BMW 430d Cabrio High Executive (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 430d Cabrio High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 35.700 km |
KM-stand laatst | 82.000 km |
Genieten
- 44.000 km
Ik beleef hier altijd veel plezier aan de inspanningen van anderen, reden dat ik ook mijn steentje bijdraag.
Na meer dan 5 jaar trouwe dienst was mijn 2007 e93 325i aan vervanging toe. Bepaald niet omdat de auto versleten was maar omdat je dan wat toe bent aan iets nieuws. De e93 reed ik in 5 jaar van 57 dkm naar 220 dkm. Geweldige auto.
Aanvankelijk was ik van plan zijn opvolger te leasen. Dat wordt dan al snel een 4-cyl en met wat goodies zit je al snel op 80 mille en 1350 ex per maand. Ergens heb ik het plan veranderd. Beetje rekenarij gaf de gedachte 'Waarom niet gewoon weer een jong gebruikte kopen' en dan, voordat je lijfstraffen ervoor krijgt, een lekkere diesel. Voor een dagelijkse auto is nix fijner dan die zee aan koppel. Hierboven bleek al dat ik minstens 30 dkm per jaar rijd.
Voor zo'n zoektocht moet je al snel naar Duitsland. Het nadeel van gebruikt is natuurlijk dat je de auto niet helemaal kan samenstellen maar met een beetje geluk vind je een exemplaar waarvoor de eerste eigenaar los ging op de opties. Ik deed een concessie met de kleuren (hij is precies zo geworden als de E93: zwart/zwart, terwijl ik wat contrast wilde). Ik vond er ook geeneen met een geheel individual dashboard (boven en onder). Maar wel een met het volgende lijstje aan opties:
Editionen und Pakete
- Innovationspaket
- Luxury Line
- Navigationspaket ConnectedDrive
- ConnectedDrive Services
- Comfort Paket
- Lichtpaket
- Ablagenpaket
Antrieb und Fahrwerk
- Automatic Getriebe Steptronic
Umwelt und Sicherheit
- Diesel Partikelfilter
- Adaptiver LED-Scheinwerfer
- BeifahrerairbagDeaktivierung
- Active Protection
- Reifendruckanzeige
- Innenspiegel automatisch abblendend
- Scheinwerfer-Waschanlage
- Alarmanlage mit Fernbedienung
- Regensensor und automatische Fahrlichtsteuerung
- Fernlichtassistent
Komfort und Innenausstattung
- Lenkradheizung
- Akzentleisten Perlglanz Chrom
- Durchladesystem
- Lordosenstütze für Fahrer und Beifahrer
- Nackenwärmer
- Komfortzugang
- Klimaautomatik
- Innen- und Außenspiegel automatisch abblendend
- Sitzheizung für Fahrer und Beifahrer
- Armauflage vorn verschiebbar
Komfort und Innenausstattung (Fortsetzung)
- Windschutz
- Zusätzliche 12-V-Steckdosen
- Edelholzausführung Fineline anthrazit Fahrerassistenz
- BMW Head-Up Display
- Rückfahrkamera
- Concierge Services
- Park Distance Control (PDC)
- TeleServices
- Instrumentenkombination mit erweiterten Umfängen
- Aktive Geschwindigkeitsregelung mit Stop&Go-Funktion
- Intelligenter Notruf
- Surround View
- Speed Limit Info Multimedia
- Freisprecheinrichtung - Komforttelefonie mit erweiterter Smartphone-Anbindung
- HiFi Lautsprechersystem
- Real Time Traffic Information
- Navigationssystem Professional
- Remote Services
- DAB Tuner Exterieur
- Anhängerkupplung mit schwenkbarem Kugelkopf
- Exterieurumfänge in Wagenfarbe Räder/Bereifung
- Leichtmetallräder - Bereifung mit Notlaufeigenschaften
- 19"LM Räder Vielspeiche 399 mit Mischbereifung
Ik vond de auto bij BMW Essen (Dui), bouwjaar 2015, de auto had iets meer dan 35 dkm gereden en werd aangeboden met twee jaar garantie.
Het enige dat ik nog miste was de HK-audio. Ik heb dat nog beluisterd in een ander exemplaar maar was niet heel erg onder de indruk. Dan maar de hifi-upgraden.
Import in november heb ik gedaan met hulp van https://www.bbpartners.nl/. Zij zorgden voor een ingevulde BPM-aangifte en taxatierapport (kostte E380, BPM ging van 4500 naar 2900, van harte aanbevolen ). De Duitse dealer begeleidde me bij het verkrijgen van tijdelijke platen. Met een aangevraagde BPM-vrijstelling lijk je in Nederland te mogen rijden met dit buitenlandse kenteken. Ik ben zelf naar de RDW gereden, duurde 10 minuten. Daar is het Duitse kenteken ingenomen (behalve de platen). Daarna begon het grote wachten op het Nederlandse kenteken.
Voor degenen die het interesseert, de import bracht de volgende kosten met zich mee:
- 14-dagen kenteken Duitsland: € 240
- Wegenbelasting Duitsland € 31
- BPM aangifte en taxatierapport € 380
- RDW-keuring €100,10
- Kentekenplaten € 42,35
- Alarmkeuring (certificaat) € 27,23
Totaal: € 820,68
Tijdens het wachten op het kenteken heb ik wat veranderingen laten aanbrengen. Met Gladen Boxmore heb ik een fijne audio upgrade. Veel meer dynamiek, voldoende laag en zoveel volume dat 3/4 na enige tijd tot ongemak leidt. Naast de audio-upgrade gingen de interieurlijsten naar "platane rotbraun", oubollig maar ik hou ervan. De draadloze snap-in-adapter voor mijn iphone werd geplaatst. De airbreathers werden vervangen door exemplaren in chroom kleur. Ik vond ook een setje winterwielen (styling 413, 17").
Inmiddels staat de teller op 44 dkm.
Wat een feest van een auto is dit! Deze auto heeft alles waar ik blij van word. Het begint al met ernaar toe lopen. De e93 was een hele fijne auto maar dat dak en die kont waren niet helemaal goed gelukt in mijn ogen, daar hebben hardtops wel meer last van. De 4-serie is prachtig. De neus is een tikje gemeen. Het geheel is een plaatje. Allemaal in mijn ogen natuurlijk.
Door de motor en bak word je bepaald ook niet teleurgesteld. Een wagonlading aan koppel dat altijd op afroep klaar staat. Zo'n 430 gaat net zo snel van 0 naar 100 km/h als de testarossa in mijn jeugd. Alles lijkt moeiteloos te gaan; snelheid is een keuze. Voor door de week wil ik geen snellere auto. Sterker nog, ik vraag me weleens af of ik niet beter een 4-cyl had kunnen kopen.
Het interieur is ook verwennerij. Stoelverwarming, stuurverwarming(!), de föhn in je nek. De stoelen zijn weer fantastisch (voor mijn geen sportstoelen, ik ben zo obese als de auto zelf). Alles zit op de goede plek. De adaptive cruisecontrol is fijn met name in file-achtige omstandigheden. Die cruisecontrol en de 'active protection' voeden me opnieuw op (hoe veel afstand moet je eigenlijk houden? wanneer rijd je te hard op iemand af? etc.). De stuurverwarming en de elektrisch verschijnende trekhaak (die ik niet nodig heb) zijn de hoogtepunten van onzinnige verwennerij die erop zit. Met de upgrade is de audio helemaal naar mijn zin, nix meer te wensen over. Een erg handige optie is 'surround view'. Het zorgt voor een bovenaanzicht van de auto. Heel handig bij parkeren; het behoud van de 19"-ers. Fijn is ook dat BMW een goede plek voor het windscherm heeft gecreëerd: achter de achterbank.
Gemiddeld brandstofgebruik volgens boordcomputer per tankbeurt bij niet al te veel snelweg: zo tussen de 1:11,4 (als ik me niet beheers) en 1:14,1 als ik heel erg mijn best doe om heel zuinig te rijden (incl. ecopro-modus).
Je moet er een kniesoor voor zijn maar de enige upgrade die ik zou overwegen is om het onderstel aan te pakken. De e93 reed echt veel lichtvoetiger dan de F33. De rijbeleving is wat 'afstandelijker'. Hij is natuurlijk iets gegroeid en 150 kg zwaarder maar zoveel is dat nu ook weer niet. Wat me het slechtst bevalt is het gedrag in lange bochten in snelwegen (ook op de 19" breedset). De e93 deed dat na montage van een breedset met hoge snelheid en gaf daarbij geen krimp. Mijn f33 heeft geen actief onderstel en ook niet het sportonderstel. Een liefhebber moet dus zoeken naar een auto met sportonderstel of het actieve onderstel (duurder als het kapot gaat lijkt me. Ik reed daar nog nooit mee. Het is voor mij reden om de Z4M nog in de garage te laten. Zelfde merk, wereld van verschil.
Al met al ben ik er echt heel gelukkig mee, maar dat begrepen jullie hiervoor al.
Foto's heb ik nog niet veel en Autoweek lijkt hem ook nog om te draaien.
Onderhoud tot dusverre:
43.752
Remblokken voor (€ 300,75)
Update
- 59.000 km
Inmiddels de auto iets meer dan een half jaar in bezit en bijna 25.000 km afgelegd. Auto blijft een feest om te zien en te rijden.
Onderhoud:
53000km
Remblokken achter (€ 306,31) en (zomer)achterbanden (€ 375)vervangen.
59.000km
Kleine beurt (olie, interieurfilter) incl. ruitenwissers (€ 443,28).
Nieuwe (zomer)voorbanden als gevolg van lekrijden (€ 375).
Ervaringen
Net terug van een rondje Frankrijk. Begonnen in de Alpen (Route des Grandes Alpes) daarna cote d'azur om te eindigen in Biarritz. Auto geeft geen krimp, ook niet tijdens de thuisreis (een dag lang doordraven bij 40+gr). Wel sneuvelde een voorband op de Antwerpse ring op een stuk metaal.
Praktijkverbruik ligt rond 1 liter op 12 km/8,3 l per 100 km.
Auto heeft wel zijn reputatie bevestigd als autobaan-cruiser. Ik heb al wat rondgevraagd naar oplossingen voor het weggedrag maar de antwoorden lopen uiteen van Bilstein B6 tot andere anti-rollbars tot Ohlins van 3 mille. Ben er nog niet uit, hou me aanbevolen voor suggesties maar misschien moet ik erin berusten dat ik mijn Z4M van stal haal wanneer een bochentridder vereist is. Zo verschrikkelijk is het ook allemaal niet in de 430. Als gezegd is de auto op de snelweg helemaal in zijn element. Fantastisch hoe je situaties met een tikje tegen het gaspedaal tot 'halfgas' kan oplossen met het machtige koppel van de dieselgestookte.
Van de Gladen audio-upgrade heb ik geen spijt. Het is veel geld maar geniet er iedere keer weer van. Ook met dak open op hogere snelheden geeft dit 'voldoende' geluid.
Met de 19"-ers ben ik heel blij met de surround view. Het is echt een heel nuttige optie ter behoud van wielen. Ik gebruik dit bij het parkeren altijd. De adaptieve cruise-control gebruik ik het liefst bij druk verkeer onder de 50 km/u. Als het op kruissnelheid gebruikt wordt dan zijn de ingrepen best wel bruusk. Ook reageert het wat anders dan je zelf zou doen. Zo wordt gewacht tot een voorligger weer helemaal naar rechts is, zelf zou je (bij voldoende afstand) al wat eerder gas gaan geven. Ook neemt de auto geen gas terug als een voorligger steeds meer in beeld komt. Hij blijft zijn tempo lang vast houden om dan vervolgens een remingreep te doen. Als het naar stilstand moet, ervaar ik het als laat en erg krachtig, waarbij de remingreep net voor stilstand niet wordt verminderd zodat je heel bruusk tot een stop komt. Technisch allemaal begrijpelijk maar niet subtiel en niet prettig. In file-verkeer vind ik het een heel fijn systeem. Heb inmiddels ook uitgezocht hoe je het systeem als gewone cruise-control kan gebruiken. Dat gebruik ik vaak op de snelweg.
Ook de active-protection kan nogal bruusk ingrijpen. Bijvoorbeeld bij het uitvoeren achter een vracht wagen langs terwijl de snelheid boven de 80 km/u ligt. Het leidt tot een krachtige ingreep. Het systeem heeft me ook aleens gered, dat wel.
Beide systemen zorgen voor remblokslijtage. Volgens de computer gaan de voorremblokken nog 22dkm mee, ik heb ze net vervangen!
De BMW variant van de air-collar hoeft niemand aan te kruisen. De invloed daarvan is niet relevant op snelheden hoger dan 50 km/u. Speed limit info is wel een nuttige optie. Het is niet altijd accuraat maar in gebieden waar je onbekend bent is het nuttige ondersteuning. Ik ben helemaal fan geworden van een head-up-display. Het was een vrij prijzige optie maar echt het geld waard voor degeen die hem mag samenstellen.
Update/Upgrades
- 82.000 km
Het dieselen gaat lekker vlot door. Hierboven schreef ik dat ik de kont en het dak van de F33 veel mooier vind dan van de E93. Hieronder werd ik erop gewezen dat het dak niet wijzigde. Wist ik niet en na vergelijking, lijkt inderdaad zo te zijn. Alleen de kont vind ik dus mooier! Veel mooier!
Koni active
Het dieselen gaat lekker verder. Ik schreef eerder dat ik niet helemaal tevreden was met het weggedrag. Het is nog best lastig om te begrijpen hoe je dat aanpakt. Verlagen wilde ik echt niet. Voorlopig heb ik ervoor gekozen om alleen de schokbrekers te vervangen door exemplaren van Koni uit de Active-lijn (vroeger: FSD). Die schokbrekers maken onderscheid tussen hoge en lage frequenties. Het beste van twee werelden: comfortabel bij putten/hobbels maar minder koetsbewegingen in bijv. bochten.
Bij vervanging werd gezegd dat de oude schokbrekers, vooral achter, niet al te best meer zouden zijn. Of mijn klachten daarop terug te voeren waren weet ik niet maar dit bevalt veel beter. De auto 'zet' zich minder in een snel genomen bocht. Minder rolbeweging dus. Misschien dat ik de stabilisatorstangen nog aanpak, althans aan laat pakken.
Ik rekende 1.000 euro af voor de Koni's incl. montage.
M Performance Power Kit
Op Nederlandse websites kwam ik niet heel veel tegen over de M PPK. (Al vond ik het bij Autoweek in 1 review). Ten onrechte, Ik heb het onlangs laten monteren en ben er super blij mee!
Het hart van de kit wordt gevormd door een andere DDE (motorsturingseenheid) en een grotere intercooler. Als resultaat stijgt daarmee het vermogen van 258 naar 285pk en het koppel van 560 Nm naar 600. BMW geeft dit waarschijnlijk bescheiden op; op dyno's worden vermogens van meer dan 300pk gemeten, zoals ook veel tuners (Stage I) opgeven.
De kit is er in twee uitvoeringen:
- Een van ongeveer € 1200 voor auto's met krachtiger remmen:
- Een van ongeveer € 1600 voor auto's met standaard remmen zoals de mijne
De grap is dat het laatste pakket alle componenten kent voor de upgrade van de voorremmen: 340mm schijven, remklauwen met 4 zuigers en de remblokken (zie foto). Voor een meerprijs van slechts € 400! Mijn ervaring is dat dealers dit aanvankelijk zelf niet geloven, BMW Nederland het niet weet en BMW Duitsland het moet bevestigen. Ik kreeg een offerte voor € 2050 inclusief montage. Een boel centjes natuurlijk, maar mijn auto had 80 dkm gelopen en was in ieder geval aan nieuwe remblokken toe, remschijven kan dan niet lang meer duren. Als je voorremmen toch aan vervanging toe zijn denk ik dat dat op zichzelf al bijna € 1.000 euro is. Voor € 1050 krijg je dan toegenomen vermogen (met behoud van garantie) en versterkte remmen, die ook nog eens niet bepaald misstaan. Volgens mij gewoon best een goede deal. Je zou zelfs de oude intercooler en remklauwen nog kunnen verpatsen. Wel rekening houden met een aantal weken levertijd. In München programmeren ze de DDE op chassisnummer.
Beurtje
Bovenstaande werd gecombineerd met regulier onderhoud. Een beurtje van ongeveer 500 (ik kreeg de rekening nog niet). Geen bijzonderheden.
Storingen:
- Begin dit jaar hoorde ik water klotsen in de holte aan de bestuurderskant naast de achter passagiers. Het blijkt een kwaal dat er onvoldoende wordt afgewaterd (ik heb het bij mijn e93 ook eens gehad. De garantieclaim is inmiddels door de dealer voor beide kanten ingediend: 694,80 incl. het vervangen van de ruitmechanismes.
- Er zit wat speling op het zitvlak van mijn stoel. Volgens de dealer moet het stoelmechanisme daarvoor worden vervangen ad: 1911,50.
Voorlopig pakt de Nederlandse dealer de Duitse (Premium Selection-)garantie op. Ben benieuwd hoe dat afloopt.
Verbruik:
Gemiddeld verbruikt de auto iets minder dan 1:12.
Ervaringen
Mijn ervaringen wijken niet af van wat ik eerder al schreef. Ik ben nog steeds heel enthousiast over de auto. Ik loop er nog steeds met plezier naar toe. Bij het rijden blijft vooral het koppel van de auto een feest. Met 'half gas' neem je snel afscheid van iedere situatie. Boven de 200 is de fut er aardig uit maar ik rij dat ook nooit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.