BMW 520i (1988) #2

autoreview

BMW 520i (1988)

Signalement

Uitvoering520i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf271.741 km
KM-stand laatst276.000 km
Lezerswaardering: 23%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gekocht

  • 271.741 km

Vandaag heb ik deze auto gekocht, volgende week kan ik m ophalen met een verse apk en onderhoudsbeurt.

De auto is netjes, van buiten en van binnen, geen rokersauto (dat ruik je meteen). We wilden er graag een auto bij, zodat vrouwlief niet aan huis gekluisterd zit als ik op mijn werk ben. Iets meer vrijheid, en ja, luxe. In mijn hart draait al een aantal jaren een blauw-witte propeller, dus dat het een BMW moest worden was al snel duidelijk. Ik ben gaan kijken naar een belastingvrije, dus van 1986 of ouder. Maar mensen... wat worden hier belachelijk hoge prijzen voor gevraagd, en blijkbaar dus ook betaald! Dan kun je net zo goed een jaar of 3 belasting gaan betalen, voordat de wagen wegenbelastingvrij wordt, dan ben je wellicht nog minder kwijt ook.

Dus op zoek naar een 1987-er of een 1988-er, en jawel, dan zit je ook meteen een modelletje nieuwer. Eerlijk gezegd wilde ik het liefst een 7-serie, E32. Helaas ben ik een paar tegen gekomen die de nodige lelijke spoilersetjes danwel verlagingsetjes met veel te lelijke wielen heeft moeten doorstaan. En dan kom je er 1 tegen die op t uiterlijk er nog best origineel uitziet... istie helemaal uitgeleefd van binnen. Jammer.

Toen kwam deze auto op marktplaats. Geen 7-serie, maar een 5-serie E34. Een leek ziet het verschil niet, zoveel lijken ze op elkaar. Dus maar eens gaan kijken. Ook een goede eerste indruk, dus maar eens bekijken en berijden. Optisch mankeert er wel iets aan, maar dat mag geen naam hebben, op het voorspatbord na. Deze heeft lelijke schade.

Het interieur ziet er nog net zo uit als 24 jaar geleden, lijkt het wel. Zo goed als geen slijtagesporen te zien. Wel een kale uitvoering; alleen centrale vergrendeling en een schuifdakje. Voor de rest weinig luxe. Ik zeg; wat er niet op zit ken ook niet kapot gaan!

Dan omhoog met die bak, op de brug.
Schokbrekers droog, banden met voldoende profiel, uitlaat is dicht, differentieel mooi droog. Voor zover mijn leken-ogen kunnen beoordelen lijkt de ophanging ook prima in orde. Weinig roest, weinig speling. Maar helaas wel een nat blok. Dit lijkt van boven het blok weg te komen ter hoogte van cilinder 2. Mogelijk dat hij iets zweet langs de koppakking, want veel lekken doet ie niet. Er lag bijvoorbeeld geen plasje (sterker nog, geen druppel) op de plek waar de auto 4 dagen heeft gestaan. Ik durf dit wel aan.

Vervolgens een stukje gereden en ja, hij rijdt gewoon goed. Koppeling is prima, remmen als de beste. Dus de koop werd gesloten inclusief beurtje en apk.

Uiteraard hoop ik dat ik niet teveel gebreken krijg met deze auto. Ik ben geen monteur, totaal niet handig, dus zal elke klus moeten uitbesteden. Gelukkig heb ik wel ruim de tijd om goedkope onderdelen te vinden en een (toekomstige) vriend om een eventuele reparatie uit te voeren.

U begrijpt dat ik de betrouwbaarheid en gebruikskosten nog niet kan beoordelen. Vandaar de gulden middenweg.

Heeft iemand tips of tools aangaande deze auto, dan houdt ik me warm aanbevolen!

Opgehaald

  • 271.875 km

Wat kan een week toch lang duren, maar vandaag was t dan toch zover: we hebben de auto opgehaald! Hij stond al keurig klaar, verse APK en voorzien van nieuwe olie + filter, bougies, kortom klein beurtje gehad zoals afgesproken. Na het papierwerk en een bak slobber instappen en wegwezen. De eerstvolgende stop is bij het tankstation, want t wijzertje staat al ver in t rood. Voor dik € 96,= stond de teller weer op 80. 80 liter? Zal t echt? Ik heb maar voor 57 liter getankt. Misschien zit er wel een liter of 20 'reserve' in dan...

De rit naar huis voldeed prima, evenals het 'ererondje' langs familie en vrienden. Een aantal dingen zijn me vandaag opgevallen aan de auto:
Hij is opvallend compleet! Het originele reservewiel, de krik en zelfs het gereedschapssetje is nog compleet! En wat rijdt ie toch fijn, voor een 24 (!!) jaar oude auto! Een heerlijke 6-cilinder onder de enorme kap, die je met een kruissnelheid van 130 km/u in het geheel niet hoort. Het enige wat je hoort is de wind langs de auto suizen. Relaxed...

Dan valt een vriend op dat de mistlampen niet werken. Zit er wel op, maar doet het niet? Dat is niet des BMW's. Binnenkort maar eens naar kijken, misschien zit er een stekkertje los of zouden beide lampjes kapot zijn?

Dan even een stukje sportiever rijden. Freude am fahren, daar istie voor gemaakt, toch. Ja, nu merk ik dat ik met een oud beessie onderweg ben. Natuurlijk kun je m snaarstrak door de bochten wringen, maar even snel opschakelen gaat gepaard met gekraak vanuit het vooronder. Met name van 2 naar 3. Dus sportief rijden prima, maar met beleid opschakelen, want ik wil niet direct al een versnellingsbakrevisie voor deze beauty.

Veel complimenten gehad vandaag. Ja, daar is zo'n 'ererondje' voor bedoeld. Het was inmiddels donker toen ik naar huis reed. Alle verlichting in het dashboard werkt ook nog prima, zie ik. In alle rust rij ik met een gangetje van 130 km/u op de teller weer naar huis.

Ja, ik ben een tevreden mens, blijkt uit mijn glimlach van oor tot oor.

Gepoetst

  • 273.487 km

Vandaag mijn beauty maar eens een schoonmaak- en poetsbeurt gegeven. En wat staat ze er weer schit-te-rend bij! Vandaar meteen even fotootjes gemaakt en gepubliceerd op het E34 forum:

http://www.e34.nl/board/viewtopic.php?t=12570

Zware beproeving

  • 274.200 km

De tot nu toe zwaarste beproeving, zolang ik m heb: Gister geholpen met een verhuizing. Dikke tandemasser achter de auto welke natuurlijk tot de nok toe werd volgeladen.

Nu merk ik dat ik met de lichtste motor van die tijd onderweg ben. Van mij hoeft t allemaal niet zo hard, zolang ik maar kan genieten van een ritje in mijn beauty. Maar nu waren een paar extra Nm's wel welkom geweest.
Ze heeft er moeite mee, niet alleen vanwege het gewicht wat zij moet voortstuwen, maar mede ook vanwege het warme weer en een verhuizing binnen de bebouwde kom. Geen koeling voor t 2-literblokje, dus. Maar de zwaarste beproeving kwam toch wel toen we aankwamen bij het nieuwe huis. Deze bevond zich midden in het centrum. Om daar te komen moest de zware aanhangwagen over een meter of 200 achteruit worden gereden. Slechter kun je het als licht motorblokje het niet treffen: Maximaal presteren, minimale koeling. Met de naald vol in het rood (waarom hoor ik de aanjager niet aanslaan?) heeft mijn 520i precies gedaan wat het baasje van haar verlangde. In mijn gedachten ging continue rond; "als er ook maar één zwakke plek zit in welke pakking dan ook, dan blaast ie er nu wel uit". Maar het ging goed!

Als beloning heb ik haar na de verhuizing nog even zonder aanhangwagen uitgelaten op de snelweg. Wat genoot ze hier toch van! En wat genoot ik zojuist toen ik de olie peilde en zag dat er geen druppel was verbruikt! Wat een fantastische auto heb ik toch...

Op stal

  • 274.800 km

Gister heb ik mijn dushi op stal gezet. Ze mag 3 jaar gaan genieten van een welverdiende rust. Maar waarom? zult u denken.
We hebben een ander speeltje aangeschaft. Een schitterende BMW 330ci, jaja een cabrio! Hiervan zal ik binnenkort ook een review over schrijven.
Dit zou dus betekenen dat we 3 auto's voor de deur hebben staan. We zijn maar met ons tweetjes...
Aangezien ik maar moeilijk afscheid kon nemen van mijn dushi hebben we besloten om haar te schorsen en op stal te zetten. Accu dr uit, autohoes erover en op het moment dat ze belastingvrij mag rondtoeren van de overheid (zoals het nu staat per oktober 2015) halen we het doek weer van mijn dushi af en proberen haar weer tot leven te wekken.

Zoals te lezen in mijn vorige berichten heeft deze BMW 520i uit 1988 een behoorlijk goede indruk op ons achtergelaten. Ze rijdt heerlijk, ze is degelijk en betrouwbaar en ziet er nog heerlijk uit voor dr leeftijd!

Ik hoop ook hier de draad weer op te pikken over 3 jaar. Tot dan!

Van stal

  • 274.800 km

Welja: "op het moment dat ze belastingvrij mag rondtoeren van de overheid (zoals het nu staat per oktober 2015) halen we het doek weer van mijn dushi af en proberen haar weer tot leven te wekken."
Hoe betrouwbaar is onze overheid. Gaan ze wéér het oldtimerbeleid aanpassen, terwijl deze net was gewijzigd! En nu wordt mijn Dushi pas in 2028 belastingvrij! Ze is net 4 maanden te jong om in de overgangsregeling te vallen. Gloeiende gloeiende!!

Dushi was gedoemd tot een hoopje schroot te verroesten in de stal. Mogelijk zelfs dat haar baasjes haar in die 15 jaar zouden vergeten. Maar gelukkig, er kwam een oplossing! Toen ze op stal ging lag het in de planning om haar na 3 jaar er weer uit te halen. We zijn nu 2 jaar verder, en we hebben haar weer tot leven gewekt! De accu hadden we fris gehouden aan een druppellader. Die sloot ik aan, de sleutel ging in het contact en een eerste keer kort starten. Dushi schrikt wakker! Haar motortje draait niet direct na die korte start, maar bij een tweede keer starten liet ze haar fijne 6-cilinder geluidje direct weer horen! Goh... wat heb ik haar gemist!

Koppeling in, hand op de pook, rustig in de 1 zetten... hey... dat wil niet. Koppeling los en nog eens... nee, helaas.
Ook kreeg ik de pook niet in de 2, 3, 4 en 5. Ai!
Eerst maar eens naar buiten duwen. Hier konden we haar koetswerk bewonderen in het daglicht. Ja, zo zag ze er 2 jaar geleden ook uit. Ze lijkt niets ouder zijn geworden.

Maar goed, de 6 cilinder had inmiddels al een tijdje stationair gedraaid dus die moest maar weer uit. De wegenwacht had ik al gebeld, want ik kreeg m echt niet in de versnelling. Het rare was dat, toen de motor uit was, ik de pook wél in alle versnellingen kreeg. En bij draaiende motor niet.
De wegenwachtmeneer was er snel achter: de koppelingsplaten zaten vast. Remedie: Pook in de 3e versnelling, starten. Bats! En het probleem was opgelost.
Na een hoop bewondering voor de uitmuntende staat van mijn Dushi en de bandjes weer op spanning te hebben gebracht, ging de wegenwachtmeneer het andere mooie spul op stal nog even bekijken. Ik kon niet langer wachten en ben met haar gaan rijden naar het dichtstbijzijnde APK-keuringsstation. Althans voor zover mij bekend ;)
Een fijn ritje en ik had weer veel bewondering voor de techniek van deze 26 jaar (!!) oude BMW. Wat rijdt ze toch fantastisch!

De garage heeft op mijn verzoek een nieuwe APK geregeld, een nieuwe visco-koppeling, nieuwe thermostaat en een kleine beurt uitgevoerd. Want... Dushi gaat naar Curaçao! Jawel, ik heb haar inmiddels bij de RDW uitgevoerd en de dag erna naar de verscheper in Rotterdam gereden! Ik zelf ga voor mijn werk een periode naar Curaçao en zag hierin de ideale mogelijkheid om op korte termijn nuttig gebruik te kunnen maken van mijn oude BMW. Hier in Nederland zou ik er toch niets meer mee doen, en nu kan ik haar goed gebruiken. De mogelijkheid bestaat dat ik haar daar achterlaat. Misschien dat het waard is om haar weer mee terug te nemen, maar als het voordeliger is om haar daar te verkopen, dan doe ik dat. Altijd weer dat geld...

Dus, tot zover deze review. Mogelijk dat ik m op Curaçao nog een keertje aanvul en zo niet... dan niet ;)

Verkocht

  • 276.000 km

Na 5 maanden te hebben genoten van mijn dushi BMW op Curacao werd het tijd om haar dan toch maar te koop te zetten. Ruim twee weken voor mijn vertrek besloot ik om haar te koop te zetten. Dit leek mij voldoende tijd om de auto te verkopen en er zat dus geen tijdsdruk op.

Op woensdagmiddag was het dan zover. Ik had een mooie advertentietekst gemaakt en nog een paar mooie foto's gevonden. Zo rond 5 uur in de middag stond ze dan te stralen op marktplaats.cw en... de mailbox liep vol, mn gsmmetje ontving berichtjes en telefoontjes! Blijkbaar had ik er een goede vraagprijs op gezet.

Eén pakte meteen door; hij wilde de auto direct komen bekijken. Gja, als dat net zo zou verlopen als mijn bezichtiging destijds (inmiddels 3 jaar geleden) dan istie verkocht. En dat wastie! Nog geen uur na het plaatsen van de advertentie was mijn dushi al verkocht! De laatste twee weken mag ik gelukkig nog gebruik maken van de huurauto van de baas...

Ook in dit tropische klimaat heeft de auto zich formidabel gedragen! Niks last van de koeling, die slechte wegen zo her en der deerde haar niet. Ze bracht me in alle comfort van Jan Thiel totaan Westpunt. Wat een heerlijke auto en wat is het toch balen dat de oldtimer-belastingregels zo scherp zijn aangepast! Want anders had ik mijn dushi nog gehad!

Het ga je goed, ik zal je missen. Ik hoop dat je nieuwe baasjes net zo zuinig op je zijn als ik. -snif-

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.