BMW 520i (1994) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 440.000 km |
KM-stand laatst | 472.000 km |
472.000 Kilometer Kwaliteit
- 472.000 km
Dit is inmiddels mijn zesde auto en vierde BMW. Volgorde:
Audi 100 2.8 V6
BMW 750i E38
BMW 530i V8 E34
BMW 728i E38
Volvo S80 2.4 170
BMW 520i 24v E34
De cilinderinhoud wordt steeds kleiner als ik zo naar dat rijtje kijk. Van 5.4 naar 3.0 naar 2.8 naar 2.4 naar 2.0. Dat heeft niet eens zoveel met verbruik te maken, ik rij zeer schappelijk met alle soorten auto’s en motoren. Meer met het willen aanvoelen van verschillende motoren, V6, V12, V8, R6, R5.
Afijn, een E34 520i 24v. Ik heb deze auto sinds november. Ik had vanwege mijn werk weer een auto nodig. Mijn werkgever vergoed al mijn kilometers dus ik was in de markt voor een leuke sedan. Ik had wel een eisenlijstje:
- Goedkoop in aanschaf
- Geen roest
- Techniek moet me bekend zijn om zelf te kunnen onderhouden
- Airco / ABS / Airbags / Cruise Control
- Achterwielaandrijving
Tsja, dan kom je al snel weer bij je merk BMW uit. Ik had hele goede ervaringen met de E34 530i V8. Ik besloot dus te kijken naar een E34. Het kon een E34 worden met M50 6 cilinder of weer de M60 V8 3.0, geen 4.0. Ik kwam op marktplaats een 520i 24v (handgeschakeld) tegen voor 1100 euro. Voldeed aan alle eisen maar had wel bijna 445.000 gelopen. Toch wist de verkoper me te overtuigen dat kijken en proefrijden de moeite waard was. Het was een particulier en vertelde me dat de auto al jaren in de familie was. Dat de verkoper fatsoenlijk Nederlands kon typen en me ook wat over het onderhoud en mij bekende E34 kwaaltjes wist te vertellen, stelde me enigszins gerust. Wel blijft 400.000+ veel voor een auto, ook een BMW benzine. Ze kunnen het, maar het is altijd even opletten. Ik keek wat ik aan contanten even snel bij elkaar kon sprokkelen en ging met 900 euro op zak naar de auto. Ik beloofde me er niet meer dan 900 euro voor te betalen.
Eenmaal aangekomen kennis gemaakt en proef gereden. Ik was overtuigd. Wel waren er een aantal zaken:
- De banden waren zo goed als op
- De stuurinrichting vertoonde veel speling (bekend op alle BMWs met kogelloop systemen)
- Schokdempers waren ver van nieuw, vooral achter
- Er zat geen sluitende onderhoudshistorie bij. Facturen van onderdelen maken bijvoorbeeld een hoop goed.
Toch, mede doordat de auto prima reed, de koppeling niet al te lang geleden vervangen was en het onderstel op de schokdempers na helemaal in orde was, besloot ik de auto te kopen voor 900 euro. Ik heb thuis besloten ongeveer 3 jaar in deze auto te willen rijden. Daarna heb ik een lijst onderdelen gemaakt die ik ga vervangen. Een deel omdat het wel mocht, een deel preventief. Inmiddels heb ik al deze werkzaamheden afgerond en rijdt de auto bijna perfect. Een E34 is een comfortabele reisauto voor snelheden tussen de 100 en 130. Boven de 130 ga je toch wat last hebben van windruis. Dit zal toch te maken hebben met het gegeven dat de auto in de jaren 80’ is ontwikkeld. Mijn vorige E34 had precies hetzelfde. Met de Cruise Control aan kan je rustig over de weg zoeven. Wel denk ik dat de 2.0 R6 teveel toeren maakt voor een echte absolute snelwegkruiser. Bij 120/130 km/u zit je op ongeveer 3500 toeren. Een 2.0 R6 is wellicht niet sterk genoeg om maar 2200 te draaien maar ik ben er van overtuigd dat minder toeren mogelijk was. Dit kan de levensduur van de motor en zuinigheid ten goede komen.
Aan het model E34 kleven wat mij betreft geen grove structurele nadelen anders dan de wat hogere toeren bij de kleinere motoren. Er zijn welbekende plaatsen waar de auto gemakkelijk roest ontwikkelt, dit kan als nadelig gezien worden. Mijn exemplaar is echter roestvrij. Ook een aandachtspunt is de bekleding van de deuren. De kit kan na jaren niet meer kleven waardoor de deurbekleding opnieuw gekit dient te worden.
Een groot pluspunt van de E34 is het directe stuurgedrag. Mijn broertje rijdt in een E39 523i en ondanks dat de E39 een uitstekend model is, stuurt een E34 “echter”. De E39 is werkelijk meer sophisticated en luxe maar een E34 geeft je echt een klassieke feel. De eerste echte duurtest voor deze E34 was een rit heen- en terug naar München waar ik met mijn vriendin het BMW museum heb bezocht. De auto reed ons probleemloos heen- en terug. Het verbruik van deze 520i is ook zeer schappelijk. Ik haal met gemak de 1 op 13 (ondanks de 455.000 km) en zit daar soms ruim boven. Dat heeft ermee te maken dat ik de auto uitsluitend gebruik voor lange afstanden. Woon-werk is voor mij bijvoorbeeld 250 km heen- en terug. Deze verbruikscijfers konden nog beter als het een automaat was. Op de snelweg zijn de automaten zuiniger door een langere 5e overbrenging (30% verschil).
Een ander pluspunt van de E34, is de beresterke airconditioning. Ik heb de airconditioning laten bijvullen om zeker te weten dat hij klaar is voor de zomer. Van de 1500 gram zat er nog +- 1350 in dus de airconditioning zou sowieso wel functioneren. Wat er zo beresterk is aan deze airconditioning, is dat hij direct bij het inschakelen al koelt en ook nog eens ongelooflijk hard kan koelen. Ik heb bij modernere auto’s de indruk dat de airconditioningsystemen wat minder sterk zijn. De a/c van de C1 van mijn schoonouders bijvoorbeeld, heeft na het inschakelen even tijd nodig voordat er koele lucht geblazen wordt en wordt lang niet zo koel als de E34.
Een ander groot pluspunt is dat de techniek van de auto niet complex is. Tevens is alles in de BMW wereld bekend over de E34 en als je met vragen komt te zitten, kun je op diverse fora terecht. Onderdelen zijn ook nog volop leverbaar voor schappelijke prijzen. Ik heb het dan ook over A-merken, geen inferieur spul. Voor mij is dit een pluspunt omdat ik de auto zelf onderhoud. Tot nu toe heb ik al mijn auto’s zelf onderhouden. Dit doe ik voor de hobby, ontspanning en om het autorijden goedkoop te houden.
Wel weet ik dat dit mijn laatste auto met handbak zal zijn. Ondanks dat de handbak nog prima is, geen gedoe heeft met synchomeshes zelfs niet na 455.000, ben ik gewoon een automaatrijder geworden. Ik ben te lui om te schakelen. Na deze E34 komt er dus weer een BMW met automaat.
Concreet, voordelen zijn:
- Schappelijk verbruik
- Comfort
- Sterke airco
- Simpele techniek, goedkope onderdelen en alles leverbaar
- Groot platform van kennis toegankelijk voor hobbyist
- All-round hele prettige rijeigenschappen
- Extreem duurzaam, 455.000 achter de kiezen en nog steeds geeft de M50 geen problemen
Nadelen zijn:
- Geluidsisolatie boven 130 km/u
- Meer dan 3000 RPM boven 120 km/u
- Op diverse punten is de E34 roestgevoelig
- Kogelloop stuurinrichting gedoemd om speling te ontwikkelen
- Bekleding deuren laat soms los
Het nodige en preventieve onderhoud dat ik heb uitgevoerd:
Motorruimte:
- Radiateur (steentje erdoor, hij was lek)
- Waterpomp
- 2x V-riem
- Bougies
- Luchtfilter
- Interieurfilter
- Oliefilter
- Motorolie
- Koelvloeistof ververst
- Remvloeistof (laten verversen bij garage)
- Aircovloeistof (laten bijvullen bij garage)
- Kogelloop stuurhuis bijgesteld om speling op het stuur te minimaliseren
Aandrijflijn:
- Versnellingsbakolie ververst
- Differentieelolie ververst
Ophanging:
- Schokdempers, veren en lagers voor (Alles KYB, prima rijeigenschappen)
- Schokdempers, veren en lagers achter (Alles KYB, prima rijeigenschappen)
Overig:
- 4x Nieuwe winterbanden, Vredestein Snowtrac
- Onderkant auto goed schoongemaakt en met een beschermlaag ingesmeerd
- Alle leidingen ontdaan van vliegroest en met primer, lak en tectyl behandeld
Met al dit onderhoud, hoop ik nog heel wat kilometers te kunnen maken.
Mij werd door de kenners aangeraden om ook nog de hulppitmanarm van de stuurinrichting te vervangen om het laatste beetje speling er uit te krijgen. Deze arm kost slechts een paar tientjes dus in mei vlak voor de APK zal ik deze waarschijnlijk even op de brug vervangen.
Update: 20-06-2014 - 465.000
Nog steeds een probleemloze auto. Ik heb de hulppitmanarm, spoorstang en spoorstangeindes vervangen om te kijken wat ik voor "strakheid" uit deze oude stuurinrichting kan halen. De resultaten waren echt verbluffend. De speling is geminimaliseerd tot bijna niets! Deze E34 stuurt weer ontzettend strak. In combinatie met de gloednieuwe veren en dempers rij ik regelmatig met 50 km/u over rotondes. Gewoon omdat het leuk is... Die flauwe bochten op snelwegen naar andere snelwegen toe hebben vaak een adviessnelheid van 70 of 90... Hier knal je nu gewoon met 130 doorheen.. De auto ligt snaarstrak op de weg!
All-round voelt deze E34 nu erg solide aan met uitstekende rij-eigenschappen! De motor is inmiddels behandeld met een flush waardoor deze intern brandschoon zou moeten zijn. Er staat nu 465.000 kilometer op de teller. Ik heb er al zo'n 20.000 bijgezet. Ik heb het idee dat deze auto voorlopig nog geen zin heeft om ermee op te houden. Je zou zeggen, "pak een diesel met die kilometers". Ik zal misschien ooit aan de diesel moeten maar ik ben erg gesteld op een mooi lopende benzinemotor. Aangezien ik geen zakelijke auto wil en per kilometer betaald wordt, verdient deze auto zich ook gemakkelijk terug. Binnen 2 jaar na aankoop heb ik de hele auto terugverdiend.. Ik ben benieuwd of de BMW dat redt.
Update 14-7-2014 +- 468.000 km
Nog geen problemen met de auto. Kan ook eigenlijk niet na al dat onderhoud.
Een reaguurder vroeg om het financiële plaatje. Dat zit globaal als volgt in elkaar:
900 Aanschaf
2100 Banden, Preventief & Hobby onderhoud
+- 900 Voorruit, Radiateur en liters koelvloeistof
Ik heb een onderscheid gemaakt tussen die 2100 en 900 omdat de voorruit en radiateur niet gepland waren. Voorruit kreeg een barst en de radiateur ging door een steentje o.i.d. lek. De voorruit viel duurder uit omdat de klemmen, lijsten en rubbers mee vervangen moesten worden. Waren werkelijk uitgedroogd.
De uiteindelijke kosten liggen op een kleine 4.000 Euro. Dat is aanschaf, banden en een flinke pallet onderdelen. Externe partijen zijn alleen voor de APK en voorruit gebruikt. Al het andere werk heb ik zelf uitgevoerd.
3.000 had ik vooraf al ingeschat voor een goede E34. Of ik nu een goed exemplaar koop of een goede karosserie zelf omtover in goed exemplaar. Die 900 overschrijding was ongepland maar het zit je af en toe tegen. Bij mijn vorige BMW had ik een ree op mijn bumper.
De financiën voor opbrengst zitten als volgt in elkaar:
Mijn verbruik is nu structureel (geen leugen!) tussen de 1-12,5 en 1-13. Ik rij dan constant maximumsnelheden op de cruise control. 90 in 80 zones.. 110 in 100 zones.. 130 in 120 zones.. 140 in 130 zones.. Kilometertellers wijken altijd wel tot op 10% af.. Ik heb ook zeer zelden een flitsboete. 1x tot nu toe... een lullige "uitrolboete" van 40 euro
+- 1800 kilometer per maand
Verbruik 1 op 12 (kritisch rekenen!)
Literprijs 1,70 (Witte Euro 95)
0,19 ct per kilometer
1,70 / 12 = 0,14 = Benzine per kilometer
1800 * (0,19 - 0,14) = 90 opbrengst
De nuance hierbij is dat ik maandenlang in België heb getankt voor soms slechts 1,45 dus de opbrengst valt hoger uit. Tevens is het verbruik ook gunstiger maar pak ik 1 op 12 als maatstaf. Je rekent je zo nooit te rijk.
Concreet:
De auto heeft me 4.000 gekost incl. aanschaf
De auto heeft van november tot nu al ongeveer 625 euro (tenminste!) aan pure opbrengst uit mijn vergoeding gegeven. Dat betekent uiteindelijke kosten van 3375. En, hoe langer ik blijf rijden, hoe meer ik terugverdien.
Velen op deze website zullen me voor gek verklaren. Oude auto, afgeschreven, 400.000+ kilometers. Enerzijds snap ik al die burgerkritiek.. Ik zal die euro's bij verkoop niet terug zien. Anderzijds interesseert het geld me niet zo. Wij gaan de tijd nog meemaken dat auto's met een zuigermotor verboden worden. Ik hoef niet per se een of ander primitief kut volk in de derde wereld te bezoeken op een vakantie. Wel vertel ik een zoon later graag over de tijd van nu en de techniek van nu. Nog los van het feit dat ik met mijn zakelijke kilometers mooi binnenloop. Het zijn deze jaren 90' BMW's die me doen terugdenken aan mijn jeugd. Destijds had de dokter er een, de startende ICT'er in de glorierijke jaren 80/90, de Polizei, Jurgen Heinrich als Wolff, noem maar op. Deze auto geeft me meer dan alleen de rijervaring en de retro looks. Het is een stap terug in de tijd weg van die nare downsize wereld waar het allemaal kleiner moet, waar aircotjes maar 300 gram R134 bevatten en lauwe lucht blazen met het geluid van een astmapatiënt.
Wel is het zo, dat ik vanaf september tegen de 2.000 kilometers per maand zakelijk ga maken. Omdat ik toch wel een automaat wil en een auto welke bijna helemaal windstil is bij 140... overweeg ik serieus de E34 door te schuiven naar een andere liefhebber. Ik kan dan terug gaan naar een E38 728i. Een 728i wilde ik afgelopen november ook al maar ik wilde nog geen 6.000 euro uittrekken voor een auto + onderdelen vanwege een verhuizing en samenwonen. Nu is dat allemaal achter de rug en is ook mijn vriendin enthousiast. Beter kan het niet toch?
Geïnteresseerden kunnen zich melden. Wie met plezier de auto naar de 500.000 cruised (al dan niet bijtellingsvriendelijk!) kan een leuk bod mailen. De technische staat van de auto onderbouw ik met een stapel facturen!
Update: 05-8-2014 - 472.000
En ja hoor! De 470.000 is al enige tijd gepasseerd. Wel met een klein probleempje.. Laatst wilde de auto niet starten. Ik vreesde voor een kapotte startmotor. Ik heb de werking van de ramen en blazer getest, deze werkte probleemloos dus de accu zou in orde moeten zijn... Een kapotte startmotor zou eventueel ook wel mogen bij deze kilometerstand.
Ah fijn, handbak in 2, sleutel op contact, aanduwen en voila, we konden even rijden. Ik heb de auto aan een andere auto gehangen met startkabels en toen startte de auto probleemloos! Dan verdenk je toch weer de accu !? Er zat een 74 Ah accu in maar ik heb er een 100 Ah in gestopt.. Waarom ook niet!? Na deze accuwissel startte de auto probleemloos. Niet alleen dat, ook maakt de startmotor een veel frisser geluid en slaat de auto nu zeer snel aan. Blijkbaar was deze oude accu dus al een tijdje aan het overlijden ondanks dat de auto bij het starten niet extreem moeilijk klonk.
In ieder geval rij ik weer probleemloos verder. Inmiddels is een tweede E34 aangeschaft in Duitsland. Een 530iA V8 Sedan die goed in de opties staat. Dit is een projectje waar ik de komende twee maanden aan werk. Als de 520i verkocht is, gaat deze andere auto meteen de registratie in.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.