BMW 435i Cabrio High Executive (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 435i Cabrio High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 57.000 km |
De eerste kilometers
- 600 km
De beoogde opvolger voor mijn BMW 520i zou een BMW 420i Grand Coupe zijn geweest ware het niet dat ik een aanbieding onder mn neus geschoven kreeg voor een 435i cabrio m-sport package met wat lakschade die door de lokale BMW dealer niet meer als nieuw verkocht kon worden.
Na lang onderhandelen de knoop doorgehakt en voor deze cabrio gegaan. Ik weet het, de auto is niet ruim, niet praktisch en ook niet zuinig en ik ben persoonlijk geen fan van het rode interieur, maar daar tegenover staat wel een hele hoop freude am fahren! Mijn zoon is het baby stadium voorbij, dus ik hoef geen tassen vol met zooi meer meer te slepen en hij klimt zelf in zijn stoeltje tegenwoordig, dus daar hoefde ik het ook niet voor te laten.
De auto is Saffier zwart met een koraalrood interieur. De volgende opties zitten er op naast de standaard cq gebruikenlijke opties;
- M-sport package
- Sport automaat
- Comfort access
- achteruitrij camera
- Dimmende binnen/buiten Spiegels
- Navigatie professional
- Sportstoelen / memory / lendesteun
- Aircollar / stoelverwarming
- Windscherm
- Head-up display
- Park distance control
- Actieve cruise control met stop en go fuctie
Het interieur is gewoon BMW, strak overzichtelijk en bediening simpel, maar dit is helemaal het geval als je zoals ik ook voor deze auto een BMW gereden hebt. Alle menu’s zijn bijna hetzelfde en binnen een paar minuten heb je de meeste functies zo gezet hoe je het hebben wil. Ik zeg niet dat het BMW systeem perfect is, maar IDrive is gewoon goed! De materialen die ze gebruikt hebben in het interieur zijn okay, maar mis wel een beetje exclusiviteit al maakt het M sport package veel goed.
De zit in de auto is erg goed, ben weer een stukje meer verziekt, want sportstoelen zullen als de volgende auto weer een BMW wordt gelijk aangevinkt worden. Ook het M sportstuur is zeker aan te bevelen tov een standaard stuurwiel. Met mijn 1.89m zit ik als gegoten in de auto, want de verstel mogenlijkheden zijn legio. Ook achterin kun je zowaar goed zitten voor volwassenen al is het niet aan te raden om even 1000km te gaan rijden, maar voor een cabrio is de ruimte achterin uitstekend en voor kortere ritten kan je gewoon met zn vieren genieten! Verder heb je geen last van een dode hoek bij de B stijl, omdat die er niet is.
De kofferbak is klein (zeker met het dak open) en alleen geschikt voor boodschappen doen. Ook is de kofferbak onregelmatig gevormd en laag, dus dat is wel echt een minpuntje, maar daar koop je dit soort auto niet voor. Moet je dan toch een keer naar IKEA, dan doe je dat met mooi weer, want met het dak open kan je heel wat beroerd gevormde dozen op de achterbank kwijt.
Nu het leukste, dak naar beneden en rijden. Het dak verdwijnt vrij snel in de koffer ruimte en dit kun je het beste gewoon doen als je stil staat. Tot 18Km/u doet het dak het ook, maar in de praktijk is dat niet echt handig, want je moet je kruipsnelheid echt in de gaten houden anders stopt het systeem ermee en krijg je allerlei waarschuwingen via het info display.
Van het onderstel (M sport packet en 19inch wielen) verwachte ik dat deze vrij stug zou zijn, maar dit valt alles mee en wanneer de auto in comfort stand staat is het dan ook redelijk comfortabel rijden al moet je niet echt op slecht wegdek rijden, want dan voel je wel dat het allemaal wat straffer afgesteld staat.
De motor is echt top en verslavend. Heb nu net 600 km gereden waarvan de eerste 500km rustig inrijden. De 3 liter turbo klimt waanzinnig snel in de toeren en voordat je het beseft passeer je de 100 km/u en dan blijft de auto versnellen tot je echt ver boven de legale snelheids limieten zit. Zeker met het dak open hoor je de roffel van de uitlaten zeer goed en loeit de motor het uit van plezier! Als je de schakel flipper gebruikt, dan komt er een rochelend geluid uit de uitlaat wat ook het sportieve karakter benadrukt. Ik heb de sportieve programma’s (Sport / Sport+) nog niet echt uitgeprobeerd, maar een sport auto zal het nooit gaan worden, want daar is deze cabrio gewoon te zwaar voor. Het is meer een cruiser met sportieve trekjes.
Over de rijbeleving meer bij een volgende update, wanneer ik er een paar duizend kilometer mee gereden zal hebben en hier meer over kan melden. De 4 cilinder turbo motoren van BMW zijn erg goed, maar ik moet toch bekennen dat deze 6 cilinder toch wel echt top is en het jammer is dat deze zo onbereikbaar geworden is mbt aanschaf, zodat je er niet echt veel op de weg tegen zult komen. Ik woon zelf in het midden oosten en ook daar zie je dat de meeste (Europese) auto’s een downsized blok voorin hebben liggen, omdat de aanschaf ook hier relatief erg duur is al hoef je het hier voor de brandstof prijzen niet te laten.
Mooi weer
- 5.000 km
Er staat al weer meer dan 5000 km op de teller en nu is hier het klimaat voor de komende maanden perfect om open te rijden. Het is 's nachts rond de 14 graden en overdag rond de 22, dus ideaal cabrio weer met de mogenlijkheid om verschillende dingen uit te proberen.
Als de temperaturen boven de 20 graden zijn, dan hoef je eigenlijk het windscherm niet te plaatsen achter de voorstoelen Het valt dan best mee met de turbulente lucht (tot 120 km/u). Met het scherm geplaatst kun je ook met temperaturen tot een graad of 12 rijden, want dan zit je helemaal uit de wind, maar oorwarmers zijn wel gewenst op den duur evenals iets op je hoofd.
Daar valt 1 systeem voor mij door de mand en dat is het aircollar systeem. Als je bijna 1.90m bent, dan is dit systeem waardeloos. Het blaast ergens onder je nek tegen je jas aan, dus als je wat langer bent dan maakt dit systeem totaal geen verschil. Ikzelf tenzij het verbeterd wordt zou deze optie niet meer kiezen in ieder geval.
Daar tegenover staat dat de stoel verwarming (3 standen) wel erg goed is. Bij een koude morgen volstaat de 2e stand, terwijl de hoogste stand gewoon echt warm is!
Het rijden is gewoon geweldig en het benzine verbruik schommeld rond de 1 op 9/10, maar ik kan vaak de verleiding niet weerstaan om vanuit stiltand naar de 100 te sprinten mbv de flippers achter het stuur. Het opzwellende geluid van de motor en de roffel in de uitlaat zijn echt verslavend. Nu hoef ik dan ook niet wakker te liggen over de benzene prijs hier.
Een optie die ik echt kan aanraden is de head-up display. Werkt heel fijn en geeft altijd de snelheid aan en navigatie (wanneer in gebruik) en verder alle handelingen die je doet komen kort in beeld. Voorbeelden hiervan zijn ;als er iemand belt (naam of nummer), er van radio zender gewisseld wordt (zender of frequentie) en waarschuwingen. Je hoeft niet meer op je dashboard of scherm te kijken als je een signaal hoort maar wordt gewoon geprojecteerd voor je neus zonder dat het hinderlijk is. Voor degenen die het willen weten; je kan het ook helemaal uitzetten als het niet fijn vind.
Wel een puntje van kritiek en dat is de binnenspiegel. Het is formaat breedbeeld tv, terwijl je beeld gevuld wordt voor 60% met dak, achterbank en hoofdsteunen. Verder omdat die spiegel er zit neemt het een hoop zicht weg door de voorruit voor de langere mensen onder ons. Met alle technieken tegenwoordig zouden ze nu die spiegel wel eens mogen vervangen voor een ander system, omdat je ook altijd nog 2 buitenspiegels hebt, waar je zeker in deze auto veel meer in kan zien wat er achter je allemaal gebeurd.
Tot zover deze update.De volgende is over ongeveer 10.000 km, wanneer de auto zn eerste beurt gehad heeft.
Eerste onderhouds beurt
- 17.200 km
Over de onderhoudsbeurt kan ik zeer kort zijn, dat was gewoon olie verversen + filters en de auto was netjes gewassen bij de lokale dealer. Geen gekke dingen en de prijs viel mee.
Tot nu toe en zeker van de periode november tot april heb ik ongeloofelijk veel plezier gehad van deze cabrio. Op 2 -3 dagen na heb ik iedere dag open kunnen rijden en dat is toch wel echt pret hebben met een vervoermiddel die voornamelijk gebruikt wordt voor woon/werkverkeer. Iedere dag na je werk met een big smile op de knop drukken, zodat de kap achter je wegvalt in de kofferbak en dan met volle teugen genieten van geluid wat deze 6 in lijn produceert!
Verder zit alles solide in elkaar en van piepjes en kraakjes moet deze auto weinig tot niets weten tenzij het wegdek echt slecht is, dan wil je wat rubber gepiep horen bij kuilen, maar voorderest is er niks mis met de stijfheid van het chassis. Je merkt wel dat je met een zware auto op weg bent. Het is dan ook geen sport auto al is het onderstel erg goed, maar in een snel genomen bocht met de kap open, dan voel je het gewicht wel drukken aan de achterkant al liggen de grenzen ver weg.
Het benzine verbruik valt mee voor een 1700 kg zware auto met een 3 liter 6 cilinder. Met de kap open en stevig rijgedrag is het verbruik rond de 10/12 liter per 100km, maar met de kap dicht en lange stukken snelweg, dan zakt het verbruik zomaar tot 8.5/9 liter per 100km wat netjes is te noemen.
Over het praktische gebruik voor dit type auto ben ik best tevreden. Ben pasgeleden nog bij de Mercedes dealer geweest en de nieuwe C klasse Coupe/Cabrio zijn toch wel wat minder bedeeld achterin, zodat je de voorstoelen echt naar voren moet zetten om iemand plaats te laten nemen op de achterbank. Verder ben ik op het moment aan het verhuizen en er kan nog aardig wat mee. Dozen (30X40X30cm) passen er 4 in de kofferbak, 8 op de achterbank en 3 voorin.
Heb ik dan nog wensen in deze auto? Ja en dat betreft het audio systeem. Ik heb het standaard systeem erin zitten en ik moet zeggen dat is niet het sterkste punt bij BMW in het algemeen denk ik. Zowel deze als mijn vorige 5 serie vind ik het geluid niet vol genoeg en kan dus aanraden om een Harman Kardon surround systeem aan te vinken op de optielijst. Ik laat mijn auto waarschijnlijk aan het einde van het jaar bij een audio speciaal zaak upgraden.
Tot zover deze update. De volgende zal ergens begin volgend jaar zijn als ik weer nieuwe items heb die het vermelden waard zijn.
Bijna een jaar verder
- 26.800 km
We zijn bijna een jaar verder sinds de laatste update en heb helaas niet zoveel kilometers gemaakt. Het komt voornamelijk door het slechte weer afgelopen winter de wegen in nogal slechte staat waren en ik meer de Jeep Wranger van mijn vrouw gebruikt heb terwijl zij maar 3 kilometer van haar werk af zit.
De auto heeft vorige week een grote beurt gehad. Die duurde helaas 2 dagen, want de dealer zit in een splinter nieuw pand en hebben nog niet alles helemaal onder controle lijkt het. De auto geeft keurig aan via het scherm wat er allemaal gedaan moet worden (hoofdzaken) en dat is wel makkelijk. Zo weet ik namelijk ook dat ik over 7000km de remmem aan de voorkant er aan zitten te komen.
Het enige waar ik niet echt over te spreken was mbt de service is dat toen ik mijn auto ophaalde het scherm een waarschuwing gaf dat de batterij van de sleutel bijna leeg was. De 3 euro voor een batterij hadden ze ook nog wel op de rekening (650 Euro) mogen zetten. Aan de andere kant weet ik nu wel hoe simpel en doordacht die autosleutel in elkaar zit. Je gebruikt namelijk de noodsleutel (die je eruit kan klikken) om het batterij klepje open te maken. Niks schroevendraaier, aanmodderen, schelden en als resultaat krassen op de behuizing! Hulde!
Helaas was ik dus ook toe aan nieuwe banden. Mede door slecht wegdek en een schroef opgepikt linksachter (het grote nadeel van run flat banden) besloten dat al het rubber maar vervangen moest worden en niet alleen achter, omdat er ook verschillende hapjes rubber uit de voorbanden waren. Dat is hier lokaal een zoektocht op zich aangezien de BMW dealer geen banden service heeft. Na bestellen en 3!! weken wachten zitten er nu Pirelli P Zero banden onder de auto en die bevallen goed al had ik in eerste instantie mijn oog laten vallen op Goodyear, maar dan zou ik 2 maanden hebben moeten wachten.
Verder is er niets op de auto aan te merken. Geen gekke dingen, rammels of piepjes, dus kan de conclusie wel trekken dat ook een cabriolet van BMW solide in elkaar steekt. Het blijft in ieder geval een waar genot als je de startknop indrukt en de 6 in lijn met een donker gegrom ontwaakt, om dan daarna met een ongekende soeplesse jezelf door het overige verkeer te navigeren.
Ik kijk in ieder geval uit naar oktober wanneer de temperatuur weer gezakt is en het dak weer de kofferbak in kan en weer eens wat serieuze kilometers gemaakt kunnen worden.
Nieuwe foto's
- 26.950 km
Na een grote schoonmaak van de auto gelijk wat nieuwe foto's genomen. (sorry handgreep kofferdeksel vergeten schoon te maken)
Exterieur
Met dak gesloten is (in het zwart) de auto alleen te herkennen als cabrio door de stijler aflopende achterruit. Alleen als je dichtbij de auto staat zie je de naden van de dak constructie.
Kofferbak is smal door de dak constructie, maar verder wel goed bruikbaar. Schijnt een surfplank in te passen als de bank omgeklapt is, maar dan moet het windscherm wel weg gehaald worden vanachter de achterbank.
Interieur
Erg rood zeg maar. Ruimte achterin is niet zo beperkt als je zou denken. Ook bekerhouders in het midden op de achterbank (onder de zwarte afdekking) M type sport stuurwiel is top. (dik/voldoende grip)
Een normaal type handrem ipv electrisch. Dit is wel jammer, want een electriche handrem komt altijd in combinatie met een auto hold systeem wat erg handig is bij file rijden. Als je tot stilstand gekomen bent staat de handrem er gelijk op en auto gaat weer rollen wanneer je gaspedaal aanraakt.
Tot zover deze korte (foto) update
Weekje garage
- 30.200 km
Ongeveer een half jaar geleden is er een vrachtwagen tegen de linker spiegel aangereden met als resultaat dat de veer gebroken was dat onderdeel is van het mechanisme om de spiegel in te laten klappen. Dit zou een nieuwe spiegel betekenen en aangezien ik die functie nooit gebruik heb ik het laten zitten. Een maand geleden begon de spiegel helaas op te spelen, want iedere keer wanneer ik de auto van het slot haalde (sleutel/comfort access) begon de spiegel te tikken om in te klappen wat niet ging door de kapotte veer, dus er was meer schade aan de spiegel dan gedacht.
Verder was er een recent een trillend geluid waarneembaar bij flink gas geven (net of er CD doosjes meetrillen in het dashboard kastje of er een muntje ergens meetrilt)
De hele auto leeg gehaald, Het kinderzitje eruit, het windscherm eruit, alles open en dicht gehad, maar het geluid bleef. Mede met de spiegel besloten dat het tijd was om dit te verhelpen, want als ik ergens niet tegen kan zijn het onverklaarbare rammels of onderdelen die een eigen leven willen gaan leiden.
Bij de BMW dealer duurde het dan ook een paar dagen voordat ze het euvel gevonden hadden. Het bleek een bevestigings onderdeel te zijn van de cover die over de remkabel zit ergens bij de versnellingsbak. (wat ik er uit op kon maken, want het personeel is niet heel goed in uitleggen met betrekking tot technische zaken in het Engels). Het onderdeel was een schokkende 9 Euro en het plaatsen door de moeilijke plek 300 Euro. Workshop manager heeft me een goede deal aangeboden om de garantie met 2 jaar te verlengen en heeft zo de meeste uren weg kunnen moffelen.
Waarom de extra garantie genomen? Alles behalve banden, remmen en vloeistoffen heb ik nu weer garantie op alles en dat voornamelijk gedaan vanwege de stof/zandstormen die hier in het voorjaar en najaar voorkomen. Aangezien de 4 serie normaal al bol staat van de electronica heb ik ook nog een dak dat inklapt. Ook alles mbt tot de airco valt onder garantie, want dat wil het het algemeen bij auto's hier in het midden oosten het nog wel eens opgeven door frequente gebruik met zware belasting in de zomer. Verder omdat normaal ik iedere 2 jaar van auto wissel, maar deze besloten heb nog zeker een jaar te houden.
Het rammelende onderdeel is een klein smetje op de verder probleemloze staat van dienst. Aangezien de wegen niet van de kwaliteit zijn als in Nederland en de auto het soms flink te verduren krijgt, ben ik tevreden met de kwaliteit van deze auto.
Nu met 30K op de teller kan ik mijn persoonlijke mening geven over welke opties op de auto echt de moeite waard zijn en welke niet;
Doen;
- Head-up display: geweldig, altijd doen!
- HK Audio: dit mis ik, want standaard audio en HiFi systeem zijn gewoon ruk.
- Sportstoelen: de zit is perfect, goed verstelbaar.
- Achteruitrijcamera: kleine achterruit, dus gewenst
- Dimmende binnenspiegel; erg fijn en veel plezier van
- Verwarmde voorstoelen: een must voor een cabrio
- 6 cilinder: maakt het een feest
- Navigatie systeem; werkt erg goed.
Leuk, maar geen noodzaak;
- Electrisch verstelbare stoelen/lendesteun.
- Schakel flippers: wel erg leuk speelgoed
- Windscherm, alleen als je echt met koud weer open rijdt
- Licht pakket; mooi in het donker, maar geen noodzaak
- Comfort access; werkt goed, maar geen must
- Electrisch inklapbare spiegels: gebruik het nooit.
Niet doen;
- Standaard HiFi systeem; erg summier, geen goed geluid
- Air collar; niet doen als je langer bent dan 1.80 meter
Als laatste wil ik nog vermelden dat over 4000 km de voorremmen aan vervanging toe zijn volgens de maintenance info van de auto. Wel een beetje aan de vroege kant vind ik, want heb ik nog niet eerder meegemaakt dat ik voor de 45K km al remblokken moest vervangen. Ook de remschijven zullen gelijk vervangen worden deelde de BMW dealer mij mee bij het laatste bezoek. Is dit een zwakker punt bij de 4 serie of normaal?
Tot zover deze update. Volgende update zal ergens in het voorjaar van 2018 zijn als er weer wat nieuws te melden is.
De Herfst komt eraan
- 39.700 km
De herfst komt eraan en dat betekend hier dat het dak er weer af kan na 5 maanden dicht gereden te hebben. Aan het einde van de maand gaan de temperaturen omlaag en zou de vochtigheid ook verdwenen moeten zijn.
Vorige week heeft de auto zn jaarlijkse beurt gehad en dat was alleen olie en filters. Verder hebben ze op verzoek de remmen nagekeken, omdat het interval om ze te vervangen rond de 5000 km blijft staan. De remmen konden nog wel even mee en ik denk dat het een standaard setting in de board computer is voor het midden oosten en dit gewoon zo blijft tot de remmen echt aan vervanging toe zijn.
Verder niets te melden in de garage, want ze scannen je sleutel en weten gelijk alles van de auto al voordat deze de garage in gereden wordt. Dit is wel een mooi systeem moet ik zeggen, want de kans op verrassingen is dan erg klein.
Helaas door veel reizen en slecht weer (stof/zand en af en toe regen) niet zoveel gebruik gemaakt van de BMW en dus een stuk minder kilometers gemaakt dan ik me voorgenomen had.
Verder helemaal geen problemen met de auto en alles werkt goed. Ook nog steeds geen piepjes, kraakjes enzovoort, dus zeker met het stof/zand hier wat funest kan zijn voor een auto kan ik na 3 jaar concluderen dat het met de kwaliteit wel goed zit. Op een deukje in de deur (door een autoportier) na ziet de auto er uit als nieuw.
Over een jaar loopt de verlengde garantie af en dan kom ik voor de keuze te staan of de auto gaat of blijft. Ik neig nu heel erg naar het laatste, want de auto bied een hele hoop fun en geen dure reparaties kosten tot nu toe!
Verder zijn er niet echt alternatieven. De Mercedes C klasse cabriolet is een stuk krapper achterin en de Audi A5 koop je niet voor het lekkere stuurwerk zegt men, al kan ik dat persoonlijk niet bevestigen. Een Alfa Romeo Giulia Cabriolet lijkt me een leuk alternatief als die zou bestaan :-)
Als er een nieuwe 4 serie cabrio op de wenslijst staan, wat zou ik dan nog extra willen in deze nieuwe auto?
- HK Audio systeem (must)
- Multifunctioneel Instrumentenpaneel (weer eens wat anders)
- Draadloos opladen telefoon. (functioneel)
Voor de volgende 4 serie Cabriolet (model 2021?) zouden de volgende punten verbeterd moeten worden vind ik persoonlijk;
- Gewichts reductie algemeen
- Verbetering Air Collar
- Verbetering HiFi systeem
- Kleinere binnenspiegel
Tot zover deze update. Volgende update zal volgend jaar zijn als er nieuwe dingen te melden zijn.
Kleine problemen
- 43.500 km
De inkt van mijn vorige toevoeging aan dit review was nog niet droog (spreekwoordelijk) toen er zich enige problemen gingen voordoen. De pomp van de ruitensproeier installatie heeft het begeven en nog geen dag later met openen van het dak hoorde ik een vreemde tik en bleek dat het rechter achterraam losgeschoten was van het electrische gedeelte. Gelukkig ging het dak gewoon dicht en heb ik het achterraam handmatig dicht kunnen doen.
Gelijk een afspraak bij BMW gemaakt voor de maandag erop en de auto ingeleverd. Zover geen probleem. Na een week werd er medegedeeld dat inderdaad pompje overleden was en ze wat onderdelen uit Duitsland moesten bestellen om het achterraam te repareren. Ik was er niet over te spreken dat deze conclusie pas na een week getrokken werd en dit ook bij de lokale dealer medegedeeld.
Na 2 weken kon ik de auto weer naar de garage brengen, want de onderdelen waren gearriveerd. Gelukkig, want werd het een beetje zat na iedere rit het achterraam weer terug in zn sponning te zetten, omdat tijdens het rijden het raampje een 2 centimeter zakte door trillingen van het rijden. De auto achtergelaten en een week de Jeep van mijn vrouw gebruikt die voor haar werk een weekje weg was. Na een week op donderdag morgen volgens afspraak kreeg ik het telefoontje dat ik de auto op kon halen (dacht ik)
Niet dus. De heren in de garage hadden het voor elkaar gekregen tijdens de reparatie het electrische gedeelte van het dak te beschadigen en kon er niet mee gereden worden. Natuurlijk moesten de betreffende onderdelen uit Duitsland komen. (op dat moment vloek je dat je een niet gangbaar model hebt) Geen probleem meneer, komt u vanmiddag gewoon langs dan krijgt u vervangend vervoer.
Om 16:00 was ik weer bij de dealer en je verwacht een demo 3 serie of misschien een X1 als vervangende auto. Mocht even plaats nemen, want de vervangende auto moesten de kenteken platen nog even opgeschroefd worden. Huh? whatever, maar 10 minuten later stond er dus een splinternieuwe BMW 740Li voor mij klaar met een droge tank en 12 km op de klok....
Hahaha wat een feest en wat een slagschip... Het enige wat mijn auto met de 7 serie gemeen heeft is de 6 in lijn voorin. Het voordeel is dat je niet zoals bij een huurauto van een ander merk even moet checken waar alle knoppen voor dienen. Het is een feest der herkenning alleen op een hoger limousine niveau. In sportstand is het gelukkig wel een (zware) BMW, maar als de auto in standaard comfort of comfort + staat, dan heeft het meer weg van een zwevend tapijtje. Ik ben niet zo'n fan van de niet noodzakelijke gadgets, maar gesture control is wel erg leuk! (niet dat ik het zou bestellen als het er niet standaard op zit bij een volgende BMW)
De komende 2 weken zal de 7 serie mijn auto zijn, maar kijk toch uit naar dat ik weer in mn vertrouwde 4 serie kan stappen, want de 7 serie is een hele goede auto, maar kan niet tippen aan het plezier wat je met een 4 serie cabrio kan beleven.
Eindelijk terug
- 45.000 km
Na 39! dagen mijn 435i weer in ontvangst mogen nemen en de 740Li weer ingeleverd. Ik moet zeggen dat een dealer ook veel invloed heeft mbt tot de tevredenheid welke auto je hebt. Positief is dat ik een grote/nieuwe vervangende auto kreeg, maar had ook happy geweest met een X1 of een 3 serie. In negatieve zin springen ze er hier lokaal meer uit. Tot mijn teleurstelling was het teveel gevraagd om het rechter achterschot in de kofferbak goed terug te plaatsen en daarvoor mag de auto weer terug naar de garage. Ik heb maar besloten om te wachten tot de volgende beurt om dit te laten doen, maar het is niet echt professioneel en klachten worden niet behandeld, dus ik ben bang dat dit mijn laatste BMW is. Ik heb nog een jaar extended warranty, dus ik laat de auto over 6 maanden doorlichten door een andere garage om te kijken of het tijd is om te verkopen. Als er probleempjes aan zitten te komen, dan zit ik niet te wachten op de service van deze dealer. Dat slecht terug geplaatste schot was wel de druppel eigenlijk.
Nu weer happy rond aan het rijden met het dak open. De temperatuur is perfect nu, 16 's nachts en 22 graden overdag. Vorige maand na inleveren van de 7 serie komt de conclusie wat een groot verschil er zit in de auto's van dezelde fabrikant. De 7 serie brengt je in alle rust van A naar B en je hoeft daar weinig voor te doen. Beleven doe je het al helemaal niet, want de 6 cilinder loopt zijdezacht en het onderstel met luchtvering filtert alle oneffenheden weg. Het gaat allemaal vanzelf. Hoe anders is het dan als je de 4 serie terug te hebben. Het donkere uitlaat geluid wanneer je start en het rijden zelf, dat je precies weet of je over of langs een putdeksel rijdt. Het strakke stuurgedrag en zelfs in comfort stand wanneer je het gas aanspreekt je met een fikse duw in je rug er vandoor gaat.
Ik kon de 7 serie waar ik in reed kopen voor 80k euro, maar nee als er geen verdere problemen komen, dan mag de 4 serie nog zeker een jaar of 2 blijven voordat ik voor een andere auto ga kijken. De volgende auto een 7 serie als het zover is? Nee misschien over een jaar of 15 als ik wat ouder ben, want voor mij is freude am fahren op dit moment alleen te vinden in de sportieve modellen van BMW. Gelukkig doet het plezier dat ik heb met de auto in ieder geval het geklungel van de dealer vergeten.
Bbye BMW
- 57.000 km
Voor ik het wist was de BMW verkocht. Ik had aan een collega laten vallen dat ik voor wat nieuws aan het rondkijken was en of hij nog een liefhebber wist voor de BMW. Binnen 2 dagen verkocht voor een goede prijs en nu aan het wachten op de nieuwe auto. De reden dat de auto de deur uit ging zijn simpel. Het is mijn woon/werk vervoer en moet betrouwbaar zijn. De extra garantie is verlopen, dus iedere reparatie zal kostbaar zijn en tijdrovend, omdat er altijd onderdelen besteld moeten worden die uit Duitsland komen. Verder met de huidige corona situatie is een Uber/taxi ook geen goed idee.
Ik heb de afgelopen 5 jaar een hele hoop plezier gehad van deze auto! Overall kan ik de 4 serie cabrio zonder meer aanbevelen en ik heb geen echt grote problemen gehad mbt onderhoud alleen een paar kleine dingen die wel eens voor kunnen komen (pompje ruiten sproeier installatie / achter raampje). Het grootste probleem was de beschikbaarheid van onderdelen en de service van de lokale dealer dat te wensen overliet.
Geen problemen gelukkig met wiel ophanging (wegen zijn niet al te goed hier, dus je pakt nog wel eens een putje hier en daar), de motor, turbo of versnellingsbak. Ook alle electronica heeft geen krimp gegeven. Verder ook geen piepen of kraken van interieur, dus het zit echt solide in elkaar.
Afgelopen january by 53.000km waren de voor remmen en schijven aan vervanging toe en achter binnen 3.000 km. Gelijk allemaal laten doen en ook de accu was niet fris meer. De remmen lijken wat vroeg, maar hier heb je heel veel 80-100 Km/u wegen met verkeerslichten en dat verklaard de redelijk vroege vervanging van de remmen. Ook het extra gewicht van de Cabrio zal ook voor extra slijtage gezorgt hebben bij de remmen.
Ik heb bij de BMW dealer gekeken, maar de nieuwe design taal met hele grote nieren vind ik persoonlijk een grote misser. De nieuwe 4 serie die eraan zit te komen vind ik het front echt verschrikkelijk terwijl de rest van de auto echt erg mooi is! Dus weer terug naar de 5 serie, maar er was hier lokaal geen goede deal te maken en de facelift zit eraan te komen. De X5 vind ik naast de 5 serie en de 3 serie (te klein naar mijn smaak) de enige die er nog een beetje uitziet al word ik al niet vrolijk van de grote(re) nieren en de anonieme achterkant.
Misschien is het een tussenpaus, maar volgende week kan ik een nieuwe Audi A6 ophalen bij de dealer en gaan we dat eens proberen. Het model is behoudend en de rij eigenschappen zijn bij BMW beter voor elkaar volgens de kenners, maar het totaal plaatje met het mooie interieur en de goede prijs hebben me over de streep getrokken.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.