BMW 430d Gran Coupé High Executive (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 430d Gran Coupé High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 23.000 km |
KM-stand laatst | 55.000 km |
Een grijns van oor tot oor :-)
- 26.000 km
Jaarlijks rijd ik circa 60000 zakelijke kilometers en ik doe dat met veel plezier. Comfort is voor mij belangrijk maar sportiviteit en de looks zijn voor mij zeker niet van ondergeschikt belang. Ik ben eigenlijk altijd op zoek naar een goede mix hiervan en op een of andere manier ben ik jaren geleden al uitgekomen bij BMW.
Zo nu en dan besluit ik dat het tijd wordt voor een andere auto. Ik koop nooit nieuw, altijd een auto met 'de kop er af' en dat bevalt me over het algemeen goed.
Ik heb een paar jaar gereden in een E70 X5 35d, zeer luxe met een heerlijke 6 in lijn, snel en met voor dit type auto echt geweldige rijeigenschappen. Maar de laatste twee jaar heb ik rondgereden in een F31 320d Touring, de 184PK versie (163 PK EDE was niet relevant want rijd toch alleen zakelijk), veel opties en eigenlijk een heel erg fijne auto. Ik kon alleen maar niet wennen aan het wat rauwe en nagelende motorgeluid. Vooral stationair en bij accelereren kwam de motor op mij minder gecultiveerd en smeuïg over dan die van sommige andere merken...en zeker minder dan de 6 cilinder die ik daarvoor reed.
Ik was eigenlijk al aan het nadenken over de aanschaf van een Audi A5 Sportback tot ik tijdens een reguliere onderhoudsbeurt eens door de showroom liep de dealer waar ik altijd kom en de 4-Serie GC zag staan. Wat een mooi ding, prachtige lijnen, misschien wel de mooiste BMW die op dit moment gemaakt wordt.
Daarna heb ik avonden lang het internet afgestruind, diverse uitvoeringen geconfigureerd en nagedacht. Uiteindelijk heb ik besloten de 3-Serie te verkopen en zelf een jong gebruikte 4-Serie GC uit Duitsland te halen. Ik heb mezelf hierdoor kunnen uitleggen/wijsmaken dat ik niet alleen met het hart heb gekozen maar ook met het hoofd (want veel goedkoper dan in Nederland).
Het is een 430d geworden, Luxury Line, High Executive, imperialblue met elfenbeinweiss leer en met veel opties waaronder:
*) Een adaptief onderstel, dit vind ik erg prettig en beter reageren dan het standaard onderstel.
*) Een schuifkanteldak, prettig vanwege het extra daglicht maar tot op heden eigenlijk niet gebruikt want winter.
*) Led-verlichting, dit oogt mooi, is adaptief maar stelt me toch iets teleur. Ik had namelijk verwacht dat led ook een veel hogere lichtopbrengst zou hebben dan de xenon die ik kende uit de 3-Serie maar dat verschil zie ik eigenlijk niet. Het licht is wel witter maar de lichtbundel lijkt niet echt verder te reiken. De grootlichtassistentie werkt daarentegen wel conform verwachting: uitstekend. Vooral in het buitengebied is dit een prima hulpmiddel dat snel reageert en volgens mij de andere weggebruikers inderdaad ook nooit verblind. Ik krijg althans geen boze lichtsignalen van tegenliggers.
*) Comfort Access, handiger dan ik eerlijk gezegd had verwacht. Het ziet er wat raar uit maar vooral het openen van de achterklep met voet/schopbeweging onder de bumper werkt prima in de praktijk.
*) Connected Drive, eigenlijk alle mogelijke services zitten er op. RTTI is handig, de rest is leuk en niet veel meer dan dat vind ik.
*) Een Head-Up display, een optie die ik al kende uit mijn eerdere auto en voor mij bij aanschaf ook echt een must is. Het lijkt een gadget, maar blijkt zeker in deze mooie full-color versie heel erg prettig, veilig en wat mij betreft onmisbaar.
Het belangrijkste echter voor mij is de geweldig krachtige en zijdezachte 6 cilinder in combinatie met een al even goede 8-traps sportautomaat. Iedere keer weer geniet ik van die enorme duw in de rug die je krijgt als je eens flink gas geeft, wat een koppel, wat een geweld, grip, wegligging, fantastisch.
Ik houd van stevig doorrijden, doe dit ook wel eens maar niet zo heel vaak en ook alleen op leuke en wat meer uitdagende wegen.....als de omstandigheden zich er voor lenen. Normaal gesproken vind ik het vooral op de snelweg echter prima om me mee te laten voeren in de stroom auto's. Ik blijf dan vaak netjes 100 a 110 rijden op de rechter rijstrook. Ik plan mijn afspraken ook altijd zo dat ik voldoende tijd heb en in alle rust door het land kan glijden....in de comfortstand.
De eco-pro stand gebruik ik overigens net als in mijn vorige auto helemaal nooit. Ik vind het niet fijn, erg betuttelend en vooral een heel vreemde ervaring als het gaspedaal een soort van tegendruk lijkt te geven, zich niet wil laten intrappen als je besluit toch wel in te gaan halen of misschien net wat meer gas geeft dan de rijmodus je eigenlijk wil toelaten. In de standaard comfortstand haal ik gemiddeld overigens al 1 op 15,1 en dat vind ik al erg zuinig voor zo'n krachtig apparaat.
Iedere keer weer word ik blij als ik naar mijn auto toeloop, hem zien staan en die mooie lijnen zie. Ik heb er nu zo'n 5000 kilometer mee gereden en ben een blij mens ;-)
Bij kilometerstand 50000 zal ik een update plaatsen.
Update
- 32.000 km
Een kleine update, eerder dan bij de aangekondigde kilometerstand van 50.000, ook twee foto's toegevoegd.
Ik ben nog altijd dik tevreden, heb echter ook twee puntjes die mij zijn opgevallen:
1) De rechter koplamp heeft wat condens, daar waar de oranje side-marker zit (overigens is dat iets dat ik fraai vind, zo'n detail). Kan altijd gebeuren maar met een auto van net een jaar oud vind ik het wel wat vroeg.
2) Het adaptieve sportonderstel is soms wat rumoerig bij drempels. Bij het inveren van de voortrein hoor ik soms een geluid alsof de bouten bovenop de dempers en die zichtbaar zijn onder de motorkap, los zitten. Dat is niet zo maar het klinkt wel alsof er iets niet goed zit. Op wat internetfora heb ik hierover al wat gelezen, zou vaker voorkomen en hoort erbij schijnbaar. Ben benieuwd of jullie deze ervaring ook hebben mochten jullie deze optie hebben.
Naar beide puntjes laat ik de dealer binnenkort even kijken.
Als laatste: ik heb de standaard stoelen in de auto, wel elektrisch verstelbaar in alle opzichten maar dus geen sportstoelen. Ik was op voorhand niet zeker of ik hier spijt van zou krijgen maar tot op heden is dat gelukkig niet zo. Ook op de standaard stoel houd ik het prima uit.
M Performance Powerkit (1)
- 55.000 km
Ik kwam wat berichten tegen over de M Performance Power Kit die door BMW geleverd wordt voor een aantal modellen. Voordelen zouden zijn: meer pk en meer koppel icm een soepeler lopende motor en een (nog) beter reagerende versnellingsbak.
Om kort te zijn: ik heb het laten installeren en ben super tevreden met het resultaat!!
Niet eens zozeer vanwege de voelbare vermogenstoename, het enorm snel reageren op het gas en nog snellere (tussen) acceleratie maar vooral ook omdat het een al wat langer aanwezig bijgeluid sterk heeft doen verminderen.
Ik had vaak bij warme motor rond de 1500-1750 toeren bij constante snelheid en dus minimaal gas geven een luid klinkende dieselratel, erg storend. Wanneer ik dan heel iets gas gaf (amper keek naar het gas bij wijze van spreken) was het weg. Geluid was vooral bij lange ritten op de snelweg vaak hoorbaar. Dit komt wel vaker voor zo las ik op aantal sites en zou te maken hebben met afstelling tbv halen emissienormen en bij bepaalde situaties kon het mengsel en inspuiting dan net wat arm zijn. Niet iedere 6 cilinder heeft er last van overigens.
Nu, na paar honderd kilometer heb ik het idee dat door de nieuwe ECU en de nieuwe software voor motor en bak het vrijwel verdwenen is.
Kit bestaat uit een grotere intercooler, nieuwe ECU en nieuwe software en in mijn geval ook een upgrade van de remmen. Beloofde verbetering zou zijn: van 258 pk naar 286 pk en van 560nm naar 600nm koppel. BMW is altijd bescheiden in opgeven van de werkelijke waarden en ik heb het idee, en dit beeld wordt ondersteund door de aangepaste sportweergave in het display, dat de toename flink groter is.
In comfortstand reageert de auto al sneller maar het verschil is vooral groot in de sportstand, voelt aan als een compleet andere auto. Voor zitten er grotere en van gaten/sleuven voorziene schijven op en veel grotere remklauwen en dito blokken geven meer remwerking en remgevoel dan voorheen.
Al met al: een aanrader!
Oja, brandstofverbruik is niet verslechterd. Ik haal nog steeds makkelijk 1 op 15 (liters per km).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.