BMW 430d xDrive Gran Coupé (2016)

autoreview

BMW 430d xDrive Gran Coupé (2016)
BMW 430d xDrive Gran Coupé (2016)BMW 430d xDrive Gran Coupé (2016)BMW 430d xDrive Gran Coupé (2016)BMW 430d xDrive Gran Coupé (2016)BMW 430d xDrive Gran Coupé (2016)BMW 430d xDrive Gran Coupé (2016)BMW 430d xDrive Gran Coupé (2016)BMW 430d xDrive Gran Coupé (2016)BMW 430d xDrive Gran Coupé (2016)

Signalement

Uitvoering430d xDrive Gran Coupé
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst71.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk!!

  • 300 km

Na 5 maanden wachten was het 5 januari eindelijk zover dat ik mijn eerste nieuwe auto mocht ophalen.
Ik wilde al jaren een BMW. Altijd lid van de Autoweek geweest, maar eerst waren er andere prioriteiten. Ook, omdat ik het eerst nog niet kon betalen.

Afgelopen augustus was het zover. The family komt niks te kort en toen zei mijn vrouw: waarom ga je niet naar de BMW dealer en koop je de auto die je altijd al hebt gewild. Nou dat hoef je geen tweede keer te zeggen.

Nu de vraag welke, want ik koop de auto prive met mijn eigen geld dus geen lease budget of andere regeltjes. Ik heb er hard voor gewerkt en kan het maar 1 keer uitgeven.

Audi, mercedes en ander spul trekt me totaal niet en het was vanaf het eerste moment duidelijk dat het een BMW zou worden.

Een 5 serie touring heeft me altijd getrokken, maar in 2016 komt de opvolger en ik ben 30. Een 5serie kan je ook kopen als je 40 bent. Hetzelfde geld voor een X5. Ook al is dat echt een stoere auto!
De 4 Gran Coupe is echt een super model, vind ik, en laten mijn 2 kids nou bijna de wandelwagen ontgroeit zijn dus een station was niet meer noodzakelijk. Laat de Gran Coupe nou een 5e deur hebben, zodat die een stuk praktischer is dan een 3serie sedan.

Je begrijpt het al, ik heb het helemaal voor mezelf goed gepraat☺.

Nu de vraag, welke….
Een BMW, in ieder geval de mijne, moest en zou een 6 cilinder hebben. Dat maakt de spoeling al een stuk dunner, want dan blijft alleen de 435i, 430d en 435d over. De 435i is leuk, maar met de kilometers die wij doen en geen wegenbelasting in Frankrijk kost deze €200 extra aan brandstof per maand. Ik vind ook het koppel wat de diesels bieden een stuk fijner, zeker voor gebruik elke dag. De 435d heeft zeker nog meer performance dan de 430d, maar vond het niet dusdanig dat het de extra kosten waard waren. Zeker met normaal rijden was er nauwelijks verschil tussen beide. Ik zoek geen race auto, dan was ik wel voor een Porsche gegaan.

Belangrijkste opties, met korte uitleg, voor mij zijn:
M-sport pakket: Vind ik het mooist!
LED verlichting: Licht opbrengst en grootlicht assistent.
Leer Sattle braun: Voor ons de mooiste combinatie, zeker met zwarte hemel en interieurlijst.
Leer op het dashboard: Veel luxere uitstraling.
19inch Style 442 velgen: Vind ik het mooist.
X-drive: Rijdt er samen met mijn gezin in, of mijn vrouw alleen met 2 kids en daarom een extra stukje veiligheid.

De kleur is uiteindelijk carbon zwart geworden. Samen met mijn vrouw lang getwijfeld tussen estoril blauw en carbon zwart. Wit vond ik ook erg mooi, zeker frozen white, alleen mijn vrouw niet. Het is uiteindelijk carbon zwart geworden, omdat ik deze kleur sjieker vind en langer houdbaar. Wil de auto voor langere tijd rijden.

De eerste dagen (300km):
Het blijft natuurlijk mijn nieuwe aanwinst en die is altijd fantastisch, maar hoe dan ook. Ik heb zolang mogen configureren en met anderen mogen/kunnen meerijden dat ik wel kan zeggen dat de wagen tot nu toe aan mijn verwachtingen voldoet. Mijn vrouw gaat in het weekend op en neer naar Nederland dus dat zijn weer 1000km erbij.

Ik zal de komende maanden een update geven.

Na de eerste week

  • 1.300 km

We hebben de auto nu bijna een week in bezit. Van het weekend is mijn vrouw op en neer naar Nederland geweest en de km stand is nu 1300km.

Een aantal dingen zijn opgevallen:

Stuurwiel verwarming is echt ideaal! In combinatie met stoel verwarming is het snel aangenaam vertoeven in de auto en hoef je ook de luchtstroom niet meer op je handen te richten wat het een stuk aangenamer maakt.

De BMW remote app waarmee je bestemmingen van de navigatie naar de auto kunt sturen is super handig. Het vergrendelen en ontgrendelen is een functie die voor mij geen meerwaarde heeft.

Het verbruik over de eerste 1300km is nu 7,2ltr/100km. Persoonlijk vind ik dat goed. We zitten nog in de inrij periode en op de snelweg wordt er goed doorgereden.

Ik ben er nog niet achter hoe ik muziek van een USB stick kan spelen. Ik denk dat het eraan ligt dat de USB geformatteerd is op een Apple. Moet Fat32 nog proberen.

Onhandig is dat de 'mode' knop op het stuur je laat wisselen tussen de laatste 2 muziek bronnen. Bijvoorbeeld bluetooth en CD. Als je dan toch radio wilt luisteren moet je dit via de Idrive doen.

Ik weet niet of het mogelijk is, maar weet iemand of je op het grote navigatie scherm een afbeelding kan krijgen van welke rijstrook je moet hebben met de borden erboven zoals bij een TomTom?

Ik heb de 'launch control' nog niet uitgeprobeerd, zeker omdat ik de auto netjes wil inrijden. Toch is het een vlotte auto. Het is geen M4, maar het standaard sprintje moet in 5,3sec kunnen. Wat ik indrukwekkend vind is de enorme souplesse tijdens tussen acceleraties.

Wat een super auto!

  • 5.000 km

De eerste 5000km zitten erop en het voelt alsof ik de wagen al een hele tijd rijdt. Wat een fijn ding!
Het verbruik over de gehele periode is nu 7,9ltr op 100km. Niet slecht voor zo’n wagen vind ik en ook niet hoe wij hem berijden.
We zijn afgelopen maand 2 weekjes op vakantie geweest in een huisje en dan moet er toch wel meer mee dan er eigenlijk in deze wagen kan. Dat wist ik van te voren dus had meteen bij aanschaf dakdragers gekocht voor de 6x per jaar dat we zo’n tripje maken. Dakkoffer van een 500ltr erop en gaan!
Verbruik bij 140km/h is dan 9ltr op 100km. Je hoort natuurlijk wel een hoop extra windgeruis, dus het hemeltje van het dakraampje blijft dan ook dicht. Verder is het een stabiele combinatie. We waren op pad toen er zware windstoten waren, maar dat heeft nauwelijks effect op de koers vastheid.

Wat ik jammer vind van de navigatie is dat als er wordt geconstateerd dat er ergens een aantal minuten vertraging is je niet meteen de melding kan bekijken. Je moet dan eerst naar verkeersmeldingen en dan in de lijst gaan zoeken. Niet echt handig tijdens het rijden.

De high-beam assist in combinatie met LED verlichting is echt top hier in Frankrijk. Geen enkele keer ben ik geseind dat ik iemand verblind en wat een licht!!

Ik heb een foto toegevoegd van de dak koffer.

Brandstof staking??? Zuinig!!!!

  • 12.000 km

Daar sta je dan 2uur te wachten voor €20 diesel (16liter) sinds hier een algehele staking gaande is. Om de redenen zal ik niet teveel uitweiden.
Gevolg is dat naar het werk gaan soms niet even makkelijk is en ik een aantal keer met mijn vrouw haar Ford focus ben gegaan, deze op euro95 rijdt en dat nog wel mondjes maat beschikbaar is.
Dan maar eens, genoodzaakt, proberen om zuinig te rijden. Gewoon met airco aan in de comfort stand (eco pro is niks voor mij). Geen verkeer ophouden, dus gewoon met de stroom en nergens de maximum snelheid overschrijden. Dat loont in het verbruik, 5,6ltr op 100km!

Ik heb verder een sterretje extra toegevoegd aan de algehele beoordeling.
Auto rijdt nog steeds super fijn, zonder storingen of vreemde geluiden.

Wat ik nog niet heb uitgevonden is dat wanneer je een CD kopieert naar de hardeschijf van de auto dit dan niet een afzonderlijk 'mapje' wordt. Is dit wel mogelijk? Nu staan alle nummers door elkaar. En om nou Nijntje of franse kinderliedjes te horen als ik alleen naar het werk rijdt hoeft niet van mij.

Iemand een tip?

Deze zomer op vakantie met de auto en daarna weer een update!
(foto's toegevoegd)

Nog steeds super tevreden!

  • 30.000 km

Zoals de titel al zegt. Ik ben nog super blij met de keuze voor deze auto.
Vorige week was het tijd voor de eerste onderhoudsbeurt. €430 en we kunnen weer 30k km verder. Waren geen enkele opmerkingen van mijn of de garage hun kant.
Verbruik sinds nieuw ligt nu op 7,2ltr/100km.
De souplesse en het verbruik mijn rijstijl van de 6 cilinder motor blijft me nog elke keer verbazen.
De grip van het onderstel en ook de 4 wiel aandrijving als het glad is is echt ongelooflijk! Je kan gewoon erg lomp op het gas gaan staan en nog blijft de wagen goed controleerbaar.

Op naar de volgende 30.000km!

3000km per maand

  • 60.000 km

De kilometers vliegen erop. Ik doe maar 9000km per jaar voor woon werk verkeer en de rest zijn tripjes weg of vakantie.
De 60.000km beurt is net uitgevoerd zonder bijzonder heden. €607 lichter en we kunnen er weer even tegen aan.
Wat mij opvalt is dat de banden (Bridgestone Potenza) nog steeds voldoende profiel hebben, ook al spreek ik de meer dan 550nm koppel regelmatig aan.
Wat ik niet wist is dat je met x-drive alle 4 de banden in een keer moet vervangen.

Het enige probleem wat ik heb gehad is dat de kofferbak servo’s voor het openen en sluiten een ratelend geluid maken. 9 november moet hij terug en wordt dit onder garantie hersteld.

Verder rijd ik nog steeds met een ontzettend grote grijns rond. Wat een heerlijke auto!
Recentelijk houd ik me wat meer aan de snelheid en dat resulteert in een gecombineerd verbruik van 6,0ltr/100km. Dat is toch ongelooflijk! Heb een foto toegevoegd als ‘bewijs’.

Banden problemen

  • 71.000 km

Eind december ben ik door een gat in de weg gereden met 130km/h op de Belgische snelweg. Het was een flinke klapper en als resultaat zat er op mijn rechter voorband een bult.

Het vervangen van de banden kwam hierdoor een stukje naar voren.
Omdat de auto een X-drive is moesten alle 4 de banden in 1 keer vervangen worden.

De BMW dealer wilde me weer aan de Bridgestone Potenza's. Zoals eerder beschreven was ik hier niet erg tevreden over.
Na wat te hebben gezocht op internet naar vooral een stillere band dan de Bridgestones ben ik uitgekomen bij de Goodyear Eagle F1.
Bij de Profile tyre center 4 banden aangeschaft inclusief uitlijnen en begin januari zijn ze gemonteerd.
Ik heb in een maand 4000km afgelegd met een ontzettend irritant trillende auto boven de 130km/h.
De auto is nog 3 keer terug geweest naar de garage terug geweest en telkens werd er op een andere band een hoogteslag geconstateerd.

In overleg met de Profile is besloten de banden terug te sturen naar Goodyear en heb ik met bijbetalen van het verschil tussen de Goodyears en Michelin banden nu sinds zaterdag 4 nieuwe Michelin Pilot sport 3 ZP banden.

In 1 woord; FANTASTISCH!!!

De auto is compleet trillingvrij op elke snelheid en ontzettend stil. Stiller ook dan met de Goodyear ook al is volgens de specificaties de Michelin band luidruchtiger. Het insturen is ook veel scherper en als laatste lijkt de band zelf ook minder stug dus ook comfortabeler.

Het zal duidelijk zijn, voor mij geen Goodyear meer en voortaan alleen nog maar Michelin.

Kosten €1350,-

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.