BMW 520d Touring High Executive (2012) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 125.000 km |
KM-stand laatst | 130.500 km |
De eerste kilometers
- 130.500 km
Zoals ik in mijn review aangaf van mijn vorige auto, moest ik door verandering van werkgever mijn leaseauto achterlaten en overgaan tot de aanschaf van een eigen auto.
Voor mij het belangrijkste criterium, een comfortabele reisauto van Duitse makelij uit het premium segment. De keuze was voor mij tussen een Audi A6 en een BMW 5-serie. Vanwege de hoeveelheid kilometers (meer dan 30.000 per jaar) wilde ik sowieso een diesel.
Het aanbod in BMW's en Audi's van een jaar of 5 oud met een kilometerstand zo rond de 120.000 -130.000 km is niet heel groot. Beide auto's vind ik mooi, maar de uitvoeringen die ik tegenkwam van de Audi waren over het algemeen de business-uitvoeringen; die zitten niet ruim in de opties.
Het aanbod van BMW's is wat groter en het was een zoektocht om de juiste uitvoering etc te vinden. Ik wilde absoluut een automaat, het professionele navigatiesysteem (want dan het grotere scherm en Google-maps), een zwart interieur en de juiste maat velgen.
Ik heb uiteindelijk een pracht exemplar gevonden; bij aanschaf 125.000 km, zwart lederen bekleding, zwarte hemel, het betere navigatiesysteem, M interieurpakket, 19-inch originele (en onbeschadigde) velgen met de heerlijke 184 pk sterke diesel motor.
Mijn eerste indruk? Wat een heerlijke comfortabele reisauto! Nu heb ik best wel wat mooie nieuwe auto's gereden door de jaren heen, maar de rijervaring van de BMW is toch echt niet te vergelijken. De auto ligt mooi rustig en comfortabel op de weg, is ronduit stil voor een diesel en de automaat is toch echt weer wat beter dan de DSG van het VAG-concern. Het grootste verschil is dat de DSG je vaak het gevoel geeft met een slippende koppeling te rijden terwijl daar in de BMW totaal geen sprake van is.
In de BMW zitten de standard stoelen; die volstaan voor mij prima. Ik ben 1.88m en door de kanteling van de zithoek heb ik snel een geode zitpositie kunnen vinden.
De komende tijd ga ik de auto wat beter ontdekken en dat zal ik hier zeker weergeven. Voorlopig is mijn eerste indruk goed. Het verbruik is nu 6,5 liter per 100 km; dat ga ik nog wat verder naar beneden proberen te krijgen. De truc: op de snelweg bij constante snelheid zet ik de voertuiginstelling op Efficient Dynamics Pro; de auto wordt dan wel wat gezapig maar voor op de snelweg is dat eigenlijk prima. In stadsverkeer zet ik de auto op "comfort".
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.