BMW 520d Touring High Executive (2011) #2

autoreview

BMW 520d Touring High Executive (2011)

Signalement

Uitvoering520d Touring High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst133.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Introductie

  • 3 km

Jawel...Overgestapt op een vier cilinder. Het zal wennen worden in geluid en beleving bij het optrekken, maar ook wennen aan de grotere actieradius en andere luxe dan ik had. Ik had graag een nieuwe X3 gehad, maar een levertijd van 8 a 9 maanden weiger ik te accepteren.

Wat heb ik besteld:
520Da High Executive in Spacegrau Metallic met zwart leren bekleding en alu interieurlijsten.
Daarnaast headup display, dynamic damper control, Turbinestyling wielen (18 inch), panoramadak, automatische sporttransmissie met stuurschakeling, comfort zetels, hifi pro., M-sportstuur met verwarming, speedlimit weergave, Xenon, adaptieve bochtverlichting, achteruitrijcamera, spraaksturing, een automatisch inklapbare trekhaak en met het nieuwe Black pannel dashboard. In dit geval is het onderdeel van de head-up display optie, maar kan sinds kort ook separaat als optie worden besteld. Dit geeft overdag en 's-nachts andere kleuren en indien de auto uit is alleen een zwart vlak Tot slot nog een spiegelpakket, lichtpakket en ambiance verlichting. Volgens mij een complete auto. Over enige tijd zal ik deze review aanvullen met de eerste rij ervaringen.

Aflevering en eerste kilometers

  • 1.500 km

22 maart de auto opgehaald bij Oolbekink in Zwolle. Een blinkende nieuwe bolide ophalen blijft een feestje, hoe vaak je het ook doet. Helaas was de auto niet geheel conform wens. BMW denkt anders over trekhaakaansluitingen. Dit wetende had ik bij de aanschaf al het gewenste (Jaeger standaard) aansluitschema geleverd, maar was hier echter geen invulling aan gegeven. Ook de in Nederland verplichte aansluiting voor de breukkabel was niet gemonteerd. Deze laatste is meteen geplaatst, voor de ontbrekende aansluiting van pin 11 t/m 13 moet ik op 8 april terug komen. Het wordt wel weer opgelost, maar mijns inziens een gemiste kans op een perfecte aflevering.

De ervaringen na de eerste 1500 km zijn goed. De auto is zeer stil, ook bij 140 km per uur. Schakelen gaat boterzacht. De als extra bestelde mogelijkheid tot veranderen van de karakteristiek van demping heeft me geleerd vooral van de comfortstand af te blijven. Amerikaans aan doende vering die meteen wagenziekte genereert bij mijzelf en de rest van het gezin. Op de breedte van de auto heb ik me verkeken. Hij past nog maar net tussen de (stenen) poort van mijn carport. De verbreding van de auto geeft me 2 cm aan beide zijden als speling. Rustig blijven is hier de boodschap. Het Black Panel geeft een haarscherp beeld zowel overdag als in het donker. Bordherkenning gaat meestal goed, maar mist ook regelmatig een bord. Jammer, daar had ik dit nu juist aangeschaft om de borden die ik zelf miste. De head-up display verandert mee in kleur conform het BP. Haarscherp en zeer gemakkelijk. Voor wat rijden betreft tot nu toe een tevreden rijder.

Het verbruik zit op dit moment op 1 op 15. En zowaar, voor het eerst conform de waardes van de boordcomputer. Het verbruik zal in de loop van de kilometers beter moeten gaan worden.

Trekhaak perikelen

  • 2.700 km

Op 8 april terug geweest voor aanpassing van de bedrading zoals eerder gemeld. Om 08:00 uur een andere auto meegekregen en rond 16:00 uur gebeld dat de wagen klaar was. Door schade en schande wijs geworden dit op zaterdag door de leverancier van de caravan laten controleren. De noodzakelijke aansluitingen waren in orde. Jammer dat dit pas in tweede instantie goed kwam, hetgeen zowel de garage als mij extra tijd en geld heeft gekost. Ook de snap-in voor de Iphone4 was binnen. Ik zal voorlopig de gsm wel weer een aantal keren vergeten uit de auto te halen.

Voor de rest rijdt de auto voortreffelijk. Ik heb nog onvoldoende wind gehad om iets zinvols te schrijven over eventuele windgevoeligheid, maar tot op heden niets hierover te melden. De rust in de auto is geweldig.

trekhaak perikelen vervolg

  • 5.100 km

Ondanks het overhandigen van het gewenste aansluitschema van de trekhaak bij bestelling, was dit niet geregeld. De aansluiting is later alsnog in orde gemaakt, maar hiervoor ontving ik een nota. Aangezien ik bij bestelling al had aangegeven dat dit moest gebeuren, was mijn aanname dat dit bij de afgesproken prijs was meegenomen. Dit bleek niet het geval. Na enige discussie is alsnog besloten een creditnota te sturen, dus geen aanvullende betaling noodzakelijk. Case closed. Voor de rest geen bijzonderheden, dan het genieten van de auto. De professional hifi is zelfs zo goed, dat ik geirriteerd raak als ik gebeld wordt in de auto en men mij stoort bij het beluisteren van de muziek. Dat kan natuurlijk niet (het is meestal zakelijk), maar geeft wel aan je kan genieten in deze auto. De laatste week van Mei en de eerste van Juni gaat de caravan erachter de bergen in. Daarna zal ik de review aanvullen met de ervaringen uit deze periode.

vakantie ervaringen

  • 10.550 km

twee weken op pad met een caravan van 1500kg. Nu is rijden met een caravan per definitie niet de zuinigste manier van rijden, maar deze auto spande voor mij toch wel de kroon. 10,8 km/l is mij voor een 4 cylinder niet echt zuinig. Met de 6 in lijn had ik dezelfde waardes. Op de terugreis met enige tegen- en zijwind zelfs 8 km/l, maar altijd een stabiele combinatie. In Duitsland met caravan 100 km/u gereden. Het verbruik hier is in ieder geval geen reden om een 4 cylinder te nemen. Voor de rest geen problemen. In de bergen kan je het tempo er goed in houden, alleen in de normaal stand van de adaptive drive werd veel geschakeld tussen 8 en 7. Dus de sportstand maar aan gezet. Voor het verbruik maakte het niet echt uit, maar wel beter bij de les.

Het schakelen met de flippers in sportstand in de bergen was lol. Uiteraard in kracht en geluid de mindere van de 6 in lijn, maar toch pure fun om te doen.

De automatische niveau-regeling is ideaal, altijd de auto recht. De elektrische trekhaak gaf nog wel eens commentaar op de camping, maar af fabriek een fors goedkopere optie bij de F11 dan achteraf inbouw.

De naakte feiten van 2 weken vakantie: 2120km gereden, 10,8 km/l met een gemiddelde snelheid van 63,6. Van de totale km's in de vakantie ongeveer 1300 km met caravan.

Conclusie tot nu toe: Goede auto maar geen 4 cylinder weer.

tussenstand

  • 16.100 km

Wat bevalt:
De auto rijdt zoals verwacht mag worden. Op de snelweg rustig voort glijdend. Stil, en door de pro-hifi genieten van de muziek.

wat bevalt niet:
Waarom BMW zegt iPhone te ondersteunen weet ik niet, want sms ziet de auto niet (wel van mijn oude Nokia), en het heb alleen de basisfuncties. Ook binnen connection is niets aangevinkt, dus geen SOS, geen hulpdiensten, geen internet, niets, nada. Jammer. Er zijn merken die dat wel voor elkaar hebben.

Over het verbruik ben ik zwaar teleurgesteld. De reden om van 6 naar 4 cylinders te gaan, en tot op heden minimaal verschil met de 525. Met de 6 in lijn heb ik over bijna 56.000km een verbruik gehad van 12,96km p/l. Bij de 520 over 14.400km een verbruik van 13,10km p/l. Het zal nog wel iets beter worden, maar zeker niet wat ik er van had verwacht. Met weemoed denk ik terug aan de 6 in lijn. Ik had stevig moeten nadenken over wat ik moet strepen om de meerprijs van de 6 in lijn te compenseren, maar toch. Helaas is het echter zelfs voor mij te vroeg om in te ruilen.

De bordherkenning is een ander onderdeel dat de investering niet waard is gebleken. Zo goed als het werkt in Duitsland, zo vaak zit het systeem er naast in Nederland. Ik had dit nou juist gekozen om die momenten dat de maximum snelheid wisselt zonder dat dit aan de weg is te zien, toch te weten wat de maximum snelheid zou moeten zijn. Helaas. Ook de matrixborden herkent hij niet in Nederland. Overigens, in Duitsland wel. Daar is de layout van de matrixborden gelijk aan een snelheidsbord en dat maakt kennelijk het verschil.

Al met al op dit moment mixed feelings over de auto.

eerste beurt en vakantie in de bergen

  • 28.364 km

Voor de vakantie gaf de auto aan nog 1100km te kunnen voor de eerste beurt. Na de trip met caravan naar Karintie Oostenrijk was ik er prompt 400km overheen. Uiteraard werden de kilometers naar beneden bijgesteld door het trekken van een caravan van 1500kg.

In de vakantie heb ik in totaal 3500km gereden met een gemiddelde van 1 op 10. Van deze afstand is 2400km met caravan. Ik vind het een acceptabel gemiddelde, in acht genomen dat ik het merendeel in Duitsland en Oostenrijk met 100km per uur heb gereden. De haarspeldbochten met de automaat in de sportstand en flippers, om goed en adequaat te schakelen. Geen problemen met de auto gehad.

Direct na de vakantie de beurt, ik was inmiddels dik 3000 km over de grens heen. Terug kerend item is een nog steeds niet functionerend Iphone snap-in adapter waarin ook de datastream op orde is. Er schijnt veel variatie te zijn. Voorlopig gaan we met de standaard versie door, zodat het reguliere bellen en opladen gewoon zijn gang kan blijven gaan.

De bordherkenning is in Duitsland geweldig. In Nederland mijns inziens zonde van de investering. Te vaak missers. Mijn advies: bespaar je de investering.

Verder geen enkel probleem en op naar de 60.000.

winterbanden en vervolg snap-in

  • 34.400 km

Op vrijdag naar de garage. Ik werd gebeld met de mededeling dat de juiste snap-in voor mijn iPhone binnen was. Dit heb ik gecombineerd met mijn winterbanden. 19 graden en winterbanden vond ik wel een leuke combinatie. In ieder geval ben ik er op tijd bij. Twee dagen voor de afspraak werd ik door de werkplaats gebeld met de vraag of ik wel winterbanden had besteld. Dit was echter bij de koop al geregeld, inclusief het uitzoeken van de velgen. Helaas wist ik het velgnummer niet uit mijn hoofd, maar nam wel een afdruk van de gekozen velg mee.
Tijdens het omzetten kwam de werkplaatschef bij me met de mededeling dat de velgen die ik had uitgezocht niet bij de hand waren. Ik kon kiezen uit M-velgen (meerprijs), alternatieve velgen. Voor de velgen die ik oorspronkelijk had uitgezocht, zou ik een nieuwe afspraak moeten maken. Aangezien de M-velgen veel leken op de velgen die ik al 2 keer eerder onder auto's had gehad, heb ik maar gekozen voor wat ze hadden liggen.
De snap-in werkt. Echter, de muziek op de telefoon is alleen te gebruiken als er geen iPod gebruik maakt van de aux ingang. Deze blijkt te zijn gedeeld. Het heeft mij en mijn zoon wel enige hoofdbrekens gekost voordat we daar achter waren. Op de display komt wel prachtig de afbeelding van de hoes voorbij van de muziek die je speelt.

Op naar de volgende beurt.

winter

  • 44.400 km

10.000Km verder dan de vorige review. Wat is er in de tussentijd gebeurd? Helemaal niets. Puur waar de auto voor is bedoeld. Door de winterbanden is het verbruik verbeterd naar 1 op 15,3. Niet bijzonder, maar ik ben er achter dat de velgen-c.q. bandenmaat toch behoorlijk kan uitmaken in het verbruik.

In deze tijd is de stuurverwarming simpelweg een uitkomst. Niet alleen in een koude auto, ook na 1,5 uur rijden is het lekker om het even aan te hebben na zolang stil zitten voordat je de auto uit stapt.

Voor de rest is het alleen genieten geblazen. Volgende beurt indicator blijft staan op 10.000km, dus ik heb nog even.

Het enige dat me bij deze auto op valt, is dat de ruitenwisser vloeistof wel erg snel op is t.o.v. de vorige. Kennelijk is hier wat in aan gepast, zodat zeer frequent bijvullen (met alleen een vochtig wegdek wil het glas wel vies worden) noodzakelijk is. Of de sproeier opening groter is, of de druk verhoogd, geen idee. Maar ach, waar hebben we het over, nietwaar?

Een heerlijke reisauto die me de driehoek Leeuwarden, Amsterdam en Brussel met plezier en zonder vermoeid te worden laat rijden en met een glimlach klaverbladen laat nemen in de sportstand met een snelheid waar nog steeds menigeen jaloers van wordt.

Onderhoudsbeurt

  • 52.697 km

Iets te vroeg (moest nog 2700km voor de volgende beurt) heb ik onderhoud laten doen en winterwielen vervangen door de zomerversie. Met de beurt zijn olie, microfilter, brandstoffilter en luchtfilter vervangen en een algemene voertuigcheck. Kosten €672,-. Voor 2 klachten zal ik terug moeten komen. Toevallig na het bezoek voor de introductie van de BMW3 was ik voor het stukje Zwolle Leeuwarden volgens de brandstofmeter ruim een halve tank kwijt. Na geconstateerd te hebben dat er toch echt maar 5 liter verbruikt was, de auto uitgezet. Na een uur herstart en nog 1 keer de klacht gekregen. Het blijkt dat de vlotter niet goed is en vervangen moet worden. Ook de klep van de bekerhouders is niet goed en de unit moet vervangen worden. Als alle onderdelen binnen zijn, wordt een vervolg afspraak gemaakt. Ik ga er vanuit dat dit garantie werkzaamheden zijn.

Mijn verbruik is over deze totale afstand 1 op 14,3. Het merendeel hiervan snelwegkilometers. Niet echt zuinig, en dat bij in acht neming van de maximum snelheid. Aan de andere kant, de auto rijdt fantastisch. Toch, de volgende wordt vast weer een 6 in lijn. De auto is nu 1 jaar oud.

terugkomst

  • 55.550 km

In de onderhoudsbeurt was geconstateerd dat de klep van de bekerhouder niet werkte en de vlotter in de tank niet goed was. Beide zijn deze dag onder garantie vervangen. Vervangend vervoer stond klaar. Prima geregeld.

Ik heb de auto nu ruim 13 maanden en dat is lang voor mijn doen. Echter, wat is het alternatief? De F11 525 is ook een 4-cylinder en de 530 wordt me te duur. Ik heb overigens hard gelachen om de tuning van BMW zelf. Om de 525 attractief te houden, blijft de auto onder de 200pk, levert 420Nm en kost 1250 euro! Wel met handhaving van garantie natuurlijk. Veel geld voor een tuning. Benieuwd hoeveel daar gebruik van maken. Voorlopig lekker door rijden. Het is crisis nietwaar?

heen en weer Roemenie

  • 87.000 km

Na vele malen naar Roemenie te zijn geweest met het vliegtuig, heb ik deze keer gekozen om de auto eens te nemen. Op deze manier kon ik de landen waar ik anders over heen vloog eens bekijken. En natuurlijk het avontuur. Met de auto via verschillende routes heen en weer Boekarest is weer eens wat anders.

Aangezien de BMW een melding had gegeven over een sensor (jawel, gebeld door BMW Zwolle dat de auto contact had gezocht voor onderhoud) meteen de winterbanden laten vervangen door zomerbanden. Gezien de weersverwachting zou dat moeten kunnen en het levert hogere snelheden op in Duitsland.

De heenreis is gegaan op dag 1 via Duitsland, Oostenrijk, Slovenie en tot slot een overnachting in Kroatie (Zagreb). Met dank aan BMW online, die voor mij onderweg een hotel heeft uitgezocht, gereserveerd en de route gedownload heeft naar de auto. Een prachtig systeem. Op dag 2 de rest van Kroatie, Servie, Bulgarije en uiteindelijk Roemenie. Tot Bulgarije prachtige wegen. In Bulgarije was het vaak kiezen uit het minst diepe gat. Ik heb vaak verwacht een lekke band te krijgen door de klappen die de banden maakten, maar de auto gaf geen krimp.

Een week later terug door voornamelijk Roemenie, Hongarije (waar overnacht), Oostenrijk en Duitsland. Opnieuw voor een Hotel BMW online ingeschakeld, aangezien ik niet wist waar ik wanneer zou zijn. Doordat de M1 was afgesloten in Hongerije, strandde ik 50 km na Boedapest. De belangrijkste oost-west verbinding was al 2 dagen afgesloten door ernstige ongelukken, veroorzaakt door hevige sneeuwval en harde wind. Met mijn zomerbanden tussen sneeuwwallen gereden van 2,5meter hoog op een gelukkig schone oude 2 baans weg.

Alles met elkaar 5600km gereden in 9 dagen met een verbruik van 1 op 14,4. Elke dag kwam ik dankzij de formidabele comfortstoelen lichamelijk fris uit de auto, ook na 16 uren rijden. Muziekje aan, cruisecontrol actief, navigatie volgend. Een geweldige ervaring met een geweldige auto.

afscheid

  • 133.000 km

Na opnieuw een trip naar Roemenie te hebben gemaakt, werd duidelijk dat mijn laatste trip over de slechte wegen van Roemenie mij 4 nieuwe velgen kostte. Overigens, de terugreis uitgevoerd in 23 uur met 1 uurtje slaap in de auto. De fantastische stoelen bleven er voor zorgen dat ik fit uit de auto kwam, en nu weet ik ook dat slapen ook uitstekend wil.

Eind september heb ik de auto ingeleverd. Het aanbod van BMW financials om de auto over te nemen was dusdanig slecht, dat ik, mede door de slechte ervaringen met BMW financials (niet de dealer, niks dan lof over Dusseldorf Zwolle), klaar was met BMW.

Na een vergeefse poging over te stappen op een BMW 3, ben ik na vele jaren BMW overgestapt op Mercedes.

Samenvattend over 3,5 jaar en 133.000km, een fantastische reis auto, ontspannend rijden, BMW connect is simpelweg geweldig, en zal de auto zeker missen. Maar wat heb ik het 6 in lijn geluid lang gemist....

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.