BMW 428i Gran Coupé High Executive (2015) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | 428i Gran Coupé High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 26.450 km |
BMW 428i GC High Executive / M-pakket
- 26.450 km
Op de valreep van 2015 toch nog even een review in elkaar sleutelen van mijn huidige auto, een BMW 428i GC High Executive met M-pakket.
Ik heb de auto opgehaald op 2 januari 2015 dus hij is bijna jarig.
Na 3 Volvo's gereden te hebben weer terug bij BMW. Zeker niet omdat Volvo niet bevallen is maar ik ben gevallen voor de lijnen en het design van de op dat moment vrij nieuwe BMW GC. Naar mijn persoonlijke mening één van de mooist gelijnde 4/5 deurs auto's in dit segment en door de grote achterklep een stuk praktischer dan een 3-serie,
Destijds gekozen om weer benzine te gaan rijden omdat ik niet een echte grote km-vreter ben (25-30k / jaar).
Wilde eigenlijk een 6-pitter (435i) echter het Nederlandse belasting klimaat heeft mij doen besluiten om uiteindelijk toch maar voor de 428i te gaan... De meerprijs woog op dat moment niet op tegen de emotie van een 6-pitter echter zou ik misschien op dit moment toch een andere keuze maken.
Niet dat de 428i teleurstelt, in tegendeel zelfs maar die sound van een 6-pitter..... puur emotie.
De uitvoering:
428i GC High Executive Estoril Blauw Metalic
M-pakket (vooral vanwege de sportstoelen die voortreffelijk zitten)
Privacy glas
Headup display
Class 5 alarm
Volledig leder (zwart)
Keyless entry
Acheruitrijcamera
Helaas geen panorama dak omdat ik met mijn lengte (1.98m) dan binnen een aantal maanden een nekhernia zou zijn opgelopen..
En nog wat meer speeltjes kortom redelijk compleet.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de auto bevalt meer dan uitstekend.
Ik was altijd gecharmeerd van diesels (zeker de laatste jaren) vanwege het hoge koppel bij lage toeren.
Hier kwam mijn eerste grote verassing tijdens de proefrit van de 428i. Max koppel ligt tussen 1250 en 4800 toeren.
(Mijn vorige diesel werd pas echt wakker bij 1750 toeren.)
Het gemak waarop de Beamer "uit z'n sloffen schiet" is indrukwekkend.
Bij een normale rechtervoet komt de toerenteller naald nauwelijks boven de 3500 (vaak zelfs niet eens boven 3000).
Als het echt moet klimt deze zonder horten of stoten door naar 7000 toeren.
Bij een constante snelheid van 130km/u komt deze net boven de 2000 toeren uit en geeft dan een verbruik aan van ruim 1 op 16.
Dit brengt me tot een gemiddeld verbruik van 1 op 12,6 over de totaal gereden kilometers waarbij ongeveer 60% snelweg ritten zijn geweest.
Ik houd zelf van een sportieve tot pittige rijstijl dus kan prima leven met dit verbruik.
De 8-traps automaat is absoluut top (lees één van de beste op de markt) en draagt bij aan het rijgenot, zeker i.v.m. Volvo is deze wel altijd bij de les en razend snel.
De afwerking van het interieur is wat je van een BMW verwacht. Na een jaar geen klachten van piepjes of kraakjes.
Ergonomisch zit het goed in elkaar.
De boordcomputer / navigatie werkt snel en is na wat huiswerk simpel en duidelijk te bedienen.
De audio klinkt erg goed en is op allerlei mogelijkheden instelbaar.
Headup display is absoluut een aanrader. Ik kijk zelden nog op de "klokkenwinkel" (wel zonde want die zijn het bekijken wel waard)
Ruimte binnenin is vergelijkbaar met mijn vorige auto (Volvo S60) echter vanwege de aflopende daklijn heb je achterin wel minder hoofdruimte.
De bagageruimte is ruim bemeten en vanwege de grote achterklep makkelijk toegankelijk wat een groot voordeel is t.o.v. de 3-serie sedan.
M-pakket draagt bij aan de communicatie wat de auto doet zonder oncomfortabel te worden (was vroeger wel anders is mijn ervaring). Grip op de achterwielen mede dankzei de 255-18 banden is fenomenaal.
Valt er dan niets te klagen? Eigenlijk niet zoveel.
Er zijn wel een paar kleine dingen die wat mij betreft wel beter kunnen.
- Bij afsluiten van de auto worden de buitenspiegels niet automatisch ingeklapt. Dit kan d.m.v. het indrukken van een knopje (portier) of door het langer vasthouden van de handgreep buiten (Keyless entry) of met de AB alleen die gebruik je nooit meer en blijft in de broekzak.
Werk voor de programmeurs van BMW denk ik.
- Als de auto nat is en je opent de achterklep dan loopt er water de bagageruimte in.
- Die sound hè... het is niet slecht maar ja... geen 6 pitter.
Denk erover na om een BMW M-Sport uitlaat te laten plaatsen... Misschien iets om het gemis van de 6-pitter sound te verzachten....
Stap elke keer met plezier in de Beamer en kom er met een brede glimlach weer uit.
Als het aan mij ligt dan blijft dat de komende jaren ook zo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 4-serie Coupé 430i Centennial High Executive Aut. | M-Performance Pakket | Sportinterieur | Harman-Kardon | Dodehoekbewaking |
- 2017
- 133.433 km

BMW 420d xDrive High Exe I Facelift I Head-Up
- 2017
- 137.170 km

BMW 4-serie Coupé 420i Business / AUTOMAAT / NAVI / 12MND.GARANTIE /
- 2015
- 60.228 km