BMW 518d Corporate Lease Edition (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 518d Corporate Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Voor het eerst een BMW
- 1.000 km
Na een dikke 3 jaar in de Volvo V60 mocht ik weer een nieuwe leaseauto uitkiezen. Dat is altijd een leuk moment.
Na 3 Volvo's was een 4e eigenlijk heel vanzelfsprekend, want heb er met heel veel plezier ingereden. Goede stoelen, geen rammeltjes en echt niks gaat kapot.
Ik heb gekeken naar de XC60, maar die valt dik in de 25% bijtelling. De V70 1.6d was een mogelijkheid, maar ben toch elders gaan kijken. De nieuwe VW Passat leek mij heel erg mooi. Helaas werd ik niet echt aangesproken tijdens een bezoek in de showroom en ben toen maar naar de BMW dealer gegaan. Ik had me nog niet georiënteerd aangezien ik altijd dacht dat de 3 serie te klein voor mijn 1m95 zou zijn. Echter bij binnenkomst werd er al direct verteld over de 518d die een geknepen 2.0d eigenlijk is en 110g/co2 uitstoot. Dus binnen de 20% bijtelling, dat was me een verrassing.
Aangezien het toch wel een prijzige auto is, wilde ik naast het hoogstnodige niet veel opties erop. Enkel een business pakket en een trekhaak. Leer, PDC, Xenon, automaat was allemaal al standaard.
Afgelopen week heb ik hem mogen ontvangen en moet zeggen dat is toch wel een hele andere rijbeleving dan een V60. Veel comfortabeler, tegen dijnen aan zelfs en (nog) stiller. Wat me wel opviel is dat je op de snelweg wel actiever met sturen bezig bent. De Volvo is veel koersvast-er, de BMW moet je telkens tikje geven om binnen de lijnen te blijven. Dat vind ik wat minder, maar verder is het vorstelijk rijden zeg.
Je koopt een dergelijke auto niet voor de ruimte, want de 5-serie is niet groter van binnen dan de V60. Verder vind ik de standaard audio onder de maat. Ik luister verder toch veel BNR or Radio 1, dus voor mij prima, maar als je een stevig muziekje wilt opzetten dan moet je toch wel voor een upgrade gaan.
Binnenkort meer.
Eerste 10.000km zitten erop
- 10.000 km
De eerste 10.000km zijn gevlogen. Uiteraard helpt een vakantie naar Italië en Oostenrijk flink mee.
Ik heb toch wel flink moeten wennen aan deze auto tov mijn vorige Volvo V60. Ik heb flink wat pluspunten, maar ook zat minpunten.
Het is een grote, still en zeer comfortabele wagen, dat zeker. Dat icm de heerlijke automaat met handige auto hold functie bevalt uitstekend. Het dashboard is mooi en zit goed in elkaar. De verlichting in het interieur vind ik ook wel deftig. Verder vind ik de auto echt een mooie verschijning ondanks dat het model al wat jaren meegaat. Voor zo'n flinke wagen vind ik het verbruik ook zeer netjes, ik kom op 5,7l/km.
Dan een aantal minpunten:
- motor geluid. Dat is toch echt niks. In een auto zoals deze moet eigenlijk gewoon een 6-cylinder liggen. Dit lijkt wel een japanner.
- Ruimte achterin. Voor mijn kinderen prima, maar ik kan echt niet achter mijzelf gaan zitten.
- standaard speakers zijn best matig. Als je van muziek houd, ga niet voor de standaard audio.
- Windgevoeligheid. Ik rijd veel op de snelweg, maar als er flinke zijwind staat, dan ga je dat echt merken. Continu bijsturen.
- schudden van de auto bij starten. Ik vind dat de motor echt wat staat te schudden, de eerste 5 a 10 seconden na starten. Echt heel even onregelmatig, misschien dat dit na eerste beurt verholpen kan worden. Ik zet de start/stop functie dan ook standaard uit, want dat is niks. Bij Volvo was dit echt wel beter.
Maar goed, misschien wel wat kritiek, maar ik ben nog steeds dik tevreden over de auto en zal er met plezier mijn vele kilometers in rijden.
Over een tijdje zal ik weer een update schrijven.
Kilometers vliegen erbij
- 98.000 km
Het is weer tijd voor een update. Wat hebben we allemaal meegemaakt. Eigenlijk bar weinig te klagen.
Het eerste wat tegenvalt, zeker tov de Volvo, zijn de stoelen. Het zijn standaard met leer beklede stoelen, maar ze geven echt te weinig steun in de lenden.
Verder vind ik het geluid bij accelereren niet echt aantrekkelijk klinken. Wederom, het is een basis diesel, maar het klinkt allemaal erg suf.
Navigatie is ook niet meer van deze tijd. File informatie komt niet of nauwelijks door, dus je moet eigenlijk altijd even op je google maps kijken voor recente info. Dat zal bij iedere auto wel zijn. Daarom gaat iederen ook over op apple car of een versie van Android.
Comfort is natuurlijk wel top. Comfortabel, vering top, heel rustig, dus op hoge snelweg gewoon nog lekker kletsen met mede passagiers.
We hebben heel wat lange ritten gemaakt naar Zuid Europa en daar blinkt hij uit. Daar is deze BMW voor gemaakt.
Ik vind het nog steeds een knappe verschijning, zelfs nu de nieuwe 5 er aan komt.
We rijden met veel plezier nog gewoon door.
Verbruik, 6L op 100km bij stevig doorrijden.
Weer een update, hoewel er weinig te melden is
- 130.000 km
Voor de goede orde schrijf ik weer een update. We gaan alweer over de 130.000km heen.
Auto blijft foutloos, geen storingen, geen gerammel, alles blijft zeer degelijk.
Helaas kreeg ik laatst wel een steentje op de voorruit, dus die wordt binnenkort vervangen, maar goed, dat kan ieder gebeuren.
Iets wat mogelijk tegenvalt is het kunstleer. Je ziet dat wanneer het vochtig is geweest, dat het niet mooi in vorm blijft. Dan zie je dus dat dit geen echt leer is. Maar goed, zweterig in de zitting is het ook niet.
Het rijden gaat perfect en zet de auto steeds vaker op eco-pro waardoor die wel wat loom wordt, maar voor op constante snelheid op snelweg, is het prima. De zeilfunctie geeft extra rust.
Ik vind eigenlijk ook wel dat de motor nu steeds soepeler begint te lopen. Ik begin hem bijna vlot te noemen. Het is natuurlijk de meest zwakke diesel, maar je voelt dat die toch echt wel wilt.
We gaan er nog een jaartje tegenaan en dan zal ik weer een nieuwe mogen kiezen. De vraag is welke auto. De nieuwe 5-serie is volgens mij een klap duurder geworden. De XC60 is ook een optie, maar ook knap aan de prijs. We gaan het wel zien.
Na 3 jaar gaat hij weer uit de lease
- 180.000 km
De afgelopen 3 jaar zijn omgevlogen. Mijn eerste BMW en een ervaring rijker.
De teller staat op 180.000 km die voornamelijk tussen Rotterdam en Antwerpen zijn afgelegd. Wat is me opgevallen...in willekeurige volgorde:
1. Geen enkele storing gehad gedurende deze 3 jaar
2. Solide wegligging, maar dashboard niet kraakvrij in bochten op snelweg die op hogere snelheid worden genomen.
3. Verbruik 5.7L/100km waarbij ik vnl snelweg kilometers maak en wel een beetje doorrijd.
4. De basis zetels zijn niet voldoende qua lendensteun.
5. De basis audio is prima voor radio, maar de muziekliefhebber moet upgraden.
6. Zelfs in basisuitvoering toch een knappe verschijning.
7. Meer comfortabel dan rijders-auto in deze uitvoering. Het is een 518d, dus geknepen 2.0l diesel.
8. Ondanks lage vermogen zijn lange ritten in Duitsland met 180km/u prima mogelijk, zelfs 225 een keer aangeraakt.
Ik heb goed kunnen merken dat er veel tijd en energie in de ontwikkeling is gestoken, want het is echt een heerlijke, betrouwbare wagen.
Echter, een nieuwe auto moest gekozen worden. Door de hogere bijtellingsregels (22% nu) en hogere aanschafprijzen ben ik een niveautje lager gaan shoppen. Het wordt een compleet aangekleden VW Passat. Zonder in gereden in te hebben, dus over paar weken ben ik benieuwd hoeveel ik moet inleveren qua comfort, geluidsniveau, etc.
Concluderend vind ik dat de BMW 5 serie eigenlijk uitgerust moet worden in de versie waar hij voor bedoeld is. Dus een veel dikker motor, zeg 530d. Een luxere uitrusting met echt leren comfortzetels. Niet het nepleer wat ik nu had. Betere audio en nog wat van die zaken.
Ik had het budget niet, dus ben echt wel blij dat ik 3 jaar in de 5 heb mogen rijden, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.