetje pijn doet. 'Zou ik niet beter af zijn met een (...viercilinder...) diesel? Een 3-serie, misschien een 520d of heel misschien een X3?'. Hoe dan ook, de touring staat inmiddels te koop (AS24), in afwachting van een andere liefhebber. Tot die tijd rijd ik door, wordt een grote beurt binnenkort gepland, zoef ik in alle rust van A naar B en vraag ik me telkens af: wat is nou wijsheid...

Verkocht

  • 174.000 km

Na lang wikken en wegen besloot ik de BMW te verkopen. Met veel meer kilometers in het vooruitzicht - en ik reed al meer dan begroot - moest de 6 in lijn plaats maken voor een efficiënte deasel. Uiteindelijk werd de Duitse ingeruild voor een wat jongere Italiaanse. Ook met automaat, twee cilinders minder en 40% zuiniger.

Ik mis de BMW nog regelmatig. Niet zo zeer de wegligging - die van de Alfa zijn ook van hoog niveau -, laat staan de prestaties. Maar wel het geluid, het gevoel en de degelijkheid van carrosserie en interieur. Heel af en toe kijk ik naar een (andere) E39, gewoon omdat het een heerlijke auto is en blijft.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.