BMW 520d Touring (2018) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 325.816 km |
Voor het eerst een BMW
- 100 km
5 januari 2018. De grote dag is aangebroken: ik heb vandaag mijn BMW 5-Serie Touring in ontvangst genomen bij de Ekris-dealer in Velp (Gelderland). De 5 is de opvolger van mijn Audi A6 Avant. Dat was een heerlijke auto, waarin ik 5 jaar lang met plezier heb gereden.
Allereerst het keuzeproces. Mijn criteria: stationswagon uit het E-segment, diesel automaat, leer/navigatie/elektrische stoelen en spiegels/goed audiosysteem i.c.m DAB. Daarnaast wilde ik graag een sportief uiterlijk, dus M-pakket/S-Line etc.
Ik heb verschillende auto's bekeken en getest.
- Volvo V90: mijn collega rijdt in een D4 automaat. Qua uiterlijk vind ik het een enorme vooruitgang t.o.v. de V70, het interieur daarentegen vind ik niks. De afwerking en de bediening vond ik erg tegenvallen, zeker na 16 jaar Audi. Ook het navigatiesysteem met touchscreen kon me niet overtuigen. Verschillende menu's, niet reageren op commando's etc. Daarnaast beviel de automaat niet; erg traag. Motor was voldoende, net genoeg voor zo'n grote auto. Pluspunten van de Volvo zijn wel de stoelen en de prijs. De V90 viel voor mij echter af.
- Mercedes E-Klasse: zelf niet in gereden. Ik ben totaal geen fan van het interieur van de Merc. Te onrustig en naar mijn gevoel te kermis achtig. Daarnaast vind ik het uiterlijk tegenvallen, de vorige versie vind ik vele malen mooier.
- Lexus e.d. heb ik helemaal niets mee. Zullen best goede auto's zijn, maar mij trekken ze niet aan.
- Audi: proefgereden in de Q7 en de Q5. De Q5 vind ik nog steeds een gave wagen met een prachtig interieur, maar ik had geen klik met de auto. Moeilijk om uit te leggen. De Q7 beviel daarentegen heel erg goed. Hier heb ik lang over getwijfeld, maar door de combinatie van prijs en imago heb ik er toch van afgezien. De nieuwe A6 Avant komt pas in de zomer van 2018, en dit is voor mij te laat. De kilometerteller van de huidige A6 staat dan al op ruim 300.000. Niet goed voor de inruilwaarde. Daarnaast was de dealer niet erg behulpzaam. Ik heb meerdere keren aangegeven dat ik eventueel zou willen wachten op de A6, maar geen enkele respons. Jammer, maar waar.
- BMW 5: op naar de BMW-dealer dan maar! Bij Ekris in Velp werd ik meteen ontzettend goed geholpen. Erg mooie dealer met een groot aanbod. Samen met mijn zoon heb ik proefgereden in de 520d sedan en de 530d X-Drive Touring. Meteen werden we erg verrast: wat een fijne auto! Voor mij persoonlijk is de 520d ruim voldoende, meer pk's is natuurlijk altijd fijn maar ik ga liever voor luxe en opties.
Uiteindelijk heb ik de volgende auto samengesteld:
BMW 520d Touring Executive met automatische transmissie, zonder stuurschakeling;
* Exterieur: - X14 Almandinebraun Metallic (Individual kleur);
Enorm veel getwijfeld. In eerste instantie wilde ik voor Jatobabruin gaan, maar die kon niet samen met het M-pakket. Via Saphirschwarz en Carbonschwarz uiteindelijk bij deze kleur terecht gekomen. Exclusief en in de zon een prachtige gloed.
- BMW Individual hoogglans Shadow Line;
- BMW Individual dakdraagsysteem Shadow Line;
- Velgen zijn de 19 inch M dubbelspaak (styling 664 M) in Orbit Grey geworden.
* Interieur: - LZNI Exklusivleder Nappa Mokka;
- comfortstoelen;
- interieurlijsten Fineline Ridge en accentlijsten Perglanz chroom;
- hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd.
* Paketten:
- High Executive --> elektrisch verwarmde stoelen, Adaptieve LED koplampen, High-beam assist, Navigatiesysteem Professional, Real Time Traffic Information
- Audio media pack met Harman Kardon --> Comfort telefoonvoorbereiding, DAB-tuner, Hifi systeem (vervangen door Harman Kardon)
- M Sportpakket --> M-sport onderstel, M sportstuulwiel, M-logo's, M Aerodynamicapakket, LED-mistlampen, Ambiance verlichting, sportstoelen (vervangen door comfortstoelen)
- Parking Pack --> camera's rondom, wel nodig bij zo'n forse auto
- Steptronic Edition --> automaat
Opties:
- Head-up display
- 4-zone airconditioning
- Multifunctioneel instrumentenpaneel
- Apple Carplay voorbereiding
- Instrumententafel in Sensatec
- Levering zonder typeaanduiding
- WiFi hotspot
Daarnaast de WaxGuard lakbehandeling erbij genomen en de garantie met 2 jaar verlangd (nu in totaal 5 jaar). Ten slotte de BMW service inclusief met een looptijd van 5 jaar/100.000 km. Een behoorlijk complete auto dus, zeker in vergelijking met de A6 ga ik er flink op vooruit. De auto staat nu nog op 18inch winterbanden, die ik zelf erg goed vind staan.
Aflevering:
Vandaag (5 januari) de auto opgehaald met een maagdelijke kilometerstand van 5 km. Wauw. Wat een prachtige auto (wat de dealer ook vond). Perfect afgeleverd, mooi doek over de auto. Twee flessen wijn meegekregen. Het hele navigatiesysteem werd uitgelegd, wat een functies... Hier ben ik nog wel even zoet mee. Verder drie sleutels meegekregen, een 'gewone' sleutel, reserve sleutel en de 'grote' digitale sleutel, waarop je onder andere verlichting, actieradius en vergrendeling van de auto kunt regelen. Hierna mocht er eindelijk worden gereden! Met toch wel wat pijn in het hart afscheid genomen van de A6. Het ga je goed!
Eerste indruk van de BMW is super. Heel mooi interieur (die kleuren, geweldig!), fijn audiosysteem en ontzettend veel functies. Motor is erg krachtig, maar moet nog loskomen. Wat betreft de instelling van de stoel: hier ga ik nog mee spelen. Net als de A6 ga ik van deze auto ook een review bijhouden: na wat meer kilometers zal ik de review updaten. Ik zet alle onderdelen voor nu even op 4 sterren. Na wat meer kilometers ga ik dit, als het nodig is, aanpassen.
Wordt vervolgd!
Gewend aan de BMW
- 16.500 km
Inmiddels staan er al een ruime 16.500 km op de teller van de 5. En nog steeds ben ik even enthousiast als 4 maanden geleden! De BMW is een ontzettend fijne reis auto. Ook op langere stukken (Arnhem-Brussel, Delft, Haarlem) is het heel fijn om met deze auto onderweg te zijn. De automaat is werkelijk waar perfect, schakelt heel soepel. De comfortstoelen zitten erg goed, elektrische stoelverstelling en stoelverwarming zijn daarnaast echt dingen die ik ben gaan waarderen. Elektrische kofferklep, Harman Kardon, DAB, led koplampen en head-up display; het zijn stuk voor stuk fijne opties. Geluid is erg zuiver en de instellingen zijn erg uitgebreid. Ook met de achteruitrijcamera ben ik erg blij: goed beeld, de lijnen geven goed aan hoe achteruit te rijden. Helaas zit de sensor boven de kentekenplaat waardoor die snel vies wordt.
In vergelijking met de A6; beide zijn het gewoon hele fijne auto's. Ik ben eigenlijk een echte Audi-fan, maar inmiddels heeft BMW er ook een grote fan bij. Qua auto is de 5 weer een grote vooruitgang; veel moderner, nieuwer, meer opties etc. Voordelen ten opzichte van de A6:
- wat sportiever rijgedrag (bijv. harder een bocht in kunnen sturen),
- motorgeluid is zeker als je buiten staat veel minder,
- 5 is stiller van binnen, stoelen zitten net weer wat beter,
- lichtopbrengst is groter dan de A6 (led is echt een vooruitgang t.o.v xenon).
Nadelen ten opzichte van de A6:
- beenruimte achter is wat minder door de comfortstoelen,
- je wordt in de BMW agressiever benaderd door andere weggebruikers,
- tellers van de A6 vind ik persoonlijker chiquer.
Met veel plezier rijd ik dus in de BMW. Begin mei komen de zomerbanden eronder (de 19inch M velgen), ben heel benieuwd hoe dit zal gaan staan! Ik heb inmiddels ook nieuwe foto's gepost.
Tot de volgende update!
De 20,000 km ruim voorbij
- 24.000 km
Inmiddels al weer een ruime 5 maanden onderweg met de bruine BMW. Nog steeds geniet ik van elke kilometer. Ook mijn vrouw en mijn zoon en dochter vinden het heerlijk om te rijden in de 5. Aangezien de kilometerteller al op 20.000 kilometer staat, dacht ik dat het tijd werd voor een wat uitgebreidere update.
Motor en versnellingsbak:
De 520d heeft een ontzettend fijne motor. 190 pk. en 400 Nm in combinatie met de 8traps automaat rijdt heerlijk. 0-100 gaat in slechts 7,8 seconden en de top ligt op 225 km/uur. Zeker het invoegen op de snelweg is in mum van tijd gebeurd. Doordat de auto zo stil is, merk je totaal niet hoe hard je rijdt. Bij stevig optrekken hoor je de motor enigszins, maar dit wordt nooit irritant. De auto heeft 3 standen (efficiency, comfort en sport), maar ik rijd vrijwel altijd in comfort, aangezien de auto dan al snel genoeg is. Af en toe gebruik ik eens de sportstand. De versnellingsbak neigt naar perfectie; schakelen gaat ontzettend soepel! Ik heb de flippers achter het stuur niet mee besteld, maar heb hier dus ook geen spijt van. Heb het in de vorige A6 misschien één keer gebruikt. De cruisecontrol is daarnaast erg fijn. Op het stuur vind ik persoonlijk beter dan een aparte hendel (Audi A6 en andere VAG auto's).
Rijden:
De auto stuurt erg goed. Ik had hiervoor nog nooit BMW gereden, maar ik moet toegeven dat het stuurwerk in de BMW toch wel anders is dan in Audi's. De A6 C6 en C7 stuurden ook erg lekker, maar in de 5 gaat het allemaal wat sportiever. Een scherpe bocht kun je met een flink hoge snelheid ingaan, zonder het vertrouwen te verliezen. Daarnaast is het onderstel ook erg goed. Hobbels/gaten in de weg worden goed weggefilterd. Je kunt gemakkelijk wat harder over bulten heen rijden. Al met al een echte rijdersauto. In augustus gaan we weer naar Italië via Zwitserland, dus heb erg zin om met deze auto door de bergen te rijden!
Opties:
Hieronder de opties die ik absoluut zou aanbevelen als je in de markt bent voor een 5-serie.
- Audio Media Pack:
Dit bevat het Harman Kardon geluidssysteem en DAB plus. DAB had ik niet eerder gehad, maar kan inmiddels al niet meer zonder. Tegenwoordig zit het standaard in de meeste VW's/Peugeots/Renaults, maar ik vind het een erg fijne optie. De geluidsinstallatie is daarnaast een pareltje. Ik heb inmiddels wat gespeeld met de instellingen en moet zeggen dat het geluid wel erg goed is. Ik houd wel van een goede muziek in de auto en ben dus erg blij met deze optie. Ik zou het Audio Media Pack i.c.m. Harman Kardon daarom zeker aanbevelen.
- Head-Up display:
Heerlijke optie! Alle informatie wordt duidelijk weergeven. Je snelheid, de navigatie en verkeersmeldingen. Afslagen e.d. worden hiermee erg duidelijk afgebeeld. Ook het wisselen van radiozender wordt hier getoond. Ikzelf vind het persoonlijk heerlijk om hier gewoon naar te kijken in plaats van naar de tellers. Deze optie zou ik daarom een volgende keer weer bestellen.
- Comfortstoelen:
Mijn hele autoleven heb ik sportstoelen gehad. Hierin heb ik ook proefgereden. Daarna kreeg ik de 5 met comfortstoelen mee, en voor mij was dit een groot verschil! Ze geven ontzettend veel steun en zijn erg goed in te stellen. Het duurde even voordat ik de juiste positie had gevonden, maar eenmaal ingesteld (met een druk op de knop) zit het perfect. Stoelverwarming werkt daarnaast erg snel (de hoogste stand wordt wel snel té warm, dus na een tijdje zet ik hem terug).
Verder zou ik altijd het High Executive pakket, de 4-zone airconditioning en het multifunctionele instrumentenpaneel bestellen. Apple Carplay is een geinige optie, maar gebruik ik niet veel. De meeste apps zijn hiervoor nog niet beschikbaar. De Professional navigatie (zit in het High Executive pakket) is snel, duidelijk en makkelijk te bedienen. Het i-drive systeem bevalt me goed (moet hierbij wel vermelden dat ik het MMI systeem van Audi even fijn vind). Ook het verbinden met bluetooth is zo gebeurd. Ikzelf heb een iPhone 6, maar bijv. een Samsung aansluiten gaat even gemakkelijk.
Looks:
Ik ben nog steeds ontzettend blij met mijn configuratie. De kleur (Almandinebraun) vind ik nog steeds de mooiste kleur van het kleurenpalet van BMW. Het goed op de foto zetten van de kleur is alleen erg lastig. Vaak lijkt de auto zwart, maar in de zon komt de kleur pas echt goed tot z'n recht. Ik was de auto elke week, dus ik kan hierdoor goed genieten van de kleur. Ook het M-pakket is een aanrader; het maakt de auto lekker sportief! Heb inmiddels de 5 al meermaals op de weg gezien, en vind de ronde uitlaten minder mooi dan de trapeziumvormige uitlaten van het M-pakket. Ben hier dus erg blij mee. De agressieve voorkant zorgt er echter wel voor dat sommige weggebruikers je gaan uitdagen of agressief gedrag vertonen. En nee, ik rijd niet als de typische BMW rijder. Ik rijd wel goed door, maar gebruik de richtingaanwijzer en voeg niet op het laatste moment in. Hier zouden de lease Volvo's/Renaults/Peugeots soms wel een voorbeeld aan kunnen nemen! Inmiddels liggen de zomerbanden eronder. Wauw, heel blij met mijn keuze! Ik merk geen verschil qua rijden tussen de 18inch winterbanden en deze 19inchers. Ik zal hierbij een foto posten met de nieuwe velgen.
Naast de punten die ik in de update hierboven heb vermeld, kan ik geen 'negatieve' punten opnoemen van de BMW. Na wat meer kilometers kan ik hier nog op terug komen. Voor mij is het een ideale auto die mooi is, heerlijk rijdt en naast het bieden van veel comfort ook erg snel is en leuk om te rijden.
Volgende week ga ik met mijn zoon naar München (Dingolfing) om de BMW fabriek te bezoeken. Voor 39 euro p.p. (ex hotel en reiskosten) regelt BMW een hele dag voor je (inclusief lunch). Hier verheug ik me erg op. Verder gebruik ik de BMW elke dag om naar zakelijke afspraken te gaan. In augustus vertrekken we naar Italië (1.500 km) dus dan kan de 5 zich echt gaan bewijzen! Tot de volgende update!
1 jaar BMW-rijder
- 56.000 km
Inmiddels rijd ik één jaar rond in deze BMW 520d Touring (5 januari precies). In dit jaar ruim 55.000 kilometers gereden, geheel in lijn met de verwachtingen, waaronder één grote reis naar Italië (1500 km enkele reis, 60 km onder Ancona). De reis ging door Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Italië. In Como (net over de grens in Italië) overnacht. Wat een genot is het om op zo'n lange reis met deze auto te rijden! Het comfort is ontzettend goed, de motor heeft voldoende kracht en er is ruimte genoeg. Het dakkoffer op de auto ging gepaard met wat windgeruis, maar dit was niet hinderlijk. Lange stukken cruisen met 170 km/uur past perfect bij de auto. Cruise control op het stuur in plaats van een hendeltje onder het stuur (vorige Audi A6) is vele malen gemakkelijker. Daarbij zorgen de stoelen, het Harman Kardon systeem en de navi pro ervoor dat je niks te kort komt. Pluim voor de omleidingen van het navigatiesysteem; hierdoor een hele rits files omzeild.
De auto nodigt echter wel uit om door te rijden; zeker mijn zoon kan dit niet altijd weerstaan (met een bekeuring als gevolg...). De 530d (en zeker de 40d) zullen absoluut nog lekkerder rijden, maar voor mij is dit voldoende. Pluspunt voor de automaat: na het rijden met automaten in zowel de BMW 5 serie, Volvo V90 en XC90, Audi A6/A5/Q7 en Mercedes C ben ik ervan overtuigd dat BMW de beste automaat in de schappen heeft. Wat een fijne automaat; kiest precies de juiste versnelling en ook het optrekken van 1 naar 2 gaat soepel (dit in tegenstelling tot Audi).
Ondanks dat er bijna geen sneeuw gevallen is, liggen de winterbanden er sinds eind november onder. Hierbij merk ik geen verschil met de zomerbanden. Verder doet de BMW het goed, geen garagebezoeken, enkel de beurten tussendoor. Ook de BMW wintercheck is uitgevoerd. Helaas kon het bezoek aan de BMW fabriek in Dingolfing (nabij Munchen) niet doorgaan. De BMW-klantenservice is me hier wat tegengevallen. Op het laatste moment cancelde BMW de trip. Direct in juni nagevraagd of het dan mogelijk was om mee te gaan in oktober, maar door de drukte was dit niet mogelijk (?). Toch jammer dat het zo moet gaan. Volgend jaar proberen we het opnieuw. Met de 5 rijden we in ieder geval lekker door. Tot een volgende update!
Schade & lekke band
- 84.674 km
En we zijn weer even verder: tijd voor een update. Inmiddels staan er bijna 85.000 km op de teller en we rijden vrolijk verder. Op twee mindere gebeurtenissen na bevalt de BMW erg goed! Altijd voldoende kracht, automaat schakelt perfect, i-Drive werkt erg goed en intuïtief (zeker met de omleidingen die worden aangegeven) en elektrische stoelen worden een vereiste voor een volgende auto.
Om op de twee mindere gebeurtenissen terug te komen: mijn zoon reed op een zaterdagmiddag lang de supermarkt en werd vol geraakt door een bestuurster die de bocht (veel te) ruim nam. Na enig geruzie kon dit snel worden opgelost, mede door de politieagent in burger die alles had gezien. De hele bestuurderskant zat in elkaar, inclusief buitenspiegel die er los aan hing. Schadebedrag kwam uit op 6.000 euro... Op zo'n moment ben je blij dat je verzekerd bent. Na een weekje te hebben gereden in een 118i (Estoril blauw, automaat, M-pakket) was ik blij weer met de 5 weg te mogen rijden. De 1 rijdt heerlijk en is een echt bommetje, maar de 5 biedt zoveel meer comfort. Daarnaast werken navigatie e.d. beter en uitgebreider. Tweede punt volgde kort daarop: wederom mijn zoon reed op de snelweg op een zaterdagavond, toen het i-Drive systeem aangaf dat er bandenspanningsverlies rechtsachter was. Deze liep zo snel terug dat hij besloot meteen te stoppen ; op de vluchtstrook langs de A50. BMW pechhulp gebeld, zij belde de ANWB. Na 20 minuten (gelukkig krijg je voorrang langs de snelweg) kwam de ANWB. Zij konden helaas niets doen; BMW Nederland wil bij een lekke band dat de auto naar een dealer gaat. Vervolgens wachten op de takelwagen waarna de 5 werd afgevoerd. In een 4 Gran-Coupé konden ze weer naar huis. Op maandag aan het eind van de middag was de 5 weer klaar. Hopen dat dit niet nog een keer gebeurd...
Ook nog iets anders leuks gedaan met de BMW: samen met mijn zoon ben ik naar BMW München geweest om hier de fabriek, het museum en BMW Welt te bezoeken. Na een lange reis van 700 km (incl. veel files en Baustelle) en een overnachting in Würzburg zijn we fris in München aangekomen. De dag was perfect geregeld: begon met een drankje, vervolgens een drie gangen lunch, een tour van 3 uur door BMW Welt, de fabriek waar o.a. de 3-serie wordt gemaakt en het BMW museum. Erg leuk om samen te doen en interessant om te zien en te horen hoe dit proces in elkaar zit. Zeker de uitleg over het kleurproces was erg indrukwekkend. Op vrijdagavond weer terug naar Nederland gereden. Deze reis verliep gelukkig goed zonder al te veel files. Op de Autobahn merkte je pas hoe goed de 5 rijdt: 190 km/uur lijkt 130 km/uur. Even de 200 aangetikt maar verder rond de 170, een goede cruise snelheid zonder dat je steeds al te veel moet afremmen.
Over een ruime maand mag de BMW zich weer gaan bewijzen onderweg naar Italië. Erg veel zin in, maar eerst nog de gewone woon-werk kilometers maken. Tot een volgende update!
>100k update
- 114.890 km
De 100.000 kilometers zijn inmiddels ruimschoots behaald; de teller staat momenteel op 114.000. Het blijft een ontzettend fijne auto om mee te rijden. Van de BMW dealer een aanbod gehad voor een 530i (incl. een mooi inruilbod voor de huidige 5), maar meteen geweigerd. Kleur en interieur voldeden helemaal niet aan mijn wensen, en ik rijd niet in een auto waar ik niet blij van word. Verder in augustus weer naar Italië: 4 personen inclusief dakkoffer en een volle kofferbak, 1600 km enkele reis. In de omgeving zelf nog het een en ander gereden (o.a. wijnproeverij) en dan merk je wat een fijne auto de 5 is. Ook bij flinke hoogteverschillen geeft de auto geen krimp. Op de Autobahn en Autostrada is 160/170 km/uur een mooie kruissnelheid. Het geluid blijft dan binnen de perken.
Om even de plus- en minpunten op te sommen:
Pluspunten
+ Led verlichting inclusief automatisch grootlicht. Dit is echt een uitkomst! Wat geeft dat een bak licht. Zeker in het donker heb je hier erg veel profijt van. Het schijnen in de berm en het oplichten van verkeersborden is erg prettig.
+ De motor-versnellingsbak combinatie. Deze zijn zo goed op elkaar afgesteld dat het rijden erg smooth is. De automaat kiest altijd de perfecte versnelling en zorgt niet voor het 'hikken' bij wegrijden wat me altijd opvalt als ik in een Audi rijd. De 190 pk zijn voor mij echt voldoende. Er is altijd kracht aanwezig en versnellen van 80 naar 120 gaat erg soepel.
+ Het design. Het blijft een prachtige, stoere auto. Zeker het M-pakket maakt de auto af. De trapezevormige uitlaten blijf ik mooier vinden dan de ronde.
+ Het i-drive systeem. Ik denk dat er geen enkel systeem hier tegenop kan. Het berekenen van routes gaat snel, file-informatie wordt duidelijk weergegeven en de alternatieve routes zijn (bijna) altijd sneller. Ook het verbinden met de telefoon (iPhone X) en Spotify gaat perfect. Verder blijven de opties om het nieuws te lezen/weerbericht te bekijken handig voor als je moet wachten op iemand.
+ Comfortstoelen. Deze blijven echt een uitkomst. Ik blijf erbij dat deze fijner zijn dan sportstoelen. De vele instelmogelijkheden maken het soms moeilijk om de juiste positie te vinden; eenmaal ingesteld en opgeslagen heb je hier geen last meer van. De stoelverwarming wordt gewaardeerd door het gehele gezin.
+ Betrouwbaarheid (afkloppen). Ik zie de BMW dealer enkel voor de beurten. Tussendoor niks bijvullen. Bandenspanning is te zien in het i-drive systeem, wat erg handig is.
+ Geluid van het Harman Kardon systeem. Heel zuiver geluid, mooie tonen, elke type muziek is goed te beluisteren. Ook van de DAB-optie maak ik veel gebruik. De ontvangst is, in tegenstelling tot wat ik wel eens lees in reviews van BMW's en Mini's, erg goed.
+ Het head-up display. Had ik dit maar eerder gehad! Het blijft erg prettig om alle info voor je neus te hebben. Elke keer als ik in een andere auto rijd mis je deze optie.
+ De ruimte. Voorin en achterin valt er niks te klagen. Ondanks dat ik vaak alleen in de auto zit, is de grote bagageruimte erg fijn. Het extra vak onderin de kofferbak bleek erg handig tijdens de vakantie voor boeken e.d. De separate achterruit is tevens een oplossing voor als je snel iets uit de auto wil halen (bijv. op vakantie als de auto volgepakt zit).
+ Het verbruik. Ondanks drie verschillende berijders, vakantie kilometers inclusief dakkoffer en veel snelwegkilometers met 10 km/uur boven toegestane snelheid, blijft het verbruik hangen rond de 5.9 liter per 100 km. Erg netjes vind ik zelf. Dit zorgt voor een actieradius van +/- 1100 kilometer. Top!
Minpunten
- Met de keuze voor Almandinebraun voor het exterieur en Nappa Mokka voor het interieur ben ik nog steeds erg blij. Helaas wordt de auto echt ontzettend snel vies (zeker met dit weer en zeker de achterkant). Wassen zit er door drukte niet elk weekend in helaas, dus het lijkt vaker alsof ik in een zwarte auto rijd dan in een diepbruine. Bij de keuze voor een nieuwe 5-serie zou ik op dit moment gaan voor Sophistograu inclusief zwarte nieren en raamomlijsting, met hetzelfde interieur en opties.
- In een review van een 3-serie hier op Autoweek las ik over een bepaalde stank die uit de airco kwam. Deze stank herken ik ook in de 5-serie, maar dan meer in de trant van rotte vis. Het komt gelukkig maar sporadisch voor, maar het blijft vervelend.
- Een ander 'nadeel' zijn de tellers. Aan het design ligt het niet, erg fraai en mooi om de verschillen te zien tussen eco pro, comfort en sport, maar het gaat meer om de hoeveelheid informatie. Bij Audi was ik gewend om bepaalde informatie omtrent korte- en lange termijn verbruik etc. te zien tussen de tellers, maar bij BMW is enkel het gemiddelde verbruik en snelheid te zien. Deze info is wat mij betreft te nihil. Misschien weet iemand of dit uit te breiden is.
- Bij een eventuele opvolger zal ik opteren voor akoestische zijruiten. Zeker op de snelweg merk je dat er wat geruis van de ruiten en spiegels komt. Dan mag de auto wat stiller zijn. Dit is echter een klein detail. Ook op vakantie met dakkoffer (origineel BMW) merk je dit, maar dat is natuurlijk vooraf bekend. Daarbij zouden we het zonder dakkoffer niet redden qua bagage...
Voor nu rijd ik lekker door in de 5-serie. Op naar de 150k!
Grote beurt - 125k update
- 126.189 km
Inmiddels weer een dikke 25k verder. Afgelopen week heeft de 5 onderhoud gehad, ondanks alle corona maatregelen kon dit gelukkig doorgaan. Naast het vervangen van de winterbanden door de zomerbanden (staat zoveel beter!) is er groot onderhoud uitgevoerd: service voor motorolie, brandstoffilter is vervangen, service voor microfilter, nieuw luchtfilterelement, vervangen van de ruitenwissers (wat echt nodig was) en op advies van BMW zijn de remblokken voor vervangen. Er kon nog mee door worden gereden, maar niet tot de volgende beurt. Een extra keer naar de dealer vind ik dan overbodig. Hier netjes over gebeld door Ekris voor goedkeuring. Tenslotte is de Adblue bijgevuld. Al met al een redelijk hoge prijs, maar voorlopig kan de 5 er weer tegen.
Als vervangend vervoer een Mini Cooper 1.5 automaat meegekregen; wat een leuke auto! Stuurt erg goed en heeft een pittige motor. Interieur daarentegen staat me tegen en het stuitert en hobbelt wat mij betreft te veel. Aan het eind van de dag was ik blij om weer met de 5 te mogen vertrekken. Door de hele Corona crisis gaan de kilometers niet meer zo snel. Af en toe een keer naar kantoor (< 5 mensen), meer wordt er bijna niet mee gereden. Hopelijk is deze situatie snel voorbij.
De auto bevalt nog steeds heel goed. Zit heerlijk, iDrive werkt echt fantastisch, het geluidssysteem werkt super icm Spotify en ook Apple Carplay wordt veel gebruikt. Daarnaast ben ik echt blij met de automaat; altijd de juiste versnelling, heel soepel en schakelen merk je amper. Echt een aanrader. Mooi gewassen in de zon vind ik het nog steeds een plaatje. Echter zitten er een aantal swirls en krasjes in; deze zou ik graag weg willen krijgen. Daarom binnenkort een afspraak maken om de auto te laten polijsten. Zo komt de kleur nog beter uit.
Tot de volgende update!
Verbruiksmonitor
- 134.705 km
Inmiddels sinds een aantal tankbeurten gestart met de verbruiksmonitor op Autoweek. Verbruik staat (over 5 tankbeurten) op 5.6 liter per 100 km. Beste score tot nu toe is 5.24 (!). Fabrieksopgave is 5.0 l/100km dus dat moet, met de huidige 100 km snelheid en veel snelweg, te doen zijn. Afgelopen vrijdag op en neer geweest naar de champagne streek in Frankrijk. Met twee personen, een auto vol dozen (afwisselend 130 en 110 km/uur) en airco aan een verbruik van 6.11 l/100km; prima lijkt me. Het blijkt een heerlijke auto, zeker voor de langere ritten. Door regen en vuile wegen in FR is de auto erg vies geworden; goede wasbeurt in de wasbox en de auto is weer helemaal schoon. En dan is ie wel heel mooi...
Vakantie, steenmarter & toekomst 5
- 148.774 km
Inmiddels staat de teller bijna op 150.000 kilometer. Door de COVID-19 crisis natuurlijk veel minder dan normaal, maar door vakantie naar Italië zijn er toch nog wat kilometers bijgekomen. Midden augustus naar Italië gegaan: 4 personen, dakkoffer en achterbak helemaal vol. Heenreis in 2 dagen gedaan: dag 1 zo'n 950 km gereden via Duitsland - Basel - Como (IT). In Como overnacht, om de volgende dag de resterende 650 km te rijden richting de omgeving van Ancona. We zijn blij dat we toch zijn gegaan; omgeving was redelijk uitgestorven (bijna geen Nederlands tegengekomen, enkel wat Duitsers en Zwitsers) en alle maatregelen werden goed nageleefd. Terugreis in één dag gereden, 's ochtends rond 06:15 vertrokken en om 22:15 thuis aangekomen. Op zware regenval in Zwitserland + uur file voor de Gotthard tunnel na geen gekke dingen gehad. De auto heeft het prima gedaan! Ook met hogere temperaturen van 35 graden werkte de airco uitstekend. Voldoende vermogen in de bergen en op de Autobahn. Dan merk je pas echt dat de 5-serie gemaakt is voor kilometers maken op hoge(re) snelheid. De kilometers vliegen voorbij. Kruissnelheid van 160-170 in DL is perfect; windgeruis van het dakkoffer valt dan goed mee. In Zwitserland netjes aan de snelheid gehouden ivm boetes. Verbruik de gehele rit lag tussen de 7 en 8 liter/100 km (zie ook verbruiksmonitor). Prima reisgenoot de 5!
Eenmaal thuisgekomen gaan de kilometers natuurlijk nog steeds niet zoals gepland. Veel thuiswerken, af en toe naar kantoor of een klant. Verbruik zakt weer mooi naar 5.5-5.7. Eind september te maken gehad met een steenmarter in de 1-serie. Duur grapje (350 euro) dus meteen een steenmarterkastje ingebouwd en een afspraak gemaakt voor de 5 om dit ook te doen, kosten hiervoor waren 150 euro. Beter voorkomen dan genezen. Verder geen kosten gehad.
Waarschijnlijk wil ik de 520d nog zo'n 1 a 2 jaar rijden om dan uit te gaan kijken naar een opvolger. Kilometerstand zal dan ergens tussen de 250k en 300k zijn. Wat de opvolger wordt is me echter nog een raadsel. Volledig elektrisch zou mooi zijn natuurlijk, maar dan moeten er wel echt goede alternatieven op de markt komen. Plug-in zoals de 530e is ook een mooie optie (en relatief voordelig + snel), maar de elektrische actieradius is voor mij vaak niet genoeg om er optimaal gebruik van te kunnen maken. De actieradius van een 530e ligt rond de 55 km. Vaak is mijn enkele reis >100 km. Dat wordt dus nog even puzzelen. In ieder geval is duidelijk dat het geen diesel meer wordt. Met pijn in het hart, want het rijdt heerlijk en een actieradius van vaak >1100 a 1200 is toch wel lekker. We zullen er echter toch aan moeten gaan geloven. Hoewel ik een Tesla qua design/afwerking/ergonomie helemaal niks vind, rijdt het elektrische wel echt relaxt. Over een jaar maar eens gaan kijken.
Vooralsnog ben ik heel tevreden met de 5. Comfortabel, zuinig, snel en je trekt hem aan als een oude jas. Heerlijk. Ook wat nieuwe foto's toegevoegd, in herfstsferen en tijdens de zomervakantie (laatste foto's tijdens vakantie in Italië). Op naar meer kilometers!
Onderhoud
- 154.738 km
Inmiddels is de 5 naar de dealer geweest (Ekris Velp) voor een aantal zaken. Online een afspraak ingepland voor de volgende punten: APK (5 januari wordt de auto 3 jaar), wintercheck, winterbandenwissel en twee nieuwe achterbanden. Verder merkte ik dat de laatste tijd, zeker bij koude start maar ook na wat kilometers, dat de riemen erg piepten. Hier dus ook een opmerking over gemaakt. Tenslotte werken de parkeersensoren nogal overactief. Al meerdere keren meegemaakt dat tijdens het parkeren of achteruitrijden de parkeersensoren dingen zien die er niet zijn, wat dan leidt tot een noodstop; iets dat totaal niet handig is als je aan het keren bent en snel weg moet voor een andere auto. Door deze noodstop kun je vaak voor enige seconden niet voor- of achteruitrijden, erg irritant dus. Dit daarom ook gemeld.
De auto om 08:00 uur gebracht. Onderhoud zou de hele dag duren dus ik had aangegeven een leenauto te willen. Ekris geeft je de optie Mini- 1-serie - 3-serie - 5-serie. Gekozen voor een 1-serie. Uiteindelijk kreeg ik de sleutels van een nagenoeg nieuwe 520i sedan mee. Dat was een mooie verrassing! Erg fijne auto, benzinemotor is (veel) stiller dan de 520d, maar mist wel wat kracht. Zo'n sedan is ook wel erg mooi, maar ik prefereer eigenlijk altijd de touring, bij elk automerk. Wat me verder opviel is dat je bepaalde opties gaat zien als vanzelfsprekend. Denk aan een elektrsische kofferklep, achteruitrijcamera en goed geluidsysteem. De 520i miste deze opties en dat merk je meteen. Wat er wel op zat, maar ik niet heb, was het panoramadak. Dat is toch wel erg fijn. Ikzelf kies hier nooit voor omdat ik bijna alleen maar snelweg rijd en er dan bijna geen gebruik van zou maken.
Om 17:00 de 520d weer opgehaald, mooi gewassen. Uiteindelijk was het totaalbedrag wat hoger dan verwacht, maar dat kwam ook door de twee nieuwe achterbanden voor de winterbanden. Met de vorige banden ongeveer 60.000 km gereden. Daarnaast is de grote beurt (150k km) direct uitgevoerd. Hier ben ik netjes over gebeld door de dealer. Totale kosten zijn als volgt:
- Service motorolie (168 euro)
- Service microfilter (122 euro)
- Service remvloeistof (50 euro)
- Wintercheck inclusief nieuwe Adblue (61 euro)
- APK (met vlag en wimpel geslaagd) (0 euro - gratis bij wintercheck)
- Winterwielen monteren en opslag zomerbanden (100 euro)
- 2 nieuwe runflat banden inclusief montage, Pirelli 18 inch (730 euro)
- Remblokken voor- en achter reinigen (100 euro)
- Leenauto (57 euro inclusief benzine)
Totaal incl btw 1650 euro. Een flink bedrag maar dan kan de auto er weer helemaal tegenaan. Op naar meer kilometers, al zal dat in de huidige situatie nog wel even duren.
Zomerbanden
- 164.238 km
Vandaag de zomerbanden er weer onder laten leggen bij de dealer (19 inch, styling 664M). Dat staat toch weer heel fraai moet ik zeggen! Qua rijden/comfort merk ik geen verschil met de winterbanden (18 inch). Daarnaast merkte ik kortgeleden dat de richtingaanwijzer in de linkerbuitenspiegel niet meer werkte. Deze is daarom vervangen, kosten 88 euro.
De 5 kan er weer tegenaan!
Vakantie
- 179.361 km
Inmiddels bereikt de 5 bijna een kilometerstand van 180.000. Na al die kilometers kan ik enkel concluderen dat het de fijnste auto is die ik ooit heb gehad. Snel doch zuinig (gemiddeld 5.74), sportief maar toch comfortabel en van alle gemakken voorzien. Zeker de Harman Kardon, Apple CarPlay en head-up display blijven comfortverhogende opties die ik zeker weer zou kiezen. Ondanks dat de de kilometers niet zo hard gaan als voorgaande jaren, blijft elke rit toch weer een feestje. Meer auto heb je eigenlijk niet nodig.
Begin deze maand eindelijk het leer aangepakt. Producten gebruikt van Dodo Juice. Kwam veel vuil van af; stoelen zien er weer veel beter uit, evenals het stuur. Na de cleaner een leather sealant gebruikt waardoor het leer goed beschermd wordt. Enige nadeel is dat het product te heftig is geweest voor de middenarmsteun. Hier is het leer helaas wat gekreukt en ziet het er wat minder goed uit. Met leer conditioner geprobeerd dit te verbeteren, maar ben er nog niet tevreden over. Ben benieuwd of iemand tips heeft om dit te verbeteren...
Morgen gaat de 5 voor een zomercheck bij de dealer (Ekris) waarbij alles wordt gecheckt. Wel zo verstandig voor de zomervakantie naar Italië over een aantal weken (hopen dat deze wel doorgaat). Een update volgt na de vakantie!
Vakantie en garage
- 188.176 km
Inmiddels alweer even terug van de jaarlijkse vakantie naar Italië. Op donderdag auto helemaal schoongemaakt, bandenspanning wat hoger gezet (door belading), dakkoffer gemonteerd en auto ingepakt. Op vrijdag rond 09:30 vertrokken met als bestemming Como (950 km). Daar pas aangekomen om 21:30, wat met name kwam door veel regen in Duitsland (daar gaat je schone auto) en file op de Gotthardpas in Zwitserland. De volgende dag rond 07:00 uur vertrokken om de laatste 650 km te rijden richting provincie Teramo (iets boven Pescara). Die dag was zwarte zaterdag in Italië, dus zeer druk. Gelukkig kon de navigatie ons goed omleiden via provinciale wegen waardoor we zo'n 2 a 3 uur extra tijd hebben bespaard. Na een tussenstop bij wijnhuis om 18:30 aangekomen. Heerlijke vakantie gehad. Met de auto maar 2x weggeweest richting Fano (200 km enkele reis).
Laatste week de auto nog wel even afgespoeld. Wel een domper: op de laatste dag tijdens het inpakken problemen gekregen met het dakkoffer. Er was een stukje afgebroken waardoor dakkoffer niet goed omhoog kon blijven staan. Gelukkig kon ie nog wel op slot dus we konden ermee rijden. Op zaterdag vroeg vertrokken rond 06:00 uur. De terugreis wilden we in één dag rijden, wat uiteindelijk ook gelukt is. Files vielen goed mee gezien we rond 10:00 al bij Milaan waren. Na wat te hebben gegeten in Duitsland uiteindelijk thuisgekomen om 23:00 uur.
Volgende dag auto helemaal gewassen, gestofzuigd, ramen gedaan en banden gezwart. Ziet er dan weer perfect uit.
Daarnaast meteen onderhoud ingepland bij de dealer. Totaalprijs 682 euro. Het volgende is uitgevoerd:
- Service motorolie (175 euro)
- Service brandstoffilter (105 euro)
- Service luchtfilterelement (57 euro)
- Service microfilter (138 euro)
- Service voertuigcheck (57 euro)
- Bijvullen AdBlue (13 euro)
De auto werd thuis opgehaald (luxe!) en eind van de dag rond 16:00 weer teruggebracht. Dakkoffer de avond van te voren geplaatst zodat die meteen gemaakt kon worden. Hier hebben ze naar gekeken, en onderdelen zijn besteld. Helaas hebben ze hem niet opgeslagen bij de dealer maar erop laten zitten en zo teruggebracht... Dus dakkoffer kon er weer af en moet binnenkort terug.
Zo rijden we weer lekker door! Tot de volgende update.
>200k update
- 203.448 km
Inmiddels alweer een tijdje verder. Nog net in 2021 de 200.000 kilometers aangetikt; mooi moment om terug te blikken!
Begin december is onderhoud uitgevoerd aan de 5 bij Ekris Velp/Arnhem. De winterbanden zijn gemonteerd (met 18 inch velgen - mooi maar duidelijk verschil met de 19 inch zomervelgen), APK is uitgevoerd (geslaagd met vlag en wimpel, maar dat mag ook wel bij een vier jaar oude auto), de batterij van de reservesleutel is vervangen en tenslotte zijn de ruitenwissers vervangen. De oude tikten irritant tegen de zijkant van de ruit aan en zorgden voor strepen. Als er iets vervelend is zijn het slecht werkende ruitenwissers, dus meteen aangepakt. 5 januari 2022 vierde de 5-serie z'n verjaardag; 4 jaar oud. Binnen die 4 jaar dus 200.000 kilometers gereden. Minder dan verwacht, maar dit is logischerwijs te wijten aan de vele thuiswerk dagen. Inmiddels is dit nog steeds norm; veelal 2-3 dagen per week thuis en de rest naar kantoor of opdrachtgevers.
Begin januari ook bericht gekregen over een software-update naar aanleiding van mogelijk (zeer uitzonderlijk) brandgevaar. Update duurde bijna 2 uur bij dealer, natuurlijk kosteloos. Auto werd ook nog even gewassen, top service.
Nog steeds erg blij met de auto. Ondanks het feit dat diesel niet meer populair is blijft het zeer goed rijden, en een actieradius van 1200-1300 km is bijna niet te overtreffen. Desalniettemin lonkt elektrisch wel. Niet alleen omdat het milieuvriendelijk gezien beter is, maar ook gezien het zo soepel en relaxt rijdt. Inmiddels de nodige ervaring (Tesla Model S/3, Audi E-tron, BMW iX3, Kia Niro, Porsche Taycan) met elektrisch rijden en ik ben wel overtuigd van het rijden. Enkel die beperkte actieradius is een ding, zeker gezien de lange afstanden die ik vaak rijd waarbij niet altijd laadpalen beschikbaar zijn. Binnenkort een keer testrijden in de 530e, wat al een stap in de goede richting is. Voorlopig rijd ik echter nog lekker door met de 520d!
Richting de 250k en update vakantie
- 232.621 km
Inmiddels gaan de kilometers weer hard: de 230k werd afgelopen vakantie bereikt. De 5 blijft nog steeds een heerlijke reisauto, zakenauto, praktische auto en lekker sturende auto. Afgelopen augustus het dakkoffer weer gemonteerd, auto tot de nok toe ingepakt en met vier personen naar Italië gereden voor de jaarlijkse vakantie. Via Duitsland en Zwitserland naar Como gereden, om de volgende dag door te rijden naar de Abruzzen. Totaal ongeveer 1.600 km. Voorgaande jaren altijd op vrijdag gaan rijden; dit jaar kon het gewenste huisje enkel op zondag geboekt worden. Daarom zaterdag en zondag gaan rijden. Dit beviel eigenlijk heel goed: op een file voor de Gotthardtunnel na (ongeveer 30 min) geen vertraging gehad. Heel relaxt aangekomen in Italië. Zittend in de comfortstoelen, goede muziek op en een tempo van 120 km/h in Zwitserland tot 160 km/h in Duitsland/Italië maakt het rijden heel comfortabel. Bepakt en bezakt merk je dat de motor het iets zwaarder krijgt, maar nog steeds kun je zeer goed meekomen. Iedereen heeft voldoende ruimte, de navigatie geeft op tijd omleidingen aan de led-verlichting is een uitkomst in donkere straatjes.
Tijdens de vakantie 2x een rit gemaakt van 200 km enkele reis. Verder heeft de auto stil gestaan. Uiteindelijk dus ongeveer 4.000 km gereden. De normale actieradius van 1.200 km (1:18) verdwijnt met flink wat bagage, vier personen, een dakkoffer en flinke snelheden wel als sneeuw voor de zon. Ongeveer 850-900 km blijft over (ongeveer 1:13 a 1:14), wat nog steeds prima waardes zijn. In Italië valt wederom op hoeveel slechte chauffeurs er zijn. Met name zuidelijker het land in worden de snelwegen bochtiger. Dan merk je dat veel Italianen het moeilijk vinden hun baan te houden... Zeker in combinatie met hun telefoon. Ook maken ze vrijwel geen gebruik van de richtingaanwijzer. Ach ja, ze kunnen andere dingen weer beter... (-: Verder een heerlijke vakantie gehad. Begin september weer terug: hele stuk in een keer gereden op zondag. Rond 06:00 vertrokken en met 3/4 stops om 20:30 uur thuis aangekomen.
Inmiddels de eerste ritten weer gereden. Blijft een fijne auto. Ik wacht met smart op de onthulling van de nieuwe 5-serie, en dan met name de elektrische i5. Wellicht dat dat een opvolger kan worden. We gaan het zien!
Groot onderhoud (met groot prijskaartje)
- 245.622 km
Inmiddels weer even verder. 2 december is de auto naar Ekris geweest voor een aantal zaken. Een nieuwe 2-serie Active Tourer meegekregen: mooi interieur, model en hoge zit niet fijn, irritant dat auto direct ontgrendelt als je er bij in de buurt bent (continu), automaat twijfelt soms, pittige motor (220i). Was blij om weer in de 5-serie te stappen.
Er zijn een hoop dingen gedaan in de garage. Daarbij hoorde helaas ook een flink prijskaartje... Maar goed, rijdt nu weer perfect en kan weer een flinke tijd mee. Het volgende is gedaan:
Onderhoud:
- Service motorolie: €191,77
- Service brandstoffilter: €107,15
- Service luchtfilter: €59,24
- Service microfilter: €144,39
- Service remvloeistof: €50,85
- Service voertuigcheck: €58,80
- Remblokken vervangen: €701,34
- Remschijven vervangen: €591,43
- Vullen AdBlue: €56,00
- Noodhulpsysteem accu vernieuwen: €52,61
- Alarmkeuring klasse 3: €33,02
Overig:
- Bandenwissel (en opslag): €98,34
- APK (natuurlijk vlot doorheen gekomen): €0,00
- Verlengde pechhulp: €35,00
- Vervangend vervoer 220i Active Tourer: €33,05
Totaalprijs: €2.694,08 euro. Slik.
Hopelijk kunnen we nu weer even vooruit. Stilletjes aan het wachten op de nieuwe i5 Touring. Ik ben benieuwd...
Weer een jaar verder
- 297.805 km
2024 inmiddels goed gestart. Tijd voor een update na het afgelopen jaar.
Het gaat hard met de kilometers: over 2.195 km bereiken we de 300.000 km. Net niet gehaald voor z'n verjaardag op 5 januari (-;
En na 6 jaar kan ik het wel zeggen: dit is de fijnste auto die ik ooit in bezit heb gehad. En durf zelfs te zeggen: die ik ooit gereden heb (en dat zijn er nogal wat). Weinig auto's kunnen tippen aan het totaalplaatje dat deze auto biedt. Een heerlijke dieselmotor (ik weet het, anno 2024 geen populaire uitspraak), laag verbruik, een actieradius waar elke elektrische auto van droomt (standaard 1.100 km, veelal 1.200, ook in de winter), volop comfort (die comfortstoelen - die wil je!) en last but not least, een werkelijk prachtig design. Subjectief natuurlijk, maar ik kan blijven kijken naar de 5-serie. Vooral net gewassen, met de zomervelgen, in de zon... Ikzelf vind de Touring vele malen mooier dan de sedan (vind overigens de station-variant vrijwel altijd mooier). Het praktische voordeel is dan mooi meegenomen. Het afgelopen jaar meermaals ingezet als pakezel. Wat een ruimte heb je dan, heerlijk.
In 2023 een aantal mooie ritten gemaakt: 2x naar de Champagne streek in Frankrijk (enkele reis 550 km), naar Italië (1.600 km enkele reis) en knallend over de Autobahn naar Zurich voor een citytrip en meermaals naar Brussel voor familiebezoek. Daarnaast het reguliere woon-werkverkeer. Elke rit even fijn.
Paar zaken die zijn opgevallen:
- De ledlichten met grootlichtassistent zijn een uitkomst, zeker nu in de winter. Grotendeels met groot licht rijden zonder anderen te verblinden. Een knap staaltje werk.
- Onderhoud is duur, maar tussendoor vrijwel nooit problemen, irritaties of andere vervelende zaken waarvoor je de dealer een bezoekje moet brengen.
- Na 6 jaar en 300.000 km zie je helaas wel wat gebruikerssporen ondanks de pogingen alles zo netjes mogelijk te houden. Een tweetal krassen in de lak, steenslag, paar beschadigingen op de velgen. Dat doet nog steeds pijn, maar is onoverkomelijk.
- Het blijft een hele fijne reisauto. 100 km of 1.000 km rijden is met deze auto (bijna) geen verschil. Je rijdt maar door.
Ik kan niet wachten om de nieuwe (i)5 Touring te zien. De sedan valt licht tegen (mooie zakensedan maar ietwat anoniem en Aziatisch aandoend). Zodra deze wordt gepresenteerd ontvang ik hopelijk wederom een uitnodiging om deze te bekijken. Het is echter geen straf om de komende maanden nog lekker door te rijden in de 520d.
Afscheid
- 325.816 km
Na bijna 7 jaar en ruim 325.000 kilometers is de 520d Touring, omgedoopt tot 'Ralph' binnen het gezin, ingeruild. Met pijn in het hart overigens: dit is de allerfijnste auto die ik ooit heb gereden. Sinds de afgelopen update zijn er geen gekke dingen gebeurd, enkel regulier onderhoud.
Onderstaand de plus- en minpunten:
PLUS
- Looks: bij de introductie van de G30/G31 in 2017 was ik al verkocht, maar na 7 jaar ben ik nog altijd verliefd. Een mooi klassiek model zonder al te veel poespas. Het M-pakket maakt 'm wat stoerder, zeker i.c.m. de 19-inch velgen (m.i. een van de mooiste ooit gemaakt). Met de samenstelling ben ik ook nog steeds tevreden. De kleur is in de meeste weersomstandigheden zwart, maar in de zon wordt het diep donkerbruin. Past goed bij het bruine interieur en de houten inleglijsten. Een chique, doch sportieve combi.
- Motor en automaat: hoef ik weinig woorden aan vuil te maken. Een krachtige diesel, stil, schokvrij, voldoende power. Zo worden ze niet meer gemaakt (- en dat is begrijpelijk overigens, maar wel jammer...).
- Zuinig: altijd een volle tank waar minimaal 1.000 km mee gereden kan worden, veelal meer (beste ooit is 1.300 km). Gemiddeld verbruik, vakanties met dakkoffer meegerekend, is 5.81 l/100 km (zie verbruikersmonitor).
- Algeheel comfort: geen kraakjes, perfect zittende comfortstoelen, rijk aanbod aan opties, goede vering, fijne geluidsinstallatie (Harman Kardon) en een gewone draaiknop i.p.v. een mega scherm.
- Kwaliteit en betrouwbaarheid: onderhoud is duur (zie ook onder), maar daar krijg je een kwalitatief zeer sterke auto voor terug. Buiten regulier onderhoud en wisselen van de zomer- en winterbanden heb ik de dealer niet gezien. Kwaliteit zie je ook terug in bijvoorbeeld de lakkwaliteit. Die is nog zeer goed. Natuurlijk zijn er de nodige gebruikssporen (swirls, lichte krassen, 1x beschadigde velg), maar dat is logisch na meer dan 300k kilometers. Een goede polijstbeurt en de auto kan jaren mee.
- iDrive: al meerdere keren gezegd, maar ik zweer erbij. Wat een fijn systeem. Heldere menu-indeling, voldoende snel, overzichtelijk en goed bedienbaar met de centrale knop.
- Head-up display is een verademing, nooit meer zonder.
- Het is een heerlijke reisauto. Dat wordt door zowel gezin, familie, vrienden als collega's meermaals bevestigd. Lange reizen naar bijv. Frankrijk of Italië zijn peanuts. Op bestemming denk je niet 'hehe, we zijn er', maar 'jammer dat we er al zijn...'.
MEDIUM
- Het is een BMW, dus onderhoud is duur. Zeker voor een 5-serie. Ik heb het onderhoud altijd laten uitvoeren bij de dealer (eerst Ekris Velp en daarna Van Poelgeest Amersfoort), en zij rekenen een fors werkplaatstarief. Daar krijg je echter veel voor terug (leenauto, goede communicatie, juiste materialen etc.).
- Navigatie is verouderd i.t.t. bijv. Waze. Sommige straten zijn niet bekend en enkele keren werd ik omgeleid terwijl er niets aan de hand was. Daar staat tegenover dat de aanwijzingen duidelijk zijn en deze ook in het head-up display worden getoond. File-informatie en alternatieve routes worden getoond en zijn veelal correct.
- Navigatie via Carplay (Waze) wordt niet getoond in het head-up display. Valt mee te leven, maar zou een verbetering zijn.
- Door de comfortstoelen is er minder beenruimte achterin (mijn vorige Audi A6 Avant was hier beter in).
- Bij zeer hete dagen zou stoelventilatie prettig zijn. Leer is zonder toch wel plakkerig.
- Spiegels klappen bij op slot doen van de auto niet automatisch in. Daarvoor dient de uitknop langer ingedrukt te worden.
- Lakwaliteit is zeer goed (zie ook hierboven), maar de voorbumper is wel gevoelig voor steenslag. Mocht ik langer zijn blijven rijden in de auto, had ik dit als eerste aangepakt.
MIN
- …
Overall gezien een top auto. Het feit dat ik geen echte minpunten kan opnoemen zegt genoeg lijkt me.
De 5 is bij Van Poelgeest in Amersfoort ingeruild en inmiddels al verkocht. De opvolger is afgelopen week geleverd. En je raadt het al, wederom een BMW: de nieuwe i5 Touring eDrive40. Het gehele keuzeproces, de samenstelling, foto's en eerste ervaringen zijn te lezen in een nieuwe review.
Dank Ralph voor de mooie jaren! Als afsluiter een foto toegevoegd van de laatste lange reis en vakantie in Italië.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie Touring 520d ACC/Trekhaak/ambient/Carbon Schwarz
- 2017
- 199.500 km

BMW 520i High Executive
- 2019
- 25.541 km

BMW 5-serie Touring 540i xDrive High Executive | Head-Up Display | Sfeerverlichting | Trekhaak | achteruitrijcamera | Cruise Control | Navigatie | Stoelverwarming | LMV 18
- 2017
- 167.028 km