BMW 520d Touring Corporate Lease Executive (2010)

autoreview

BMW 520d Touring Corporate Lease Executive (2010)
BMW 520d Touring Corporate Lease Executive (2010)BMW 520d Touring Corporate Lease Executive (2010)BMW 520d Touring Corporate Lease Executive (2010)BMW 520d Touring Corporate Lease Executive (2010)BMW 520d Touring Corporate Lease Executive (2010)BMW 520d Touring Corporate Lease Executive (2010)BMW 520d Touring Corporate Lease Executive (2010)BMW 520d Touring Corporate Lease Executive (2010)

Signalement

Uitvoering520d Touring Corporate Lease Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf189.800 km
KM-stand laatst301.288 km
Lezerswaardering: 72%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

AANKOOP BMW 520D CORPORATE LEASE EXECUTIVE

  • 189.800 km

Na twee jaar begon het toch weer te kriebelen. Een ruimere en meer comfortabele gezinsauto en daarbij vind ik de 5-serie E61 nog steeds een hele mooie wagen. Inmiddels had ik voor een paar duizend euro aan onderhoud gehad aan de 3-serie E46 en is het een moeilijke afweging om door te rijden of over te stappen. Ik ben nog een paar maanden in het bezit geweest van een E39 M5 met 400pk op de achterbanden. Een geweldige machine, maar elke rit eindigt bij de benzinepomp.

Uitgangspunt was een 5-serie LCI, M-pakket en diesel. Gekeken naar import vanuit Belgie, proefgereden met een prachtige, maar kostbare 530d om vervolgens mijn huidige auto tegen te komen. Een particuliere verkoper met steeds een trage reactie, maar uiteindelijk een afspraak gemaakt. Er redelijk snel uitgekomen en een week later de auto gekocht en opgehaald. Wat een stap voorwaarts!

Een kleine teleurstelling toen na het overschrijven bleek dat de portieren niet te openen en sluiten waren. De eigenaar had sympathiek batterijen gekocht en deze met het bonnetje in de auto neergelegd, maar het bleek een breuk in de kabelboom te zijn en een kapotte antenneversterker. Twee weken de auto handmatig met de sleutel moeten openen waarna standaard het alarm af ging. Ook was er direct een melding van een lekke band in de boordcomputer. In de week erna dit nogmaals aan de verkoper gemeld en blijkt opeens nergens vanaf te weten en moet dit maar als het risico van particuliere verkoop zien. Haalt even de glans van een mooie aankoop en geeft direct een onnodige kostenpost van ruim EUR 400,00.

Een korte opsomming van de auto’s die ik de afgelopen tien jaar heb gereden:
Toyota Aygo (auto van de zaak 2009)
Peugeot 206 Quicksilver (2004)
Volvo V50 (2008)
Volvo V70R (2004)
BMW 3-serie E46 touring 318I Special Edition (2004)
BMW 5-serie E61 touring 520d Corporate Lease Executive (2010)

Geen consequente lijn te ontdekken of het moet de trekhaak zijn die onder de laatste vier modellen zit. De 5-serie heeft het prachtige M-pakket wat letterlijk en figuurlijk meer body geeft. Een prachtige kleurcombinatie van Carbonschwarz en cognac kleurige lederen bekleding. Het sportinterieur met aluminium sierstrips geeft de auto ook na 7 jaar nog een frisse uitstraling. Belangrijke voorwaarden waren het verbeterde LCI-model, uitgebreide climate control, sportstoelen, trekhaak en een automaat.

Maar een 520d…..163pk is dat nu voldoende? Ja, maar ook nee. Het is rap zat en je kan prima mee met het gewone verkeer. Sterker, op snelheid is hij opmerkelijk stil. Het is een zware auto en je voelt dat hij veel meer vermogen aan kan. Het is nooit echt feest (zeker met de gewenning van eerdere wagens M5, V70R)). De auto kan gemakkelijk getuned worden naar zo’n 200pk. Ik blijf dit spannend vinden en daarom dit nog niet serieus overwogen.

Het verbruik is volatiel. In de stad doet hij niet onder voor een dorstige 6-cylinder, maar bij gelijkmatige snelheid kan je erg zuinig rijden. Een rit Rotterdam-Groningen 1l op 20km en na 3.000km een gemiddeld verbruik van 1l op 15,2km met gecombineerde ritten van stad en snelweg. Ik denk een redelijk verbruik voor dit type auto i.c.m. de winterbanden die er nog op zitten.

Elke ochtend loop ik naar auto en ben ik blij en trots op deze bolide. Zo compleet luxe en comfortabel voor de aankoopprijs van een nieuwe Polo.

Een blijvertje...

  • 212.240 km

Wat een fijne auto. Bijna een jaar verder en geen prikkel om naar wat anders te kijken. De meeste tijd reis ik allen voor (woon-)werkverkeer, daarnaast ritjes met de familie en op vakantie hangt er een vouwwagen aan de trekhaak.

Rijden: merkbaar een grotere auto dan de 3-serie E46. Ondanks het M-pakket en 18 inch velgen rijdt het wat 'gemoedelijk'. Het ruime koppel 340Nm houdt de wagen in de eerste versnellingen goed op gang. Op snelheid is het vooral een cruiser en geen racer.

Afgelopen zomer naar Zuid-Frankrijk geweest. Drie personen op de achterbank (twee in een zitje), bagageruimte vol en een vouwwagen erachter. Door de luchtvering staat de auto keuring recht en geen enkel signaal dat de auto het zwaar had.

Kosten: Voor aanschaf had ik een berekening gemaakt van verbruik en kosten. Het gemiddeld verbruik was de afgelopen 5.000km gemiddeld 14,7 km/l en is de beste score tot nu toe. Snelweg 100 km/h zorgt voor een verbruik van circa 1 op 18, maar in de stad kan je beter de fiets pakken.

De auto heeft zich bewezen als betrouwbaar op basis van de volgende kosten. Run flat banden hebben gemak bewezen, maar wel prijzig:
- Antenneversterker EUR 237,50 (direct na aankoop)
- Zomerbanden EUR 300,00 (direct na aankoop)

Onderhoud gedurende het jaar:
- 2x lek gereden EUR 415,03
- Onderhoudsbeurt EUR 250,00
- APK EUR 19,97
Totaal EUR 1.222,50

Verder nog een mooie set velgen style 331 F10 19 inch op de kop getikt, zodat een winter en zomerset velgen heb.

Benieuwd hoe de ervaringen die jaar zullen zijn...

Zomervakantie

  • 229.680 km

Inmiddels weer het e.e.a. gedaan aan de auto. De boordcomputer gaf aan dat er vervanging van het roetfilter moest plaatsvinden. Op het BMW forum wordt hier uitvoerig gesproken over de verschillende mogelijkheden: vervangen, reinigen en verwijderen. Op advies gebruik gemaakt van de diensten van Tunex, waar vooral de Duitse merken onder handen worden genomen. Naast verwijdering van het filter de auto laten tunen binnen fabriekstoleranties. Zij hebben veel ervaring en maatwerk software. Daarnaast kan je uitvoerig meekijken met het werk dat ze daar verrichten. Het effect is aanzienlijk! Het vermogen ligt op ca. 215pk en het koppel is met 70Nm gestegen. De 520d corporate was iets geknepen, maar rijdt nu soepeler.

Ter voorbereiding op de zomervakantie een reguliere onderhoudsbeurt gegeven. Naast de vervanging van olie en filters is er een andere brembo remblokset aan de voorzijde geplaatst. Achteraf blij dat met het warme weer van vaak 38 graden de airco opnieuw had laten vullen. Van totaal 700mg was hij voor 580mg leeg.

Tijdens de zomervakantie zo'n 3.000 kilometer gereden zonder issues. De airco heeft een powerstand waardoor je in korte tijd de auto op een koele, aangename temperatuur krijgt. Ondanks dat we met z'n 5-en en een aanhanger (waar een dakkoffer op lag) reden, leek de auto hier geen probleem mee te hebben. Wel de automaat op touren gehouden wanneer het bergachtig werd. Het gemiddeld verbruik was 1 op 13.6. Het comfort en betrouwbaarheid van deze auto zijn hoog.

Een dure nota,,.

  • 238.326 km

Op een paar honderd meter na was ik thuis. Ik draaide de rotonde op en voelde ineens dat ik geen vermogen meer had. De motor viel uit.... ik probeerde opnieuw te starten, maar na een paar seconden viel deze weer uit. Er viel niets anders op dan met hulp van een andere weggebruiker de auto iets verderop aan de kant te zetten. In de avond de auto aan de stekker
gezet en het bleek dat de hogedrukpomp het had begeven. BMW kon voor ca. EUR 1.200,00 een nieuwe pomp leveren. Dat doet even pijn, maar de auto heeft zich altijd als zeer betrouwbaar opgeteld. Vanwege drukte de auto gebracht naar diesel expert Terlouw Diesel Centrum (bekend als niet goedkoop, maar zeer kundig), waar na een analyse het bericht kwam dat er gruis in het hele brandstof traject zat en dat alleen de HD-pomp vervangen een tijdelijke oplossing was. De afweging gemaakt tussen kosten vs. leeftijd/km en voor ruim EUR 5.100,00 is de motor onder handen genomen: brandstof filter, HD-pomp, injector, drukregelklep, opvoerpomp, regeleenheid, brandstofleiding en andere pakkingen, etc. Een zure reparatie die je leert te relativeren in het leven en in de hoop voorlopig weer ongeschonden door te rijden. De auto rijdt na reparatie gevoelsmatig iets zuiniger.

Op zijn best met lange ritten

  • 260.784 km

Inmiddels ruim 20.000 kilometer verder en deze kilometers is de auto niet helemaal ongeschonden door gekomen. Na de dure reparatie van december besloten door te rijden, dus inmiddels carterpan/olie van de automaat ververst, de compressor en condensor van de airco vervangen, grote beurt en staat de auto op 19 inch velgen style 331 van de F10. De velg was niet direct passend, waardoor er spacers gemonteerd moesten worden. Het is vooral optisch en heeft beperkt (negatief) effect op comfort en gebruik. Om toch positief te blijven, het olieverbruik is nihil over de afgelopen 70.000 kilometer dat wij met de BMW rijden. Tot op heden over 2019 weer een ruime EUR 2.000,00 lichter. Nog zo'n beurt en de aanschafprijs is gelijk aan het onderhoud! Motorisch is er zoveel onderhoud gepleegd, dat het een 'veilige' aanname is dat de komende periode met 'lage' onderhoudskosten kunnen rijden. Maar goed....toen reden we naar Frankrijk en kwamen tot de conclusie dat het wel ontzettend goed blijft rijden. In de afgelopen 3 weken 4.000 kilometer gereden, waarvan de helft met vouwwagen + dakkoffer. Nergens vermogen tekort, de luchtvering op de achteras zorgt dat de combinatie netjes horizontaal staat en wat een pakezel...een hele mooie pakezel zelfs. Verbruik hoger dan afgelopen jaar met gemiddeld 1 op 12,5. In juli nog getwijfeld om toch te kiezen voor een leaseauto, maar als de wagen rijdt dan doet hij dit fantastisch en we blijven voorlopig trouw aan onze BMW. Nu hij na de vakantie weer is gewassen en gepoetst vind ik hem tijdloos mooi.

Circa 100 000 kilomter in bezit

  • 288.341 km

In het afgelopen jaar ruim 28.000 kilometer gereden, voornamelijk zakelijke ritten. Deze zijn de afgelopen maanden sterk afgenomen en ik red het tegenwoordig met 1 tank per maand. Het onderhoud is afgelopen jaar beperkt gebleven tot een APK in januari en een kleine beurt drie weken geleden voorafgaand aan de zomervakantie. Een van de xenonlampen ging verkleuren, dus beide lichtbronnen vervangen (Philips EUR 180,00). Verder alle olie en filters vervangen. De automaat deed al enkele maanden wat bokkerig schakelen tussen de 2e en 3e versnelling. De software van de automaat is gereset en het probleem is volledig verholpen. Olieverbruik is nihil en onderkant van de auto is vrij van olie en roest. Op naar de 300.000…

Nieuwe voorbumper

  • 292.367 km

Op 12 september een ongelukkig ongeval op de A15. Er lag een plaat hout op de snelweg en een Transporter reed hierover heen, waardoor het los van de grond kwam en tegen de voorkant van de auto is geklapt. Gelukkig niet op de voorruit, waar mijn dochter voorin zat en enkel materiele schade. Uiteindelijk heeft het Waarborgfonds een bedrag uitgekeerd. Nieuwe bumper, mistlampen, sensoren en (belangrijk) geen kleurverschil na het spuiten.
Nog een kleine tegenvaller, omdat er een heel klein beetje vocht is gekomen in de module van de antenneversterker in de achterspoiler. Hierdoor gingen de deuren niet meer open- en dicht. Verder de kachelmotor en ventilator vervangen. Totaal onderhoudsnota EUR 1.695,00. En nog een spijker in het wiel, waardoor de 18 inch schoenen weer onder de auto zijn gezet.

Verkocht

  • 301.288 km

Eerder dan verwacht de auto verkocht. In de wetenschap dat we mogen uitzien naar gezinsuitbreiding in 2022 begon de afweging wanneer er een nieuwe auto gekocht moest worden. Voor de zomer had de BMW nog 4 nieuwe run-flat banden (19 inch) nodig en een onderhoudsbeurt. Aan de andere kant de een heerlijke reisauto tijdens de vakanties. Ook tijdens de meivakantie met de caravan erachter bleek de BMW weer een alleskunner te zijn. Maar goed......naar verwachting EUR 1.250,00 aan kosten om na een paar maanden de auto in te ruilen. De knoop doorgehakt om voor de zomer een switch te maken. De auto is ingeruild op een zeer complete Renault Espace TCE 200 Paris Initiale 7-persoons.
Bij het wegrijden nog een blik op de BMW en bedenk mij dat ik altijd trots ben geweest op deze mooie wagen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.