BMW 520d Touring High Executive (2012) #5

autoreview

BMW 520d Touring High Executive (2012)

Signalement

Uitvoering520d Touring High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf125.000 km
KM-stand laatst130.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 130.500 km

Zoals ik in mijn review aangaf van mijn vorige auto, moest ik door verandering van werkgever mijn leaseauto achterlaten en overgaan tot de aanschaf van een eigen auto.

Voor mij het belangrijkste criterium, een comfortabele reisauto van Duitse makelij uit het premium segment. De keuze was voor mij tussen een Audi A6 en een BMW 5-serie. Vanwege de hoeveelheid kilometers (meer dan 30.000 per jaar) wilde ik sowieso een diesel.

Het aanbod in BMW's en Audi's van een jaar of 5 oud met een kilometerstand zo rond de 120.000 -130.000 km is niet heel groot. Beide auto's vind ik mooi, maar de uitvoeringen die ik tegenkwam van de Audi waren over het algemeen de business-uitvoeringen; die zitten niet ruim in de opties.

Het aanbod van BMW's is wat groter en het was een zoektocht om de juiste uitvoering etc te vinden. Ik wilde absoluut een automaat, het professionele navigatiesysteem (want dan het grotere scherm en Google-maps), een zwart interieur en de juiste maat velgen.

Ik heb uiteindelijk een pracht exemplar gevonden; bij aanschaf 125.000 km, zwart lederen bekleding, zwarte hemel, het betere navigatiesysteem, M interieurpakket, 19-inch originele (en onbeschadigde) velgen met de heerlijke 184 pk sterke diesel motor.

Mijn eerste indruk? Wat een heerlijke comfortabele reisauto! Nu heb ik best wel wat mooie nieuwe auto's gereden door de jaren heen, maar de rijervaring van de BMW is toch echt niet te vergelijken. De auto ligt mooi rustig en comfortabel op de weg, is ronduit stil voor een diesel en de automaat is toch echt weer wat beter dan de DSG van het VAG-concern. Het grootste verschil is dat de DSG je vaak het gevoel geeft met een slippende koppeling te rijden terwijl daar in de BMW totaal geen sprake van is.

In de BMW zitten de standard stoelen; die volstaan voor mij prima. Ik ben 1.88m en door de kanteling van de zithoek heb ik snel een geode zitpositie kunnen vinden.

De komende tijd ga ik de auto wat beter ontdekken en dat zal ik hier zeker weergeven. Voorlopig is mijn eerste indruk goed. Het verbruik is nu 6,5 liter per 100 km; dat ga ik nog wat verder naar beneden proberen te krijgen. De truc: op de snelweg bij constante snelheid zet ik de voertuiginstelling op Efficient Dynamics Pro; de auto wordt dan wel wat gezapig maar voor op de snelweg is dat eigenlijk prima. In stadsverkeer zet ik de auto op "comfort".

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.