BMW 520i Executive (1995)

autoreview

BMW 520i Executive (1995)

Signalement

Uitvoering520i Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf217.000 km
KM-stand laatst250.000 km
Lezerswaardering: 16%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 250.000 km

Via vrienden kon ik deze groene 520i ruim 2 weken geleden aanschaffen. Ik had er een jaar of 2 geleden al eens in gereden en vond het toen al een heerlijke auto. Dat lekkere diepe unieke BMW zes-in-lijn geluid is onovertroffen! De historie was bekend en dus leek het risico om een een auto met 217k op de klok te kopen te overzien. Toen de prijs ook nog eens een waar vriendenprijsje bleek te zijn heb ik meteen toegehapt. Ik ben zo happy met deze rijmachine dat ik elke mogelijkheid om een ritje te maken met beide handen aangrijp. Ondanks het stevige verbruik. De eerste tank kwam ik gemiddeld op 1 op 8,8 uit. Vooral het stadsgebruik is hoog, bij 140-150 loopt ie gewoon 1 op 10.

De stoelen, met ingebouwde en opklapbare middenarmsteun, zitten perfect. De auto voelt enorm solide aan en de bouwkwaliteit is indrukwekkend. De bekleding ziet er nog erg netjes uit, geen piepjes of kraakjes in het interieur en alles functioneert nog prima, op de verlichting van de verwarmingsknoppen na.

De vijftraps automaat doet zijn werk prima. Even gas terugnemen zorgt er meestal voor dat ie opschakelt. De verbruiksmeter laat dan duidelijk zien dat dit het drinkgedrag van de zespitter direkt aan banden legt. Bij voorkeur zet ik ’m bij invoegen en inhalen even in de Sportstand. Het vermogen is zodoende beter beschikbaar en hoef je niet eerst op de kick down te wachten. Bij lage toeren is de motor niet helemaal bij de les. Het geluid dat ie produceert is fantastisch, ik zet af en toe een raampje open om ervan te genieten! De 150 pk onder de kap in combinatie met een automaat maken geen sportwagen van de 1485 kilo zware Vijftwintig. Je komt meer dan voldoende vlot mee met het verkeer. Deze auto is eigenlijk een comfortabele lange afstandscruiser met bovengemiddelde wegligging en sportwagensound. Met wat meer PK’s zoals in een 530i of 540i wordt het ongetwijfeld een ware sportbolide.

Het veercomfort is uitstekend en de wegligging is op droog wegdek perfect. De auto helt maar weinig over en in zowel korte als lange bochten ligt de Beamer als een blok. Op nat wegdek is het zaak tijdig gas terug te nemen. Achterwielaandrijving kan verraderlijk zijn, zeker als je gewend bent aan de goede wegligging op droog wegdek. Ik ben al 1 keer verrast door een licht uitbrekende achterkant op het natte wegdek van een afslag met 2 korte opeenvolgende bochten. Gelukkig kreeg ik ’m meteen weer in het gareel. Ik ga binnenkort toch maar eens een rijstijlcursus doen!

De uitrusting is op zich royaal: ABS, Airbag, mistlampen, 3-spaaks lederen sportstuur, CV met alarm, elektrisch bedienbare en verwarmbare spiegels, elektrische ramen, axiale stuurverstelling en buitentemperatuurmeter zijn aanwezig. Het wortelnotenhout (zelfs de versnellingshendel is er van voorzien) had er van mij niet in gehoeven. Airco en lichtmetalen velgen schitteren helaas door afwezigheid, net als een schuifdak en cruise control. Die velgen komen volgend jaar misschien. Eerst krijgt de auto een uitgebreide poetsbehandeling waarbij de lak gepolijst wordt aangezien er behoorlijk veel krassen opzitten. Wat wil je, voor de prijs die ik ervoor betaald heb kan een mens natuurlijk niet alles verwachten :-).

Al met al een erg fijne auto!

UPDATE 30-08-08

Auto verkocht! Hij gaat van zijn pensioen genieten in Slowakije. Heb een 323iA (e46) uit 1998 gekocht.

UPDATE 03-05-08

De zoektocht naar een opvolger is begonnen! De 520 is nog prima, maar ik heb mijn zinnen gezet op een 523i of 528i (e39) of 320i of 325i Cabrio (e36)

UPDATE 16-03-08

Ik blijf erg tevreden ondanks het feit dat een kapote brandstoftank roet in het eten gooide. Mag het een keer bij meer dan 240k? Ik zit stiekem wel eens naar een andere auto te kijken. Een beetje E39 523i met minder dan 200k op de klok bij een betrouwbaar adres, komt al gauw op 7000 euries en dan hoop je dat je geen sores krijgt. Een Saab 9-5 2.3T SE lijkt me ook wel wat. Of als ik heel gek doe: een Xedos 9 V6. Ik weet nu dat ik een prima auto heb dus ik rij nog even door zolang er geen grote kosten ontstaan. De auto is al helemaal afgeschreven dus dat maakt het rijden wel weer lekker goedkoop. Maar airco en wat meer vermogen zijn natuurlijk wel erg fijn. Ik blijf Autotrack checken :).

UPDATE 01-09-07

Even een weekje met de Bimmer naar het Lago Maggiore geweest. Wat een fijne reisauto is het toch! Met gemak 180/190 cruisen en het algehele verbruik kwam op 1 op 8,5. En wat mistte ik een airco bij 32 graden op de Duitse Autobahn. Op de heenweg heeft het ABS mij in Zwisterland van een vette crash kunnen weerhouden. Nooit meer een auto zonder! Helaas wel pech gehad (zie problemen).

UPDATE 01-07-07

Gisteren de kilometerstand van 230.000 km bereikt. Het verbruik ligt tussen de 1 op 8 en 1 op 9. Nog steeds een heerlijke auto!

PROBLEMEN

  • 250.000 km

UPDATE 16-03-08

Auto is vorige maand weer probleemloos door de APK gekomen. De kosten waren 313 euro inclusief grote beurt en een nieuw koplamplampunit (90 euro). De auto kan er weer een jaar tegen aan. Op naar de 250.000 km! De auto rijdt nog steeds als een trein.

In het laatste half jaar 2 x met panne gestaan. Ik reken het de auto niet aan, ook al had ik het natuurlijk liever anders gehad! Deze auto had daarvoor in zijn hele bestaan nooit iets gehad buiten het normale onderhoud om. Als er pas 2 kleine akkefietjes ontstaan ruim boven de 2 ton, dan durf ik nog steeds van een hele betrouwbare auto te spreken. De 5 sterren en de auto blijven :)!

UPDATE 22-01-08

Om 12 uur ’s nachts op 1 km van huis de Wegenwacht helaas moeten inschakelen. De brandstofpomp had de geest gegeven. Kreeg een gratis leenauto en het bergingsbedrijf leverde de auto de volgende morgen keurig bij Autohospitaal Taling in Breukelen af. Daar regelde men een gebruikte pomp en voor 160 euro kon ik de volgende dag weer op pad.

UPDATE 01-09-07

Op de terugweg vanuit Italie was ik blij met mijn Reis en Kredietbrief. De motortemperatuur liep enorm snel op in de file voor de St. Gotthardtunnel. Ik kon gelukkig even stoppen op een parkeerplaats en de motor laten afkoelen. Terug de weg op was het na 5 minuten weer raak. Met alarmknipperlichten de vluchtstrook over naar de laatste afslag naar de bergpas. Temperatuur zakte meteen weer maar op 1/3 van de klim ging het weer mis. ANWB stuurde de TCS die na 2 minuten zag dat de fan niet soepel liep. Een beetje smeren en wat koelvloeistof erbij en dan zou het weer OK moeten zijn. De man is tot de top achter mij aan gereden! Hij adviseerde mij in NL even naar de garage te gaan en verwachtte geen problemen meer. Dat klopte gelukkig. Het bleek de viscokoppeling te zijn en dat geintje kostte 225 euro.

UPDATE 01-01-07
In februari APK en onderhoudsbeurt. Kosten 742 euries. Kostenpost: 3 nieuwe banden (229 euro Ex BTW) remblokken en -schijven achter vervangen (193 euro ex BTW ). Nieuwe stuurkogel 46 euro.

Niet gek voor een auto van 12 jaar oud en een dikke 2ton op de klok!

Binnenkort naar de garage vanwege een rammel in de ophanging. Ik vrees dat al die ellendige drempels in de stad hun tol eisen. (01-03-07: bleek uitlaatophanging, was in 1 minuut verholpen!) Koplamp links heb ik vervangen maar krijg ’m niet goed vast. Klemmetje krijg ik er niet meer goed op, lamp schijnt nu te veel naar links.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens